Författare Ämne: Ordet Viking  (läst 97545 gånger)

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Ordet Viking
« Svar #160 skrivet: juli 20, 2012, 09:08 »
Yngwe!
Citera
Ja det är verkligen vad jag säger Mof. För det första så är ju engelsmännen språk germanskt, för det andra så är de själva ju inflyttade på ön.
Anglo-Saxiskan germansk? Men med starka franska drag i så fall. Men framförallt så har det visats att i den germanska anglo-saxiskan ligger det gamla britonska språket dolt. Inte orden utan satsmelodier, hur nutid, dåtid etc nyanseras. Jag kan tyvärr inte formulera det.
Något liknande gäller faktiskt också för oss mer närliggande finskan enligt en finsk professor (Ekman/Ekström el liknande). Bortsett från vissa specifika ord enligt tankarna om "schamanbältet", så bygger finskan på germanska ord långt tillbaka, vilka i finskan uttalas med "ugrisk" intonation, språkmelodi etc. Det utpekade germanska språket är gammel-gutniska.

Vad gäller att engelsmännen är inflyttade, så ligger den tidpunkten 30-40000 år tillbaka (och eg ännu längre tillbaka). Francis Pryor och ett gäng med honom pläderar för att div totalundersökningar av regioner i England INTE visar på att någon nämnvärd inflyttning sker. Framförallt äger inga regelrätta invasioner med "befolkningsbyten" rum, varken när jordbruket infördes eller under "Dark Ages". Debatten i England påminner, vad jag förstår, om "vaggan"-debatten i Sverige, bara det att Pryor m fl kan kasta in vetenskapliga undersökningar och argument för sina åsikter.
I grunden handlar det om ett angrepp på Beda (och Romersk Katolska Kyrkans historieskrivning), som sedan 1800-talet ansetts som en bibel för "The Dark Ages", vilka numera enligt arkeologin alltså inte alls verkat vara så "Dark".
T ex visar DNA  att de gränstrakter (d v s kustbefolkningar) som har befolkningar med andra dominerande haplotyper nära sig har en ökad blandning med dessa, men inte så att dessa kan anses tagit tagit över. D v s naturliga fredliga eller våldsamma kontakter t ex över Nordsjön innebär att avkomma genereras, dock utan att dessa tar över. I detta ligger en inflyttning av Angler, Saxare, Jutar dold, men de kan inte urskiljas. Typiska Anglo-Saxiska kungafamiljer bär alltså faktiskt övervägande britonskt DNA. Notera att befolkningarna på "andra sidan" har liknande grad av "britonsk" inblandning, utan att forskare talar om inflyttningar.
Den romerska tiden kan knappt urskiljas i DNA-materialet. Nordbornas närvaro kan i det närmaste heller inte urskiljas och i många stycken heller inte skiljas från ev inflyttade Angler, Jutar resp Saxare. Att Nordbor inte ger mer DNA-tillskott kan ha att göra med att 2-3 gånger organiserades omfattande progromer på inflyttade nordbor. En stor del kan ha dödats innan de hunnit göra större DNA-avtryck inom befolkningarna.

En tillräckligt stor befolkning i förhållande till antalet inflyttare innebär att en minoritét av inflyttare varje gång kommer att assimileras in i de befintliga befolkningarna utan påtagliga avtryck, men några % lämnar de dock efter sig. Men språkligt är det en helt annan sak.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ordet Viking
« Svar #161 skrivet: juli 20, 2012, 15:18 »
Vetgirig
 
Som sagt, jag är ingen språkvetare, men nog verkar man vara ganska överens om att Anglo-Saxiska är ett germaskt språk....    Jag är verkligen ingen expert på genetik heller, har däremot ett par bekannta som är det. Eftersom de brukar fnysa åt de flesta studier av de slag du beskriver så lägger jag inte så stor vikt vid dom, och ger mig än mindre in i en diskussion om de är riktiga eller ej...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Ordet Viking
« Svar #162 skrivet: juli 20, 2012, 23:08 »
Tack Mof, äntligen något med substans. Om man vill kan man ju fortsätta att diskutera ordets ursprung, men ¨för mig känns det mindre viktigt.  Att wic... tydligt kan betyda landstiga sätter enligt mig alla andra tolkningar i bakvattnet. Och  även om det går emot min tidigare favorit-hypotes är jag mycket nöjd med det.

