Författare Ämne: Intressanta nya fynd i Uppåkra  (läst 260551 gånger)

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #260 skrivet: juli 12, 2012, 09:57 »
Och ser en dansk en storhög i Uppland så ligger det minst en Herul i den. Skalundahögen är daterad med c 14 till ca 600 e kr.

http://wadbring.com/historia/undersidor/skalunda.htm

Bifogar en rapport kring en Vendeltida storhög som grävts ut de ssenste åren på Kålland, Västergötland (om fakta kan vara av intresse)

http://www.vanermuseet.se/download/18.3bf3d41f12ce64418cd80005806/Rapport2003_2_med_framsida.pdf

Marty

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #261 skrivet: juli 12, 2012, 17:12 »
Bifogar en rapport kring en Vendeltida storhög som grävts ut de ssenste åren på Kålland, Västergötland (om fakta kan vara av intresse)

http://www.vanermuseet.se/download/18.3bf3d41f12ce64418cd80005806/Rapport2003_2_med_framsida.pdf

Marty

Är det fel rapport som blivit länkad? För jag hittar ingenting om en undersökt storhög i den där rapporten...

På den här sidan berättas dock lite om högen:

http://www.vanermuseet.se/forskning/sunnerby.4.3bf3d41f12ce64418cd80004248.html

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #262 skrivet: juli 12, 2012, 18:32 »
Sorry Andreas, hittar inte nån rapport från högen utan bara massa youtube-klipp. Rapporten beskriver främst boplatsen. Finns dock många klipp..

http://www.youtube.com/watch?v=Uh2gwq9Oecw

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #263 skrivet: juli 12, 2012, 18:55 »
Enskilda gravhögar och deras storlek är mindre intressant.  Centralplatser/städer under järnåldern brukar väl jämföras efter dessa dimensioner?

-Omfattning av enhetliga kulturlager(yta och djup, fosfathalt)
-Bevis för omfattande icke agrar verksamhet
-Bevis för avancerat hantverk av skiftande karaktär
-Bevis för kult
-Bevis för makt(stora hallar/träpalats, vapendepåer)
-Bevis för rikedom(dyra importföremål)
-Bevis för omvärldskontakter
-Kontinuitet under lång tid
-Strategisk läge ur både försvars- och kommunikationssynvinkel.

Gravar på samma centralplats har jag svårt att förstå poängen med på basis av min begränsade kunskap.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #264 skrivet: juli 12, 2012, 19:27 »
Gravar på samma centralplats har jag svårt att förstå poängen med på basis av min begränsade kunskap.

Hur menar du? Gravmaterialet spelar ofta en framträdande roll när man försöker identifiera centralplatser.

Sen är jag lite tveksam till det där med lång kontinuitet. En centralplats kan mycket väl tänkas ha en relativt begränsad kontinuitet, så länge som den under den perioden har centralplatsfunktioner. Ett exempel är tex Jelling som blomstrar under en ganska kort period i slutet av vikingatiden.

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #265 skrivet: juli 12, 2012, 20:02 »
Andreas

Ser att det är rapport 3... De måste gjort om sajten. Som jag har uppfattat det så är graven mycket lik motsvarande högar i Mälardalen. Det är en brandgrav med många offrade djur. Av intresse är att man efter branden har kastat en glasbägare bland brandresterna som därför inte smält.

Thomas

Kollla min länk till rapporten om Saleby. I den finns en uppställning som ofta används för att defeniera en centralplats.

Marty

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #266 skrivet: juli 12, 2012, 20:32 »
Andreas

När man kollar igenom rapporten från Sunnerby så ser man alla fynd som gjorts med detektor. Det borde finnas mycket mycket mycket mer grejer i GU. Personerna (amatörerna) som hjälpt till är grymt duktiga. Tänk vad de kunde få fram i GU (om ni nu inte redan gjort "hemliga" resultat)

Marty

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #267 skrivet: juli 12, 2012, 20:35 »
Marty: Jag har en bra bok med kriterier för centralplatser :-)

AndreasE. Beträffande järnåldershögar kan jag bara se en koppling till Centraplats eller Järnåldersstad om man hittar några dyra föremål i högarna eller att det ingår i kultdelen.  Det kan finnas samband med ting kanske men det finns åtskilliga högar här i Skåne som varit tingsplatser utan att de ligger i centralplatsområden. Finns det bevis för kult vid Järnåldershögar?

Ytterst handlar om hur man väger alla variabler mot varandra i Järnålderstads eller centraplatsdiskussionen.

Kontinuitet står som ett kriterium i den litteratur jag har läst. Är det kontroversiellt? Här sticker väl Gudme, Sorte Muld och framförallt Uppåkra ut fram tills Vikingatidens slut. Nu reserverar jag mig för alla platser på Öland och Gotland som jag inte har kunskaper om.

Thomas I

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #268 skrivet: juli 12, 2012, 20:43 »
Thomas

Gudme får väl ett abrupt slut ungefär samtidigt som Helgö (400-tal)? Det är nog Uppåkra som är extremt i sin kontinuitet så vitt jag vet.

