Författare Ämne: Manligt - Kvinnligt  (läst 20952 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #60 skrivet: mars 19, 2014, 02:04 »
Det kommer förstås alltid finnas arkeologer med avvikande uppfattning, vilket är bra, även om de inte alltid kommer få sina idéer allmänt accepterade.

De där konstiga tolkningarna skulle jag vilja se i originalutförande, och inte bara uppställda i en tabell i en uppsats. Jättesvårt att uttala sig om dem utan att veta vad arkeologerna själva skrivit. En fundering jag har är att just de arkeologerna lutat sig ovanligt mycket mot gravform för att bedöma kön, någonting som vad jag vet är ganska ovanligt.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #61 skrivet: mars 19, 2014, 09:12 »
Tolkningar behövs för att skapa en möjlig bild. En bild som sedan i sig styr nästa tolkning osv. Dock revideras dessa bilder utifrån nytolkning av fenomenet när någon eller flera börjar ifråga sätta tolkningen, oftast utifrån skevheter i bilden, dvs när ny information tillförs skapas en allt större skevhet som tillslut pockar på en revidering. En samlad utveckling under 150 år är en relativ lång kedja av tolkningar och revideringar. Lite som att syfta in, tillslut hamnar vi tillräckligt nära målet för att slå ut den med en granat. Många finner detta otillfredsställande och önskar sig en skarpskytt som prickar målet på millimetern och kanske arkeologin kommer dit en dag men som nu är finns det allt för många variabler och okända faktorer, målet blir i form av en tank eller varför inte ett hangarfartyg, skarpskytten kommer bara att pricka små detaljer utan att sänka.

Kommer vi att uppnå en absolut konsensus gällande arkeologin, knappast, det finns alltid forskare som tolkar på sitt sätt, vilket är bra eftersom det är så vi ibland behöver revidera.

En tanke gällande kvinnliga krigare är väl vad säger utländska källor angående detta fenomen. Torde inte kvinnliga krigare väcka uppmärksamhet i den kristna omvärlden. Tänker på de direktkontakter som England, Frankrike, Tyskland, Rusland, Bysans m.m. hade med vikingarna. Nämner de detta fenomen? Själv kommer jag inte på något men å andra sidan finns det de som har bättre koll på källorna än jag. Omskrivningar om Amazoner i avlägsna regioner duger icke. Vi hade en lång tid med stora krigståg mot omvärlden från Skandinavien vilket troligen borde ha gjort avtryck i källorna.
Erik

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #62 skrivet: mars 19, 2014, 10:21 »

Ättelägg, du har givetvis en poäng!

Samtidigt är det just i en sådan situation som vi människor tar genvägar. Vi börjar referera till våra egna referensramar vilka är påverkade av dels vår egen omvärld och dels av vad vi fått höra. Därför blev Bäckaskogskvinan tolkad som en man. Det hände ungefär halvvägs in i den 150-års period av tolkningar som här sägs styrka värdet av dagens tolkningar.  75 år av tidigare tolkningar som stöd gav inte arkeologen rätt. Varför inte frågar jag mig då?  Har man inte syftat in sig på 75 år? Tar det 90 år att göra det? Eller 120? Eller är det egentligen inte åren i sig utan en utvärdering i form av det du kallar syftning? För att syfta in sig måste man ju faktiskt göra en jämförelse med hur bra man verkligen träffar. Det är just den jämförelsen jag efterfrågat. 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #63 skrivet: mars 19, 2014, 10:42 »
Heder åt det, här framförs ibland utländsk forskning som något helt annorlunda gentemot svenska rön. Dock läser man "mainstream" arkeologisk litteratur angående norden är konklusionerna likartad som den svenska. Dock är antalet forskare naturligtvis mkt större än det svenska kollektivet med följande större antal alternativa ideer. Har inget emot nya rön men att per se förkasta allt som är "mainstream" för att svälja allt som är alternativt minner mer om new age än vetenskap.

