Författare Ämne: Stor hamnstad funnen vid Svensksundsviken  (läst 39010 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Stor hamnstad funnen vid Svensksundsviken
« Svar #60 skrivet: augusti 10, 2012, 16:00 »
Sven Lagman

Citera
Det är otroligt viktigt att man i ett tidigt skede öppnar vetenskapligt grundad moteld mot amatörresultat som helt saknar källkritisk sans. Så gjordes inte i fallet med t.ex. Ale stenar och det avskräckande resultatet för den platsen ser vi nu. Pressen hängde på eftersom forskarna och myndigheterna inte tidigt klargjorde faktaläget. 

Bra jobbat. Ni ärrade veteraner är viktiga i debatten.

Piankhy: Den här "upptäckten" är Rudbeckiansk och inte relaterad till verkligheten och då är det svårt att påverka. Bättre att tänka på alla de fall där det går att ha vettiga diskussioner. Du har åtminstone försökt.

Thomas I

Utloggad Anna-Carin

• Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
« Svar #61 skrivet: augusti 10, 2012, 16:11 »
Det hela är nog bara ett medvetet påhitt för att provocera; kalla det trolling eller vad ni vill. Först trodde jag också att han själv tror på sina teorier, men sen fick jag se hans användarnamn på bloggen, bappolotzas - borde inte det utläsas som att det hela är "bara på låtsas"?

I själva verket tror jag han gör en studie av hur människor på internetforum bemöter meningsmotståndare, eller nåt i den stilen... kanske som del i en psykologutbildning, eller möjligen som specialarbete på gymnasiet.

Utloggad CarlH

• Medlem
  • Antal inlägg: 91
« Svar #62 skrivet: augusti 11, 2012, 18:53 »
Tack för tipset Anna-Carin!
Jag Googlade på "bappolotzas" och efter det så tänker inte jag lägga ned mer tid eller engagemang på denna tråd.
Jag återgår till min läsning av "Stockholms tre borgar" författad av Anders Ödman.

Utloggad Bornholm

• Veteran
  • Antal inlägg: 544
« Svar #63 skrivet: augusti 12, 2012, 12:21 »

Piankhy: Den här "upptäckten" är Rudbeckiansk och inte relaterad till verkligheten och då är det svårt att påverka. Bättre att tänka på alla de fall där det går att ha vettiga diskussioner. Du har åtminstone försökt.

Thomas I

Hvad menes med "Rudbeckiansk"" ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Rudbeck

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #64 skrivet: augusti 12, 2012, 12:38 »
Det hela är nog bara ett medvetet påhitt för att provocera; kalla det trolling eller vad ni vill. Först trodde jag också att han själv tror på sina teorier, men sen fick jag se hans användarnamn på bloggen, bappolotzas - borde inte det utläsas som att det hela är "bara på låtsas"?

I själva verket tror jag han gör en studie av hur människor på internetforum bemöter meningsmotståndare, eller nåt i den stilen... kanske som del i en psykologutbildning, eller möjligen som specialarbete på gymnasiet.

Det vore faktiskt jäkligt intressant att se resultatet av den studien. ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #65 skrivet: augusti 12, 2012, 12:46 »
Bornholm: Rudbeck skrev Atlantican på 1600 talet där han påstår att Sverige är det sjunkna Atlantis:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Atlantica

http://en.wikipedia.org/wiki/Olaus_Rudbeck

Thomas I

Utloggad Anna-Carin

• Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
« Svar #66 skrivet: augusti 12, 2012, 13:18 »

Det vore faktiskt jäkligt intressant att se resultatet av den studien. ;D

Ja, men att han slutade diskutera i den här tråden sågar kanske den teorin. Jag börjar luta åt att det är ett konstprojekt istället...

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #67 skrivet: augusti 12, 2012, 14:54 »
Namnet och adressen på skrivelsen till RÄA stämmer inte. Mobilnumret verkar inte existerat och skrivelsen har själv lagt upp på sin blogg.

