Författare Ämne: Kapeludden på Øland  (läst 10227 gånger)

Utloggad Bornholm

• Veteran
  • Antal inlägg: 544
Kapeludden på Øland
« skrivet: maj 28, 2012, 11:31 »
Er der nogen her, som har viden om Kapellet på Kapeludden på Øland? Hvor gammelt er det, hvem har bygget det osv. osv. ?

Utloggad Vetgirig

• Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Kapeludden på Øland
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2012, 12:45 »
Bornholm!
Tyvärr är platsen inte detaljundersökt. I en annan tråd nämnde jag att platsen kan ha varit det Sigtuna, som ofta nämns i våra primärkällor. Alltså att det kan ha funnits 2 Sigtuna. Det är en så känslig fråga i Sverige att jag tvivlar att några rent forskningundersökning kommer att utföras där de närmaste generationerna. Namnet "Sihamn" har också uppträtt. Orten är nämnd i i sagamaterial, då den uppges blivit anfallen av vikingar, som slogs tillbaka med förluster.

I Wikipedia har någon skrivit, om du inte redan sett det:

Kapelludden är en våtmark på Ölands östkust i Bredsättra socken cirka fyra kilometer öster om Bredsättra by. Kapelludden har ett mycket rikt fågelliv vid strandängarna och vikarna.

Under medeltiden kallades platsen Sikavarp eller Sikehamn och tros då ha varit fiskeläge och handelsort,[1] men det är oklart hur omfattande verksamheten varit.[2] Det påstås dock i vissa historieskrivningar att handeln var såpass aktiv att ortens handelsprivilegier drogs in av Johan III efter att Kalmar och Borgholm klagat över konkurrensen.[1] Kapelluddens bebyggelse är numera begränsad till en mindre fiskehamn med fiskebodar, ett fyrtorn och ett bostadshus.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2012, 15:40 »
Fler Sigtunor är en spännande tanke. Mer rätt på sak är nog Sigtunaholm i Vad, VG. Där det fordom skall ha stått en stad.

http://wadbring.com/historia/undersidor/askeberga.htm

MVH/Marty

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2012, 16:38 »
Kollade mina foton över platsen och fotograferad uppsatt informationstext. Framför kapellet har man uppenbart undersökt ett antal lerbottnar. Dessa är typiska för handelsplatser strax innan de medeltida städerna uppstod och dateras till ca runt 1200, knappast äldre. De finns på klassiska fiskhandelsplatser som Malmö, Skanör, Simrishamn etc. men finns också som sagt på fiskeplatser som inte blivit städer som t.ex. Hallands Väderö och Lilla Hammars näs i Skåne. Man har länge diskuterat varför dessa med lera klädda gropar finns. Min teori är att man samlat fiskrenset i dem för att kunna tillvarata den dyrbara fiskolja som man kan utvinna ur detta.

Platsen har alltså varit en betydande fiskehandelsplats från runt 1200 och framåt. Tidigare kan den internationella fiskhandeln inte ha florerat – den fordrade ju Hansans importerade salt i stora mängder.

Att Köpingsvik på andra sidan Öland varit ett stadsliknande samhälle redan på vikingatiden torde det väl inte råda någon tvekan om. Att Kapelludden skulle ha haft samma funktion tror jag dock inte på. Några frågor som kunde vara intressanta att fundera på:

•   Hur är det med fisket? Är det mera fisk ute på öppna havet än inne i Kalmarsund?
•   Hur är det med djupgåendet? Är Köpingsvik så långgrund att koggar som sticker 3,5 meter inte kan komma nära land? Är situationen bättre på östsidan av Öland?
•   Hur är det med den farliga kusten? En mängd försvarskyrkor från tidigt 1100-tal finns ju utmed båda sidor om Kalmarsund. Det tyder på en farlig kust. Kanske ville tyskarna istället för att dra in med handelsskepp i Kalmarsund lägga dem på en plats på östsidan?

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2012, 20:03 »
I en annan tråd nämnde jag att platsen kan ha varit det Sigtuna, som ofta nämns i våra primärkällor. Alltså att det kan ha funnits 2 Sigtuna. Det är en så känslig fråga i Sverige att jag tvivlar att några rent forskningundersökning kommer att utföras där de närmaste generationerna.

Nja, nu är det väl snarare så att det är så fruktansvärt få personer som tror att det Sigtuna som nämns i källorna inte skulle vara identiskt med dagens Sigtuna, att det inte är så troligt att någon drar igång ett forskningsprojekt riktat åt att bevisa/motbevisa ett "Sigtuna" på Ölands östkust. Intresset finns helt enkelt inte. Handlar knappast om att det skulle vara en "känslig fråga". Frågan är bara känslig för det fåtal personer som envisas med att vilja flytta runt på varenda namnkunnig plats i våra källor.

Om det kommer utföras fler undersökningar i området så kommer de gå ut på att ge mer kunskap om just Kapelludden och dess historia. Och chansen att det kommer hända är väl inte sämre än för någon annan intressant medeltida plats i Sverige. Alltså inte jättehög, men inte heller obefintlig. Krävs bara att någon med intresse och möjlighet initierar ett projekt runt platsen.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2012, 20:06 »
Nu är ju saltning, som jag påpekat tidigare, inte alls den enda konserveringsmetoden. Lufttorkning och fermentering är ju två i Norden använda metoder. Det senare ser jag som intrssant med tanke på lergroparna.  Skulle inte de kunna fungera som kärl i vilka man fermenterar stora mängder fisk?  Det är kanske en helvild tanke, jag vet ju varken hur stora groparna är eller hur stora mängder surströmming man kan göra åt gången.

Men i vilket fall kan ju faktiskt en viss fiskhandel funnits innan hansan!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2012, 22:22 »
Vad gäller lergroparna hänger dessa intimt samman med tiden runt 1200 - alltså när Hansan med kraft etableras runt Skandinaviens kuster. Och det är enorma mängder sill och fisk som nedsaltats och transporterats under en mycket kort fiskeperiod, samtliga källor nämner högst två månader - slutet av augusti till början av oktober. I av en slump bevarade räkenskaper för åren 1398-1400 vet vi att enbart från Malmö infördes under knappt två månader till Lübeck 32.600, 27.800 respektive 29.100 stora tunnor med sill. Lägg därtill alla andra tunnor i nog samma storleksordning som gick från Malmö till andra Hansastäder som vi vet var engagerade i Malmöhandeln som t.ex. Stralsund, Rostock, Stettin, Hamburg etc så blir antalet fullastade sillatunnor från Malmö enormt. Lägg därtill alla andra städer som arbetade med sillen som Helsingborg, Dragör, Skanör, Falsterbo, Trelleborg, Ystad, Simrishamn etc. Mängden sill blir helt enkelt ofattbart stor. Saltet var en förutsättning för detta rationella och framförallt under mycket kort tid på året befintliga fiske och handel. Någon tid för torkning eller jäsning fanns inte och omtalas ju heller inte i bevarat skriftligt material från dessa fiskemarknader.

Utloggad Vetgirig

• Gode
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2012, 22:39 »
Sven Lagman!
Citera
En mängd försvarskyrkor från tidigt 1100-tal finns ju utmed båda sidor om Kalmarsund.
Ibland anses rundkyrkor haft försvarfunktioner, liksom stentorn intill en kyrka (kastal). Men har en sådan anläggning verkligen någon militär betydels bortsett från mycket kortvarigt försvar och som observationspost. Man påvisar skotthål i murar (som lika väl kan ha annan funktion), men når angriparen väggarna, så är de säkra för påskjutning. Hur många av dyl anläggningar har brunn inne i anläggningen? Golven i våningarna är vanligen i trä, så uthålligheten mot brand är begränsad. Utrymmen för försvarare är också begränsad.

Kan kyrkorna haft en annan funktion än stödjepunkt i försvar?

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #8 skrivet: maj 28, 2012, 22:57 »
Onekligen mycket sill Sven, jag får nog hålla med om att för sådana mängder så går det nog åt att man kan salta fisken!

Man räkenskaperna är 200 år yngre än lergroparna. När hansan ännu var i sin vagga så kanske man ska anta att volymerna var betydligt mindre? Och kanske finne en övergång från äldre konserveringmetoder?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #9 skrivet: maj 28, 2012, 23:02 »
Sven Lagman!Ibland anses rundkyrkor haft försvarfunktioner, liksom stentorn intill en kyrka (kastal). Men har en sådan anläggning verkligen någon militär betydels bortsett från mycket kortvarigt försvar och som observationspost. Man påvisar skotthål i murar (som lika väl kan ha annan funktion), men når angriparen väggarna, så är de säkra för påskjutning. Hur många av dyl anläggningar har brunn inne i anläggningen? Golven i våningarna är vanligen i trä, så uthålligheten mot brand är begränsad. Utrymmen för försvarare är också begränsad.

Kan kyrkorna haft en annan funktion än stödjepunkt i försvar?

Det är egentligen ganska få försvarsverk som har en avgörande storskalig militär betydelse under medeltid. Den huvudsakliga uppgiften lär ha varit att skydda mot mindre angrepp och lokala oroligheter.

Så att de skulle vara stödjepunkter i något slags samlat försvar tror jag inte heller på!

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #10 skrivet: maj 28, 2012, 23:10 »
Nu talar jag inte om rundkyrkor. Det finns endast två rundkyrkor utmed Kalmarsund, båda långt söder om Kalmar. Dylika rundkyrkor byggdes under andra hälften av 1100-talet och har troligtvis med korstågen och pilgrimsfärderna till det heliga landet att göra. Vad som däremot finns i enormt stor mängd på båda sidor Kalmarsund är försvarkyrkor med höga långhusmurar och inbyggda försvarstorn både i väster och öster. Det är ingen tvekan om att dessa byggts utfrån försvar, vissa har fortfarande spår efter kreneleringar. Några dendrodateringar visar att de ligger i början av 1100-talet. Några exempel:
Halltorp http://sv.wikipedia.org/wiki/Halltorps_kyrka
Hossmo http://sv.wikipedia.org/wiki/Hossmo_kyrka
Kläckeberga http://sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4ckeberga_kyrka
Källa http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4lla_gamla_kyrka 
m.fl.
Många är dokumenterade i äldre tid men har sedan försvunnit vid ombyggnader.   

Utloggad Vetgirig

• Gode
« Svar #11 skrivet: maj 28, 2012, 23:24 »
Swen Lagman, Yngwe, AndreasE!
Appropå sillfiske Öland, så påminner jag om de 100-tals eller fler lämningar efter grophus i strandvallarna vid Ottenby på SV Ölands kust. Även gräsytorna innanför strandvallarna har jag för anses dölja lämningar från sillfisket.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #12 skrivet: maj 28, 2012, 23:35 »
Nu talar jag inte om rundkyrkor. Det finns endast två rundkyrkor utmed Kalmarsund, båda långt söder om Kalmar. Dylika rundkyrkor byggdes under andra hälften av 1100-talet och har troligtvis med korstågen och pilgrimsfärderna till det heliga landet att göra. Vad som däremot finns i enormt stor mängd på båda sidor Kalmarsund är försvarkyrkor med höga långhusmurar och inbyggda försvarstorn både i väster och öster. Det är ingen tvekan om att dessa byggts utfrån försvar, vissa har fortfarande spår efter kreneleringar. Några dendrodateringar visar att de ligger i början av 1100-talet. Några exempel:
Halltorp http://sv.wikipedia.org/wiki/Halltorps_kyrka
Hossmo http://sv.wikipedia.org/wiki/Hossmo_kyrka
Kläckeberga http://sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4ckeberga_kyrka
Källa http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4lla_gamla_kyrka 
m.fl.
Många är dokumenterade i äldre tid men har sedan försvunnit vid ombyggnader.

Helt klart är de byggda för försvar. Vad jag menar är att deras försvarsvärde ska ses i ett mindre perspektiv. Jag tror de är ämnade för det lokala försvaret. På så viss är de ju bra indikatorer på just otrygga kuster som du nämner.

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #13 skrivet: maj 29, 2012, 00:08 »
Vetgirig,
Lite OT: Kul att du nämner vallresterna efter husen vid Ottenby. De såg jag första gången när en mycket ung variant av mig cyklade Öland runt med min far 1961 och rastade på platsen i fråga. Det var dessa huslämningar som i så hög grad väckte min nyfikenhet att de lade grunden till mitt arkeologiintresse.

Utloggad Bornholm

• Veteran
« Svar #14 skrivet: maj 29, 2012, 08:25 »

Nu handler tråden om Kapeludden pludselig om rundkirker, men OK.  Der er i tidens løb sagt og skrevet uendeligt meget sludder om disse, især på Bornholm.
Jeg er enig med Yngwe i, at de ikke har været støttepunkter i et samlet forsvar. Den hovedsagelige opgave for nogen af dem har været som sikker opbevaring af tiende.
Når Sven lagman skriver, "Det finns endast två rundkyrkor utmed Kalmarsund, båda långt söder om Kalmar." er det en påstand, som kan diskuteres. Hagby og Voxtorp ligger i område nær Kalmarnæs, som Blomkvist gør en del ud af i sin omtalte af Kalmar-ledingen.
"Dylika rundkyrkor byggdes under andra hälften av 1100-talet och har troligtvis med korstågen och pilgrimsfärderna till det heliga landet att göra." Også den påstand er diskutabel. Der er ikke foretaget nogen arkæologisk undersøgelse af kirkerne, som kan sandsynliggøre dette. Remmen på Voxtop kirker er dendrodateret til ca. 1240, men det kan ikke datere stenbygningen, og hvor længe har bygningen haft tag? Østerlars kirke har i begyndelsen stået med fladt tag, men hvor længe vides ikke.
Hvad angår kirkernes formål, kan de være skiftet. De kan være bygget som kirker og som magtsymboler og senere kan de have fået tag, nogle af dem kan have fået krenelering senere.
Om dette skrev Jes Wienberg følgende i 2003:
"På Bornholn står et rundt stenhus, som besøges flittigt af turister. Er det en kirke, for
bygningen er omgivet af begravelser det et pakhus med brandsikre hvælv for handelsvarer?
Eller er det måske en borg, som er havnet på den forkert side af Østersøen? Både jå
og nej. for det er Nylars kirke, hvor det mægtige stenhus tidligere var kirke, magasin
og fæstning på én og samme gang. En romansk rundkirke blev fra begyndelse opført som et hus med flere funktioner under samme tag: Nederst et kirkerum, derover et magasin og øverst en skyttegang med udsigt over land og hav."
(Jeg henviser til hans artikel i Bornholmske Samlinger 2003).
Betegnelsen forsvarskirker er blevet overeksponeret. En fæstnign eller en befæstet bygnigner et sted, man går ind for at beskytte sig, det er ikke en stillestående kampvogn eller tank, og når man skriver om at skyde ud af kirkens glughuller, ved man ikke, hvad man har med at gøre. Murene i Østerlars er f.eks. så tykke, at når man kigger ud af de små huller, kan man kun se folk flere hundrede meter væk, og der er ikke plads til at sigte ordentligt, bortset fra at pilen ikke nåede ud gennem muren, hvis man ramte lidt skævt. "Forsvarstårne" kan sammenlignes med tiendelader, som vi stadig har flere steder i Danmark, og i flere kirker ses til murede døråbninger i andet stokværk, hvorigennem man har taget dyr og korn ind, så det skunen ligge til det kunne indsamles.
I 2002 skrev Jes Wienberg:
”Vi ved ikke med rimelig sikkerhed, hvornår de bornholmske kirker blev opført, hvem som opførte dem, hvorfor de ligger, hvor de gør, hvorfor flere har overhvælvede stokværk, og hvorfor nogle blev befæstet. Vi ved ikke, hvem eller hvad som blev beskyttet i kirkerne, eller mod hvem det skete”. (Bornholmske Samlinger 2002).

Utloggad Bornholm

• Veteran
« Svar #15 skrivet: maj 29, 2012, 08:26 »
At kirkerne generelt skulle være bygget i anden halvdel af 1100-tallet, er også diskutabelt. Mens korstogstid ja. Kenneth John Conant skrev om de mange runde og polygonale småkirker fra 1100-tallet i Polen, Tjekkoslovakiet og Ungarn og fortalte, at denne kæde af rundkirker strækker sig så langt som til Bornholm. (Carolingian and Romanesque Architecture 800-1200). Hans overvejelser gik på, om disse kirker fra middelalderen kunne være et resultat af, at den norske kong Sigurd Jorsalfar havde foretaget en pilgrimsrejse til Jerusalem, (hvorefter han deltog i Kalmar-ledingen) og senere gav hans kollega Justin Kroesen udtryk for samme opfattelse.
   Andre forfattere har også koblet de bornholmske rundkirker sammen med de sydligere lande, det gælder f.eks. Hugo Frölen, Ewert Wrangel, C.M.Smidt og C.G.Schultz fra Danmarks Kirker samt Frank Birkebæk fra Roskilde Museum og Hans Krongaard Kristensen fra Moesgaard. En PhD afhandling fra 2008 af W. Anita Jensen når til det resultat, at kirkerne kan være inspireret af de Polske, og forskere som John Lind, Kurt Villads Jensen og Nils Blomkvist er enige om, at Boleslaw III Krzywousty kan have deltaget i løjerne. Han skulle så være kommet til Kalmarsund kort efter at han sammen med Otto af Bamberg (i 1121-22) fik styr på Pommern. Når man sejler fra Pommern mod Øland, støder man direkte ind i Bornholm - hvis ikke man passer på.  :)

