Jag vill tacka JanneF, medlem på arkeologiforumet, som nu sänt mig ett mail där han påpekade saker som har största intresse när det gäller den fantastiska (fanatiska) historien om förhistoriska kanaler. Jag tar mig friheten att återge hans i en handskrift exerperade text. Jag har med stort intresse nu själv läst hela manuskriptet via
www.lantmateriet.se. Handskriften, baserat på ingående fältinformation av lantmätaren J.G. Klein, är daterad Linköping 1850-1857, och den ingår som en beskrivning till lantmäterikartan över Konungsunds socken 1854 i vilken det aktuella området ingår som diskussionen ovan avser.
Handskriften är en mycket detaljerad beskrivning över socknen på 57 sidor där man i detalj redovisar åker, äng, dikningar, folkliv, naturföreteelser, fornminnen, kyrkobeskrivning etc.
JanneF har plockat ut följande textavsnitt som behandlar dikningen:
"Bjerkusa å ... han framgår i ofantligt många krokar och på ett betydligt djup mot sina åwallar" (pag_8).
"Till gammal praxis äro åkergärderna genomskurna av en mängd öppna diken på varje 20:de eller 30:de aln hwilka då så widt belägenheten det medgifva afskäras av liknande diken på hvarje 100:de till 300:de aln, i regelbundna rektanglar (en s.k. "åker"). Alla dessa diken läggas merendels (ovilkorligen) paralella på bestämda avstånd, hvarigenom ofta händer att de ej tjäna till wattnets afledning; de anbringas dock för detta ändamål samt omgräfvas merendels hvart fjärde år. Någon anläggning för täckta diken är ej anställd inom denna socken.” (pag_13)
Här har vi alltså svart på vitt av en person, som vid mitten av 1800-talet var väl bevandrad i socknens geografi och som mätt in varenda åker- och ängmark i det aktuella området, att man för avvattning anlagt en mängd öppna, parallella diken och att dessa dessutom omgrävdes vart fjärde år.
Vad är det nu kvar av den otroliga teorin om förhistoriska kanaler!
Det är otroligt viktigt att man i ett tidigt skede öppnar vetenskapligt grundad moteld mot amatörresultat som helt saknar källkritisk sans. Så gjordes inte i fallet med t.ex. Ale stenar och det avskräckande resultatet för den platsen ser vi nu. Pressen hängde på eftersom forskarna och myndigheterna inte tidigt klargjorde faktaläget.