Författare Ämne: Intressanta nya fynd i Uppåkra  (läst 260717 gånger)

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #500 skrivet: augusti 06, 2012, 19:05 »
Nej, ser en tydlig bild framför mig...Uppåkra på sin av naturen givna plats med en omgivning som eroderat bort, bara Uppåkra spart....tja vem vet.
Erik

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #501 skrivet: augusti 06, 2012, 19:51 »

Återigen, vet du verkligen detta?  Hur vet du det?  Kan du bedömma erosionens effekter i Uppåkra och på omgivningarna?  Jag vågar påstå att du inte kan det, detta då du själv sagt att du saknar flera av de variabler som ingår i beräkningarna.  Som jag upprepat flera gånger så är erosionen högst varierande även inom små avstånd. Inom samma åker kan ett område förlora jord och ett annat tillföras jord.  Att göra en enhetsbedömning av massor med kvadratkilometer funkar inte.  Du får ursäkta AndreasE, du verkar inte vara intresserad att ta reda på ens grunderna i erosion, och inget klander för det, du har säkert nog att läsa på, men det blir ju rätt meningslöst att diskutera erosion då....    inget illa ment från min sida!

Uppåkra ligger i ett relativt platt fullodlingslandskap, där Uppåkra utgör en av de högre punkterna. Bäckar och åar i området är näst intill helt reglerade i kulvertar och diken. Utgrävningar i själva Uppåkra uppvisar inga tecken på någon större erosion. Jag är ledsen, men man behöver inte vara en expert på erosion för att anse att det mest sannolika är att området i stort inte har genomgått någon extrem sådan. Sen kan du förstås envisas med att vi inte vet att så inte är fallet, men det gör det inte mer sannolikt. Har du några argument för varför Uppåkras närområden, men inte Uppåkra på sin höjd, skulle ha drabbats av extrem erosion?

Den ursprungliga frågan var ju varför gravfälten saknades.  Som du nu säger så gör de alltså bara de ur ett arkeologiskt perspektiv. De kan alltså förväntas ligga på de icke undersökta omgivningarna?  Varför påtala då gravarnas frånvaro? Och varför försöker man förklara detta med alternativa gravskick??? 

Visst skulle de kunna ligga i de icke undersökta områdena. Det är helt möjligt. Men stora områden i Uppåkras närområde har undersökts med metalldetektor och provschakt, och än så länge har man inga spår efter några större gravfält, vilket är intressant, då många centralplatser har stora gravfält nära inpå bebyggelsen. Uppenbarligen är även de som arbetar med Uppåkra lite förbryllade över bristen på gravar, tex har man letat efter fler gravar vid det enda kända gravområdet i närområdet (förutom området vid kyrkan), raä 23:1, men inte hittat ytterligare gravar.

Därför frågar jag vilken typ av fornlämningar man hittat. Boplatserna vid Malmö är så oerhört många att det är en jätteuppgift att via fornsök identifiera vilka som t.ex. är från järnåldern.  Om man kan dela in lämningarna i grupper som har likande risker att förstöras, hur ser kartan ut då?

Sven kan nog svara bättre, men boplatserna spänner från stenålder till yngre järnålder (och det finns säkert medeltid och senare perioder), och man har även tex hittat fantastiskt intressanta hägnader från neolitikum och mycket mer.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #502 skrivet: augusti 06, 2012, 20:20 »
Yngwe: Du skall få några järnåldersboplatsernamn runt Malmö. RAÄ-beteckningarna följer inte alltid dagens karta.

Hyllie och Vintrie
Lockarp
Fosie: Där Sven Lagman har grävt.
Mellan Fosie och Lockarp fanns Ljungbackagravfältet.

Thomas I

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #503 skrivet: augusti 06, 2012, 22:10 »
Uppåkra ligger i ett relativt platt fullodlingslandskap, där Uppåkra utgör en av de högre punkterna. Bäckar och åar i området är näst intill helt reglerade i kulvertar och diken. Utgrävningar i själva Uppåkra uppvisar inga tecken på någon större erosion. Jag är ledsen, men man behöver inte vara en expert på erosion för att anse att det mest sannolika är att området i stort inte har genomgått någon extrem sådan. Sen kan du förstås envisas med att vi inte vet att så inte är fallet, men det gör det inte mer sannolikt. Har du några argument för varför Uppåkras närområden, men inte Uppåkra på sin höjd, skulle ha drabbats av extrem erosion?

