Det finns forskning som visar på att övergången till exv kristendomen eller riktigare byte av ett rituellt bruk sker mestadels kollektivt att det är exv en kung eller en Storman som beordrar ett byte. Bl.a ur en tolkning av tidiga norska lagar. Utifrån detta perspektiv känns "privatsak" inte så givet.
Här håller jag inte med, det stämmer inte överens med kristna värderingar.
När Paulus övergick till kristendomen var det en personlig sak. Den barmhärtige samariten,
bergspredikan etc är inte konstruerade för att uppfattas som kollektiva uppmaningar. När
Jesus säger till brottslingarna som hänger bredvid honom att de kan få sina synders förlåtelse
är det uppenbart att man kan applicera den av dig förkastade modellen, "Sannerligen redan idag
ska du vara med mig i paradiset", och han kristnades, en tidigkristen dock ej från Sverige.
Tidigare kungar som anges tagit dopet finns ERik segersäll exv och för det västgötiska området torde väl exv Harald Gormsen vara intressant. Som några exempel.
När du säger det så har jag hört tidigare någon gång om att Erik skulle ha döpt sig
men gått tillbaka till hedendom. Men jag trodde det bara var en skröna. Om det är sant, kan han
vara begravd i Varnhem?
Här har nog iså fall jag uttryckt mig oklart eller så har du missförstått. Jag har
inte anfört någon modell utan ifrågasatte rimligheten att man i denna talspråkliga kultur skulle
varit sekulariserad under 7-800-talet och att man därmed kan använda en modell över
religionsbyten i USA under 60-talet. Dvs att utgå från tidliga, rumsliga och kulturella avstånd utan en gedigen diskussion om varför det är möjligt att göra så. Det jag uttryckte genom detta var snarast en relativt vanlig syn på det förhistoriska samhället.
Ja, ja, jag erkänner jag försökte läsa mig till din modell mellan raderna när du svarade Claes T