Författare Ämne: Tatueringar?  (läst 15610 gånger)

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Tatueringar?
« skrivet: september 14, 2005, 22:08 »
Denna fråga dök upp i ett annat forum. Finns det något som indikerar att man prytt sina kroppar med tatueringar under järnålder i Skandinavien? Självklart är det svårt att svara på eftersom hud inte bevaras särskillt väl. Är t ex mossliken tatuerade?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Bengan

• Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Tatueringar?
« Svar #1 skrivet: september 14, 2005, 22:51 »
Ibn Fadlan skrev ju på 900-talet att "Från nageln intill halsen är de tatuerade i grönt med träd och andra bilder".

Bengan

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
Tatueringar?
« Svar #2 skrivet: september 15, 2005, 00:27 »
Citat från: "Bengan"
Ibn Fadlan skrev ju på 900-talet att "Från nageln intill halsen är de tatuerade i grönt med träd och andra bilder".

Detta förutsätter ju dock att dessa omskrivna "ruser" verkligen härstammade från skandinavien.

/Johan

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Tatueringar?
« Svar #3 skrivet: september 15, 2005, 13:05 »
Klart att det finns tatuerade mosslik!
Iofs så har vi inte så många från sverige men det finns ett par tatuerade i Tyskland, det äldsta är neolitiskt. Ötzi var gaddad. Kollar man i montelius Minnen från vår forntid så har han definerat ett par grejer som tatueringsnålar. En tatueringsnål var bland det första man hittade i slöinge.... Och så vidare. Vi behöver inte förfalla till att förlita oss på skriftliga källor, vi är arkeologer vi har den absoluta sanningen i våra händer  :lol:

Lite litteraturtips:
Sören nancke Krogh 1982. Söfolk og kentaurer
Leif Häggström 1996 Tatuering i förhistorien. I: Tyst nu talar jag. Tradition, information och humanister. Humanistdagboken nr 9. Göteborgs universitet
Arnold Rubin 1992. Marks of civilization (standardverk....)

Jag är helt övertygad om att tatuering var standard under förhistorien här uppe, men de finns helt enkelt inte bevarade i någon större utsträckning.... Kanske skulle man på de mosslik som trots allt finns i norden finna tatueringar om man fotade dem med ir-känslig film, det gjorde man med Ötzi och hittade på det viset fler gaddningar. Sedan har vi ju hela skalan med scarifications och brännmärkningar mm.....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad trillian

• Medlem
  • Antal inlägg: 42
Tatueringar?
« Svar #4 skrivet: september 15, 2005, 14:11 »
Såvitt jag vet finns det inget mosslik som uppvisar någon tatuering, men det behöver inte betyda att dom inte från början haft någon.

Utloggad Bengan

• Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Tatueringar?
« Svar #5 skrivet: september 15, 2005, 14:47 »
Läste här att den engelska kyrkan så tidigt som år 787 skall ha förbjudit britter och skottar att tatuera sig...

Bengan

Utloggad nina

• Stammis
  • Antal inlägg: 182
Tatueringar?
« Svar #6 skrivet: september 15, 2005, 19:04 »
Man har jämfört Ötzis tatueringar med ryska permafrostlik (från järnåldern) och sett att de uppvisar liknande tatueringar. Vad som överensstämmer är plats på kroppen och utseende. Man tror att det rör sig om medicinska tatueringar, dvs att man gjort det mot smärta. Både Ötzi och ett av permafrostliken hade degenererade kotor och förslitningar på ben som borde ha gett smärta, varför detta troligtvis gjordes för att frisläppa endorfiner (vilket man inte visste) som lindrade plågan. Smärtan som uppstår vid tatueringen är i sig smärtlindrande och tecknen hade säkerligen en besvärjande funktion. En teori är ju att alla dessa rakknivar som dyker upp kan ha använts till just tatueringar.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Eira

• Novis
  • Antal inlägg: 14
Tatueringar?
« Svar #7 skrivet: september 15, 2005, 22:21 »
hur skulle de så kallade rakknivarna ha använts till tatueringar? För att skära upp skinnet till ärrtatueringar?

