AndreasE, vi är ju vana vid att vara motvallskäringar så jag fortsätter med det

.
Ett argument som jag har svårt att köpa är just det du anger – att det är fel att koppla vissa saker bakåt i tiden. Du har både rätt – och fel. (Normalt används just det argumentet när riktiga argument tryter).
Man kan inte rakt av föra över nutid med dåtid, där har du rätt. Men, forntidens människor levde i naturen med naturen. Vi lever varken i naturen eller med den, vi lever i en konstlad värld av betong och andra material samt – och vi lever mot naturen, vi till och med förbrukar naturen.
Jag jämför hur man bor i t.ex. en torvkåta med eldstad på golvet med allt vad det innebär – med hur järnålderfolk bodde i sina hus med eldstad på golvet. Principen är exakt densamma med boendet, värmen, vedåtgång, vedarbete, väder och vind och allt annat. Skillnad finns i de material vi har i våra kläder – men principen är densamma. Väder, vind och temperatur avgör det dagliga livet. Jag har levt så under 20 år halvårsvis.
Vi har än idag samma fysiska förutsättningar som våra förfäder eftersom vi inte har förändrats, vi fryser lika mycket, vi har samma fantasiförmåga, vi drömmer lika mycket, vi behöver fortfarande föda, äter vi så behöver vi ett dass som ligger lägre än den brunn eller bäck vi hämtar vårt vatten ifrån, osv. Vissa saker förändras alltså inte. De är ganska så konstanta.
Så, jag anser alltså att man kan jämföra nutid med dåtid i vissa avseenden ganska så direkt när det gäller boende, mat och värmeberoende mm. I viss mån tror jag att naturen och klimatet ger vissa förutsättningar för fantasin. Det är alltså skillnad mellan folk som lever i ett varmt klimat med långa ljusa dagar och ett folk som lever i ett kallt klimat med korta dagar och långa mörka nätter – de får helt enkelt olika sägner och traditioner ”per automatik” henom att de lever i olka klimatzoner.
Jag har inte levt järnåldersliv - men jag förstår vissa praktiska saker i boende och det dagliga livet som jag vet inte alla förstår fullt ut, läs t.ex. vedtråden

.
Thomas