Författare Ämne: Utgrävning i Jarlabankes Broby  (läst 13523 gånger)

Utloggad Pompeja

• Novis
  • Antal inlägg: 4
Utgrävning i Jarlabankes Broby
« skrivet: maj 13, 2013, 21:10 »
Hej!
Jag är arkeologistudent vid Stockholms universitet och vi håller just nu, tillsammans med länsmuseet, på med en utgrävning i Broby, Täby. Vi gräver ett antal gravar på järnåldersgravfältet som ligger i anslutning till den plats där den kvinnograv ligger som tros vara Jarlabankes farmor, Estrids grav.

Läs gärna mer och få uppdateringar av utgärvningen på min blogg: http://arkeologibroby.wordpress.com

Jag vill samtidigt passa på att fråga om ni tror att det är Estrid man har hittat där och vilka argument ni har för och emot detta. Jag har svårt att bestämma mig för vad jag ska tro. Det finns mycket som tyder på det, men samtidigt känns det lite för bra för att vara sant, tycker jag.

Therese

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Utgrävning i Jarlabankes Broby
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2013, 11:10 »
Har varit där ett par gånger som besökare, senast igår.

Förra året berättade Lars Andersson om Estrid, och om jag kommer ihåg rätt så finns följande saker som talar för att det är just henne som man har funnit:

1. Äldre högreståndskvinna i kristen grav.

2. På platsen flera stenar som beskriver Jarlabankeätten och Estrids familj.

3. Maken Östen skall ha dött "i Grekland" och på platsen finns en kenotaf - skengrav - som skulle kunna vara rest till Östens minne. Vi kan anta att hans kvarlevor lämnades kvar i södern.

4. Det ska finnas noteringar i Reichenau (Bodensjön) om att Estrid, Östen (och något av deras barn?) besökte benediktinerklostret på den orten, samtidigt som man fann mynt från den trakten i Estrids grav.

5. Ålder på graven och på de runstenar som nämner Estrid harmonierar.

Kanske har jag glömt något viktigt, men lägg till det i så fall.
Jag tror inte att vi någonsin kan styrka att det är Estrid, ingenting som skulle hålla i en rättssal, så att säga, men det är fullt möjligt. Vilket enligt min mening är tillräckligt fascinerande.

Någon som är väldigt upphetsad kring detta fynd är Täby kommun. Ett av torgen i det nya Täby Centrum som man bygger på just nu, kommer att heta Estrids torg. Oklart om hon hade uppskattat den saken... 

Utloggad Pompeja

• Novis
  • Antal inlägg: 4
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2013, 15:31 »
Det där med myntets ursprung hade jag inte hört, intressant.

Det enda jag vet som finns att tillägga till din lista är möjligen att "Estrids grav" låg kant i kant med Östens hög
(ja alltså den plats där man beräknar att högen legat utifrån gamla kartor) och att detta skulle tyda på en nära relation dem emellan.

Jag håller med dig om att det är facinerande med möjligheten att det skulle kunna vara Estrid, men jag blir fundersam när det börjar låta som ett bevisat faktum att det är hon, alla vill ju att det ska vara Estrid så ingen argumenterar emot.

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2013, 21:33 »
Högens placering glömde jag. Den är ju bortodlad. Ännu en omständighet.

Angående myntet. Kanske skulle du fråga Lars Andersson, det var han (i sällskap med ett par andra) som höll i guidningen förra året då jag fick höra om det.

Dock vill jag minnas att den som nämnde det talade om Schweiz, men Reichenau ligger i Tyskland, Bodensjöns norra sida. Låt vara på gränsen mot Schweiz. Möjligt att myntet ifråga präglats i det som numera är Schweiz, munkar brukar kanske inte ägna sig åt att prägla mynt...

Men det är väl väldigt ovanligt - närmast unikt - att man:
a) har så pass mycket information om en icke kunglig person på 1000-talet och
b) har ett antal indicier som kopplar denna persons kvarlevor till en bestämd grav.

Det närmaste jag kan komma på är ärkebiskop Johannes som mördades vid Almare Stäket år 1187, mer än hundra år senare. Det som skall ha varit hans kvarlevor låg i en glaskista på Sigtuna museum för ett antal år sedan, en något underlig upplevelse för besökaren...

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2013, 22:01 »
Pompeja: Det är sunt med din skeptisism.

Citera
Jag håller med dig om att det är facinerande med möjligheten att det skulle kunna vara Estrid, men jag blir fundersam när det börjar låta som ett bevisat faktum att det är hon, alla vill ju att det ska vara Estrid så ingen argumenterar emot

Runt Uppsala och norra Mälardalen tillämpas en lättare form av källkritik och skriftliga källor av blandad kvalitet är mer aktiva i tolkningarna av resultaten än på andra platser, gissar jag efter att ha följt debatterna på arkeologiforum :-)

Utanför Uppsala och norra Mälardalen  är Uppsalaarkeologerna normalt källkritiska och blandar inte skriftliga källor med resultat eller uteblivna resultat på samma frimodiga sätt.

