Denne sensation er i virkeligheden blot en bekræftelse af hvad alle troede hidtil. Blot er palisadens opførelse blev lidt mere præcist dateret. Så benytter Nationalmuseet lejligheden til en række ekstrapoleringer der fremsættes som fakta: Det kan overhovedet ikke tænkes at der i denne krigstid og ideologiske overgangstid fandtes andre bygherrer end kongen. Ejheller at palisaden er andet end et kristent bygværk. Man inspirerer yderligere journalisterne til at tro at det hermed er bevist at Harald holdt til i Jelling. Palisaden omtales til tider som mur og som forsvarsværk, skønt det danske sprog absolut skelner mellem mur (stenbygning) og trækonstruktioner, der kan kaldes vægge, plankeværker eller palisader.
Hvad er meningen med alt dette ? Først og fremmest, tror jeg, at støtte det store projekt der kaldes Kongernes Jelling[/i og i hvilket der er investeret mange millioner kroner.
Dernæst at støtte danskernes selvopfattelse som et enigt og kontinuerligt folk med udgangspunkt i kongedømmet og kristendommen.
Palisaden bygges i den periode hvor det Nye Rom - genom gamle, romerkse hersketeknikker - har invadert og smadret danske-adelns nevöer og nieser i Thüringen, Holland, Frisland, Holstein och Saxland.
Efter at vikingenes kraftanstrengelser ebber ut kommer også Danmarks kärneland, Julland - for förste gang i kjent historie - under direkte, militärt press fra en fientlig agressor, i form av det 'helige', tysk-romerske kejserdömme og dennes katolske monopolkirke.
Nå beskriver riktignok Jellinge-steinen at Harald Blåtands siste akt som kongevar at omvende seg til "kristendommen". Senere får vi vite at dette skjedde etter at han ble vitne til ett "Guds mirakel"...
Lite berettes imidlertid om dane-kongernes metodiske og kontinuerlige motstand mot det karolingske och katolske tyrrani - fra 700-tallet fram til den bittre slutt. Siste fase i denne motstandskamp - kalt 'vikingetiden' - er altså de lejre, härveje og forsamlingplasser som bygges for å forsvare selve Julland - og det gamle, danske kärneland - ved sidewn av Öresund og kontrollen med Östersjöen och Nordsjöen. Av disse årsaker står såvel de svenske som norske konger sammen med de danske - vikingtiden igjenom.
Vi vet at nordmennene utkalte halv ledang til Haralds forsvar av Danevirke. Hvad den svenske kong Erik gjorde under Danmarks skjebnetid vet vi ikke - men det er anmärkningsvärdt at garnisonsstaden på Björkö i Mälaren avvikles på 980-tallet...
Desverre var skandinavernes forsvar ikke nok. Danevirket ble brutt, Julland besatt, brent og beskattet - og Kongen tvunget til full underkastelse - kalt "omvendelse og dåp". (Dernäst ble Danmark en de av det katolske kejserrike - og presset ble flyttet til Norge, Sverige og Östersjöen.)
I denne prosess bukket de gamle konstitutioner - läs kongedömmer - under. Å beskrive den katolske besättelse av Danmark og den påfölgende 'kristning' som "samlende" og "nationsbyggende" er m.a.o. et eklatant eksempel på politisk styrt historieskrivning. På basis av de kunnskaper vi i dag har om vikingtidens kulturer og konflikter representerer denslags spekulationer alt annet en god logik. Ikke minst fordi den i bunn og grund bygger på en tro på mirakler...
Hva gjelder bruken av plassen mellom palisadene ligger valget mellom 'eksersis-plads' eller 'ting-plads'.