Författare Ämne: Blockgravar  (läst 11105 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Blockgravar
« skrivet: november 16, 2011, 09:17 »
Under förromersk och romersk järnålder i Mälardalen hittar man även tvättade ben som begravt utan urnor eller behållare av något slag, ofta i så kallade blockgravar.

Jag är lite nyfiken på dessa blockgravar, det är en för mig ny variant bland våra fornlämningstyper. Maja Hagerman nämner dessa i sin bok "Försvunnen värld", tydligen hittade man en hel del sådana här gravar vid bl.a. Torsberget vid grävningarna inför nya E4:an norr om Uppsala.
Någon som kan beskriva dessa lite närmare? Kan man avgöra en sån här grav utanpå, dvs. kan man skilja den från ett naturligt (oanvänt) flyttblock? Har "blocket" överhuvudtaget rubbats ur sitt läge? Hur ligger gravgömman?

Nu menar jag alltså inte mittblocksgravar, de har ju oftast en tydlig stensättning eller röse omkring sig.

/Mats

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Blockgravar
« Svar #1 skrivet: november 16, 2011, 11:54 »
Blockgravar kan vara riktiga mardrömmar. Ofta handlar det om riktigt steniga moränbackar som ser helt orörda ut, men så börjar man bana av matjorden så dyker det upp kol, brända ben och enstaka gravgåvor lite överallt mellan och under stenarna. Ibland har man byggt upp små, små rösen över begravningarna (bara ett par extra stenar) som man inte ser förrän man letar efter dem. Ibland gömmer det sig även olika stenformationer, tex fyrkantiga eller runda stenpackningar eller stenramar, i stenvimlet, men de är ofta svåra att se utan lodfoton.

Jag var på en föreläsning av en doktorand i Stockholm som arbetar med just dessa gravformer. Vad jag har för mig så "upptäcktes" denna typ av gravfält i slutet av 80-talet, och jag har för mig att det var ett gravfält i Stockholmsområdet som man då undersökte. Sen har arkeologerna blivit bättre och bättre på att hitta dem, men det är väl fortfarande väldigt många som är helt okända.   

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Blockgravar
« Svar #2 skrivet: november 16, 2011, 13:12 »
hur stora skall blocken vara?
Eller är det typ det jag annars kallat klumpstensgravar? Dvs en urnegrav/brandgrop/whatever med en sten, sällan större än en mansbörda, över sig? Kanske så som urnegravfält kan ha sett ut om de inte legat i åkermark och stenarna plöjts bort?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Blockgravar
« Svar #3 skrivet: november 16, 2011, 14:20 »
Eller är det typ det jag annars kallat klumpstensgravar? Dvs en urnegrav/brandgrop/whatever med en sten, sällan större än en mansbörda, över sig? Kanske så som urnegravfält kan ha sett ut om de inte legat i åkermark och stenarna plöjts bort?

Nej, det är inte samma sort. De gravfält som menas är inte urnegravfält, och tydliga brandgropar är ovanliga. Oftas handlar det om tvättade brända ben nedlagda eller spridda mellan stenar i moränbackar, ibland i anslutning till större flyttblock och ibland med mindre stenpackningar eller stenkonstruktioner ovanpå. Gravgåvorna är få, kanske någon liten fibula eller hårnål per gravfält, ibland lite mer.

Terminologin är lite förvirrande då "blockgravar" även kan referera till gravläggningar runt stora flyttblock som sedan omgärdats av en ordentlig stenpackning. De tillhör dock ungefär samma tid (sen bronsålder - romersk järnålder) och utgör nog ett kontinum av samma idé.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Blockgravar
« Svar #4 skrivet: november 16, 2011, 15:31 »
Terminologin är lite förvirrande då "blockgravar" även kan referera till gravläggningar runt stora flyttblock som sedan omgärdats av en ordentlig stenpackning.

Det var dessa som jag uppfattat att man kallar "mittblocksgravar", men jag har i och för sig sett sådana där blocket inte ligger mitt i röset/stenpackningen, utan ocentrerat, så den termen kanske inte är helt lyckad heller.

Tack för övrigt för förklaringen.
Är sådana här blockgravar (alltså "modell Torsberget") en mellansvensk företeelse, eller vad är utbredningen egentligen för denna gravtyp?

/Mats

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Blockgravar
« Svar #5 skrivet: november 16, 2011, 18:25 »
Det var dessa som jag uppfattat att man kallar "mittblocksgravar", men jag har i och för sig sett sådana där blocket inte ligger mitt i röset/stenpackningen, utan ocentrerat, så den termen kanske inte är helt lyckad heller.

Mittblocksgrav är nog mer korrekt, men det förkortas nog ofta i tal till bara "blockgrav" bland arkeologer. Båda typerna av gravläggningar är ju ganska nyupptäckta, så terminologin är kanske inte helt inarbetad ännu :)

Är sådana här blockgravar (alltså "modell Torsberget") en mellansvensk företeelse, eller vad är utbredningen egentligen för denna gravtyp?

Jag är inte säker. Jag tror att de flesta som har undersökt har legat i mellersta Sverige, framför allt i Mälarlandskapen. Men en sådan fördelning kan ju bero lika mycket på den arkeologiska kompetensen som deras faktiskt utbredning. De är förstås svårupptäckta, så det krävs nog att den som gör den arkeologiska utredningen inför ett bygge har sett någonting liknande tidigare för att de ska uppmärksammas. Men det är bara en gissning. Tex tog det en 10-15 år för avbaning av sammanhängande åkermark för att hitta boplatser att sprida sig från Skåne till Mälardalen.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Blockgravar
« Svar #6 skrivet: november 16, 2011, 18:41 »
Hitta en bild på UV-bloggen från ett fyndområde vid Göteborg:

http://www.uvblogg.se/wordpress/vag-288/nagra-fynd-och-lite-om-de-forsta-dateringarna-fran-bjorkgardet/

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Blockgravar
« Svar #7 skrivet: november 16, 2011, 18:53 »
Eh... Björkgärdet var en av platserna som grävdes ut sommaren 2010 inför breddningen av väg 288. Den ligger vid Rasbo, ungefär en mil nordost om Uppsala och grävdes ut av UV Mitt. Så tyvärr, inte Göteborg.

Men absolut, snygga exempel på blockgravar från yngre bronsålder.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Blockgravar
« Svar #8 skrivet: november 16, 2011, 19:06 »
AndreasE. Jag klickade på kartlänken på UV:s bloggsida. Man kan inte lita på karttjänster.

Jag har sett något liknande som TimeTeam grävde ut vid en eroderingshotad strand uppe vid Skottland. Kommer inte ihåg vilken av öarna.

Edit: Hittade länken. Platsen är Islands of Barra & Vatersay

http://www.isleofbarra.com/barrachs/history/time-team.html

Citera
When the team of experts investigated this sandy machair (a Gaelic word meaning a fertile low-lying coastal plain found only in the north and west of Scotland and Ireland) they found a number of Bronze-Age cist (or kist) burials. These are burials in which stones are used to line a pit into which the body is laid or the cremated remains deposited; a further flat stone, or stones, may be used to cover the top

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Blockgravar
« Svar #9 skrivet: november 16, 2011, 22:33 »
AndreasE. Jag klickade på kartlänken på UV:s bloggsida. Man kan inte lita på karttjänster.

Nej, det är sant.
(Under varje blogginläggs titel står det dock vilken grävning det handlar om och i detta fall står det "Väg 288, Uppland". Tyvärr är inte alla lika bra på att skriva ut var det är de gräver.)

Jag har sett något liknande som TimeTeam grävde ut vid en eroderingshotad strand uppe vid Skottland. Kommer inte ihåg vilken av öarna.


De där cist-gravarna är någonting helt annat. Sådana "hällkistor" förekommer här i Skandinavien också, men dyker generellt sett inte upp på blockgravfälten. Det speciella med blockgravfälten är just att man egentligen inte har några "inre" gravkonstruktioner, och även de yttre begränsas till mindre stenpackningar och ibland glesa "ramar" av sten.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Blockgravar
« Svar #10 skrivet: november 17, 2011, 09:08 »
Kikar lite på bilderna från väg 288. Efter att ha grävt rätt många år i smålands moränmarker så skulle jag kallat det jag såg på bilden för en stensättning med kantkedja och mittblock.

(bild länkad från UV-bloggen)
Och jag kanske låter tyken, men den var ju (i alla fall i framrensat skick) rätt tydlig..... Annars finns ju den rätt svåra gravformen oregelbunden stensättning (aka göteborgsäckel, misterhultare mfl lokala beteckningar)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Blockgravar
« Svar #11 skrivet: november 17, 2011, 10:06 »
Ja, jag håller med, bilden motsvarar inte riktigt vad jag uppfattade att man hittade i mängd uppe vid Torsberget enl. Maja Hagermans bok och som man kallade "blockgravar". Några kantkedjor nämndes i alla fall inte där.

/Mats



Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Blockgravar
« Svar #12 skrivet: november 17, 2011, 10:43 »
Nej, det där är ju som sagt en ganska snygg "mittblocksgrav" vilka ibland hittas på blockgravfält men som egentligen inte är samma sak. Sådana har, till skillnad från gravarna på blockgravfält, tydliga stenpackningar runt ett centralt placerat block och ofta en kantkedja. 

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Blockgravar
« Svar #13 skrivet: november 17, 2011, 11:41 »
Ingen som har något foto på hur det kan se ut på ett blockgravfält?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Blockgravar
« Svar #14 skrivet: november 17, 2011, 13:11 »
Jag vet att jag läste en rapport från en undersökning av ett sådant gravfält för ett tag sedan... Ska se om jag kan hitta den igen. 

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Blockgravar
« Svar #15 skrivet: november 18, 2011, 08:56 »
Anläggningarna A25 och A26 i denna rapport från Vaxmyra
http://www.sau.se/filarkiv/rapporter/sauskrifter_8_del1.pdf
(sid 42-45)
är väl åt det hållet, men har "halva" stenkretsar mot ett block. Kanske inte så typiska, eller?

Ja, saknar också bra bilder på blockgravfält, själva miljön. Och även någon planritning eller sprängskiss. Maja Hagermans bok innehöll heller inga bra bilder från något blockgravfält, trots att hon ägnar några sidor åt Torsberget. Bildmaterialet i hennes bok är i själva verket en av mina tveksamheter inför den annars så utmärkta boken.

/Mats

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Blockgravar
« Svar #16 skrivet: november 18, 2011, 10:28 »
Ett annat exempel kan ses här (från Kättsta):
http://www.upplandsmuseet.se/upload/1476/2006_07%20K%C3%A4ttsta.pdf

Sidorna 177 och framåt, framför allt sid 184-185, 189, 193, 195, 198.

Det här är dock ett blandat gravfält med både blockgravar, mittblockgravar, runda och oregelbundna stensättningar, högar och några urnegravar.

Jag lyckades tyvärr inte hitta rapporten över ett mer homogent blockgravfält som jag läste för ett tag sen. Har kollat igenom Stockholms länsmuseums rapporter och UV Mitts, så den borde finnas bland Upplandsmuseets eller SAUs rapporter. 

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Blockgravar
« Svar #17 skrivet: november 18, 2011, 11:12 »
Tack, rapporten från Kättsta är belysande. Verkar som man ska hålla utkik efter eldpåverkan på stenblock...

/Mats

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Blockgravar
« Svar #18 skrivet: november 18, 2011, 16:38 »
Tack vara Leifs nyckelord hittade jag denna sajt med en bild.

http://misterhultaren.blogspot.com/2010/12/nyarskronika-2010.html

Thomas I

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Blockgravar
« Svar #19 skrivet: november 18, 2011, 17:07 »
Fin bild! Men det är en mittblocksgrav, kanske från bronsåldern. Inte en sådan mer obskyr typ av blockgrav som denna tråd handlar om.

/Mats