Författare Ämne: Sveaskolan, finnes eller fanns den?  (läst 218318 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« skrivet: januari 27, 2013, 19:40 »
Bättre kanske att fortsätta diskussionen om svaskolam, snefördelning och BA här !
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2013, 19:52 »
Jag kan börja med att bemöta det som avfärdar det som konspirationsteorier.  Jag tror inte det finns någon konspiration där gubbar sitter i mörka källare och smider planer för hur de ska påverka hur vi ser på vår hisoria. Däremot tror jag på problem att bryta traditionella tankesätt och också en hel del vad vi kan kalla patriotism eller "kår-anda". Till det lägger vi prestige, vilket också är något jag tror på. Och som körsbär på toppen lägger vi stora skillnader i undersökningsgrad, vilket ingen kan ifrågasätta.
 
BA är en typisk företrädare, eller iallafall var han det. Prestige och övertro på hur väl hans kunskap om historien faktiskt motsvarar den verkliga historien blev till ett praktexempel!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2013, 22:06 »
Det var ingen skola utan teorier som ansågs vetenskapligt styrkta fram till 80-talet. Motreaktionen blev kanske för stark men var nog nödvändig. Det är klart att en sanning som rått från hedenhös fram till 1980-talet går inte att ändra utan att den sipprar fram regelbundet. Jag har mycket arkeologisk litteratur från före 1980-talet och denna "sanninng" om hur Svearna erövrade Götarna någon gång på 500-talet och bildade ett rike är i princip aldrig ifrågasatt. Det är få forskare som öppet stödjer denna gamla teori. Under ytan lever den dock kvar. Oftast är det dock bara ett genuint ointresse från Mälardalingar kring andra regioners arkeologi som misstolkas som "Sveaskolan".

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2013, 22:34 »
Det var ingen skola utan teorier som ansågs vetenskapligt styrkta fram till 80-talet. Motreaktionen blev kanske för stark men var nog nödvändig. Det är klart att en sanning som rått från hedenhös fram till 1980-talet går inte att ändra utan att den sipprar fram regelbundet. Jag har mycket arkeologisk litteratur från före 1980-talet och denna "sanninng" om hur Svearna erövrade Götarna någon gång på 500-talet och bildade ett rike är i princip aldrig ifrågasatt. Det är få forskare som öppet stödjer denna gamla teori. Under ytan lever den dock kvar. Oftast är det dock bara ett genuint ointresse från Mälardalingar kring andra regioners arkeologi som misstolkas som "Sveaskolan".

Skola då som avgränsad riktning inom en vetenskapli diciplin, alltså ett tankesätt som delas av en grupp forskare. Jag tycker det faller inom ramen.
 
Jag tror också de flesta frånsvär sig den idag, men undrar om de faktiskt begrundat dess omfattning. Om inte så vet man knappast vad man frånsvär sig.  Detta gäller givetvis bara om man först erkänner att den överhuvud taget existerar.
 
Diskuterar man detta på lärosäten? Får man ta ställning till det under arkeologi och historie-utbildning?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2013, 22:57 »
Diskuterar man detta på lärosäten? Får man ta ställning till det under arkeologi och historie-utbildning?

Tro det eller ej, men denna debatt anses inte så betydelsefull som många här vill göra den. Över huvud taget pratar man inte längre om "götar" och "svear" och vem som skulle ha erövrat vem vid vilket tillfälle.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2013, 23:04 »
Kan instämma med Andreas

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #6 skrivet: januari 27, 2013, 23:41 »
Visst är det så att dagens historiker inte längre pratar om den gamla historiesynen. Men den gamla synen lever kvar ändå. Ett dominerande mytiskt Sveafolk som lade under sig resten av landet verkar vara cementerat hos många historieintresserade.