Nå, kvinnligt och manligt är intressant. Gravarnas innehåll likaså. Frågan är om vi har belägg för kvinnliga krigare eller inte. Gravfynd och benforskningen i all ära är ett osäkert kort men fenomenet, kvinnlig krigare är väl kanske i den ända man bör börja. Sagorna talar om sköldmöer men i samtida mer säkra källor?

Kunde män klä sig i pärlor, ja sannolikt. Araberna tyckte vi var smutsiga medans engelsmännen klagade över vikingarnas fjoll. Sant, falsk? Eller mer sannolikt olika referensramar och omständigheter. Inte kammar man sig så noga i fält som till fest. Ergi ett mycket intressant begrepp, hur förde och klädde sig en "homosexuell" då? Vapen enbart männens, tja kulturellt och enligt sagorna, mestadels men som nämnt sköldmöer finns och var fanns de homosexuella kvinnorna?

Var forntiden queer? Sannolikt likt idag var nog könsrollerna tämligen strikta men med kryphål och undantag. Om jag förstår ergi rätt, bekom man kvinna och förlorade sin manlighet. Du blev inte så att säga paria utan du blev kvinna. Sköldmöns existens spekuleras i termer av behållen oskuld, den heliga krigarkvinnan som ej var kvinna än. Hur ser alla dessa undergruppers gravar ut? De var nog inte många i förhållande till folkmängd. Det intressanta med gravar är väl att de är tämligen olika genom århundranden och mellan olika regioner och även lokalt. Sedan har vi en variation mellan olika individer och inte att förglömma de allra flesta som verkar ha fått väldigt lite med sig eller kanske inte begravts alls. Trälarna som verkar ha varit en relativt stor grupp, hur begravdes de, i hög? Dessutom tillhör gravläggningen inte den döde utan snarare de efterlevande och deras behov. Många variabler som sagt och antagligen därav svårigheterna och den långa tid som förlöpt inom arkeologins forskningsfält. Dock går det framåt och vi ser att många individer kunde få samma grav där ibland någon har tagits av daga.
Erik

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #64 skrivet: mars 19, 2014, 10:47 »
En tanke gällande kvinnliga krigare är väl vad säger utländska källor angående detta fenomen. Torde inte kvinnliga krigare väcka uppmärksamhet i den kristna omvärlden.

Pikternas kvinnliga krigare brukar lyftas fram. Men fanns de verkligen? Frågan är inte okontroversiell...

http://senchus.wordpress.com/2008/07/22/pictish-warrior-women/

http://senchus.wordpress.com/2013/09/24/pictish-warrior-women-again/

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #65 skrivet: mars 19, 2014, 12:34 »
Tackar för intressanta artiklar. Genomgående svaga tecken, kan inte uteslutas men sällsynt isf.
Erik

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #66 skrivet: mars 19, 2014, 12:49 »
Vad gäller Bäckaskogskvinnan och andra eventuellt kvinnliga jägare så finns det i etnografisk litteratur exempel på kvinnor som jagar och som använder samma redskap som männen. Christina Brandt tar upp några exempel i sin avhandling om uroxar och uroxjakt (sid 47 och framåt i avsnittet En mans värld?).

Länk till uppsats om uroxar
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #67 skrivet: mars 19, 2014, 13:16 »
Vad gäller Bäckaskogskvinnan och andra eventuellt kvinnliga jägare så finns det i etnografisk litteratur exempel på kvinnor som jagar och som använder samma redskap som männen. Christina Brandt tar upp några exempel i sin avhandling om uroxar och uroxjakt (sid 47 och framåt i avsnittet En mans värld?).

Länk till uppsats om uroxar

Intressant avhandling. Sammanfattningen över fynd visar förövrigt ett märkligt sammanfall som tyvärr inte kommenteras: Fynden av uroxar är som högst i det område vart laktos-persistensen också är som högst.