Nu är jag provokativ.

Thomas I

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2013, 08:27 »
Pompeja: Det är sunt med din skeptisism.

Runt Uppsala och norra Mälardalen tillämpas en lättare form av källkritik och skriftliga källor av blandad kvalitet är mer aktiva i tolkningarna av resultaten än på andra platser, gissar jag efter att ha följt debatterna på arkeologiforum :-)

Utanför Uppsala och norra Mälardalen  är Uppsalaarkeologerna normalt källkritiska och blandar inte skriftliga källor med resultat eller uteblivna resultat på samma frimodiga sätt.

Nu är jag provokativ.

Thomas I

Provokativ? Nej, bara dum. Jag antar att det som vanligt är ditt tyckande och inte vetande som får dig att skriva något sådant. Annars får du gärna ta fram några bevis för ditt påstående.

/Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2013, 10:10 »
Provokativ? Nej, bara dum. Jag antar att det som vanligt är ditt tyckande och inte vetande som får dig att skriva något sådant. Annars får du gärna ta fram några bevis för ditt påstående.

:lol:

Utloggad Kylarvende

• Stammis
  • Antal inlägg: 367
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2013, 10:41 »
:lol:

Nu tycker jag lite synd om "Frågvis Amatör". Hans inlägg kanske inte alltid är idealiska ur källkritisk synpunkt, men han måste ju få vara "provokativ" efter bästa förmåga (så länga han inte sårar ngn) utan att drabbas av invektiv.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2013, 11:26 »
Jag tycker nog att det finns fog för Frågvis provokation. Även om det kanske är lite orättvist att dra så många över en kam så är det ändå i just detta flera diskussioner finner sin kärna.

Provokationen måste sättas in i sitt sammanhang, alltså Pompejas reflektion över hur man ser på Estrids grav.

Citera
Jag håller med dig om att det är facinerande med möjligheten att det skulle kunna vara Estrid, men jag blir fundersam när det börjar låta som ett bevisat faktum att det är hon, alla vill ju att det ska vara Estrid så ingen argumenterar emot
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2013, 12:23 »
Jag tycker nog att det finns fog för Frågvis provokation. Även om det kanske är lite orättvist att dra så många över en kam så är det ändå i just detta flera diskussioner finner sin kärna.

Provokationen måste sättas in i sitt sammanhang, alltså Pompejas reflektion över hur man ser på Estrids grav.

Jag kanske överreagerade, men å andra sidan är det väl vad provokationer kan leda till. Dessutom så bygger ni den på Pompejas subjektiva reflektion och inte något faktapåstående.

Precis som Skoglar påpekar så kan vi inte veta att det är hennes grav, och jag tror inte att ni får någon arkeolog att gå ed på att så är fallet, vare sig den arkeologen är mälardalsk eller inte.

Det här med att blåsa upp ett fynds spekulationer till fakta är ett ganska vanligt företeende som inte har med Mälardalen att göra och dessutom är det sällan arkeologer som står för utspelen. Jag menar, det påstås att Ale stenar är ett observatorium, att Uppåkra hade ett tempel, att Heruler bosatte sig på flera olika ställen i skandinavien. Jag gör inte kopplingen till något mälardalskt utan ser endast Amatörens provokation som en grundlös anklagelse mot den Andreas han oftast hackar på bara för att han, som jag ser det, arbetar med Gamla Uppsala och därför kan svara lite mer detaljerat om dess historia än han kan om många andra saker.

Jag tycker fortfarande att Amatören ska visa upp några bevis för att det "Runt Uppsala och norra Mälardalen tillämpas en lättare form av källkritik och skriftliga källor av blandad kvalitet är mer aktiva i tolkningarna av resultaten än på andra platser" - hur han nu kan komma fram till det genom att endast följa detta forum (vilket han själv påpekar) som är fullt av knäppskallar med egna spekulationer (mig själv inberäknat!)

Kan han inte bevisa det faller hela hans inlägg under vad mina barn skulle kalla "rent skitsnack"

:D

Qui tacet, consentit

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #10 skrivet: maj 15, 2013, 14:46 »
Visst får man vara beredd på det när man provocerar, inte tu tal om det.  Överlag får man väl vara bered att ta såväl kritik som provokation så länge de inte är oförskämda. Och såväl AndreasE dom Frågvis sticker ut hakan med saker som dom säger sig veta (till skillnad mot mig) och får då vackert finnas sig i att ta lite mothugg.

Så få saker inom detta är bevisade, så det borde rimligen räcka med att påvisa att det är en etablerad uppfattning för då har han sannolikt rätt!  Jag föreslår därför att Frågvis åberopar 12-manna-ed!  ;D

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #11 skrivet: maj 15, 2013, 18:57 »
Hur som, trådskrivarens val av ämne är Broby Bro i Täby, inte om vissas eventuella skiftande förmåga till att bedriva källkritik.