Thomas I

Utloggad Kylarvende

• Stammis
  • Antal inlägg: 367
« Svar #68 skrivet: augusti 12, 2012, 19:41 »
Anna-Carin!
Ja, det var en riktik filur. Ett konstverk alltså. Tror nog att sajten får ganska bra betyg i alla fall. Saklig kritik från auktoriteter utan att dessa bara lutade sig på sin aukroritet, eller hur det var ngn skrev. Hans "romerska" stad med romerska mått jämfördes även med romarnas två hästar i bredd (av mig). Lite kul tyckte jag i alla fall. Vidare, lite förmanande latinska citat från Kyrarvende.

Utloggad dersa

• Veteran
  • Antal inlägg: 579
« Svar #69 skrivet: augusti 12, 2012, 22:28 »
Frågvis Amatör, kolla in ratsit.se, så ser du att folkbokföringsadressen stämmer, mobilen kan vara kontantkort eller oregistrerat.. Om det sedan är rätt man vet jag inte, men nog finns en Tomas Blom på adressen.. :)

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #70 skrivet: augusti 13, 2012, 10:45 »
Blom fick ju tydligen ett svar på sin skrivelse från Raä, och den person som skrivit svaret existerar ju i alla fall:

Byråkrati-Sveriges svar på tidernas största fynd
http://plasthimmel.wordpress.com/

http://www.raa.se/cms/extern/vart_uppdrag/kontakta_oss_3325/kontakta_informationsavdelningen/kontakta_informationsforsorjning.html

Ju äldre desto bättre.

Utloggad dersa

• Veteran
  • Antal inlägg: 579
« Svar #71 skrivet: augusti 14, 2012, 01:34 »
Nej, dom länkarna gav inget svar.. :(

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #72 skrivet: augusti 14, 2012, 08:22 »
Man kan ju ringa eller maila till Sandra Langhammer på Raä och höra om hon verkligen tagit emot Bloms fyndrapport.

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Inger E(Norah)

• Novis
  • Antal inlägg: 4
« Svar #73 skrivet: mars 04, 2013, 03:13 »
Ett tag sedan jag var inne på forumet. När jag skrev min C-uppsats Vattenvägarna in mot Roxen i äldre tider (Linköpings Universitet, Historia 3 1993) för att få rätt vattennivå resp landhöjning i mitt eget undersökningsområde använde jag mig av mina datakunskaper (systemprogrammerare 1971). Över 40 variabler beräkningar på världshaven, in mot Östersjön för att slutligen få säkerställt vattennivåer och landhöjning inom det undersökningsområde som valts Roxen-Söderköping-Gamleby/Västervikområdet.

Nåväl. Vintern 1992/93 stod jag sent en kväll och väntade på nästsista bussen som på den tiden gick varann inne på universitetsområdet och varann ute vid stora vägen. Hade i mitt huvud en anomali som datorn hittat åt mig. En för mig och kartor okänd vattenväg öster Söderköping över Vikbolandet upp mot Bråviken. Tillsammans med mig stod en annan person. När bussen inte gick inne på området utan vi såg den gå på stora vägen så började vi språka. Berättade vad vi höll på med o.s.v. När jag berättade om vattenvägarna tittade personen på mig och sa: Min bror har mark där. Han skulle dika upp ett överväxt dike härom veckan. Hittade en hamnanläggning med kaj. Det var en arkeolog där ute och tittade.

Observera att jag aldrig följde upp det. Hamnanläggningen/kajen låg längs den sträckning som berättas om i huvudtexten. Den låg längs den vattenled jag hittat som jag själv ansåg att jag inte borde hittat för det stämde inte med vad där 'borde' vara.

Blir dock lite konfunderad. Det var väl närmare Söderköping som en kyrka hade en artifakt som möjligen skulle kunna dateras till Ansgars tid? Utöver dateringar från bebyggelselämningar, letat fram dem i material jag fortfarande har kvar från 'styret', som ju sträcker sig bronsåldern och framåt med tyngdpunkt 400-600 e.Kr., så hittar jag varken där eller via nätsök RAÄ m.m. dateringar som tyder på en större bosättning under aktuell period, runt Ansgars tid och fram till slutet 1100-talet. Vet någon något om fyndbild?