Numer vet man ju också att nutidens domesticerade ko-raser har sitt ursprung i den europeiska uroxen. Kan det hända att korna i Danmark och Skåne domesticerades - och mjölkades - redan under mesolitisk tid?!

Det kan ju även förklara varför kvinnor anses ha tagit del i behandlingen av dessa djur -  också efter slakten.
 
Förövrigt diskuterar avhandlingen genus-perspektivet rätt ingående från en antropologisk vinkel, dock utan att lägga fram arkeologiska hållpunkter för dom synpunkter som här hävdas.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #68 skrivet: mars 19, 2014, 13:26 »
Favorit i repris, från England.

  http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2017251/Family-affair-Viking-warriors-joined-wives-invaded-Britain.html 

   Viking women accompanied their male partners to Britain in far greater numbers than had been previously thought, a study has shown.
Almost half of all bodies in burial grounds researchers examined were those of women - with some carrying swords and shields.


The bones were also examined for signs of which gender they belonged to - previous studies had just assumed that because the body had a knife near it it was a man. 
One burial site at Repton Woods near Derby, for example, was identified as female even though the remains of three swords were recovered.


 ‘This result of almost a fifty-fifty ratio of Norse female migrants to Norse males is particularly significant when some of the problems with sexing of skeletons are taken into account.’

 


Lite tankar om Vikingagravar och dess tolkningar.
  http://bonesdontlie.wordpress.com/2011/07/21/viking-women-a-reinterpretation-of-the-bones/ 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #69 skrivet: mars 19, 2014, 14:46 »
Man kan inte vara lite gravid, antinhen är man gravid - eller så är man inte gravid. Tester finns som visar på vilket.

När man könsbestämmer gravar kan man besluta vissa tester/regler. Det kan bli tre utslag, manlig grav, kvinnlig grav, kön okänt grav. Vi bör även ha med "fler personers grav" .

Kombinerar man denna indelning med beteckningen "vapengrav" så bildas snabbt ett mönster. Vi kommer då att se att vissa vapengravar är kvinnliga gravar, vissa är manliga - och en majoritet är troligen "kön okänt gravar". Det är viktigt att INTE ta med kommentarer som: "troligen mansgrav" osv.

Detta kommer att skapa ett större intresse för en säkrare könsbestämning. Det kanske tvingar fram sökrare vetenskapliga metoder för könsbestämning?

En vaoengrav med en person där det även finns med en rakkniv i gravgodset borde ju vara en mansgrav - om nu inte kvinnliga stridbara barberare gravlades med sitt yrkesverktyg?

En spådan karta över våra gravar kan studeras både lokalt och totalt och vi bör kunna se variationer mellan olika områden inom landet - som då kräver en förklaring.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #70 skrivet: mars 19, 2014, 15:29 »
Nå nu kan ju också kvinnor raka sig...
Erik

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #71 skrivet: mars 19, 2014, 17:11 »
En tanke gällande kvinnliga krigare är väl vad säger utländska källor angående detta fenomen. Torde inte kvinnliga krigare väcka uppmärksamhet i den kristna omvärlden. Tänker på de direktkontakter som England, Frankrike, Tyskland, Rusland, Bysans m.m. hade med vikingarna. Nämner de detta fenomen?
Frågan är om vi har belägg för kvinnliga krigare eller inte. Gravfynd och benforskningen i all ära är ett osäkert kort men fenomenet, kvinnlig krigare är väl kanske i den ända man bör börja. Sagorna talar om sköldmöer men i samtida mer säkra källor?