Utloggad Bornholm

• Veteran
« Svar #16 skrivet: maj 29, 2012, 08:29 »
Kopiering fra en PDF-fil kan nemt gå galt, men her er, hvad Jes Wienberg skrev:
"På Bornholn står et rundt stenhus, som besøges flittigt af turister. Er det en kirke, for bygningen er omgivet af begravelser? Er det et pakhus med brandsikre hvælv for handelsvarer? Eller er det måske en borg, som er havnet på den forkert side af Østersøen? Både ja og nej. for det er Nylars kirke, hvor det mægtige stenhus tidligere var kirke, magasin og fæstning på én og samme gang. En romansk rundkirke blev fra begyndelse opført som et hus med flere funktioner under samme tag: Nederst et kirkerum, derover et magasin og øverst en skyttegang med udsigt over land og hav."
(Jeg henviser til Jes Wienbergs artikel i Bornholmske Samlinger 2003).
 ;)

Utloggad Bornholm

• Veteran
« Svar #17 skrivet: maj 29, 2012, 08:39 »
I bogen Gråborg på Øland er et langt kapitel om identifikation af den lokale Bugislav som Boleslaw III Krzywousty og Kalmar-ledingen, skrevet af Nils Blomkvist.
Blomkvist, Nils: Kong Bugislav på spåren? Gråborg og den gåtfulla Kalmarna Leidanger 1123/24.
I: Tegnér, Göran: Gråborg på Øland. Om en borg, ett kapell och en by, s. 161-184. Kungl.
Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien. Stockholm 2008.
Kapitlet trækker på en del af stoffet fra Blomkvists bog The Discovery of the Baltic, specielt kapitlet The Discovery of Kalmarsund. Brill. Leiden, Boston 2004. Den er på 775 sider og Bornholm er ikke nævnt med ét ord :-)

Til en forståelse af baggrunden for Kalmar-ledingen bør man læse

Lind, John: De russiske ægteskaber. Dynasti- og alliancepolitik i 1130’ernes danske borgerkrig, i Historisk Tidsskrift, bind 92 hefte 2, p225-263. København 1992.

Lind, John: Kirkerne, Fyrsterne og Venderkorstogene. I: Venner og Fjender. Dansk-vendiske forbindelser i vikingetid og tidlig middelalder, s. 17-28. Næstved 2002.

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #18 skrivet: maj 29, 2012, 11:16 »
Vi är långt från trådens ämne men jag förstår inte vad du menar med att "Det finns endast två rundkyrkor utmed Kalmarsund, båda långt söder om Kalmar" er det en påstand, som kan diskuteres." Nämn några andra rundkyrkor utmed Kalmarsund?

Utloggad Bornholm

• Veteran
« Svar #19 skrivet: maj 29, 2012, 11:45 »
Vi är långt från trådens ämne men jag förstår inte vad du menar med att "Det finns endast två rundkyrkor utmed Kalmarsund, båda långt söder om Kalmar" er det en påstand, som kan diskuteres." Nämn några andra rundkyrkor utmed Kalmarsund?

Du misforstår. Jeg diskuterer ikke antallet af kirker, men din brug af ordet långt. Fra Kalmar er der 20 km til Hagby, fra Hossmo er der 10 km til Hagby og færre km derfra til Voxtop. Hvor jeg jeg det fra? Jeg har kørt turen flere gange.

Tak for input om Kapeludden, som var mit oprindelige ærinde med tråden. De gamle kirker i Kalmarsund er interessante, men hører hjemme i en anden tråd.