Yngwe - En lille bøn. Måske kunne dine mange indlæg og din advarende fodnote undvikas, hvis du læste, hvad der var skrevet, inden du gik ind i en diskussion som denne. Diskussionen om verbet wician begyndte i #70 med henvisning til eksemplet med Ottars anvendelse af wician på sømændenes landstigning og overnatning og på samernes flytning mellem sommer- og vinterlejr - og mof supplerede allerede i #86 med sin henvisning til bibeloversættelsens Genesereth. Denne substans har altså indgået hele tiden for os andre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ordet Viking
« Svar #163 skrivet: juli 21, 2012, 12:27 »
Förts och främst Troels så har jag faktiskt själv påtalat att jag kan ha missat given information i all den textmassa som finns i tråden i ett inlägg riktat till dig.   Jag tycker att om man deltar i en diskussion som sträcker sig över lång tid får man vara ödmjuk nog att inse att ingen kan ha full koll på varje rad. Därför gör jag ingen poäng av att du faktiskt kunde skrivit det du nu skriver för länge sen om du läst mina inlägg ordentligt. Och om du läser igenom tråden igen kommer du se att till exempel Mof också missat vad jag skrivit.
Din bön får nog bli till en stor om du har förhoppningen att alla deltagare ska ha full koll på precis allt som skrivits.
 
Dessutom, ditt inlägg nummer 70 ger väl ingesntans en förklaring till att ordet wician skulle betyda landstigning, utan handlar om att förklara ordet vikins ursprung i det latinska vicus.  Merparten av mina inlägg är ju kritik till den kopplingen.

Inlägg nummer 86 av Mof säger inte heller något direkt om att wician betyder landstiga, där tolkar jag det snarast som att det betyder slå läger, men med Mofs närmare förklaring kan man givetvis läsa det som landstiga. Dina resonemang kan möjligen ha framstått som lösa eftersom du satt inne på den information som mof sen presenterade, men som du i så fall missade att framföra.  Men till det är ju skulden helt din egen, om du vill framföra en hypotes så är det ju ditt ansvar att styrka den och redovisa alla relevant fakta och underlag.
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad mof

  • Stammis
  • Antal inlägg: 184
SV: Ordet Viking
« Svar #164 skrivet: juli 21, 2012, 14:34 »
Yngwe!Anglo-Saxiskan germansk? Men med starka franska drag i så fall. Men framförallt så har det visats att i den germanska anglo-saxiskan ligger det gamla britonska språket dolt. Inte orden utan satsmelodier, hur nutid, dåtid etc nyanseras. Jag kan tyvärr inte formulera det.


Franska har påverkat engelskan efter denna tid, men med anglosaxiska och gammalengelska menar vi språket före 1066, mer eller mindre.

Det första tycker jag däremot är mer eller mindre rimligt. Den tidigare befolkningen utrotades inte utan bytte språk. De kan mycket väl ha påverkat språket på sådana sätt.

Vad jag har förstått märker man emellertid inte så mycket av detta förrän i medelengelska. En simpel gissning kan då vara att den skrivna engelskan redan runt år 1000 var en aning arkaisk, och att folk i allmänhet inte talade på det viset. När sedan den engelsktalande överklassen krossades skapades möjligheten att förändra det skrivna språket till att passa bättre med det talade.

Något som skulle ge stöd till sådana tankar är att man i allmänhet tror att britoniskan försvann senast under 700-talet. Eventuell påverkan på fornengelskan bör inte ha kunnat skett senare.

Inte för att jag fattar hur det hänger ihop med språk heller :D Jag bara fuskar i dem.

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Ordet Viking
« Svar #165 skrivet: juli 21, 2012, 14:47 »
Förts och främst Troels så har jag faktiskt själv påtalat att jag kan ha missat given information i all den textmassa som finns i tråden i ett inlägg riktat till dig.   Jag tycker att om man deltar i en diskussion som sträcker sig över lång tid får man vara ödmjuk nog att inse att ingen kan ha full koll på varje rad.

Jeg synes, at det er helt OK, at du ikke så de første 60 indlæg i tråden igennem, som ligger lang tid tilbage - og det var selvfølgelig det, jeg forventede, at du hentydede til. Mit første indlæg (#70), hvor jeg bragte "wician" på bane, var imidlertid kun 5 dage før dit første indlæg (#92), og mof's indlæg var kun 2 dage og 6 indlæg før dit. Dem kunne jeg ikke drømme om, at du ikke var gået tilbage til, når du insisterede på, at min argumentation var svag, og at du kunne konkludere i denne sag uafhængigt af forskerne. På den måde bliver diskussion jo håbløs.

