1) phi = 2,618cm = 1 tomme = 1"
2) pi = 31,42cm = 1 fod = 1'
3) gylden pi formel pi= 1.2xphi^2 inddelingen er 12 (ellers 2, 4, 8 ...)
4) gylden snit deling af 100" giver 1 meter som den mindste del
5) Cirklens "rektangulatur": Areal af cirkel med diameter på 1m, svarer til areal af rektangel på 1m x 30"
6) Cirklens kvadratur: En cirkel med diameter på 1m+ 30". Oprejse højde hvor de mødes bliver kvadratsiden højden hvor cirklen skæres.
7) pythagoras 7-24-25 trekant med 11 fod som den lange kateder har hypotenuse på 3,6 m og kort ca 1m.
Dette var en kort huskeliste jeg lavede i al hast, for at opremse de mere eller mindre uafhængige fakta, der alle peger på at meteren sandsynligvis var kendt, og implicit ligger i tommestokken. Listen indeholder dog nogle småfejl som støder fysiklæreren i mig.
@Emund, 1) og 2) er tal (forhold) og ikke længder, men meningen var god nok:
1) En tomme på 2,618cm har en
talværdi der svare til phi
^22) En fod på 31,42cm har en
talværdi der svarer til 10xpi
Det var faktisk det forhold jeg påpegede i din udregning af forholdet mellem diameter og omkreds hvor du svarede:
Vi gør det på min måde. Mit regneark, der tjekker alle de fra bronzealderen konverterede mål til alen/fod/tommer viser klart, at forholdet mellem omkreds/fod og diameter/m svarer til faktor 2'/20 cm => 2/20 = 0,1
For mig kan vi gerne beholde 24" tommer og 20 cm i forholdet 24"/20 cm - hvilket i mine beregninger bliver faktor 24"/20 cm => 24/20 = 1,2.
Jeg ved ikke om du er klar over at både 0,1 og 1,2 er værdien for pi hvis du medtager de enheder der er bortkastet, idet 2'/20 cm = (2/20) x ('/cm) = 0,1 x (31,42cm/cm) = 3,142 , hvor ('/cm) angiver hvor mange cm der er pr fod.
samt 24"/20 cm = (24/20) x ("/cm) = 1,2 x 2,618 = 3,142 hvor ("/cm) angiver hvor mange cm en tomme er.
Så her har du givet mig en ide til at udtrykke pi og phi^2
Dine øvrige kommentarer
En bedre verificering af dit grundlag væk fra spekulationer, vil helt klart løfte din hypotese. Jelling-hypotesen er stadigvæk kun en teori.
Din ivrige markedsføring af geometriske småopdagelser er heller ikke altid redelig. Prøv at holde dig til Good Scientific Practise i stedet for mystik. Det giver måske en større response.
kan jeg ikke bruge til noget konstruktivt, men jeg sender dig gerne min artikel fra Acta Archaeologica (med smårettelser), hvis du sender mig en e-mail adresse, evt på den interne mail.
Så kan vi tage den derfra.
PS Jeg sender også gerne artiklen til andre, der måtte være interesseret.