Författare Ämne: Nya svar om Uplands första kungar?  (läst 15871 gånger)

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Nya svar om Uplands första kungar?
« skrivet: oktober 16, 2012, 15:44 »
Lars Lindström: Med Uppsala i Centrum,Uppsala 2012 tar upp vad forskare anser om tolkningen av de senaste arkeologiska fynden i Uppland. Intressant är hans resonemang om kungar.
Kungar defineras som en härskare som har egen ekonomisk bas, inte en vald överhövding som var ekonomisk beroende av bidrag från sina underhövdingar.
De första kungarna,menar han, uppkom någon gång kring 550-600 e Kr, och de första överkungar som hade underlydande kungar, kring 750 e Kr.
Det verkar inte vara mycket nytt, utom att Snorres Ynglingasaga övergivits av moderna forskare, man försöker inte längre tolka in Snorres ynglingakungar till gravhögar och hallar.
Kanske förhastar man sig lite där- kan det inte finnas en historisk kärna i ynglingasagan?

Utloggad stakodder

• Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Nya svar om Uplands första kungar?
« Svar #1 skrivet: oktober 16, 2012, 19:46 »
Går det att med dagens forskning motsäga kärnan i Ynglingasagan, dvs att det fanns en styrande ättbaserad elit i Uppland under lång tid?

Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2012, 21:10 »
Jag tror inte att någon ifrågasätter att det skulle ha funnits en sådan elit i Uppland, liksom i de flesta bygder i södra Skandinavien. Däremot så är det förstås väldigt svårt att bevisa eller motbevisa detaljerna som återberättas i Ynglingasagan.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2012, 21:58 »
Det går möjligen att finna viss sanning i Ynglingasagan, men det går absolut inte att finna sanningen i Ynglingasagan. Den är i stora delar rent uppenbart ett rent påhitt och visar inte ens ambitioner till att beskriva sanningen.  Det är förvånansvärt att man ens reflekterar över att forskningen nu slutar stödja sig på den, men givetvis glädjande.

Sen undrar jag verkligen om det är vettigt att ta sin utgångspunkt från kungar. Är dom verkligen självklara, och om de är det, är de verkligen klart urskiljbara?  Makten och rikedomen är det så klart, men kungen i bestämd form singularis?    Själv tycker jag nog att man då faktiskt ändå fastnat lite i Ynglingarna, såvida man nu inte faktiskt har bevis för nån kung....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #4 skrivet: oktober 17, 2012, 00:20 »
Beror väl på hur man definierar "kung", vilket ju då även påverkar om de är urskiljbara i det arkeologiska materialet. Själv är jag skeptiskt till att man kan urskilja dem, däremot så skulle jag nog tro att begreppet har använts under lång tid, kanske för varierande grader av inflytande och kontroll.

Det som går att säga är att vi har ett stratifierat samhälle, och att ett fåtal platser och gravar sticker ut i mängden utifrån de resurser som lagts ner på dem. Om detta representerar kungar, hövdingar eller bara resursstarkare storbönder är en tolkningsfråga.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #5 skrivet: oktober 17, 2012, 08:57 »
Beror väl på hur man definierar "kung", vilket ju då även påverkar om de är urskiljbara i det arkeologiska materialet. Själv är jag skeptiskt till att man kan urskilja dem, däremot så skulle jag nog tro att begreppet har använts under lång tid, kanske för varierande grader av inflytande och kontroll.

Det som går att säga är att vi har ett stratifierat samhälle, och att ett fåtal platser och gravar sticker ut i mängden utifrån de resurser som lagts ner på dem. Om detta representerar kungar, hövdingar eller bara resursstarkare storbönder är en tolkningsfråga.

Jo visst, man kan ju definiera kung som "synnerligen rik gubbe" eller "gubbe omgiven av mycket pråligheter" eller motsvarande men om detta verkligen motsvarade ett kungabegrepp måste väl vara en ren gissning? Eller har jag fel, finns det ledartefakter som kopplas till kunag från denna tid?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #6 skrivet: oktober 17, 2012, 08:59 »
Det går möjligen att finna viss sanning i Ynglingasagan, men det går absolut inte att finna sanningen i Ynglingasagan. Den är i stora delar rent uppenbart ett rent påhitt och visar inte ens ambitioner till att beskriva sanningen.  Det är förvånansvärt att man ens reflekterar över att forskningen nu slutar stödja sig på den, men givetvis glädjande.

