Några kommentarer till tidigare inlägg:
1: Skilj på tatuering och scarification. Tatuering innebär att någon form av färgämne förs in i huden. Kan tex vara aska, tuggad albark, ockra mm. Minns jag rätt var det frågan om aska för såväl Özi som de två publicerade kropparna från Altai området i Sibirien (kolla Sergei Rudenkos bok
Frozen tombs of Siberia för den ena, den andra - en kvinna - har jag bara sett i
National Geographics typ 1995)
2: Rakknivarnas användningsområde kommer vi aldrig åt. Däremot så finns det en artikel i ett nr av Journal of European Archaeology (eller föregångaren) från åren kring 1996 där en engelsman skriver om mäns kroppsvård. Rakkniv, pincett och örslev förekommer ofta tillsammans. Termen rakkniv är utifrån den artikeln helt relevant... Dessvärre minns jag inte killens namn.... Bingo, nu kom jag på det - Paul Treherne kanske heter artikeln Male beauty eller något liknande. Och tro mig, jag vet av egen erfarenhet att det kan bli rätt geggigt att färga in de sår som blir efter skalpell och rakkniv. Nål är betydligt enklare, eller varför inte eskimåmodellen med sotad tråd - man "syr" dit tatueringen.....
3: Som jag skrev tidigare, inga av de skandinaviska mossliken har undersökts på ett sådant sätt att ev tatueringar skulle synas. Det var för övrigt via fotografering med ir-film som ansiktstatueringar upptäcktes på ett fyra frystorkade kroppar på Grönland (från 1400-talet). Flera kontinentala mosslik har tatueringar (tex manlig kropp från Schwerinsdorf i Niedersachsen, en man och en kvinna från Zwettel i Österrike, samtliga från bronsåldern)
4: Bengan, det finns en passage i Bibeln där det anges att man inte skall bära scarifications eller tatueringar. Hittar den bara på engelska just nu: Leviticus 19:28, "You shall not make any cuttings in your flesh.... or tattoo any marks upon you". Kanske baseras det engelska förbudet på detta bibelstycke?