Hej tty!
Adam av Bremen"Jag förmodar att det är Adam av Bremen du tänker på. Han säger dock inte att dcet var skridfinnar utan ett annat okänt folk norrifrån."
Det vore kul om du ville göra ett sådant där fint citat från Adam av Bremen där han skriver något sådant i orginal. Jag och några av mina vänner har haft utomordentlig nytta av ditt orginal(?)citat från Ottar i tråden om kvänerna.
Lagskrivande"Som en förklaring borde det kanske tilläggas att Norge inte hade några landskapslagar utan var indelat i ett antal tingsförbund med varsin lag som alltså vardera gällde i ett antal fylken."
Sedan är det ju intressant det sista du skriver om fylkena och lagarna, har då var och en sina egna lagar? Om det är en lag som gäller enbart det fylke, eller de fylken som svarar mot Bohusläns område i Norge, varför skulle de då bry sig om att ta upp "finnarna" dvs samerna? Om samerna skulle varit lika sällsynta i Bohuslän som rapphöns i Lappland? Dessa exempel är ju från skilda tider med helt annorlunda kontakter och resmöjligheter mellan landsändarna.
Vad skrivs egentligen om tänder?"Har samer verkligen sinodonta tänder? Det brukar betraktas som ett typiskt ostasiatiskt/amerikanskt drag. Jag kan inte erinra mig att jag någonsin sett sinodonta tänder i Sverige utom just på ostasiater (de mellersta övre framtänderna har en mycket karaktäristisk skovellik form som lätt att känna igen)."
Jag tror inte P-A påstår att de har samer har sinodonta tänder. Jag tror heller inte att så är fallet, samer har lika tanduppsättning som europeer i övrigt har.
Ortsnamn eller gårdsnamn?"Det märkliga med svenska ortnamn är just att det inte går att urskilja några klart icke-germanska namntyper (utom i finnbygderna och Lappland)."
Därvidlag anser jag att du har fel. Jag har tidigare tagit upp några namn och jag upprepar dem nu som hastigast, gården "Gatan" på Onsala och Kåtebol (tror jag i närheten av Trollhättan). Jag tror inte att namnen kommer från "fägata", utan från Goatti, kåta, om det sedan är ett indoeuropeiskt ord ska jag låta vara osagt, men germanskt är det inte (utan äldre). Det finns fler exempel, jag brukar roa mig med att läsa ortsnamn samiskt när jag kör bil mellan norr och söder i landet.
National Geographic-siten"Apropå den där National Geographic-siten så är den med förlov sagt fullständigt koko. Får man tro den så kom indianerna till både nord och sydamerika för 50,000 år sedan vilket är ungefär 35,000 år för tidigt. Problemet är att den avbildar en haplogrupp vid den tidpunkt då den uppstod, men visar hela den expansion som skett sedan dess som om den skedde ögonblickligen."
Vad säger de själva. Går de ut med att detta är vetenskapligt eller säger de att det enbart är popvet, för att roa läsare etc? (Jag förstår inte riktigt hur Du menar med ögonblicklig...?)
(Indianernas invandring är ju intressant eftersom den kom i flera vågor. Om man vågar tolka blodgrupper, så är alla de första "blodgrupp" O och den sista "blodgrupp" A, (lär vara "Kråkfotsindianerna"), men det där vet säkert Du bättre.)
Och så
P-A, jag tänker att du raljerade med "vilka var först" igår?