Ja. Jag har argument som skulle kunna vara möjligt. Jag kan givetvis inte bevisa dom, det är lika svårt som att motbevisa dom. Om vi kallar Uppåkra U och andra platsen för A

Om A börjar plöjas x antal år tidigare än U så är det troligt att det eroderar mer. Det beror på en mängd orsaker, bla jordens exponering för sol vind och vatten, plöjningens finfördelning av jorden, vattnets möjlighet att bilda rills (små kanaler) i jorden.

Om A är mer vindutsatt än U eroderar det troligen mer även om jorden behandlas lika,  Närvaro av bygggnader och träd men även små buskar skulle kunna ha skyddat U.

Om A ligger närmare ett större vattendrag än U, eller har sämre buffertson mot vattendraget, så förlorar A jord definitivt, på U skulle jorden kunna deponeras i en ände av fältet och på sikt medvetet kunna plöjas tillbaka.

Om U har förhållanden som gör att eroderat material deponeras där, t.ex. pga vindförhållanden, så kan dess erosion motverkas bättre än A om där inte deponeras material.

Jag har tidigare påtalat att jordförluster är ett känt problem, jag har i grova drag hänvisat till vilka effekter det handlat om, och jag har också påtalat att aktuellt område på ett globalt plan är markerat som högrisk-område för erosion. Att erosion har allvarliga konsekvenser för jordbruksmark är inget som jag har hittat på, det är ett etablerat faktum.  På bara någon timmes studier får man fram att erosionens effekter inom ett relativt litet område kan variera mellan 1 kg och 120 ton per hektar och år. Det handlar då alltså om ca 0,05 mm eller 4,5 mm om året i förlorat jorddjup. Och det är siffror hämtat i Sverige, i Skåne, på jordbruk som medvetet jobbar för att begränsa erosionen. Och siffrorna rör bara en typ av erosion, en av många typer.

Jag håller helt med om att detta inte är något som helst bevis för att platsen A B eller C är kraftigt eroderade. Men det är definitivt rätt väl styrkt att erosion kan påverka jordbruksmark med jordförlust som resultat, och det borde därför vara av intresse för den som gräver i jorden efter saker eller sanning. Det är bara dit jag vill komma.  Kan vi komma dit eller hävdar du att omfattande erosion inte förekommer på platser som kan vara av intresse för arkeologer?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #504 skrivet: augusti 06, 2012, 22:25 »

Visst skulle de kunna ligga i de icke undersökta områdena. Det är helt möjligt. Men stora områden i Uppåkras närområde har undersökts med metalldetektor och provschakt, och än så länge har man inga spår efter några större gravfält, vilket är intressant, då många centralplatser har stora gravfält nära inpå bebyggelsen. Uppenbarligen är även de som arbetar med Uppåkra lite förbryllade över bristen på gravar, tex har man letat efter fler gravar vid det enda kända gravområdet i närområdet (förutom området vid kyrkan), raä 23:1, men inte hittat ytterligare gravar.

Så dom finns inte där, eller?  Och då är den mest troliga förklaringen att de aldrig funnits?  Eller? Dom kan omöjligtvis ha försvunnit?  Har du några argument för det?

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #505 skrivet: augusti 06, 2012, 22:29 »
Yngwe: Du skall få några järnåldersboplatsernamn runt Malmö. RAÄ-beteckningarna följer inte alltid dagens karta.

Hyllie och Vintrie
Lockarp
Fosie: Där Sven Lagman har grävt.
Mellan Fosie och Lockarp fanns Ljungbackagravfältet.

Thomas I

Tack, men det finns fortfarande hur många boplatser som helst under Fosie.... min provruta har närmar bestämt 66 st under beteckningen Fosie....    det blir liksom lite svårt att sortera.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #506 skrivet: augusti 07, 2012, 11:05 »
Yngwe: Boplatser med gravar:  Lockarp 18:1, Oxie 35:1 och Oxie 26:1
Ladda ner Svens bok "Skånes Historia Före Skrivkonsten". Där finns ett omfattande material om grävningarna i Fosie.