Broby Bro är en intressant plats. På en liten höjdsträckning och däromkring ligger ett gravfält som förefaller vara äldre järnålder. Några gravar är yngre men fortfarande järnålder. Nedanför ligger en kristen gravplats från 1000-talet. Platsen ligger i skärningspunkten mellan tre "yngre" järnåldersgårdar (Såsta, Karby och Broby) och nära en fjärde, äldre, benämnd Valla. Vägen genom området - och bron - ligger antagligen ungefär där den låg på järnåldern. Här finns idag minst fem (eller var det sex?) runstenar, och jag vill minnas att då har ändå någon försvunnit under de senaste seklerna.

De omkringliggande gårdarna har alla egna gravfält, men de är förkristna. Den kristna delen av gravfältet skulle kunna vara en gemensam kristen begravningsplats för dessa gårdar, brukad under begränsad tid intill dess att man ordnat vigd jord någon annanstans. (Vallentuna kyrka?)

Och det finns som ovan skrivits faktiskt några omständigheter som pekar på möjligheten att koppla samman en kvinna Estrid, nämnd i runstenstext, till en av de kristna gravarna.

Är det bara jag som tycker att det är en smula intressant?

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #12 skrivet: maj 16, 2013, 18:56 »
"Tänka fritt är stort, tänka rätt är större"

Yngwe:
Citera
Så få saker inom detta är bevisade, så det borde rimligen räcka med att påvisa att det är en etablerad uppfattning för då har han sannolikt rätt

Den skall jag komma ihåg.
Thomas I

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #13 skrivet: maj 16, 2013, 21:55 »
"Tänka fritt är stort, tänka rätt är större"

Yngwe:
Den skall jag komma ihåg.
Thomas I

Du såg poängen va.?

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #14 skrivet: maj 16, 2013, 22:01 »
Yngwe:

Citera
Du såg poängen va.?

Det hoppas jag men 12 manna ed är en luring!

Jag bjuder på faktumet att jag kanske missade något:-)

Jag vänder till "tänka rätt är stort, tänka fritt är större"

Thomas I

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #15 skrivet: maj 16, 2013, 23:21 »
Yngwe:

Det hoppas jag men 12 manna ed är en luring!

Jag bjuder på faktumet att jag kanske missade något:-)

Jag vänder till "tänka rätt är stort, tänka fritt är större"

Thomas I

Om vi säger så kan du räkna in åtminstone två!

Utloggad Kylarvende

• Stammis
  • Antal inlägg: 367
« Svar #16 skrivet: maj 17, 2013, 09:33 »
Frågvis Amatör!

Jag blir med.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tolvmannaed

"Eftersom det oftast inte existerade fysiska bevis i modern mening och så länge det åtmintone inte fanns överväldigande bevis mot den anklagade i det enskilda fallet, kunde denne svära sig fri från en anklagelse genom att tolv män med gott anseende gick ed på hans oskuld."

För att återknyta till ämnet så kan vi nog få ihop sådan ed ang Estrid. Läser man på länken ovan så får även kvinnor vara med.

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #17 skrivet: maj 17, 2013, 17:01 »
Kanske är jag ovanligt trögtänkt, men jag hänger inte med. Skall er tolvmannagrupp gå ed på att

a. Man har funnit Astrids grav
b. Att Mälardalsförankrade arkeologer är spåniga oah allmänt oprofessionella
c. Att det är bättre att tänka rätt än att tänka fritt
d. Som c. men tvärtom eller
e. Någonting annat?

Bara nyfiken, vill gärna förstå...

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
« Svar #18 skrivet: maj 18, 2013, 14:36 »
Det är väl mest sorgligt att svensk historia och arkeologi skall bedömas utifrån paranoia och konspirationsteorier. Där de säkra källorna tar slut tar arkeologi och logik vid men eftersom vissa får det svårt eftersom deras favorit teorier har lite att komma med blir det som det blir, sorgligt. Visst kan man önska att hela Sverige grävs ut men där är vi inte, att befolkningstäta områden grävs ut är ett faktum. Sedan att tidigare uppfattningar kring svensk historia nu bekräftas och de mer lösa fantasierna fallerar kanske är trist men samtidigt bra eftersom vetenskapen går framåt. Kanske vi kan damma av ex Ohlmarks igen  ;)
Erik

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #19 skrivet: maj 18, 2013, 20:12 »
Ättelägg:

Citera
Det är väl mest sorgligt att svensk historia och arkeologi skall bedömas utifrån paranoia och konspirationsteorier

Jag har ett betydligt positivare perspektiv på detta forums möjligheter. Vi kan fritt diskutera arkeologi och historia och argumentera.

Ibland kan detta ses som konspiration av några, inte av andra.

Jag är mer övertygad om att arkeologi är lokalpatriotisk. Så fort det finns skriftliga referenser(tvetydiga) till förmodade kungar så är det lätt att tappa huvudet. Detta gäller både Uppsala och Jellinge.

Jarlabankens Broby är det väl inte så många tvister kring?  Jag har bara läst vad som står i "Sveriges Historia".

Thomas I