Det är tråkigt eftersom det inte går att diskutera hypoteser och alternativa synsätt. Det slutar alltid med debatten Svear/Götar – eller att man försvarar gränser som vi inte ens vet var de verkligen gick – eller ens om de faktiskt existerat.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #7 skrivet: januari 28, 2013, 00:13 »
AndreasE och Kungsune, då får vi bestämma oss. Om Sveaskolan egentligen handlar om svear vs. götar (vilket AndreasE gör i sim motivering) så måste vi då säga att Björn Ambrosius olika utspel är ett resultat av att han aktivt vill sätta svearna framför götarna. Är ni villiga att instämma i det?
 
Om inte, så får vi ge sveaskolan en djupare innebörd och förklara den med en annan orsak. Om man rent hypotetsik antar att BA's uttalande istället är ett resultat av lång tids fokus på Uppsala med omnejd, vilket genomsyrat institutioner med att antal etablerade uppfattningar och mer eller mindre accepterade tolkningar. Det råder ju inget som helst tvivel om att då just detta kommer på tal på 80-talets början så har BA ett mycket starkt stöd i forskarkretsar, han är ingalunda en ensam kvarleva, utan hans uttalande måste då förklaras på samma sätt som vi förklarar Birger Nermans. Det var den tidens syn på sakernas varande!
 
Första frågan är då hur dagens forskare fjärmat sig från den tiden?  Rent krasst så är ju flera av dom kvar, men ett stort antal nya forskare har tillkommit. Man kan först fråga sig hur man fjärmar sig något man inte tagit ställning till. Eftersom det inte sker under utbildning måste det anses som mycket svårt att aktivt fjärma forskningen, och närmast i möjligt att kontrollera om så verkligen skett.   Det leder oss in på andra frågan. Har dagens forskare verkligen lämnat detta bakom sig?  Är det senaste 10-15 årens rapporter, artiklar och böcker fritt från "den tidens syn" eller finns den kvar?   Och den frågan kan nog knappast besvaras utan att först ställa en tredje fråga.  Vad var egentligen "den tidens syn" ???

Kan man inte svara på det, så får man antingen hålla sig ytterst ödmjuk inför problemet, eller återvända till den första förklaringen av sveaskolan.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #8 skrivet: januari 28, 2013, 00:42 »
Varför skulle RAÄ - eller forskare som Ambrosiani - följa en specifik agenda riktad mot götar?!

Betyder det att här finns rasfördomar även mellan dagens götar och svear?
Är "Sveaskolan" - eller deras kritiker - som ännu inte kommit över social-darwinismens dialektik, demagogi och knapologi?

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #9 skrivet: januari 28, 2013, 00:45 »
Det där var helt OT Boreas, den delen av diskussionen kan du vänligen ta tillbaka till evighetstråden.
 
Skärpning!  :P
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #10 skrivet: januari 28, 2013, 01:02 »
AndreasE och Kungsune, då får vi bestämma oss. Om Sveaskolan egentligen handlar om svear vs. götar (vilket AndreasE gör i sim motivering) så måste vi då säga att Björn Ambrosius olika utspel är ett resultat av att han aktivt vill sätta svearna framför götarna. Är ni villiga att instämma i det?

Jag tänker inte spela med i dina ordlekar. Jag har ingen speciell kunskap om vad "sveaskolan" skulle innebära, har inte läst om den under mina studier, och kan på inget sätt hållas som ansvarig för vad den skulle ha sagt eller innebära. Det ända jag vet om "sveaskolan" är vad jag slutit mig till genom att läsa detta forum, och här verkar det i alla fall åsikten vara att "sveaskolan" har med dessa svear och götar att göra.

Jag tänker inte heller spekulera i vad Ambrosiani har för åsikt i just denna fråga. Som jag sagt tidigare, det får du fråga honom om. 

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #11 skrivet: januari 28, 2013, 07:54 »
Min uppfattning är att problemet är just att det är för få som orkar intressera sig. De allra flesta forskare ägnar sig åt frågor som berör livsföring, ekologi,produktion och sociala strukturer. Ibland hänvisar man till forskare som ägnat sig åt kungamakten och sagorna. Det är dessa tillfällen det blir lite olyckligt. Merparten har ingen koll på vilket träsk av vilda gissningar det är. Att de traderade berättelserna om sveakungar mm synkroniserats och applicerats på just Uppland kan hänga ihop med ärkesätets instiftande. Uppsalastiftet är den första "agenten" som kan ha haft ett motiv att samla rikets historia. Med tanke på att de hade kyrkligt tolkningföreträde dessutom är det logiskt. Samma mönster kan ses i andra länder också.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #12 skrivet: januari 28, 2013, 10:33 »
Min erfarenhet från en Göteborgshorisont är väl att sveaskolor och götaskolor är ickefrågor bland arkeologer. De flesta ägnar sig åt helt andra frågeställningar och ämnen. Det verkar som om några av debatterna här på forumet tar sin utgångspunkt i mer än 30 år gamla (eller ännu äldre) frågeställningar och diskussioner.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #13 skrivet: januari 28, 2013, 10:42 »
Exakt! Och det är precis det som är problemet. Alla inser att det vore ovärderligt att kunna synka historiska berättelser med arkeologi men eftersom historieforskningen kring yngre järnålder-statsbildningsprocessen, i princip stått och stampat sedan 30-talet blir det ointressant för gemene man. Sedan 80-talet har det blivit lite mer intressant igen men ännu har vi inget genombrott. Vi behöver stora samlande hypoteser att utgå från. Några nya stora samlande grepp har inte gjorts sedan 60-talet.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #14 skrivet: januari 28, 2013, 11:19 »
Men kan man jobba arkeologiskt med t.ex. G:A Uppsala utan att på något sätt påverkas av de som jobbat med det tidigare? Skulle man vara imun mot tidigare tolkningars inflytande?  För det är ju med all tydlighet så att många "nya" läst sin Ambosiani, sin Hyenstrand och till och med sin Nerman. 

Kan man egentligen blunda eller ducka sig förbi grundproblemet?
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #15 skrivet: januari 28, 2013, 11:31 »
Nej, men hade ex institutionerna för historia och arkeologi i Gbg haft forskare som intresserade sig så är jag övertygad om att bilden hade blivit mindre ensidig.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #16 skrivet: januari 28, 2013, 12:49 »
Jämför man med böcker som skrevs i ämnet för hundra år sen framstår de nyskrivna som rena Kalle Anka-litteraturen. Sen kan man undra vad man stödjer sig på när man kullkastar alla vedertagna begrepp; jag är i alla fall inte övertygad eftersom jag anser att det inte finns arkeologi som backar upp något annat än just !Sveaskolan. Då får man väl ta och gräva där Dag Stålsjö var ute och rekade, men det verkar inte vara någon som vill det.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #17 skrivet: januari 28, 2013, 13:17 »
Det är många som vill gräva platser med koppling till statsbildningen i Götalandskapen och det finns betydligt bättre platser än de som fördes fram av Stålsjö. Problemet är att få fram finansiering. Det är ju relativt svårt att få medel att forska på såväl Gamla Uppsala som Birka. Att få tillstånd och någon att sponsra utgrävningar i Gudhem som inte berörs av någon modern exploatering är betydligt knivigare. Omedelbart väster om klosterkyrkan i Gudhem är en rejäl upphöjd yta som borde undersökas. Det här kan mycket väl vara delar/kärnan av ett av landets äldsta kungsgårdskomplex.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #18 skrivet: januari 28, 2013, 13:25 »
Nej, men hade ex institutionerna för historia och arkeologi i Gbg haft forskare som intresserade sig så är jag övertygad om att bilden hade blivit mindre ensidig.

Ja det är möjligt att det blivit det. Frågan är om de med tiden hade utvecklat en Göteborgsskola?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #19 skrivet: januari 28, 2013, 13:39 »
Möjligt! Diskussionen hade sett helt annorlunda ut för vi hade haft jämförande material att diskutera. Idag har vi ingen aning om vad alla bon, öd, storhögar och lev bär på för material och anläggningar. Ändå drar vi upp dem i diskussioner.