Fosiegrävningarna omfattade hela dagens industriområde, tror jag.

Thomas I

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #507 skrivet: augusti 07, 2012, 11:12 »
Yngwe: Boplatser med gravar:  Lockarp 18:1, Oxie 35:1 och Oxie 26:1
Ladda ner Svens bok "Skånes Historia Före Skrivkonsten". Där finns ett omfattande material om grävningarna i Fosie.

Fosiegrävningarna omfattade hela dagens industriområde, tror jag.

Thomas I

Tack

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #508 skrivet: augusti 07, 2012, 18:00 »
Jag håller helt med om att detta inte är något som helst bevis för att platsen A B eller C är kraftigt eroderade. Men det är definitivt rätt väl styrkt att erosion kan påverka jordbruksmark med jordförlust som resultat, och det borde därför vara av intresse för den som gräver i jorden efter saker eller sanning. Det är bara dit jag vill komma.  Kan vi komma dit eller hävdar du att omfattande erosion inte förekommer på platser som kan vara av intresse för arkeologer?

Har jag påstått någonting annat än att erosion har potential att påverka arkeologiska lämningar? Nej, det har jag inte. Däremot så påstår jag att en sådan extrem erosion att den skulle ha utplånat alla rester av stora gravfält i Uppåkras närhet förefaller osannolik, med tanke på bland annat Uppåkras goda bevarelsestatus. Ur en arkeologiskt synvinkel så har vi inga tecken på att sydvästra Skåne skulle vara särskilt drabbat av erosion som skadat regionens arkeologiska lämningar.

Så dom finns inte där, eller?  Och då är den mest troliga förklaringen att de aldrig funnits?  Eller? Dom kan omöjligtvis ha försvunnit?  Har du några argument för det?

Det var ju just det jag tog upp som en intressant fråga för massor av sidor sedan. Jag har inget svar på den frågan, vilket ju är anledningen till att jag ställde den. Däremot så bedömer jag det som sannolikt, utifrån min erfarenhet, att om det fanns stora gravfält av den typ som man kanske skulle kunna förvänta sig i närheten av en så tätbefolkad plats som Uppåkra på de ytor som har undersökts med tex provschakt, så hade man stött på rester av dem, vilket antyder att om de fanns så fanns de inte i de områden som har undersökts. Om du går tillbaka några sidor så har du mina argument där. Sen är ju förstås frågan öppen för spekulationer och intressanta idéer.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #509 skrivet: augusti 07, 2012, 18:20 »
I vilket skick fornminnena är runt Uppåkra och hur omfattande de är kommer vi nog få veta mer om när de geofyisiska undersökningar blir klara och presenteras för allmänheten.

Immo skickade en länk till en rapport, tidigare i denna tråd, om delresultat publicerat på tyska om någon här kan läsa och ge en sammanfattning.

Min tyska är för rostig.

Det verkar som att Uppåkra klarat sig bra med ett ploglager på 30 cm och rika fynd under den nivån.

Intressant att åtminstone delar av Uppåkra blev betesmark och delades upp i två byar efter järnåldern. Kyrkan hamnade inte nere i Stora Uppåkra byn utan byggdes på toppen.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #510 skrivet: augusti 07, 2012, 19:23 »
Intressant att åtminstone delar av Uppåkra blev betesmark och delades upp i två byar efter järnåldern. Kyrkan hamnade inte nere i Stora Uppåkra byn utan byggdes på toppen.

Thomas I

Jag kan ha fel, men jag har för mig att Uppåkra omnämns tidigt, och att det/del av det då är i kungligt ägo? Det skulle kunna förklara varför kyrkan ligger vid på toppen istället för vid byn. Om kungsgården låg vid kullens topp, vilket väl är sannolikt (och då troligtvis med någon sorts kontinuitet av den "kungliga" delan av järnåldersbebyggelsen), och kyrkan byggdes som en gårdskyrka vid denna gård, så är det inte så konstigt att kyrkan ligger där den ligger.

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #511 skrivet: augusti 07, 2012, 19:38 »
Namnet tyder även det på en nära förbindelse med det kungliga sätet, som under tiden i fråga fanns i Uppsala.
Det kan sogar tänkas att den avancerade jordbrukskulturen i Skåne har historiska rötter i norr. 

Debatten om erosion har nämligen en geologisk vinkel, eftersom dom skånska låglandet delvis legat under vatten rätt länge efter istiden. Dagens skånska slättlandet är alltså ett resultat av en 'omföreling' av jordmassa efter Yngre Dryas - då luftburna sediment slätade ut landskapet och formade dagens sydsvenska slätter.

I mellantid hade jordbrukskulturen redan etablerats på dom öppna landskap och mineralrika slätter och brunjordar som fanns längre norrut - ända upp till Uppland i NO och och Oppländerna i NV. Att man just här kan hitta våra äldsta spår efter kungliga residenser törs vara mer än en ren tillfäldighet... 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #512 skrivet: augusti 07, 2012, 19:56 »
AndreasE. Så verkar det ha gått till. Ett område på toppen har hetat "Dynnegårds åkrar" (Dynne = höjd) vilket kan tyda på en storgård intill kyrkan. Den teorin är nog inte omtvistad utan citeras flitigt i rapporter om Uppåkra.

Några spår efter denna gård har man inte hittat så här långt.

Thomas I

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #513 skrivet: augusti 08, 2012, 08:39 »
Har jag påstått någonting annat än att erosion har potential att påverka arkeologiska lämningar? Nej, det har jag inte. Däremot så påstår jag att en sådan extrem erosion att den skulle ha utplånat alla rester av stora gravfält i Uppåkras närhet förefaller osannolik, med tanke på bland annat Uppåkras goda bevarelsestatus. Ur en arkeologiskt synvinkel så har vi inga tecken på att sydvästra Skåne skulle vara särskilt drabbat av erosion som skadat regionens arkeologiska lämningar.

Det var ju just det jag tog upp som en intressant fråga för massor av sidor sedan. Jag har inget svar på den frågan, vilket ju är anledningen till att jag ställde den. Däremot så bedömer jag det som sannolikt, utifrån min erfarenhet, att om det fanns stora gravfält av den typ som man kanske skulle kunna förvänta sig i närheten av en så tätbefolkad plats som Uppåkra på de ytor som har undersökts med tex provschakt, så hade man stött på rester av dem, vilket antyder att om de fanns så fanns de inte i de områden som har undersökts. Om du går tillbaka några sidor så har du mina argument där. Sen är ju förstås frågan öppen för spekulationer och intressanta idéer.

Ja du påstår at området i stort inte drabbats av någon extem erosion, att det är osannolikt att områden i närhet eroderat bort, att en sådan jordförlust av erosion är orimlig med mera med mera.
Och nu påstår du att det inte finns tecken på erosion, samtidigt  som vi faktiskt saknar något som vi tycker borde finnas....

Däremot har ingen alls påstått att alla gravfält skulle ha eroderat bort, utan frågan har hela tiden varit om erosion kan ha effekter som påverkar arkeologin, ingenting annat. Personligen vet jag inte ens hur djupt en järnåldersgrav ligger, så jag kan omöjligtvis påstå något sådant. Men faktum är att ju mer jag får uppfattningen att åtminstone en del arkeologer inte vet något om erosion, ju intressantare blir själva frågeställningen.

Om man utvecklar ett hypotetiskt resonemang om eventuella effekter av erosion.  Hur skulle ett erosionsdrabbat område se ut?I vilken grad skulle olika typer av lämningar påverkas om ett område förlorat 20,50 eller 100 cm jordlager?

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #514 skrivet: augusti 08, 2012, 17:26 »

Ja du påstår at området i stort inte drabbats av någon extem erosion, att det är osannolikt att områden i närhet eroderat bort, att en sådan jordförlust av erosion är orimlig med mera med mera.
Och nu påstår du att det inte finns tecken på erosion, samtidigt  som vi faktiskt saknar något som vi tycker borde finnas...

Nej, jag påstår att vi inte har några indikationer på att området drabbats av någon extrem erosion, och att det gör det osannolikt att stora gravfält i Uppåkras närhet skulle ha eroderat bort. Och ja, det är orimligt att jordförlust på 100 cm på 800 år skulle ha drabbat mer än vissa enstaka (och då ovanliga) platser i sydvästra Skåne, med tanke på hur stora ytor som har undersökts arkeologiskt och uppvisat välbevarade arkeologiska lämningar.