Marty

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #269 skrivet: juli 12, 2012, 20:50 »
Marty. Det stämmer med vad jag läser i Centrum för Danmarksstudier(18) i en artikel av Bertil Helgesson. Gudme och Sorte Muld har nedgångar vid övergången till Vendeltid.

Andra källor säger att Sorte Muld har sin nedgång kring 800 ekr.

Thomas I

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #270 skrivet: juli 12, 2012, 21:09 »
Har läst nånstans att Gudme läggs ner väldigt abrupt. Som om någon tog ett aktivt beslut att stänga/krossa stället.

Marty

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #271 skrivet: juli 12, 2012, 22:02 »
Marty: Nedläggningen av Gudme är intressant men jag tuggar mig sakta igenom Skånes Järnålder och Själlands eftersom Skåne-Själland-Bornholm verkar ha många gemensamma nämnare.

Min gissning är någon plats på Jylland har tagit över efter Gudme. Jag kan Fyns järnålder för dåligt men det fanns inte bara Gudme utan även ett separat gravfält och en hamn/handelsplats?

Kan även nämna att runt Malmö har det funnits stora järnåldersgårdar(Hyllie) under romersk järnålder som försvunnit efter 200-300 ekr men kommit tillbaka under 700-800 ekr.  Det är gårdar med avancerat hantverk men inget i närheten av Uppåkras kulturlager.

Områdena runt Malmö är väl utgrävda beroende på ny infrastruktur här nere.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #272 skrivet: juli 12, 2012, 22:20 »
Ser att det är rapport 3... De måste gjort om sajten. Som jag har uppfattat det så är graven mycket lik motsvarande högar i Mälardalen. Det är en brandgrav med många offrade djur. Av intresse är att man efter branden har kastat en glasbägare bland brandresterna som därför inte smält.

Finns den upplagd eller? Jag lyckas inte hitta den, tyvärr. Låter ganska likt innehållet i mindre storhögar i Mälardalen, men svårt att säga mer än så. Finns det några metallföremål?

När man kollar igenom rapporten från Sunnerby så ser man alla fynd som gjorts med detektor. Det borde finnas mycket mycket mycket mer grejer i GU. Personerna (amatörerna) som hjälpt till är grymt duktiga. Tänk vad de kunde få fram i GU (om ni nu inte redan gjort "hemliga" resultat)

Fyndmaterialet i Sunnerby är ju inte i närheten av vad man hadde från GU långt innan årets undersökningar, och jag skulle tro att mer fynd hittas varje dag på OKB-undersökningarna än vad som hittats sammanlagt i Sunnerby. Detektor används under allt schaktarbete, men ingenting eventuellt stöldbegärligt rapporteras offentligt.

AndreasE. Beträffande järnåldershögar kan jag bara se en koppling till Centraplats eller Järnåldersstad om man hittar några dyra föremål i högarna eller att det ingår i kultdelen.

Jag har inte påstått att alla storhögar skulle representera centralplatser (då skulle vi ha en uppsjö av dem runt om i landet). Men rika gravfynd, monumentala gravar eller stora gravkomplex kan utan tvekan peka på att en plats har haft centralplatsfunktioner. Självklart måste man väga in flera olika belägg i en sådan bedömning.

Kontinuitet står som ett kriterium i den litteratur jag har läst. Är det kontroversiellt? Här sticker väl Gudme, Sorte Muld och framförallt Uppåkra ut fram tills Vikingatidens slut. Nu reserverar jag mig för alla platser på Öland och Gotland som jag inte har kunskaper om.

Tex Charlotte Fabech har väl inte kontinuitet som ett kriterium om jag kommer ihåg rätt? Sen måste man fråga sig vad kontinuitet innebär. Om en plats är aktiv i stor skala i 200 år, är inte det kontinuitet? Begreppet behöver inte betyda att platsen var lika betydelsefull i 500 eller 1000 år. Egentligen är väl allt över en generation någon form av "kontinuitet". 

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #273 skrivet: juli 12, 2012, 22:38 »
AndreasE: Det är väl intressant om en järnåldersstad har funnits i 1000 år och haft många centralplatsegenskaper under större delen av denna denna period? Varför bagatellisera kontinuitet?

Om man har kult eller ting uppe på gravhögarna är det kanske intressant med gravhögar på en centralplats? Handlar inte detta resonemang mer om att hitta likheter mellan Lejre, Jellinge och Uppsala mer än centralplatser?

Vi är väl eniga om att en järnåldersstad inte primärt inte enbart är en kultplats utan en blandning av många fler funktioner?

Thomas I

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #274 skrivet: juli 12, 2012, 22:39 »
Andreas
Hittar inte de andra rapporterna men efter att ha skummat Brink om högar i Mälardalen så verkar de mycket lika. Antagligen är då även Skalunda likartad de stora högarna i Uppsala..Skalunda är den enda högen söder om Mälaren av samma dimensioner som de största i Uppsala (sen finns ju en stor mängd i storleken 20-40m).

Kul att ni gör fynd i Uppsala! Är van vid Uppåkra, Finnestorp m fl  där fynden visas upp snabbt.

Marty

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #275 skrivet: juli 12, 2012, 22:48 »
AndreasE: Det är väl intressant om en järnåldersstad har funnits i 1000 år och haft många centralplatsegenskaper under större delen av denna denna period? Varför bagatellisera kontinuitet?

Suck. Varför misstolkar du allting? Det är klart att kontinuitet är intressant, men det är inget krav för en centralplats att kontinuiteten ska vara av en viss längd. Och fortfarande använder du stads-begreppet som ni inte ens kan enas om vad det betyder.
/Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #276 skrivet: juli 12, 2012, 23:08 »

Jag kan inte se att jag har bagatelliserat kontinuitet någonstans. Däremot så menar jag att lång kontinuitet inte nödvändigtvis behövs för att en plats ska kunna klassas som centralplats under en viss period. Det hade ingenting med Uppåkra som specifik plats att göra.

Om man har kult eller ting uppe på gravhögarna är det kanske intressant med gravhögar på en centralplats? Handlar inte detta resonemang mer om att hitta likheter mellan Lejre, Jellinge och Uppsala mer än centralplatser?

Vi är väl eniga om att en järnåldersstad inte primärt inte enbart är en kultplats utan en blandning av många fler funktioner?

Det är väl bara du som har pratat om kult just nu. Och inte tror jag att man anser att gravmaterialet bidrar till tolkningen av centraplatser på grund av någon sorts Lejre/Jelling/Uppsala-centrism. Snarare så är det väl ett naturligt resonemang utifrån det faktum att de flesta centralplatser har varit ställen där många människor har levt, verkat och rört sig, och där man har haft närvaro av en social elit. Detta kan då speglas i det arkeologiska materialet i form av ett ovanligt rikt eller stort gravmaterial, vilket det även visat sig göra på ett stort antal platser.

Kul att ni gör fynd i Uppsala! Är van vid Uppåkra, Finnestorp m fl  där fynden visas upp snabbt.

Vi pratade lite om det här på jobbet idag, hur man tex i Uppåkra la ut på sin blogg att man hade hittat några romerska silvermynt häromveckan, medan vi har en helt annan policy här. Uppenbarligen så har man lite olika filosofi om det här på olika håll. Sen kan jag tänka mig att det till viss del kan bero på att det i Uppåkra och Finnestorp rör sig om forskningsgrävningar, medan det är en exploateringsgrävning i Uppsala. Vi har väldigt stora ytor öppna under lång tid, så risken för tex rovgrävning i schakten nattetid är mycket större här. 

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #277 skrivet: juli 12, 2012, 23:49 »
Dessa fynd kan ju väldigt fort ge mycket information. Nivån/kvaliteten på fynden kan snabbt fylla i eventuella luckor i kontinuiteten och ge en bild av när en plats började skilja ut sig från omgivningen. Rent konkret kan ju en större mängd fynd av ”högre” kvalitet ge en fingervisning om när GU blev en centralplats av vikt.  Just nu verkar det finnas ett visst surr om att GU är en vanlig (om än stor by) som plötsligt strax efter 500-talet utvecklas till något helt nytt. Om platåerna anläggs på 400-talet; finns det fynd som indikerar att GU är en centralplats av ”betydelse” under den perioden?

Marty

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #278 skrivet: juli 13, 2012, 00:11 »
Det kan jag inte svara på i det här läget. Vi gräver på fyra olika ytor samtidigt, och tre andra är avslutade, så det går liksom inte att ha koll på vad som händer på de ytor där man själv inte är. Ibland får man höra något rykte om vad som dykt upp här eller där, och ibland har någon med sig något fynd in under lunchen, men det är svårt att få någon överblick. Sen så är det här med dateringar svårt i fält. C14 tar ett tag, även när man skickar in dem löpande som vi försöker göra, och ofta krävs konservering för att en säker datering av föremål ska kunna utföras.

Sen vill jag påminna om att även om ytorna är stora så utgör de bara en liten del av Gamla Uppsala. Hela högåsen ligger utanför det berörda området (den närmaste undersökningsytan ligger ungefär 400 m från kungsgårdsplatåerna), liksom både fälten norr och söder om åsen. Risken att man missar vissa faser, tex tidiga faser då bebyggelsen var mer koncentrerad till högåsen och område närmast runt omkring är alltså inte obetydlig.

Rent generellt så kan man väl säga att ifall en monumentalisering sker under 400-tal i form av stora husplatåer och resta stenar, så tyder det nog på någon form av centralfunktion börjar växa fram under den perioden. Men utan att undersöka mer av de faserna så är det svårt att uttala sig mer säkert.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #279 skrivet: juli 13, 2012, 09:22 »
gangrade. Jag skrev så här tidigare

Citera
Ytterst handlar om hur man väger alla variabler mot varandra i Järnålderstads eller centraplatsdiskussionen.

Thomas I