Övrigt > Religionshistoria

Människooffer och Kannibalism?

(1/4) > >>

Joakim:
Nu har jag funnit ett nytt ämne till min uppsats.
Det ska eventuellt behandla människooffer och kannibalism under forntiden.
Jag har tagit frame en rad olika frågor.
Jag undrar om ni tycker om dem samt vad ni skulle svarat på dem med den kunskap ni har nu?

•   Varför hade man människooffer
•   Vilka utövade människooffer
•   Tog offrandet slut i och med kristnandet
•   Vad är människooffer
•   Hur skulle människooffer se ut i det arkeologiska materialet
•   Vilken utbredning hade människooffer
•   Hur vanligt var det med människooffer
•   Hur stor inverkan hade kannibalism i människooffer

Tacksam för tips på litteratur och åsikter och svar

Jag har diskuterat med mina vänner om ämnet svinfolket och kommit fram till att ämnet var för svagt (som ni sa).

Sven lagman:
Spännande ämne du valt. När jag och Göran Burenhult m.fl. som unga arkeologer grävde ut en långdös i Hindby i Malmö (för länge sedan) fann vi en stor mängd brända människoben. 94% av benen tillhörde människokranier. Osteologen Gejvall menade att upp till tio individer blivit offrade och att kranieförekomsten kunde tyda på kannabalism och att man ätit hjärnorna. Kannabalism i samband med megalitgravar var då inget nytt men som ung arkeolog var det spännande att själv gräva fram material som antydde detta makabra beteende. Antar att åtskilliga grävningar efter Hindby gett mycket mer material. Göran Burenhult publicerade resultaten i boken "En långdös vid Hindby mosse, Malmö". När vi rekonstruerade dösen i full skala i Skånes djurpark i projektet "Forntid i nutid" 1980 uppförde vi också ett kulthus med kraniesamling bredvid dösen. Idén hade Göran fått från sina många resor till forna kanniballänder österut. Tror att anläggningen fortfarande finns kvar.

Joakim:
Intressant ämne var ordet. Nu blev det lite mer intressant. Jag har kollat upp vissa källor och det tycks inte vara allt för välutforskat ämne. Jag har hittat drygt 15 källor (ej gått igenom dem noga) men vill ha fler.

Vet du om om någon bra litteratur om detta ämne.  :?:
(långt kvar tills dess att jag ska börja skriva på riktigt)

Leif:
En bra inkörsport till ämnet är Milton Nunez artikel i boken "Arkeologi och naturvetenskap" som utkom 2005

Gorm:
Tänker du begränsa dig till någon period eller tänker du behandla forntiden i stort?

I Blot - tro och offer i det förkristna Norden tar Britt-Mari Näsström upp människooffer, bl a den "trefaldiga döden" hos vissa mosslik. Det kan vara bra att definiera vad du menar med "människooffer", är det uteslutande offer till gudarna eller kommer du att betrakta t ex trälar som följt med i gravar som offer eller bör de snarare betraktas som ägodelar?

/Johan

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion