Författare Ämne: Gudhem  (läst 10919 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
Gudhem
« skrivet: augusti 16, 2014, 08:38 »
Gudhem nämns ofta som en kunglig plats i tidig historia.
Att det spekulerats kring att namnet tyder på att här funnits en viktig kultplats känner jag till.
Dessutom finns ju en lustig skröna om drottningen som sparkades ut av kungen som gifte sig med hennes dotter istället och som övergiven tog sig till Gudhem och startade ett kloster innan det cisterciensiska klostret byggde.
Men den kungliga bakgrunden har jag nog missat. Kan någon upplysa mig?

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Gudhem
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2014, 11:06 »
Kanske var det här Svend Estridssen spenderade sin tid med Anund Jacob och mötte den vackra Gunhild.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gudhem
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2014, 11:32 »
Finns det något skäl till varför de skulle ha träffats just i Gudhem?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Gudhem
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2014, 12:38 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gudhems_kloster

Klostret grundades enligt Adam av Bremen och Saxo i Gudhem vid Hornborgasjöns strand år 1052 av den danske kungen Sven Estridssons före detta hustru Gunhild Svendsdotter. Den svenska Gunhild, som återvände till Sverige efter att kyrkan upplöst hennes äktenskap på grund av släktskap i förbjudna led, ska ha tillbringat resten av sitt liv tillbakadraget med sina tärnor på sitt gods, där det ägnade sig åt religion och sydde kyrkliga textilier, och levde i en tillvaro som uppfattades som klosterliknande. I själva verket grundades under andra hälften av 1100-talet, någon gång före 1175. Äldre historiker uppger årtalet 1161. Omkring 1175 skänktes Gudhems kungsgård till det nygrundade Gudhems kloster av kung Knut Eriksson.[2] Klosterkyrkan, som ursprungligen tillhörde kungsgården är något äldre och uppförd i början av 1100-talet.[3] Gudhem räknas som ett av Sveriges allra första kloster efter Vreta kloster (1100) och Alvastra kloster (1143).

En annan gynnare av klostret var Katarina Sunesdotter. Hon var änka efter Erik Eriksson läspe och halte (1216-1250). Katarina donerade "gods och guld" till klostret. Genom detta fick man möjlighet att bygga upp en klosteranläggning och klosterkyrka, vilka fortfarande finns kvar som ruiner. Under kommande decennier ökade Gudhem i storlek och betydelse för varje donation.

Katarina avled i klostret år 1252. Hon fick sin grav i klosterkyrkans västparti där en gravtumba murades. Resterna finns kvar


Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Gudhem
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2014, 12:53 »
Intressant är att Adam anger platsen som kloster då han var samtida och att hans uppgiftslämnare om Sverige var just Sven Estridsson. Ägaren till kungsgården borde vara Gunhilds släkt som ju var så nära det danska kungahuset att de inte kunde gifta sig. Gunhilds mor eller far borde sålunda vara syskon med Svens far Sven Knutsson som var son till Knut den store. Nu blir det spännande då Knut den store hade sin fru från Västergötland han med, nämligen Sigrid Storråda. Sigrid hade ju både sonen Knut den store i DK och Skötkonung i Sverige. Så det var fint folk i Gudhem..Historien stärker ju egentligen sagan kring Sigrid Storråda  som en mycket stark länk mellan VG och DK.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gudhem
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2014, 14:41 »
Jodå, den skrönan har jag förstås hört, men den är nog dessvärre inte trovärdig. Om du läser den Wikipediatext du hänvisar till så står det där att det handlar om en legend, och söker du vidare på den inblandade damen framgår det ännu klarare att det handlar om lösa slutsatser.
Jag har inte Adams text men jag vill minnas att han inte nämner Gudhem, det är en gissning bara. Och det är högst oklart vem damen egentligen är.
När det riktiga klostret bildas så finns det förstås fint folk här men då är vi ju i slutet av 1100-talet.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Gudhem
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2014, 15:20 »
Adam af Bremen kan naturligvis ikke have kendt det kloster, som blev grundlagt efter hans død, medmindre det var før cistercienserne, og hvis han nævner det i sin historie, vil jeg gerne vide hvor præcis. Hvad det kongelige islæt angår, tænkes der måske på Katarina Sunesdatter, der var gift med Erik Eriksson og gik i klostret efter hans død i 1250.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gudhem
« Svar #7 skrivet: augusti 16, 2014, 16:07 »
Jag hittade Adams och Saxos texter och det visade sig att den som skrivit Wikipedias texter inte läst dem ordentligt. Saxo nämner ingen Gunhild. Ingen av dem nämner G udhem och ingen skriver om kloster. Tre grova fel.
Myten uppstår 400 år efteråt och skyldig är vår siste katolske ärkebiskop,Johannes M agnus.
Intressant är något han skriver om studier och om att han varit i G udhem. Kanske studerade han i Skara och som blivande präst besökte Gudhem och där hörde en lokal legend som påstod att Gunhild här startat ett kloster. Sedan upprepas denna skröna gång på gång.
Och den gravhäll med en bild av en drottning som förr påstods visa G unhild handlar förstås om Katarina, E rik Erikssons änka.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Gudhem
« Svar #8 skrivet: augusti 16, 2014, 16:36 »
Hans

Då får du gå in och ändra i Wiki. Kul att se att din kunskapsnivå ökade så drastiskt över så kort tid!


Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Gudhem
« Svar #9 skrivet: augusti 16, 2014, 16:37 »
Adam af Bremen kan naturligvis ikke have kendt det kloster, som blev grundlagt efter hans død, medmindre det var før cistercienserne, og hvis han nævner det i sin historie, vil jeg gerne vide hvor præcis. Hvad det kongelige islæt angår, tænkes der måske på Katarina Sunesdatter, der var gift med Erik Eriksson og gik i klostret efter hans død i 1250.

I har utvivlsomt gode oversættelser af Adam af Bremens krønike i Sverige også. Personligt har jeg to udgaver, hvoraf den nyeste er den bedste, oversat og kommenteret af Allan A. Lund. I bogens registre optræder ordet Gudhem ikke.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Gudhem
« Svar #10 skrivet: augusti 16, 2014, 16:41 »
Der står 4 linier og et ord om Gunhild efter hendes skilsmisse, men intet om et kloster.
Man kan ikke bruge wikipedia som kilde, og man har ingen forpligtelse til at rette i den, for man kan bruge resten af livet på at rette alt det nonsens, som fantaster har fundet på.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Gudhem
« Svar #11 skrivet: augusti 16, 2014, 16:44 »
Här finns en bättre populärvetenskaplig text om Gudhem:

http://wadbring.com/historia/sidor/gudhem.htm




Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Gudhem
« Svar #12 skrivet: augusti 16, 2014, 16:58 »
Tråkigt med sådana fel i Wiki. Det är rätt ovanligt som tur är. Har själv lagt mycket tid på Gudhem och det verkar bara vara i Jomsvikingasaga med "100 avgudabilder och Götalands största offerplats etc" som platsen nämns.


Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gudhem
« Svar #13 skrivet: augusti 16, 2014, 19:21 »
Wadbring brukar vara rätt tillförlitlig men inte heller han citerar Adam rätt, i alla fall inte efter den svenska översättning jag läser. Det är inte konstigt att det uppstår missuppfattningar när man hittar sånt på annars rätt trovärdiga sidor.
Sen bara en liten upplysning till Marty: Min kunskapsnivå har naturligtvis inte ökat drastiskt. Jag kan lika lite, men nu tog jag mig tid att leta fram själva källorna och såg att Wikipedia inte stämde.
I min ungdom lärde en klok man att alltid kräva två varann oberoende källor för att tro på uppgiften. Men då måste källorna vara självständiga. Det finns en rad namnkunniga personer som bara skrev av historien om drottningens kloster i Gudhem. Sådant får man ju se upp med.
Skälet till min ursprungliga fråga var att jag i Claes Thelianders Det medeltida Västergötland läste att mycket talar för att landskapets yttersta maktcentrum låg i Gudhem under yngre järnåldern. Men dessvärre berättar han inte vad det är som så starkt stöder tanken mer än en kungsgård och att platsen var centrum i ett bo. Men det fanns ju många kungsgårdar och många bon, så vad var det för speciellt med just detta?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Gudhem
« Svar #14 skrivet: augusti 16, 2014, 21:38 »
Claes Theliander deltog ju på forumet för några år sedan, men sen några rätt (läs väldigt) hårda konflikter med några envisa amatörer så har han lyst med sin frånvaro.


Jag är tveksam till hans uppgift här, jag har läst detta också, och en hel del annat han publicerat. Tolkar jag honom rätt är detta en "inkastad brandfackla" som inte saknar rimlighet, men vars syfte i första hand är att väcka lite känslor. Ett vanligt knep för Theliander törs jag påstå! Varken han eller någon annan har kunskap nog för att kunna påvisa något landskaps maktcentrum under yngre järnåldern. Låt vara att man möjligen kan anta att landskapet i fråga föregår medeltiden men något djup i detta kan vi knappast påvisa och därmed blir hela antagandet så hypotetiskt att det saknar värde.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Gudhem
« Svar #15 skrivet: augusti 16, 2014, 21:57 »
Du har möjligen inte en länk till dessa konflikter Yngwe? Det hade varit intressant att läsa.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gudhem
« Svar #16 skrivet: augusti 16, 2014, 22:10 »
Tack Yngwe!

Det förklarar saken för jag kunde inte heller förstå att han kunde dra den slutsatsen.
Dessutom talar ju klostret emot att Gudhem varit ett maktcentrum för cistercienserna brukade ju förlägga sina kloster till ensliga platser där de fick ro att ägna sig åt böner.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Gudhem
« Svar #17 skrivet: augusti 16, 2014, 22:16 »
Du har möjligen inte en länk till dessa konflikter Yngwe? Det hade varit intressant att läsa.


Ledsen, men merparten var innan jag gick med i forumet, jag såg bara slutstriden och kan inte ens minnas vilket ämne det handlade om. Och jag tror väldigt mycket plockades bort då modereringen om OT var mycket hårdare på den tiden.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Gudhem
« Svar #18 skrivet: augusti 16, 2014, 22:25 »
Tack Yngwe!

Det förklarar saken för jag kunde inte heller förstå att han kunde dra den slutsatsen.
Dessutom talar ju klostret emot att Gudhem varit ett maktcentrum för cistercienserna brukade ju förlägga sina kloster till ensliga platser där de fick ro att ägna sig åt böner.


Fast det där med enslighet ska man nog ta med en nypa salt. Alvastra låg knappast öde utan mitt i Östergötlands kärnbygd!  Cistercienserkloster i Norden har ofta relativt "centrala" lägen, möjligen var "ensligt# ett relativt begrepp som inte riktigt hade förstått vad Skandinavisk enslighet verkligen innebar
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gudhem
« Svar #19 skrivet: augusti 16, 2014, 22:34 »
Det är grundregeln för klosterorden, men V arnhem var ju inte så ensligt det heller Och i Gudhem fick ju nunnorna så mycket besök att de flyttade bort ett tag för att få leva i fred.
Annars var ju linjen den att cistercienserna ville få utrymme för att be och arbeta medan exempelvis dominikanerna bodde i stan och levde på att tigga. Vi hade ju två sådana tiggarkonvent i Skara utöver två kloster cirka en mil bort.
Men Skarabygden kan ha varit ett undantag eftersom det dessutom var stiftstad och hade en kunglig borg.