Övrigt > Religionshistoria

Människooffer och Kannibalism?

<< < (4/4)

stigman:
tomas johansson rekommenderade : kungar och kannibaler...

Joakim:
Jag har läst lite mer om mossliken när det gäller människooffer. Att dränka individer i träsk var tydligen en avrättningsmetod. Man dränkte dem och sedan naglade fast dem på båtten med bjälkar och stockar. Detta skulle vara under forntiden fram till medeltiden. :o

Så man vet inte 100% om mosslik var avrättade personer eller offer till gudarna. Änne ett problem  :wink: att ta tag i, det finns en del att forska i.

Claes:
Detta med kannibalism som forskningsämne är intressant. Alla "vet" att det förekommit men det finns väldigt få socialantropologiska studier där detta kunnat beläggas. Ofta omnämns det i myter och berättelser bland olika folk men, som sagt, att det allmänt skulle ha praktierats har så gott som aldrig kunnat beläggas. Har tyvärr ingen referens men om du söker lite bland nyare litteratur hittar du nog detta...

Vad gäller de danska och nordtyska mossliken tror jag att de flesta är avrättade brottslingar och/eller mordoffer. Inget konstigt i det, sådana följer människan över tid och rum.

Med all respekt för ditt val av uppsatsämne kan jag störa mig lite på att vi tenderar att exotisera De Andra (forntidens människor eller sådana som bor långt bort från vår vita, manliga, heterosexuella västvärld) när vi beskriver dem som kannibaler och människo-offrare. Att äta människokött är ett universiellt tabu som hänger samman med ett medvetande om vad som händer om man äter mäniskokött... man blir sjuk.

nina:
Hej! Blir man sjuk? Hur då? Är inte det en myt? Nina

Heimdahl:
Jag har för mig att det finns idéer om paleopatologiska försök att på molekylär nivå spåra sjukdommen kuru, d.v.s. en viss form av prioner i osteologiskt material. Kuru har ju visat sig ha en koppling till kanibalism, men jag tror inte att detta ännu applicerats på något material.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion