Övrigt > Utbildning

utbildning

(1/4) > >>

esil87:
Hittade precis denna sida och i.o.m att jag har tankar på att läsa arkeologiprogrammet till hösten tyckte jag att detta kunde vara en bra start

Jag har en fråga: Någon som har erfarenhet av arkeologiprogrammet på Stockholms univeritet respektive estetikprogrammet med inriktning arkeologi på Södertörns högskola?

Mycket tacksam för svar!

Jennie

Lars Croft:
Hej och välkommen.
Jag läser arkeologi på SU som fristående kurser och gillar miljön, lärarna och innehållet! De som läser programmet verkar också nöjda.
Vet inte mycket om Södertörns arkeologi men de har ett fint berg på skolgården ;)

esil87:
Tack för ditt svar!
Vad jag förstår så ska både su och sh vara bra skolor med skön atmosfär.
Men hur uppfattar du själva "arkeologi" delen?
Läser du enbart arkeologi? Hur ser upplägget ut för den kursen när man läser den fristående?

Återigen tack :)

Lars Croft:
Jag läste Arkeologi I det första jag gjorde när jag slutade gymnasiet, samtidigt som jag läste en halvfartskurs kvällstid. Om vi bortser från att jag blandade ihop paleontologi med arkeologi när jag sökte så var jag supernöjd! Det var inte så mycket teori och metod i första kursen, utan mer artefaktbaserad historia, hur såg det ut i landskapet, spår av kult och influenser utifrån osv. Inför varje tenta så får man vara nere i historiska museets källare och hålla i riktiga saker ifrån stenåldern och framåt!
Lärarna är väldigt bra, och jag är nog inte den enda som känner att Anders Carlsson blivit en av de bästa lärare man någonsin kommer att ha.
Efter arkeologi I läste jag annat ett år, bla. idéhistoria som var till stor hjälp nu under arkeologi II. Om någon månad ska vi ut och gräva, sånt gissar jag att du vill göra ;)

Vad gäller SH så vet jag bara det som min flickvän säger, hon läser visserligen inte arkeologi, men hon gillar högskolan. Det verkar modernare än SU på många delar. Men efter en termin på SU är man hjärntvättad och jag tänker absolut inte under några omständigheter påstå att något alternativ skulle vara bättre än SU ;)

Hoppas att du får ut något av vad jag skriver! Om du vill kan jag kolla med kursare om de kan sammanfatta sina erfarenheter av kurser och program. Eller så kan du skriva i facebookgruppen själv, STARK (Stockholms arkeologer). Det är ämnesrådet för arkeologerna på SU och svarar gärna på frågor.

esil87:
Tack för ett snabbt och utförligt svar, sådant gillar vi  ;)

Su verkar onekligen som en väldigt bra skola om man ska gå arkeologiprogrammet men jag blir så otroligt less på alla dessa färdig- och ickefärdigutbildade som menar på att det skulle vara bortkastade år att gå a.p! Ingen verkar ha nåt negativt att säga om själva studietiden men om de kommande åren, "resten av ditt liv". Med år av arbetssökande och kämpande!
Helst skulle jag inte vilja ta åt mig och bli påverkad men det är svårt att undgå.
Jag är fullt och helt på att man ska följa sitt hjärta men jag har svårt att slita mig från tankar om en ovälkommen framtid.

Hur känner du och dina kurskamrater om framtiden? Finns det hopp?

Förövrigt så har jag alltid älskat att gå på olika muséer så att komma ner bland gömda ting som inte visas/har visats för allmänheten vore ju helt fantastiskt! Och gräva, tja, behöver jag säga att timeteam är ett av mina favoritprogram? ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion