Under romersk järnålder finns arkeologiska paralleller mellan VG, ÖG och Öland. Vad dessa betytt är förstås svårt att spekulera i. Runt 200 AD vet vi att VG antagligen har många beröringspunkter med delar av Själland och norra Polen.
Hej Martin, att du var från västkusten hade jag gissat redan, beroende på ditt alias. Nåväl, För romersk järnålders del så hävdade redan K. E. Sahlström på sin tid att Västergötland utifrån den materiella kulturen var inlemmad i det han kallade
Den Kattegatt-Skageracksk kulturkretsen en uppfattning som fortfarande delas och står kvar hos Klas Göran Selinge som i
Arkeologen runt angående Västergötland skriver "Västergötland bildar vid denna tid en enhetlig kulturkrets med de danska öarna, västkusten och Östfold". Däremot kan det nog inte på samma sätt hävdas att Västergötland skulle ha en enhetlig kulturkrets med Östergötland eller Öland, därför torde det ligga på en annan paritet. Ser man då till vikingatid/tidig medeltid så verkar just denna kulturkrets också finnas.
Om Beowulf och hans Geatas är Götar som de flesta forskare tror så får vi en kanonspännande inblick i VG´s situation under början/mitten av 500-talet. Götarna är då i fejd regelbundet med Svearna.
Jag tror vi lämnar Beowulf dels för att det ligger utanför denna ämnestråd, men dels också att denna, förutom den mängd diskussioner man kan ha om eposet, inte kan användas som någon källa till hur en förfluten verklighet kan ha gestaltas sig med någon som helst visshet.
Ur de Isländska sagorna kan man få ut lite grann kring sen vikingatid om man läser mellan raderna. Exempelvis så framstår Götarnas grannar Älvagrimmarna som relativt självständiga. De anser sig varken som Norrmän eller Götar (eller Daner). Det är först vid mitten/slutet av 1000-talet som Götar/Svenskar respektive Norrmän gör starka anspråk på området via Kungahälla och Lödöse.
När de isländska källorna beskriver samhällsstrukturer och sociala perspektiv utgår man från sin egen samtid som mall och beskriver det tänkta förflutna utifrån detta som mall. Dvs man har en konkret verklighet vilken man känner, det förflutnas sämhälleliga ordning hade man inte en aning, då den inte beskrivs i några skaldedikter, vilka är de referenser som kan ha trådar bakåt från islänningarnas egen tid
/P-A