Citera
Dessutom, ditt inlägg nummer 70 ger väl ingesntans en förklaring till att ordet wician skulle betyda landstigning, utan handlar om att förklara ordet vikins ursprung i det latinska vicus.  Merparten av mina inlägg är ju kritik till den kopplingen.

Jeg skrev i #70 om koblingen mellem verbet wician og substantivet vicus: "Ottars ophold, når han lagde skibet til om natten på rejsen fra Halogaland til Hedeby – og det minder jo en del om vikingernes rejseform."

Lyt til mit råd - også for din egen skyld - og lad os så forlade denne diskussion uden at køre mere i cirkler.

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Ordet Viking
« Svar #166 skrivet: juli 21, 2012, 16:06 »

Något liknande gäller faktiskt också för oss mer närliggande finskan enligt en finsk professor (Ekman/Ekström el liknande). Bortsett från vissa specifika ord enligt tankarna om "schamanbältet", så bygger finskan på germanska ord långt tillbaka, vilka i finskan uttalas med "ugrisk" intonation, språkmelodi etc.

Finskan uttalas med finsk intonation Vetgirig. Inte ugrisk som betyder språken som hör till hungarisk språkgren.

Att finska uttalas med ugrisk intonation är samma som man sade att svenskan uttalas med rysk intonation.

Östersjöfinskan (de är många språk) har flera urgermaniska lånord. Hur de kom är en intressant fråga.

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Ordet Viking
« Svar #167 skrivet: juli 21, 2012, 18:15 »
Svend Lagman oprettede denne tråd d. 8 dec 2006 og det ser først ud til, at vi nu er kommet frem til et bæredygtigt resultalt. Svend, hvis du har fulgt lidt med kunne det være interessant at høre et afsluttende ord.

Ellers er det da positivt at broderfolket i et konstruktivt samarbejde er enige om at viking nedstammer fra det latinske vicus, over oldfrisiske/-engelske wic og frem til ordet wicinga. Hvem skulle ha' troet det? Der er i denne tråd stof nok til en mindre artikel de rette steder, hvor folk læser den slags interessante emner  ;)  - og så synes jeg forøvrigt at de sidste indlæg med subjektive trakasserier er uinteressante. I dens slags debatter er der, og vil være - successivt brug for kritiske indlæg.

Selvom jeg har haft svensk i skolen samt har arbejdet for en stor svensk virksomhed i mange år, er der stadig en del svenske formuleringer jeg har svært ved at tolke. Jeg kan forestille mig samme problem fra både svensk og norsk side om det danske. Så flere årsager kan til tider drille debatten bl.a. at tråde, som den med 'svearne' med mere end 2000 svar ikke mere kan overskues.

Utloggad mof

  • Stammis
  • Antal inlägg: 184
SV: Ordet Viking
« Svar #168 skrivet: juli 21, 2012, 19:33 »


Selvom jeg har haft svensk i skolen samt har arbejdet for en stor svensk virksomhed i mange år, er der stadig en del svenske formuleringer jeg har svært ved at tolke. Jeg kan forestille mig samme problem fra både svensk og norsk side om det danske. Så flere årsager kan til tider drille debatten bl.a. at tråde, som den med 'svearne' med mere end 2000 svar ikke mere kan overskues.

Den är som rena Ryssland :D Många saker har säkert sagts flera gånger där.

Visst missuppfattar man vissa ord ibland, men... liksom våra språk är så lika och vi skulle ju kunna skapa en gemensam skriftlig standard ganska lätt. Jag tycker det fungerar bra, och är det något man inte förstår kan man kolla upp orden, så lär man känna grannarna desto bättre :)

Men, varför skulle ett ord för handelsplats på latin komma att ge upphov till olika nordiska verb... :D

Jag är långt ifrån säker på att ordet viking kommer från vicus på något vis, men däremot kan jag tänka mig att vicus och viking innehåller samma rot. Och kanske kan man tänka sig en form av samverkande effekt? Om germanerna tyckte att det var ett passande ord för sådana ställen.

Äsch, jag vet inte, mer än att det bör ha samma rot som i wician och vikja.



Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Ordet Viking
« Svar #169 skrivet: juli 21, 2012, 21:13 »
Mof!
Citera
Något som skulle ge stöd till sådana tankar är att man i allmänhet tror att britoniskan försvann senast under 700-talet. Eventuell påverkan på fornengelskan bör inte ha kunnat skett senare.
Jag har förståss läst en wikipedia om old english och brytonic. Det ser ju logiskt ut. Men samtidigt har jag också läst en artikel eller möjligen var det något av Francis Pryors program i serien "Britain AD" (han har gett ut flera böcker i ämnet också). Där redogör han för hur språkforskningen har misstagit sig genom åren (väldigt kontroversiellt). Samma gäller f ö tanken på "Arier" och "Indo-Europeiska" språk, som kan följas enligt ett slags vandringsteori. Pryors falang menar att språk liknar varandra och ser ut att vara släkt mest därför att människor i alla tider har haft fredliga (oftast)  kontakter med varandra och då skapar man också språk med släktskaper för gemensam förståelse. Jämför man språk och DNA, så är det ofta inga som helst likheter. Ungefär.

I varje fall redogör en kvinnlig språkforskare för hur det med datakraft går att analysera old english-texter och se hur fastlandsspråket har assimilerats in i brytonic och blivit old english. Ungefär som vårt språk assimilerat in först tyska, sedan lite franska, för att f n hålla på att amerikaniseras.
Det finns en väldigt effektfull bild av en gammal text, där spåren av brytonic är markerat i rött. Men tyvärr hittar jag inte igen den.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ordet Viking
« Svar #170 skrivet: juli 22, 2012, 10:25 »
Jeg synes, at det er helt OK, at du ikke så de første 60 indlæg i tråden igennem, som ligger lang tid tilbage - og det var selvfølgelig det, jeg forventede, at du hentydede til. Mit første indlæg (#70), hvor jeg bragte "wician" på bane, var imidlertid kun 5 dage før dit første indlæg (#92), og mof's indlæg var kun 2 dage og 6 indlæg før dit. Dem kunne jeg ikke drømme om, at du ikke var gået tilbage til, når du insisterede på, at min argumentation var svag, og at du kunne konkludere i denne sag uafhængigt af forskerne. På den måde bliver diskussion jo håbløs.

Jeg skrev i #70 om koblingen mellem verbet wician og substantivet vicus: "Ottars ophold, når han lagde skibet til om natten på rejsen fra Halogaland til Hedeby – og det minder jo en del om vikingernes rejseform."

Lyt til mit råd - også for din egen skyld - og lad os så forlade denne diskussion uden at køre mere i cirkler.

Jag vet inte varför du håller en sådan attityd Troels. 
 
Ditt inlägg nummer 70 gör jämförelsen mellan viking - wic/lägerplats och förklarar deras rot som det latinska vicus. Det säger inte en rad om landstigning, och du nämner överhuved taget inte det innan Mof påvisar det, för övrigt efter en andra begäran. Detta trots att jag upprepade gånger bett dig styrka kopplingen. Istället för att göra detta har du vidgat ditt resonemang, vilket knappast gjort det lättare att se kopplingen.
Jag har därför inget dåligt samvete alls, varken för att jag kritiserar din hypotes eller för att jag missar en outtalad koppling. Tvärtom så har ju min efterfrågan om att få en koppling redovisad till slut gett resultat, Mof redovisade en. Om du tycker det tog onödigt lång tid Troels så gör som Mof nästa gång!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ordet Viking
« Svar #171 skrivet: juli 22, 2012, 10:36 »
Den är som rena Ryssland :D Många saker har säkert sagts flera gånger där.

Visst missuppfattar man vissa ord ibland, men... liksom våra språk är så lika och vi skulle ju kunna skapa en gemensam skriftlig standard ganska lätt. Jag tycker det fungerar bra, och är det något man inte förstår kan man kolla upp orden, så lär man känna grannarna desto bättre :)

Men, varför skulle ett ord för handelsplats på latin komma att ge upphov till olika nordiska verb... :D

Jag är långt ifrån säker på att ordet viking kommer från vicus på något vis, men däremot kan jag tänka mig att vicus och viking innehåller samma rot. Och kanske kan man tänka sig en form av samverkande effekt? Om germanerna tyckte att det var ett passande ord för sådana ställen.

Äsch, jag vet inte, mer än att det bör ha samma rot som i wician och vikja.
Letar förtvivlat efter "gilla-knappen"  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Ordet Viking
« Svar #172 skrivet: juli 22, 2012, 11:27 »
Ellers er det da positivt at broderfolket i et konstruktivt samarbejde er enige om at viking nedstammer fra det latinske vicus, over oldfrisiske/-engelske wic og frem til ordet wicinga.

Opslag i dansk / engelsk ordbog:

dette ord nedstammer fra latin => this word is derived from Latin

derived Google oversat til dansk => afledt

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Ordet Viking
« Svar #173 skrivet: juli 22, 2012, 18:02 »
Men, varför skulle ett ord för handelsplats på latin komma att ge upphov till olika nordiska verb... :D

Jag är långt ifrån säker på att ordet viking kommer från vicus på något vis, men däremot kan jag tänka mig att vicus och viking innehåller samma rot. Och kanske kan man tänka sig en form av samverkande effekt? Om germanerna tyckte att det var ett passande ord för sådana ställen.

Äsch, jag vet inte, mer än att det bör ha samma rot som i wician och vikja.

Også det latinske vicus synes at være et afledet ord, så du skal nok længere tilbage.

Substantivet, wic/vicus/wick/wich og verbet wican/wician/vikja/vige har uden tvivl fælles rod i noget med at slå lejr / bosætte sig, da denne betydning går igen tidligt i mange sprog – selv sanskrit. Siden substantivets og verbets opståen må de have de udviklet sig i hver sin retning og bredt sig til forskellige sprog – verbet til Norden og begge til England f.eks. i folkevandringstiden. Her er der opstået et eller flere nye substantiver på grundlag af verbet – wicinga i England og måske Nordens vik/vig, som de steder man "vikjade" på sørejser. I England blev det ældre wicinga i vikingetiden synonymt med de angribende normanner, som selv tog ordet i brug, og hvor det til sidst blev forstået som sørøvere. Det er i alt fald en mulig udvikling, men ikke nødvendigvis den rigtige.

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Ordet Viking
« Svar #174 skrivet: juli 22, 2012, 19:10 »
Jag vet inte varför du håller en sådan attityd Troels. 

Hvis du absolut insisterer, så reagerede jeg, fordi en liste-dialog bliver totalt uoverskuelig og afsporet, hvis deltagerne ikke vil gøre sig den ulejlighed at læse, hvad de andre deltagere har skrevet forinden om det diskuterede emne – og kommentere i forhold til det. Du er listens i særklasse mest skrivende deltager udover moderator, og du burde derfor om nogen udvise en sådan selvdisciplin og respekt for de øvrige deltagere, at det hele ikke drukner i lange rader af ord, gentagelser og irritation. Jeg har efterhånden set mange diskussionslister miste de mest interessante deltagere af sådanne årsager – og selv vil jeg heller ikke spilde min tid på det, hvad listen til gengæld nok overlever. Trådene bliver længere og længere - og de aktive deltagere færre. Det ender som regel med, at nogle få deltagere sidder tilbage og gentager deres uinteressante meninger som lange monologer i hver sin retning - og tror, at den, der får det sidste ord, har vundet. Det er vel også det sidste, der ligger gemt bag din lidt provokerende fodnote.

Citera

Ditt inlägg nummer 70 gör jämförelsen mellan viking - wic/lägerplats och förklarar deras rot som det latinska vicus. Det säger inte en rad om landstigning, och du nämner överhuved taget inte det innan Mof påvisar det, för övrigt efter en andra begäran.

Nu har du jo selv meddelt, at du forstår dansk, men jeg kan ikke se nogen afgørende forskel på ”landstigning” og brugen i Ottars konkrete tilfælde ”ophold, når han lagde skibet til om natten … vikingernes rejseform”. Når man lægger skibet til for at tage ophold, så er det vel en landstigning. Så diskuterede vi på listen bl.a. denne brugen af wician videre, hvorefter mof kom med et eksempel på en lidt bredere brug af wician uden ophold. At jeg så slet ikke kan se, hvilken revolutionerende forskel, der ligger i selve ordet ”landstigning”, er nok min fejl - men det behøver vi ikke at diskutere.