Om man utvecklar ett hypotetiskt resonemang om eventuella effekter av erosion.  Hur skulle ett erosionsdrabbat område se ut?I vilken grad skulle olika typer av lämningar påverkas om ett område förlorat 20,50 eller 100 cm jordlager?

Om ett område har förlorat 100 cm via erosion (och jag antar att man i åkermark då även måste lägga till plogdjupet, så ytterligare 30-40 cm?) så skulle vi i stort sett inte hitta några arkeologiska lämningar. 95% av alla stolphål skulle vara helt borta, liksom alla grophus, i stort sett alla härdar och kokgropar, de flesta avfallsgroparna och alla gravar förutom ovanligt djupt nedgrävda skelettgravar. På en genomsnittlig boplats skulle man kanske kunna identifiera några brunnar, och möjligtvis de sista centimetrarna av något enstaka stolphål, och kanske botten på någon avfallsgrop.

Man kan nog säga att de flesta stolphålen skulle vara borta vid erosion runt 20 cm (20 cm erosion + 30 cm plogdjup), de flesta härdar vid erosion runt 10 cm, de flesta kokgropar vid erosion runt 30-40 cm, i stort sett alla grophus vid erosion runt 50 cm osv.

Gravar är svårare att avgöra. Beror på gravarnas konstruktion (består de av brandlager direkt på marken; eller urnegropar; eller brandgropar; eller djupt nedgrävda skelettgravar?).

Utloggad Sven-Åke

• Veteran
  • Antal inlägg: 652
« Svar #515 skrivet: augusti 09, 2012, 01:14 »
Tja, - återigen måste jag säja  -   om gravarna ligger på det som nu är en kyrkogård så lär man inte hitta dom.  En kyrkogård i funktion får inte grävas ut.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #516 skrivet: augusti 09, 2012, 10:01 »
Nej, jag påstår att vi inte har några indikationer på att området drabbats av någon extrem erosion, och att det gör det osannolikt att stora gravfält i Uppåkras närhet skulle ha eroderat bort. Och ja, det är orimligt att jordförlust på 100 cm på 800 år skulle ha drabbat mer än vissa enstaka (och då ovanliga) platser i sydvästra Skåne, med tanke på hur stora ytor som har undersökts arkeologiskt och uppvisat välbevarade arkeologiska lämningar.

Om ett område har förlorat 100 cm via erosion (och jag antar att man i åkermark då även måste lägga till plogdjupet, så ytterligare 30-40 cm?) så skulle vi i stort sett inte hitta några arkeologiska lämningar. 95% av alla stolphål skulle vara helt borta, liksom alla grophus, i stort sett alla härdar och kokgropar, de flesta avfallsgroparna och alla gravar förutom ovanligt djupt nedgrävda skelettgravar. På en genomsnittlig boplats skulle man kanske kunna identifiera några brunnar, och möjligtvis de sista centimetrarna av något enstaka stolphål, och kanske botten på någon avfallsgrop.

Man kan nog säga att de flesta stolphålen skulle vara borta vid erosion runt 20 cm (20 cm erosion + 30 cm plogdjup), de flesta härdar vid erosion runt 10 cm, de flesta kokgropar vid erosion runt 30-40 cm, i stort sett alla grophus vid erosion runt 50 cm osv.

Gravar är svårare att avgöra. Beror på gravarnas konstruktion (består de av brandlager direkt på marken; eller urnegropar; eller brandgropar; eller djupt nedgrävda skelettgravar?).

Och hur skulle då indikationerna se ut? Skulle det inte vara ett helt fyndtomt område omöjligt att skilja från andra fyndtomma områden? Eller har du andra möjligheter att identifiera en sådan plats?

Ja det var ju gravar det började med. Så hur många cm jordförlust behövs för att utradera den typ av gravar du nämner?

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #517 skrivet: augusti 09, 2012, 18:10 »
Tja, - återigen måste jag säja  -   om gravarna ligger på det som nu är en kyrkogård så lär man inte hitta dom.  En kyrkogård i funktion får inte grävas ut.

