Det faktum att själva Uppåkra är relativt väl bevarat under plognivå antyder att samma förhållanden gäller för åkermarken runt omkring Uppåkra. Ingenting tyder på att området drabbats av extrem erosion.
Återigen, vet du verkligen detta? Hur vet du det? Kan du bedömma erosionens effekter i Uppåkra och på omgivningarna? Jag vågar påstå att du inte kan det, detta då du själv sagt att du saknar flera av de variabler som ingår i beräkningarna. Som jag upprepat flera gånger så är erosionen högst varierande även inom små avstånd. Inom samma åker kan ett område förlora jord och ett annat tillföras jord. Att göra en enhetsbedömning av massor med kvadratkilometer funkar inte. Du får ursäkta AndreasE, du verkar inte vara intresserad att ta reda på ens grunderna i erosion, och inget klander för det, du har säkert nog att läsa på, men det blir ju rätt meningslöst att diskutera erosion då.... inget illa ment från min sida!
Men...
Den ursprungliga frågan var ju varför gravfälten saknades. Som du nu säger så gör de alltså bara de ur ett arkeologiskt perspektiv. De kan alltså förväntas ligga på de icke undersökta omgivningarna? Varför påtala då gravarnas frånvaro? Och varför försöker man förklara detta med alternativa gravskick???
Och vart har gravarna i Malmö tagit vägen? Situationen verkar som sagt likartad, där finns exempel på gravar vilket stämmer bra med övriga Skandinavien, men de är alldeles för få....
Därför frågar jag vilken typ av fornlämningar man hittat. Boplatserna vid Malmö är så oerhört många att det är en jätteuppgift att via fornsök identifiera vilka som t.ex. är från järnåldern. Om man kan dela in lämningarna i grupper som har likande risker att förstöras, hur ser kartan ut då?