Dette skal nemlig ikke blandes sammen med det principielle ovenfor, for siden har du under alle omstændigheder erkendt, at du ikke havde læst den aktuelle del af diskussionen igennem fra start - og det var denne indstilling fra en af de toneangivendes side, jeg reagerede på.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Ordet Viking
« Svar #175 skrivet: juli 22, 2012, 21:20 »
Hvis du absolut insisterer, så reagerede jeg, fordi en liste-dialog bliver totalt uoverskuelig og afsporet, hvis deltagerne ikke vil gøre sig den ulejlighed at læse, hvad de andre deltagere har skrevet forinden om det diskuterede emne – og kommentere i forhold til det. Du er listens i særklasse mest skrivende deltager udover moderator, og du burde derfor om nogen udvise en sådan selvdisciplin og respekt for de øvrige deltagere, at det hele ikke drukner i lange rader af ord, gentagelser og irritation. Jeg har efterhånden set mange diskussionslister miste de mest interessante deltagere af sådanne årsager – og selv vil jeg heller ikke spilde min tid på det, hvad listen til gengæld nok overlever. Trådene bliver længere og længere - og de aktive deltagere færre. Det ender som regel med, at nogle få deltagere sidder tilbage og gentager deres uinteressante meninger som lange monologer i hver sin retning - og tror, at den, der får det sidste ord, har vundet. Det er vel også det sidste, der ligger gemt bag din lidt provokerende fodnote.

Enig.

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Ordet Viking
« Svar #176 skrivet: juli 23, 2012, 09:02 »
Citera
Typiska Anglo-Saxiska kungafamiljer bär alltså faktiskt övervägande britonskt DNA. Notera att befolkningarna på "andra sidan" har liknande grad av "britonsk" inblandning, utan att forskare talar om inflyttningar.

Viden(ær)gærlig ,

Det mener jeg nu ikke er sandt.

Det er kendetegnende fra overleveringerne om de første udvandrere fra de gamle kongeriger i Skandinavien til Britannien, at de ankommer fåtalligt til hver deres landområder i tidsrummet år 449-497 e.Kr.

Det kan vi forklare ved at det er hele ætter der udvandrer, og ved at se på hvor få mennesker vi var i samtiden.

Hvad vi ikke umiddelbart kan forklare er hvorfor vi efter den 1. udvandring til Britannien, fra år 449 e.Kr. og 50 år frem, kun udgør maksimalt 10% af den samlede befolkning i Britannien, og 5 slægtsled senere i 600 tallet e.Kr. udgør over 50 % af Y-kromosomet.

Mellem 10.000-200.000 udvandrer fra Sønderjylland og omegn til de nye kongeriger i tidsrummet fra år 449 e.Kr. til 600 tallet e.Kr., mod ca. 2 millioner Keltere og andre stammer allerede i Britannien. En tilbagediskontering af den nuværende befolkning i England antyder at der skal være ankommet ca. 500.000, alt andet lige – et tal der langt overstiger stammens samlede befolkning i samtiden, og derfor en umulighed.

Svaret findes i Rígsþula’s stænderopdeling og er vigtig at forstå fordi samme forståelse ganske sikkert er gældende nord for Ejder-strømmen.

Under ledelse af Dr. Mark G. Thomas, PhD, Senior Lecturer, The Center for Genetic Anthropology, Departments of Anthropology and Biology, University College London fortsætter han Professor David B. Goldstein’s arbejde om DNA fra 2001, og viser svaret i artiklen ”Evidence for an apartheid-like social structure in early Anglo-Saxon England” (The Proceedings of the Royal Society, 19 July 2006).

Konklusionen af hvorledes vi kunne tage kontrol med Britannien, ikke blot militært og økonomisk, men i æt og siðr, herunder ikke mindst sprog, kan sammenfattes som så :

Ingen indgåelse af giftermål mellem os og de indfødte briter (keltere).

Ingen fysisk adskillelse mellem os og briterne i dagligdagen.

Med andre ord; Jarl og Karl æt opretholdte en biologisk adskillelse med de indfødte. Det mener jeg sker, som i dag, under filosofien:

"Lige Børn Lege Bedst"


Jeg har nok kendskab til svensk samfundsbygning i virkeligheden, forskelligt fra hvad der skrives og siges, til at vide at dette er helt identisk til det danske, og der helt og fuldt gælder samme urnordiske opbygning. I England har man taget det så vidt at man om velbyrdede engelske unge kvinder siger at for dem er "marrying well an art form".



Citera
Ellers er det da positivt at broderfolket i et konstruktivt samarbejde er enige om at viking nedstammer fra det latinske vicus,

Emund Slemme,

Denne slutning er jeg, som tidligere omtalt, ikke enig i. Derimod mener jeg vi kan sige at der er et fælles indoeuropæisk ophav af "vík, wic, wich" (oldnordisk, oldengelsk) og det latinske "vicus, vici" – fællesordet er det indoeuropæiske "*weik" (samling af ætter).

Som jeg også skrev, kan vi indirekte se at WagagastiR havde ordet i sit urnordiske modersmål fordi han på sit økseskaft fundet i Nydam Engmose, Sønderborg og dateret til år 300-350 e.Kr. lod rejse i Ældre Futhark: "WagagastiR alu wihgu..."(WagagastiR Gro![,] jeg kæmper...). 

Det urnordiske ”wihgu” (Viggo) er samme ord givet en anden betydning, der igen viser vejen til hvorfor ”viking” senere opfattes som det gør.

mvh

Flemming

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ordet Viking
« Svar #177 skrivet: juli 23, 2012, 09:57 »
Hvis du absolut insisterer......

Som sagt Troels, jag har redan rererverat mig för att jag kan ha missat något för flera inlägg sedan, jag har dessutom förklarat var. Du klandrar alltså mig för detta, trots att du själv tydligen inte uppfattade min reservation som du då snabbt kunde ha åtgärdat. Jag har ursäktat mig, förklarat mig, accepterat mofs argument och dessutom ändrat uppfattning. 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Ordet Viking
« Svar #178 skrivet: juli 23, 2012, 12:34 »
Odinkarr!
Nu glider svar och frågor bort från huvudämnet, men ändå är det värt att ta upp vad du anser fel.

I England har man kommit så långt i arkeologi idag att man har kunnat konstatera att den historia för "Dark Ages" fram till ca 1066, som skrivits med början under 1800-talet och med främst stöd i Bedas "Historia ecclesiastica gentis Anglorum", har varit till stora delar felaktig. Beda och (det som blir) Romersk Katolska kyrkan verkar ha haft en särskild agenda för Brittiska öarna, i en tid när de kristna av Britterna till en majoritét INTE var Romersk Katolska. När Augustinus (påvens utsände missionsbiskop) nådde Kent, så var alltså Britterna redan övervägande kristna, men merparten av kontakterna med omvärlden, enligt arkeologin, hade man med Östra Medelhavsområdet (förbi den vid tiden lilla hålan Rom).

Francis Pryor står som författare till bokserierna Britain BC resp Britain AD, vilket jag rekommenderar dig att läsa. Vill du inte plöja böckerna, så kan du populärt skaffa dig en överblick genom att på Youtube se hans filmatiserade versioner av Britain BC resp Britain AD (tror det är BBC).

Det nämns i något av programmen (vill jag minnas) om Storbritaniens hittills största genetiska undersökning (sedan de man utförde innan "Eva-teorin" skrevs), som presenterades bara för ett par år sedan, om hur de Brittiska befolkningarna kan härledas bakåt. Enligt undersökningsledaren, en professor vars namn jag inte kommer ihåg, så härstammar de engelska befolkningarna från de istida människor, som levde på Iberiska halvön och följde i spåren av de vikande isarna fram till Brittiska Öarna. I all tid härefter, så har Brittiska Öarna haft en så omfattande befolkningstäthet att alla nya grupper som nått regionen har assimilerats in i de befintliga befolkningarna.

Pryor menar f ö att det till Brittiska Öarna oftare har kommit idéer och kunskap om ny teknik snarare än invandrande nya befolkningar. Självklart har några grupper anlänt, men inte fler än de Britter, som genom tiderna avsatt sig i kustbefolkningarna på fastlandet.

Jag skall försöka hitta igen underlaget för vad jag påstår om Britteras härstamning och ber att få återkomma om någon tid. Under tiden så rekommenderar jag Pryor enligt ovan.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Ordet Viking
« Svar #179 skrivet: juli 23, 2012, 16:15 »

Som sagt Troels, jag har redan rererverat mig för att jag kan ha missat något för flera inlägg sedan, jag har dessutom förklarat var. Du klandrar alltså mig för detta, trots att du själv tydligen inte uppfattade min reservation som du då snabbt kunde ha åtgärdat. Jag har ursäktat mig, förklarat mig, accepterat mofs argument och dessutom ändrat uppfattning.

Jeg accepterer din undskyldning. Der har sikkert været misforståelser, så vi slår en streg over det. Lad os komme videre ... med et andet emne  :)