Jeg har studeret de frankiske rigsårbøger ’Annales Regni Francorum’ gennem mange år. Intet sted er der refereret om kvindelige krigere, der deltog i kampene - eller belejring af byer eller klostre. Vi taler om perioden ca. 741 og frem til omkring 829. Følgende krøniker savner ligeledes oplysninger om kvindelige krigere -

Citera
Widukinds Sakserkrønike (Res Gestae Saxonicae) fra ca. år 968,
Angelsaksiske Krønike (Anglo-Saxon Chronicle) fra perioden 787-954,
Richer af Reims Krønike (Historiarum Libri Quatuor) fra ca. år 997,
Thietmars af Merseburgs Krønike (Thietmari Merseburgensis episcopi Chronicon) fra ca. år 1018,
Fragmentary Annals of Ireland fra perioden 573-917, muligvis nedskrevet i 1000-tallet.
Dudo af St. Quentin Krønike (Gesta Normannorum) fra ca. år 1015 (1030).

Heller ikke Rimberts Vita Ansgarii har oplysninger om kvindelige krigere. I Adam af Bremens værk omtales amazoner, der lever omkring det baltiske havs kyster i et land kaldet ’patriam feminarum’ / ’terram feminarum’ / ’terrae feminarum’. Endnu mærkeligere er hans omtale af bl.a. monstre som ’cynocephali’, der er mennesker med hundehoveder - samt kykloper (’ciclopes’).

Kykloper findes omtalt i den klassiske græske mytologi og omtales af de græske digtere Homer og Hesiod. ’Cynocephali’ eller hundehoveder omtales af grækeren Ktesias af Knidos, der mener de bor i Indien. Det samme gør grækeren Megasthenes (Plinius), der ca. år 300 f.Kr. var ambassadør hos en indisk konge i Pataliputra ved Gangesfloden - og hørte om disse fabelvæsener i indiske sagn.

Amazoner skulle ifølge græsk mytologi være kvindelige krigere. I den klassiske litteratur er de omtalt af både Homer og Herodot. Det er nok herfra norrøn mytologi har fostret legenden om skjoldmøer?

Mon ikke Adam har været fascineret af klassisk græsk mytologi?

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #72 skrivet: mars 19, 2014, 17:22 »
Viking women accompanied their male partners to Britain in far greater numbers than had been previously thought, a study has shown.

Det bekræftes flere steder i de frankiske annaler.

Ifølge annal St. Germaindes-Pres har munken Abbo (ca. 870-ca. 940) givet en øjenvidne skildring af normannernes angreb med 700 skibe på Paris 885-86. Man medbragte koner og børn.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #73 skrivet: mars 19, 2014, 22:12 »
Vi har en tidigare tråd om kvinnliga krigare . Jag citerar där Cassius Dio som påstår sig ha sett stupade gotiska krigare. Samt en annan krönikör som nämner gotiska kvinnliga krigare som fångar i romersk triumftåg.
Fasat än vi inte hela stammar med kvinnliga krigare, varför skulle det inte finnas några enstaka individer?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #74 skrivet: mars 19, 2014, 23:00 »
Vad belangar fynden i Ladeby är genus-frågan tydligen svårbedömd. Speciellt eftersom också denna grav blivit plundrad redan något sekel efter att den byggdes.

Möjligen kan man hitta något närmare spår efter genus på värdighetsstavens from och dekor - som tidigare återgett av Emund:



http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4751.msg39746.html#msg39746


Vender man på staven - 180 grader vertikalt - ser man att dekorationen till forveksling ligner en berlokk.

De pæreformede berlokker er fremst kjent som hengesmykker fra eldre og yngre jernalder - gjerne i de edleste metaller. Likefullt er det vel deres symbolverdi der har bidratt til deres utbredelese i Nord-Europa - fremst i Skandinavia:

http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/2652/1990_239.pdf?sequence=1
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #75 skrivet: mars 20, 2014, 11:10 »
Vi har en tidigare tråd om kvinnliga krigare . Jag citerar där Cassius Dio som påstår sig ha sett stupade gotiska krigare. Samt en annan krönikör som nämner gotiska kvinnliga krigare som fångar i romersk triumftåg.
Fasat än vi inte hela stammar med kvinnliga krigare, varför skulle det inte finnas några enstaka individer?