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
« Svar #74 skrivet: juni 16, 2013, 22:39 »
Nu noterar jag att det har blivit till ett brev till Kungliga vetenskapsakademien där medel önskas för att gå vidare med den fantastiska upptäckten av denna stora romerska stad med sina bassänger, kanaler och broar. Tala om att arkeologi kan fängsla många  :'( :
http://barnstenshamnen.wordpress.com/2013/06/01/brev-till-kungliga-vetenskapsakademien/

Jag har under mitt liv som arkeolog och museiman stött på en mängd s.k. amatörarkeologer. Detta är egentligen ett hemskt uttryck eftersom det ger en förnedrande status sett i det perspektiv att det finns många mycket skickliga "amatörarkeologer". Här i Skåne kan jag t.ex. nämna mina gamla vänner telegrafarbetaren Sven Persson - (mannen som upptäckte Skateholmsboplatserna) och sjömannen Malte Gullstrand som hittat mängder med klassiska boplatser i Malmöområdet. Dessa hade ett gemensamt - att behärskade konsten att se källkritiskt på sina upptäckter.

Sedan har jag mött många som varit deras motsats. Som varit helt fanatiskt upptagna av sin egen idé så till den grad att det hela blev absurt. Vanliga hederliga och vänliga människor men som, så fort man nämnde deras "forskning", fick en märklig glans i ögonen och blev helt omöjliga att diskutera med. En sådan var t.ex. den man som i södra Malmö för mig påvisade att han kunde härleda människorna i Fosie by bakåt via romerska noteringar till Moseböckerna varför Paradiset med Adam och Eva legat i just Fosie.

Var exakt på denna skala mellan de två ytterlighetspolerna vetenskap högst upp och tosserier längst ner man ska lägga teorin om den forna romerska staden i Östergötland kan väl diskuteras. Den hör definitivt inte hemma på den övre planhalvan.

Utloggad TomasBLBlom

• Novis
  • Antal inlägg: 16
« Svar #75 skrivet: augusti 22, 2013, 18:51 »
Hej på er knäppgökar o plattfötter. . Medan ni sitter här o gottar er i er egen fullkomlighet har jag forskat lite mer o publicerat lite mer på barnstenshamnen.wordpress.com. Fast jag tycker att Arkeologiforums medlemmar är lite slöa med kritik numera. Och gärna konstruktiv också. För det har det varit skitdåligt med. Eftersom jag har gott på fötterna till vad jag hittat så vill jag gärna ha nån att slåss med. Det ger mig motivation. Så fram med dumheterna och låt dem hagla! Börja gärna med Geten!

Utloggad TomasBLBlom

• Novis
  • Antal inlägg: 16
« Svar #76 skrivet: augusti 22, 2013, 20:00 »
Det absolut roligaste ska bli att få ge "Sven Lagman" på tasken. eftersom det är han som verkar ha drivit den här kampanjen.  En kampanj som inte handlar om vetenskap utan om Stockholsmsadelns rädsla över att bli av med ett kuttersmycke i Stockholms Mälarskärgård.

Om ni är genuint arkeologiintresserade borde ni t ex fundera  över t ex varför RAÄ klassificerat ett flertal fynd som "Små Hästskor" när det i själva verket rör sig om märlor från timmerpalissader. Fynden kommer från Älgarås, Vikbolandet mfl och är bevis för att det på dessa lokaler hade byggts timmerpalissader.

Den där Sven Lagman pysslar uppenbarligen med andra saker än att få fram sanningen.

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
« Svar #77 skrivet: augusti 22, 2013, 23:11 »
Eftersom detta ämne innehåller personliga påhopp mm så har vi valt att låsa ämnet tills vi kan hantera det.

/Johan -  Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :