Grundpåståendet tidigare i den här tråden var inte om klostren var befästa utan att man använde dem att ha garnisoner av soldater i dem. Detta är omöjligt eftersom det strider mot klostrens bakgrund och de privilegier som de fick, ytterst av påven, att vara andliga platser, reträttplatser från den alldagliga världen.
Kom inte det med Benediktiner- och Cistencienser-orderna? Hur tidiga förordningar syftar du på här?
Dessförinnan - och även senare - fanns det ju endera "munkar" vars jobb det var att ta livet av religiösa och/eller politiska motståndare. Redan på 500-talen lägger ju påve Gregorius klara, politiska strategier för att "återbygga Roms inflytande i Frankrike och England" - baserad på militär, ekonomisk och akademisk makt. Med den sista kommer också den mest utspekulerade maktutövning, i form av nya och dolda vapen, skrupulösa sanktioner, effektiva massmord, strukturellt förtryck, kulturell utplåning och mer effektiv tortyr.
Att skarpt separera klostren från kyrka, stat, handel och militärer passar inte riktigt in i denna bild.
Den katolska recepten är ju känd från tidigare krigsherrars härskarideologi: Ta bort et folks forntid och dom kommer lydigt be om en framtid. Utan kunskaper om eget ursprung blir man identitetslös - som etnicitet, språkgrupp, folkgrupp, kultur och gemensamhet. Då saknas et lim som kan håller individer i hop över tid, som sociala enheter och identiteter.
Efter Amalierns fall som regenter i Rom fick dom nordliga 'ursprungs-kulturer' åter plundras. Några år innan hade dessa 'nya herrar' redan gjort rent bord i Alexandria och Efesos, Aten och Rom. Huvudaktör i väst var den franco-romanska alliansen. Här uppstod både påvar och 'heliga kejsare' som själva gick i fält - och även deltog i aktiv kamp. Leo 9 och Alexander IV är väl två av dom mer kända, bland dom så kallade "krigar-påvar".
När man på 700-talet skickade "kristna soldater" till krig mot araber, slaver och germaner var det inte enbart för att "skydda egna kyrkor och kloster" - men för att erövra "
dom andras" land, rikedomar och arbetskraft.
Dom första slavarna som såldes i Rom och Cartago lär inte ha varit svarta, men snarare vita. Även påve Gregor tyckte - som vi vet - om ljusblonda flickbarn av anglisk härkomst. När den fromme Alcuin blev 'kloster-herre' hos Karl den Store hade han inte mindre än 20.000 slavar till disposition. På samma tid hade kalifen av Cordoba inte fler än 5.000...
Dessa slavars exakta härkomst känner vi inte - men vi vet att Karl gjorde som sina för- och efterträdare i kejsarstolen - där fördelningen av krigsbyte och omsättningen av slavar föregick från dom senast erövrade områden. Att komma under "Kristi òk" - och få tjäna under ”främmande herrar” - var den gång något som i karolingernas och kazarernas tid främst gällde angler, saxer, vender och slaver - alltså skandinavernas närmaste grannar...
När allt hednisk land är erövrat och man fått en ny Pax Romana gjordes allianser mellan kyrkans ledande familjer och dom hövding-ämnen som fanns kvar från dom inhemska aristokratier. Med Bernhard av Claivaux på 1100-talet kommer det ordensregler där kejsarmakten medger ’autonomi’ till såväl korsriddare och tempelordnar som teologer och klosterordnar.