Vi vet att det finns förhistoriska gravar vid den nuvarande kyrkogården. Problemet är dock att den är alldeles för liten för att ha utgjort ett större gravfält för Uppåkras mycket stora befolkning och långa kontinuitet. Alltså går det inte att förklara Uppåkras brist på förhistoriska gravar med att de alla ligger under kyrkogården.

Sen är ju en kyrkogård precis en plats där man skulle förvänta sig att kunna bekräfta förekomsten av äldre gravar. Man får inte gräva ut den för att leta efter gravar, men så fort man ska göra några ingrepp (ledningsdragningar, installationer osv) på en kyrkogård så krävs antikvarisk närvaro, och vanligtvis brukar förhistoriska föremål komma upp då och då om de finns när gravar grävs.

Och hur skulle då indikationerna se ut? Skulle det inte vara ett helt fyndtomt område omöjligt att skilja från andra fyndtomma områden? Eller har du andra möjligheter att identifiera en sådan plats?

Bra fråga. Jag har aldrig varit på en sådan plats själv, men en van arkeolog som kan områdets geologi (de olika lagren i "sterilen" tänker jag på då) märker nog om man direkt under plognivån kommer ner på geologiska lager som brukar ligga längre ner, tex grövre sand som vanligtvis täcks av finare fraktioner (sand, silt, lera osv). På boplater kommer vissa lämningar inte kunna erodera bort, tex brunnar, så om man har brunnar, men inga andra anläggningar, så kan man misstänka att någonting har hänt med de övre lagren i geologin. Ett kraftigt eroderat område som plöjts borde även vara helt fritt från spår av tex rötter till gamla träd, vilket ett normalt överplöjt område inte är.

Ja det var ju gravar det började med. Så hur många cm jordförlust behövs för att utradera den typ av gravar du nämner?

Jättesvårt att säga, då de tafonomiska processerna är så komplicerade när det gäller överplöjda gravar. Men brandlager som ligger direkt på den ursprungliga markytan skulle förstås erodera bort av ganska beskedlig erosion. Hur beskedlig erosion beror dock på hur tjock jordmanteln över lagret har varit, hur utplöjt det har blivit, och om det täckts av någon stenkonstruktion. Brandgropar varierar i djup, vissa är bara 10 cm djupa, andra kan vara 50-60 cm djupa. Återigen så beror hur stor erosion som behövs för att helt utradera dem på deras överbyggnads typ och tjocklek. Skelettgravar är ofta kraftigt nedgrävda, och det är inte ovanligt att de har ordentliga stenkonstruktioner associerade med sig (tex kan nedgrävningens kanter kan vara stensatt, och ibland täcks kroppen av stora bumlingar). Vissa skelettgravar är nedgrävda 2-3 m under marknivå, andra kanske 60 cm - 1 m. De här mönstren varierar mellan regioner och tidsperioder, och de flesta gravfält kommer innehålla en variation av gravformer.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #518 skrivet: augusti 09, 2012, 19:18 »
När Yngwe pratar om erosion som ett problem för arkeologiska fynd  kan jag påminna om att det pågår  ett arbete, för en doktorsavhandling i arkeobotanik med inriktning på Uppåkra.

Mikael Larsson forskar om detta och det finns information i grävdagboken och tidningsartiklar om hans arbete.

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/staffanstorp/froer-kan-ge-liv-till-det-forflutna

http://www.uppakra.se/gravdagbok/2010-07-08/

http://www.uppakra.se/gravdagbok/2012-05-17-undersokningar-att-se-fram-emot-denna-sasong/

Mikael skall föreläsa på Uppåkradagen i slutet av denna månad. Jag skall dit och skriver en kommentar om vad han och andra föreläsare berättar.

Hittar man frö och rester av växtlighet från järnåldern kan man undra över erosion.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #519 skrivet: augusti 09, 2012, 19:58 »
Hittar man frö och rester av växtlighet från järnåldern kan man undra över erosion.

De makrofosiler man vanligtvis hittar under arkeologiska undersökningar kommer ofta från olika sorters anläggningar - stolphål, brunnar, avfallsgropar osv. Alltså olika sorters nedgrävningar som undkommit tex plogen.