Ett tag sedan jag var inne på forumet. När jag skrev min C-uppsats Vattenvägarna in mot Roxen i äldre tider (Linköpings Universitet, Historia 3 1993) för att få rätt vattennivå resp landhöjning i mitt eget undersökningsområde använde jag mig av mina datakunskaper (systemprogrammerare 1971). Över 40 variabler beräkningar på världshaven, in mot Östersjön för att slutligen få säkerställt vattennivåer och landhöjning inom det undersökningsområde som valts Roxen-Söderköping-Gamleby/Västervikområdet.
Nåväl. Vintern 1992/93 stod jag sent en kväll och väntade på nästsista bussen som på den tiden gick varann inne på universitetsområdet och varann ute vid stora vägen. Hade i mitt huvud en anomali som datorn hittat åt mig. En för mig och kartor okänd vattenväg öster Söderköping över Vikbolandet upp mot Bråviken. Tillsammans med mig stod en annan person. När bussen inte gick inne på området utan vi såg den gå på stora vägen så började vi språka. Berättade vad vi höll på med o.s.v. När jag berättade om vattenvägarna tittade personen på mig och sa: Min bror har mark där. Han skulle dika upp ett överväxt dike härom veckan. Hittade en hamnanläggning med kaj. Det var en arkeolog där ute och tittade.
Observera att jag aldrig följde upp det. Hamnanläggningen/kajen låg längs den sträckning som berättas om i huvudtexten. Den låg längs den vattenled jag hittat som jag själv ansåg att jag inte borde hittat för det stämde inte med vad där 'borde' vara.
Blir dock lite konfunderad. Det var väl närmare Söderköping som en kyrka hade en artifakt som möjligen skulle kunna dateras till Ansgars tid? Utöver dateringar från bebyggelselämningar, letat fram dem i material jag fortfarande har kvar från 'styret', som ju sträcker sig bronsåldern och framåt med tyngdpunkt 400-600 e.Kr., så hittar jag varken där eller via nätsök RAÄ m.m. dateringar som tyder på en större bosättning under aktuell period, runt Ansgars tid och fram till slutet 1100-talet. Vet någon något om fyndbild?