Sen undrar jag verkligen om det är vettigt att ta sin utgångspunkt från kungar. Är dom verkligen självklara, och om de är det, är de verkligen klart urskiljbara?  Makten och rikedomen är det så klart, men kungen i bestämd form singularis?    Själv tycker jag nog att man då faktiskt ändå fastnat lite i Ynglingarna, såvida man nu inte faktiskt har bevis för nån kung....

Hej, jag söker källor, där man vetenskapligt påvisat rena påhitt i Ynglingasagan. Inte bara påstående. Det gäller inte detaljerna, utan de stora dragen fram till "Ingjald":

huvudort i Uppsala 0-600
elitgravar under denna tiden
senare överflyttning till Värmland och Norge

Redovisningen av ortnamn i sagan tycker jag är intressant, och kanske visar på viss sanningshalt.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #7 skrivet: oktober 17, 2012, 09:48 »
Hej, jag söker källor, där man vetenskapligt påvisat rena påhitt i Ynglingasagan. Inte bara påstående. Det gäller inte detaljerna, utan de stora dragen fram till "Ingjald":

huvudort i Uppsala 0-600
elitgravar under denna tiden
senare överflyttning till Värmland och Norge

Redovisningen av ortnamn i sagan tycker jag är intressant, och kanske visar på viss sanningshalt.

Såna källor har jag inte sett. Hur skulle man t.ex. bevisa att Uppsala inte var huvudort?  Det skulle ju kräva ett stort skriftligt material som vi inte har tillgång till.

Tycker du då det är rimligt att förutsätta att den är sann, eller är det rimligt att jämföra den med ett relativts tort antal sagor av liknande slag, vitt förekommande i hela Europa, som vi kan påvisa inte är sanna?

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #8 skrivet: oktober 17, 2012, 10:42 »

Såna källor har jag inte sett. Hur skulle man t.ex. bevisa att Uppsala inte var huvudort?  Det skulle ju kräva ett stort skriftligt material som vi inte har tillgång till.

Tycker du då det är rimligt att förutsätta att den är sann, eller är det rimligt att jämföra den med ett relativts tort antal sagor av liknande slag, vitt förekommande i hela Europa, som vi kan påvisa inte är sanna?

Tja, det ärligaste vore väl att säga att man inte vet, t o m i forskningssammanhang, istället för att bara påstå saker. Det handlar om graden av "sanning" dvs sannolikhet, vad kan antas vara mer troligt, eller mindre troligt. Det är väl inte många som påstår att varje del i sagan är helt och hållet sann. Det är därför jag frågor vad som forskare VET inte är sant i sagan.

Det var just sådana källor jag sökte efter, som du nämner ovan, sådana sagor som man kan påvisa helt och hållet inte är sanna, dvs även i stora drag.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #9 skrivet: oktober 17, 2012, 11:44 »
Tja, det ärligaste vore väl att säga att man inte vet, t o m i forskningssammanhang, istället för att bara påstå saker. Det handlar om graden av "sanning" dvs sannolikhet, vad kan antas vara mer troligt, eller mindre troligt. Det är väl inte många som påstår att varje del i sagan är helt och hållet sann. Det är därför jag frågor vad som forskare VET inte är sant i sagan.

Det var just sådana källor jag sökte efter, som du nämner ovan, sådana sagor som man kan påvisa helt och hållet inte är sanna, dvs även i stora drag.

Ja jag förstod det,  jag ska rota i anteckningarna när jag kommer hem!

Problemen med användandet av Ynglingasagan har väl just varit att man gjort en sannolikhetsbedömning. Tyvärr är sannolikt och troligt allt som oftast ett helt och hållet subjektiva begrepp som handlar mer om känsla än om någon faktisk vetenskapligt hållbar bedömning av sannolikhet.

Som du säger är det väl då absolut ärligast att säga att man inte vet hur trovärdig källan är, och därmed är den inte särskilt lämplig som stöd i något vidare resonemang!

Utloggad Kylarvende

• Stammis
  • Antal inlägg: 367
« Svar #10 skrivet: oktober 17, 2012, 11:49 »
Stakodder!
Kul att du är tillbaka på sajten. Ja, Ynglingasagan är intressant. Ingjald Illråde och hans dotter Illråda verkar göra skäl för sina smeknamn. Och det blev ju oxå slutet på svärdssidan för Ynglingaätten med Illråde. Den sk Munsö-ätten förbryllar. Verkar komma in via kvinnolinjen i Ynglingaätten. Kollar man upp hälsotillståndet hos Ragnar Lodbrok och hans barn, så undrar man hur Ivar Benlös m fl kunde vara så pass framgångsrika som dom var.

Utloggad Castor

• Veteran
  • Antal inlägg: 864
« Svar #11 skrivet: oktober 17, 2012, 15:33 »
Ja, Ynglingasagan är intressant. Ingjald Illråde och hans dotter Illråda verkar göra skäl för sina smeknamn. Och det blev ju oxå slutet på svärdssidan för Ynglingaätten med Illråde. Den sk Munsö-ätten förbryllar. Verkar komma in via kvinnolinjen i Ynglingaätten.

Ingjalds dotter, som förresten hette Åsa, giftes bort med en skånsk kung som hon lät mörda efter att ha tagit livet av dennes bror. Ivar Vidfamnes ätt, som helt missvisande har kallats "Munsöätten", härstammar från den mördade skånske kungens likaledes mördade bror som alltså var far till Ivar Vidfamne. Ynglingaättens svärdssida dog inte ut med Ingjald Illråde. Ätten fortlevde ju i högsta välmåga norr om Vänern och vidare västerut kring Oslofjorden.

Det är ju främst Ynglingaättens stora betydelse för Norges historia som har gjort att den blivit så legendarisk. Hade det inte varit för Harald Hårfager så hade ynglingarna nog i stort sett varit bortglömda idag.

När det gäller Upplands första "kungar" så är de av allt att döma lika bortglömda som Ynglingaätten skulle ha varit om inte Olof Trätälja hade fått en fristad norr om Vänern.

Utloggad Kylarvende

• Stammis
« Svar #12 skrivet: oktober 17, 2012, 15:57 »
Castor!
Jodå, Trätälja ej att förglömma. Vad jag försökte säga är att Ynglingaätten dog ut som Upsalakungar el dyl (dvs inte på svärdssidan). Trätälja blev Värmlandskung.

Ingjalds dotter, som förresten hette Åsa, giftes bort med en skånsk kung som hon lät mörda efter att ha tagit livet av dennes bror. Ivar Vidfamnes ätt, som helt missvisande har kallats "Munsöätten", härstammar från den mördade skånske kungens likaledes mördade bror som alltså var far till Ivar Vidfamne. Ynglingaättens svärdssida dog inte ut med Ingjald Illråde. Ätten fortlevde ju i högsta välmåga norr om Vänern och vidare västerut kring Oslofjorden.

Det är ju främst Ynglingaättens stora betydelse för Norges historia som har gjort att den blivit så legendarisk. Hade det inte varit för Harald Hårfager så hade ynglingarna nog i stort sett varit bortglömda idag.

När det gäller Upplands första "kungar" så är de av allt att döma lika bortglömda som Ynglingaätten skulle ha varit om inte Olof Trätälja hade fått en fristad norr om Vänern.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #13 skrivet: oktober 18, 2012, 02:46 »
Jag har inte läst vad Lars Lindström skrivit om vanliga kungar och ”överkungar” – men jag är ju inne på samma linje, landskapskungar och en sammanhållande Sveakung som kanske hade Uppsala Öd som ekonomisk plattform vilket gör honom ekonomiskt oberoende och ekonomiskt stark.

Ynglingasagan innehåller säkert mycket fakta – och minst lika mycket fiction – vårt problem är att vi inte kan skilja mellan dessa två. Men i alla sägner finns det troligen en kärna av sanning. Kärnan kan ha förvanskats totalt – eller bara lite. Vi vet inte vilket.

Gamla Uppsala ser jag som ett säte för Tiohundrakungen, senare för folkländernas Kung, och ännu senare som ett eventuellt säte för Nordanskogskungen. En och annan Sveakung (överkung) har säkert suttit där också till och från.

Jag har bara ett litet problem med bosättningar som ligger tätt inpå offerlundar och stora begravningsfält. Med tanke på övertro – och speciellt övertro om att de döda gick igen och var farliga för levande människor – vem bosatte sig så nära offerlunden, Templet (?) och de stora gravfälten i GU? Vad var nyttan med att bo så nära allt detta – och hur påverkades omvärldens syn på den eller de som bodda där?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #14 skrivet: oktober 18, 2012, 12:59 »
Jag har bara ett litet problem med bosättningar som ligger tätt inpå offerlundar och stora begravningsfält. Med tanke på övertro – och speciellt övertro om att de döda gick igen och var farliga för levande människor – vem bosatte sig så nära offerlunden, Templet (?) och de stora gravfälten i GU? Vad var nyttan med att bo så nära allt detta – och hur påverkades omvärldens syn på den eller de som bodda där?

Thomas

Närheten mellan bosättning och gravfält måste nog ses ur ett ideologiskt perspektiv. Gravfältet var nog kopplade till legitimitet och äganderätt. Sen var det kanske inte så viktigt att det faktiskt var ens egna förfäder som låg i gravarna. På platser som Gamla Uppsala så handlar det även om att manifestera någonting mer, tex ekonomiska resurser eller politiskt inflytande.

Sen tror jag att man kan se det som att man skapade ett mänskligt "landskap" där gravfälten var en viktig beståndsdel. Tex i GU så ingår de stora gravfälten i ett större sammanhang tillsammans med stora husplatåer, vägar, rader av resta stenar mm. Alla dessa attribut skapade den plats som kallades för "Uppsala" och som förstås var menad att påverka den som besökte platsen.

Sen kan man diskutera vilka som begravdes på dessa gravfält. På mindre boplatser så handlar det nog om de som bodde på platsen, eller som på något annat sätt had en koppling dit. På de stora platserna som tex GU kan man fundera på om inte även andra människor valde att begravas där, kanske för att man ville associera sig med platsen och de som kontrollerade den.

Utloggad Kylarvende

• Stammis
« Svar #15 skrivet: oktober 18, 2012, 15:16 »
Undras hur man kommer fram till Vidfamne och hans inblandning släktmässigt med Upsalakungarna. Låt oss börja med Halfdan "den Långe, Gamle" (som tampades med Aund "den Gamle", Hrothgar (i Beowulf), Rurik Hnaggvanbaugi, Frode, Ingjeld, Halfdan, Rurik Slyonvanbaugi (alt Ingjeld), (här kan möjligen Ivar Vidfamne komma in), Harald Hildetand, Sigurd Ring, Ragnar Lodbrok, Björnd Järnsida, Erik Björnsson, Anund i Uppsala, Erik Anundsson, Björn Eriksson, Erik Segersäll, Olof Skötkonung.

Utloggad Kylarvende

• Stammis
« Svar #16 skrivet: oktober 18, 2012, 17:00 »
Undras om Upsalakungen Domalde har ett romerskt smeknamn? Han kom ju att offras pga missväxt…

Gör man en sökning i Google på orden: Domalde rom

Så dyker det upp kopplingar till det negativa, ser inte ut att vara latin rakt av, men ngt latinskt språk är det nog:

”similares aos do mal de Alzheimer.”

“A cura do Mal de Parkinson”

“A MANSÃO DO MAL DE DARIO ARGENTO”

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #17 skrivet: oktober 19, 2012, 00:45 »
AndreasE, min tveksamhet om bosättningar tätt intill gravfält kommer sig från att jag levt med t.ex. Samer = människor som lever i naturen med naturen. Jag gör en ungefärlig koppling från Samernas naturkunskap och naturberoende - till våra förfäders dito.

Närhet och beroende av naturen samt väder och vind, liv och död på nära håll – skapar övertro och annat som förklaringar till olika saker och skeenden. Bland annat till döda människor. Egna släktingars döda kroppar/andar, är inte så farliga eftersom man känner dem väl. De man inte känner så väl, eller är/var ovän med, de är desto farligare. Barn kan vara farliga eftersom barn är barn, de är inte illvilliga – men de förstår inte hur livet fungerar och att oskyldiga spratt kan vara direkt dödande för de levande, osv. Av dessa skäl ville man ha avstånd till de döda och deras gravar.

Här finns alltså ett helat annat tänkande än vad vi har i vår kultur idag.

Tänker ibland på Inuit-kvinnan som fött ett dödfött barn och leende tittade på det och sa ”visst är det underligt att så här små barn redan vet att deras liv skulle bli en enda lång plåga – så det här barnet valde att inte leva sitt liv”. Vi hade Nornorna som förklaring till svårigheterna i livet. Varje kultur har sin förklaring.

Jag tror man kan tänka ”nytta av” i fall som dessa (som en aspekt). Vem hade alltså nytta av att bo tätt intill ett gravfält och en offerlund (?) som i t.ex. GU? Hade en Kung nytta av detta, eller Blotpräster? Disor? Osv.
Hur fungerade närheten till gravar och offerlund för en Kungs gäster som övernattade hos Kungen? Upplevde de obehag av denna närhet? Eller – kände de trygghet?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #18 skrivet: oktober 19, 2012, 01:34 »
För det första så kan du inte föra över tex nutida samisk ideologi till järnålderns jordbrukande befolkning. Tidsavståndet är väldigt stort, och de två "grupperna" lever under väldigt olika förhållanden. Var verkligen en person som tillhörde den jordbrukande befolkningen i tex Mälardalen särskilt nära naturen? Man kan argumentera för, som tex Frands Herschend har gjort, att "naturen" var någonting skrämmande och främmande för järnålderns bondebefolkning. Man delade upp sin värld i "inmark" och "utmark", man berättade skrämmande historier om monster som bodde i skogar och vattendrag, och man levde nästan uteslutet på det man själva producerade, nästan helt utan inslag av tex vilt.

Sen är det alltid väldigt vanskligt att överföra så flytande saker som uppfattningar om döden och de döda från en grupp och förhållanden till en annan. Det arkeologiska materialet från järnåldern visar ju snarast att döden och de döda var någonting mycket närvarande i järnålderns bondekultur. I stort sett varje gård/by hade ett eller flera gravfält i direkt anslutning till sig. Snarare än avstånd så verkar det som att det var viktigt att ha de döda, "förfäderna", nära till hands. Det var inte ovanligt att man lät gamla rivna hus överlagras av gravar medan man själva fortsatte leva bara några tiotal meter därifrån.
Om man letar efter antropologiska paralleller så är väl tex de tidiga bönderna i Chatal höyük minst lika bra som dagens samer, och de begravde sina döda under golvet i sina boningshus. Poängen är att hur man har sett på de döda har varierat mycket mellan olika kulturer och olika tidsperioder, och när man endast har de materiella lämningarna att gå på så får man nog acceptera vad de säger oss.

Sen är det intressant fråga du ställer i slutet av ditt inlägg, det där med "nytta" med att bo tätt intill ett gravfält och offerlund. Delvis så tänker jag att man inte bara "hamnar" vid ett gravfält. Det är ju de som bor på platsen som aktivt skapar gravfälten. De som skapar dessa gravfält måste förstås se en nytta med dem, troligtvis både "religiös" nytta och ideologisk nytta. Jag kan föreställa mig många "nyttor" för en kung eller hövding att omge sig med stora och imponerande gravfält. De ger en tydlig visuell koppling bakåt i tiden, med allt det för med sig i form av legitimitet och historia. Det visar på stora ekonomiska resurser, både i form av stora, kapitalkrävande gravkonstruktioner och de markarealer gravfälten kräver. Sen kan varje begravning, med de ritualer och festligheter som de innebar, ses som en möjlighet att visa upp sig och sitt inflytande, sin rikedom och sina kontakter för omvärlden.   

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #19 skrivet: oktober 19, 2012, 02:33 »
AndreasE, vi är ju vana vid att vara motvallskäringar så jag fortsätter med det  :).

Ett argument som jag har svårt att köpa är just det du anger – att det är fel att koppla vissa saker bakåt i tiden. Du har både rätt – och fel. (Normalt används just det argumentet när riktiga argument tryter).

Man kan inte rakt av föra över nutid med dåtid, där har du rätt. Men, forntidens människor levde i naturen med naturen. Vi lever varken i naturen eller med den, vi lever i en konstlad värld av betong och andra material samt – och vi lever mot naturen, vi till och med förbrukar naturen.

Jag jämför hur man bor i t.ex. en torvkåta med eldstad på golvet med allt vad det innebär – med hur järnålderfolk bodde i sina hus med eldstad på golvet. Principen är exakt densamma med boendet, värmen, vedåtgång, vedarbete, väder och vind och allt annat. Skillnad finns i de material vi har i våra kläder – men principen är densamma. Väder, vind och temperatur avgör det dagliga livet. Jag har levt så under 20 år halvårsvis.

Vi har än idag samma fysiska förutsättningar som våra förfäder eftersom vi inte har förändrats, vi fryser lika mycket, vi har samma fantasiförmåga, vi drömmer lika mycket, vi behöver fortfarande föda, äter vi så behöver vi ett dass som ligger lägre än den brunn eller bäck vi hämtar vårt vatten ifrån, osv. Vissa saker förändras alltså inte. De är ganska så konstanta.

Så, jag anser alltså att man kan jämföra nutid med dåtid i vissa avseenden ganska så direkt när det gäller boende, mat och värmeberoende mm. I viss mån tror jag att naturen och klimatet ger vissa förutsättningar för fantasin. Det är alltså skillnad mellan folk som lever i ett varmt klimat med långa ljusa dagar och ett folk som lever i ett kallt klimat med korta dagar och långa mörka nätter – de får helt enkelt olika sägner och traditioner ”per automatik” henom att de lever i olka klimatzoner.

Jag har inte levt järnåldersliv - men jag förstår vissa praktiska saker i boende och det dagliga livet som jag vet inte alla förstår fullt ut, läs t.ex. vedtråden  :).

Thomas
Historia är färskvara.