Korrekt; vi kan ikke afvise at der har været et mindretal af mulige kvindelige krigere - men det har nok været mere undtagelsen end reglen. Ellers ville hændelserne fremgå mere markant i de samtidige kilder og af arkæologien - og ikke kun i 1200-tallets sagafortællinger.

Du henviser til antikken, hvor jeg på en tidligere tråd har studeret kimbrertogtet. Her berettes om germanernes hærformation, der bestod af en kvadratisk hæropstilling (falanks), hvor den første række af mænd var lænket til hinanden (så de ikke kunne flygte) og hvor de efterfølgende rækker ligeledes var mænd. Bagerst i formationen var kvinderne og børn. Mændene blev drevet frem til kamp af kvindernes ophidsende kamp og tilråb - men der fortælles ikke om kvinders deltagelse i kampen.

Man kan dog forestille sig at hvis x-antal af de mandlige krigere var faldet i kampen - fik det kvinderne til at gribe til våben bl.a. for at forsvare sig selv og deres børn? Men er det en defineret kvindelig kriger?

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #76 skrivet: mars 20, 2014, 12:12 »
Och än intressantare, om dessa stupade kvinnliga försvare begravdes, efter vilken roll. Låg oddsaren torde vara med kvinnliga attribut.
Erik

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #77 skrivet: mars 20, 2014, 18:44 »
Vi har en tidigare tråd om kvinnliga krigare . Jag citerar där Cassius Dio som påstår sig ha sett stupade gotiska krigare. Samt en annan krönikör som nämner gotiska kvinnliga krigare som fångar i romersk triumftåg.
Fasat än vi inte hela stammar med kvinnliga krigare, varför skulle det inte finnas några enstaka individer?

Visst fanns dom väl - såväl i verkligheten som i legenderna. I motsatt fall skulle ju ett större antal sägner om diverse 'sköldmön' - från högst olika källskrifter - basera sej på en och samma fantasi. Sen behöver man väl inte föra legenderna ut i meningslösa överdrifter...?!

Från östra Asien finns det berättelser om gamla bågskyttar-traditioner och skolor, där kvinnor lär vara bland deltagarna. I zen-buddismen beskrivs bl. a. en lära som kombinerar dagliga meditationer med bågskytte - där utövaren tränar sin koncentrationsförmåga genom "att tömma sinnet och bli ett med handlingen" - för så att "låta bågen spännas och bli ett med målet". När den ultimata,m fokuserade sinnesro uppnås kommer pilen träffa exakt. Inom denna skola berättas om olika mästare, bl.a. kvinnliga.

På samma sätt berättar samurai-traditionen i Japan om kvinnliga svärdmästare, vars teknik varit "fullkomlig".

I idrottar där teknik, balans och ko-ordination är baselement kan givetvis kvinnor nå samma nivå som män. Ovh även när kraft och snabbhet är viktiga element - och dom allra bästa fortfarande lär vara män - kan dom bästa bland kvinnorna vara betydligt bättre än flertalet av sina manliga 'kolleger'. I strid med en tränad krigare är ju dessa sköldmön hursomhelst överlägsna.   

I Saxos och Hervorsagans berättelse om Bråvalla - "det största slag som utkämpats i Norden" - berättas om tre storvuxna sköldmön från Vendland - som slogs med svärd. Det är ju iofs. ett kurant exempel från vår närmiljö. Krigargraven från Suontakka - med två svärd av sällsynt kvalitet - ger ju även ett arkeologiskt exempel på en av dom mytomspunna kvinnor.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_women_warriors_in_folklore

---

Sen är det ju en fråga om ALLA gravar där man hittar kvinnor och svärd - eller andra, typiskt manliga attribut - representerar kvinnor som yrkat traditionella mansroller. Det finns ju alltid en risk för att fruar begravts med något objekt som tillhört deras fäder eller män...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #78 skrivet: mars 20, 2014, 22:15 »
Bra sammanfattat Boreas


