Du menar att detta inte föreställer en människa?
Vad är väl det för fråga - har jag antytt något sådant?
Vad vi alla ser är en skulptur av en person/persona, troligen manlig, som är befogat med tydliga symboltäcken.
Inom alla världens olika kulturer och kosmologier hittar man tallösa exempel på sådana "symbolmättade gestalter". Jag har alldrig tänkt tanken på att t.ex. Horus skulle vara en hök i människoskinn - men tagit det för givet att man uppfattat honnom som en människa, med hökens huvud som ett "epitet" eller "signalsymbol" för en närmare förklarad roll eller funktion inom det pantheon han är involverad. Tor i örnham eller engeln Gabriel är ju två andra gam vapen- eller värdighetssymbol, av samma slag - fast från olika kulturtraditioner.
Eftersom vi fortfarande inte vet något bättre får vi försöka ta reda på vad det är vi KAN se. Med båda ögonen öppna - och utan rutiga solglasögon. Så den ända frågan du borde bekymra dej om är varför denna Sibbe Tolctec ständigt framställs med 'klor' - istf. för fingrar.
Frågan är helt enkelt
vilket symboldjur det syftas på. Jag har redan föreslagit 'björn-klon' - eftersom dom kommer i klasar på fem. Annars har vi örn-klon, där man har tre lemmar framåt och en bak. Nu är både örnen, björnen, jämte grip- eller lock-motivet, väl kända symboler från europeiska och nord-asiatiska mytologier. Tyvärr berättar själva masken inte mycket om saken - men klorna ger hursomhelst ett klart indikativ. Med 3+1 klo kan vi alltså titta efter en örn eller kondor, ävt. en kondor-cykling. Finns här konsekvent 5 klor skulle jag sätta pengarna på nalle...