Utloggad nina

• Stammis
  • Antal inlägg: 182
Tatueringar?
« Svar #8 skrivet: september 16, 2005, 07:25 »
Ja, och sedan har man gnidit in aska/kol i såren (och troligen andra saker med, men kolet är sterilt och orasakar inga infektioner). Säkerligen har man använt sig av stickande verktyg också. (För mönsterprecision)
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Eira

• Novis
  • Antal inlägg: 14
Tatueringar?
« Svar #9 skrivet: september 16, 2005, 14:53 »
vad bygger den teorin på, finns det något som faktiskt knyter rakknivarna till det?

Utloggad Leif

• Gode
    • Älgflugornas herre
Tatueringar?
« Svar #10 skrivet: september 16, 2005, 15:41 »
Några kommentarer till tidigare inlägg:

1: Skilj på tatuering och scarification. Tatuering innebär att någon form av färgämne förs in i huden. Kan tex vara aska, tuggad albark, ockra mm. Minns jag rätt var det frågan om aska för såväl Özi som de två publicerade kropparna från Altai området i Sibirien (kolla Sergei Rudenkos bok Frozen tombs of Siberia för den ena, den andra - en kvinna - har jag bara sett i National Geographics typ 1995)

2: Rakknivarnas användningsområde kommer vi aldrig åt. Däremot så finns det en artikel i ett nr av Journal of European Archaeology (eller föregångaren) från åren kring 1996 där en engelsman skriver om mäns kroppsvård. Rakkniv, pincett och örslev förekommer ofta tillsammans. Termen rakkniv är utifrån den artikeln helt relevant... Dessvärre minns jag inte killens namn.... Bingo, nu kom jag på det - Paul Treherne kanske heter artikeln Male beauty eller något liknande. Och tro mig, jag vet av egen erfarenhet att det kan bli rätt geggigt att färga in de sår som blir efter skalpell och rakkniv. Nål är betydligt enklare, eller varför inte eskimåmodellen med sotad tråd - man "syr" dit tatueringen.....

3: Som jag skrev tidigare, inga av de skandinaviska mossliken har undersökts på ett sådant sätt att ev tatueringar skulle synas. Det var för övrigt via fotografering med ir-film som ansiktstatueringar upptäcktes på ett fyra frystorkade kroppar på Grönland (från 1400-talet). Flera kontinentala mosslik har tatueringar (tex manlig kropp från Schwerinsdorf i Niedersachsen, en man och en kvinna från Zwettel i Österrike, samtliga från bronsåldern)

4: Bengan, det finns en passage i Bibeln där det anges att man inte skall bära scarifications eller tatueringar. Hittar den bara på engelska just nu: Leviticus 19:28, "You shall not make any cuttings in your flesh.... or tattoo any marks upon you". Kanske baseras det engelska förbudet på detta bibelstycke????

Bloggar:

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
Tatueringar?
« Svar #11 skrivet: september 16, 2005, 16:03 »
"och inte rista några märken på er kropp för någon som är död. Inte heller skall ni tatuera er. Jag är Herren. "
3 mos 19:28

www.bibeln.se är en trevlig sida när man söker dylika stycken. :)

/Johan

Utloggad Leif

• Gode
    • Älgflugornas herre
Tatueringar?
« Svar #12 skrivet: september 12, 2006, 13:33 »
Citat från: "Leif"
Jag är helt övertygad om att tatuering var standard under förhistorien här uppe, men de finns helt enkelt inte bevarade i någon större utsträckning.... Kanske skulle man på de mosslik som trots allt finns i norden finna tatueringar om man fotade dem med ir-känslig film, det gjorde man med Ötzi och hittade på det viset fler gaddningar. Sedan har vi ju hela skalan med scarifications och brännmärkningar mm.....

Genom IR fotografering av de Pazyryk mumierna (Skyter, Sibirien) för något år sedan så har man hittat en mängd nya fräna tatueringar.... http://www.hermitagemuseum.org/html_En/11/2005/hm11_3_30.html

Bloggar:

Utloggad Gandalf

• Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Tatueringar?
« Svar #13 skrivet: september 13, 2006, 17:53 »
Bara för att hänga på det religiösa temat så skulle jag vilja påminna om Talmud som förbjuder 'att göra märken i huden med naglar' samt att göra 'jack i huden'. Jag vet inte om detta kan knytas till tatueringar men det verkar ändå ha funnits en ovilja att rista märken i huden på något sätt enligt kristen/judisk tradition. I det gamla Egypten var det strängt förbjudet att rista tecken i huden för besökande folk, detta för att man inte skulle föra med sig något av den egyptiska visdomen eller magin ur landet (hur det var för infödingar vet jag däremot inte).
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

jägerbrand

• Gäst
SV: Tatueringar?
« Svar #14 skrivet: februari 01, 2007, 02:07 »
Förstår inte var alla myter om rakknivar kommer från. De har använts till rakning. Punkt slut.
Man har hittat skäggstrån PÅ rakknivar (in situ) och rakknivar hittas ALDRIG i kvinnogravar, även om till exempel Susanne Thedéen påstår det i sin doktorsavhandling [modererat]. Men i andra områden än det skandinaviska kan knivar givetvis ha använts till att göra ärr eller liknande.

Paul Trehernes artikel heter "The warrior’s beauty: the masculine body and selfidentity in Bronze age Europe" och publicerades i Journal of European archaeology. Otroligt bra artikel.
« Senast ändrad: februari 02, 2007, 19:58 av Gorm »

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #15 skrivet: februari 02, 2007, 20:01 »
Det må kanske vara "kladdigt" att tatuera med kniv och aska, men ändock fullt användbart. Såg något program på televisionen där någon snubbe i besök hos någon stam i Afrika blev tatuerad med en glasbit eller vass sten och sedan ingnodd med krossad träkol eller aska. Skäraren nöp skinnet ganska bra varför det inte hann bli så "blött". Men det är ganska små märken vi talar om då. Stora "skärtatueringar" undveks nog, i alla fall frivilliga dylika.
/SA
Qui tacet, consentit

Utloggad Lars Lundqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
« Svar #16 skrivet: april 17, 2007, 21:47 »

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #17 skrivet: april 18, 2007, 11:41 »
Gamle chefen för GAM (Göteborgs Arkeologiska Museum, numera stadsmuseet) var ju tatuerad efter mönster från någon gammal skytisk (?) hövding som hittats i välbevarat skick.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #18 skrivet: maj 11, 2007, 00:12 »
Jo, var och tittade på den tatueringen 2005. Just den behövs det ingen IR för att se iaf. Huden sitter fastsatt i en monter i källaren på Hermitaget, men huruvida man målat i tatueringen för att tydliggöra den vet jag inte. Det var rätt populärt att restaurera fynd på museer i Ryssland vad jag kunde se.

Edit: Här har ni förresten tatueringen: http://www.hermitagemuseum.org/html_En/03/hm3_2_7b.html

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #19 skrivet: april 25, 2012, 17:56 »
Ny sida om forntida tatueringar:

Citera

These ancient tombs of Pazyryks, dated to around 400BC, contained extensive artifacts including grave goods and several bodies known as Ice Mummies, which were superbly preserved the result of deliberate embalming and having lain in the frozen ground for almost 2500 years. Grave robbers have looted many of the valuable artifacts.

[...]

The vivid blue tattoos are well-executed and extremely detailed, showing various animals and mythical creatures. The depth of skin into which the ink was placed suggests that a skin-pricking method was used to create them, as opposed to the sewing-in of patterns which was customary among the Inuit and other Siberian tribes.

http://artmagik.webs.com/pazyrykicemummies.htm
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”