Edit. Nu läser jag en dagsrapport som säger att en grav man håller på att gräva ut vid Broby just nu, möjligen kan vara en kvinnograv. Har vi månne fler Estrid-kandidater? 
Nu har man ju redan vad jag förstår grävt ut fler kvinnor än den förmodade Estrid vid Broby. För att man ens ska kunna föreslå att man har hittat en Estrid-kandidat krävs det att skelettet tillhör en äldre kvinna, som dessutom begravts under rätt tidsperiod.
Det intressanta med Estrid och graven i Broby är, skulle jag säga, att det finns en ganska spridd skepsis inom arkeologkretsar i Mälardalen. Eller snarare, en ifrågasättande av den publika framställningen av "Estrids grav" som fakta via tex TV4:s Sveriges Historia och Länsmuseets utställning. De flesta jag har pratat med anser att det inte går att säga att det är Estrids grav man har hittat, och därför borde det inte framställas som en "sanning" gentemot publiken. Å andra sidan håller nog de flesta med om att det är en intressant kedja av indicier, och att graven, och Estrid som historisk person, utgör en väldigt bra språngbräda när man vill berätta om kvinnor och livet i allmänhet under sen vikingatid/tidig medeltid. Alltså ganska splittrade känslor.
Ska tillägga att jag inte diskuterat graven med någon av de som var inblandande i utgrävningen eller hur det senare framställts i olika sammanhang.