Det betyder att vart och ett fall som man vill uttala sig om kräver en noggrann undersökning med breda studier som referens. Mao är det precis som vanligt. Jobba metodisk, undvik välkända fällor och problem, och tolka inte längre än det finns fog och behov för.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #79 skrivet: mars 21, 2014, 16:12 »
Amazoner skulle ifølge græsk mytologi være kvindelige krigere. I den klassiske litteratur er de omtalt af både Homer og Herodot. Det er nok herfra norrøn mytologi har fostret legenden om skjoldmøer?

Et eller andet sted har en legende om f.x. amazoner sin oprindelse og jeg har forsøgt at følge myten lidt tilbage i tiden.

Der findes en romantiseret Alexander-legende ’Historia de preliis Alexandri Magni’, som muligvis kan føres tilbage til en første version på græsk fra det 3. årh. En græsk historisk digter - Onesicritus - fulgte Alexander den Store (død 323 f.Kr.) på sin kampagne til Asien. Ifølge den græske historiker Plutarch citerer denne Onesicritus for, at være ophavsmand for fablen om de mytiske amazonernes dronning ’Thalestris’ besøg hos Alexander.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_romance

’Amazonernes dronning’ ifølge teksterne => regina Amazonum, regine Amazonum, reginis Amazonis, reginam Amazonum.
’Thalestris’ ifølge teksterne => Tahstridis, Tlialisaridis, Talistridem, Talistride, Talistrida.

http://no.wikipedia.org/wiki/Thalestris

Dokumentet ’Stockholm Studies in Scandinavian Philology’ studerer de vestnordiske oversættelser som kaldes for ’Alexandreis’ og ’Alexanders saga’ i en komparativ sammenhæng.

Citera
Förlagan till Alexanders saga, Alexandreis, författades av den franske diktaren och prästen Gauthier de Châtillon (f. förm. före 1135, d. efter 1184). Verket har daterats till 1170-talet eller början av 1180-talet.

Citat ’Alexandreis’: Huvudkällan för verket är den romerske historikern Curtius verk Historiae Alexandri Magni Macedonis. [ . .] Alexandergestalten var synnerligen populär i medeltida litteratur. Flera olika texter förekommer under medeltiden, bland annat de olika versionerna av Historia de preliis, som var en översättning av Pseudo-Kallistenes Alexanderroman utförd under 900-talet och spridd i nya versioner under hela medeltiden. Historia de preliis har en mer episodisk struktur och innehåller många spektakulära och fantastiska historier om Alexander.

Citat: ’Alexanders saga’ översätts under 1200-talet, och det är oklart var, av vem och för vem översättningen utfördes. I 1300-talshandskrifter attribueras översättningen till islänningen Brandr Jónsson (f. 1204–1212, d. 1264), som var präst, abbot i klostret Þykkvabær på Island och mot slutet av sitt liv även biskop i Hólar på Island.

I de ti bøger af ’Alexandreis’ omhandler bog nr. 8 følgende -
Alexander möter amazonernas drottning Talestris, agerar mot en misstänkt sammansvärjning, och tågar mot Skytien.

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=92&cad=rja&uact=8&ved=0CDYQFjABOFo&url=http%3A%2F%2Fwww.diva-portal.org%2Fsmash%2Fget%2Fdiva2%3A233382%2FFULLTEXT01.pdf&ei=qhIsU7ieBeXG4gT7l4GQAg&usg=AFQjCNFk7ztkaifBxeyGTGGe5UCn4Omoew&sig2=dpSevYKpnsUxJYkj1q2rmw

Kilde på latin: ’Historia de preliis Alexandri Magni’ af Leo af Naples 10. årh. – klik på ’Liber Tertius’ og søg på amazon.

http://www.thelatinlibrary.com/leo.html