Beowulf-kvadet indeholder to Beowulf personer; den faktiske konge Béowulf Scyldinga (identisk med, eller broder til, Friðleif, ca. 400-446), og en helte-skikkelse kaldet Béowulf. Helteskikkelsen måske er en kenning for ”Bjørnen”, hvorfor vi skal læse helten Beowulf’s navn som ”beo” (bi) + ”wulf" (ulv) eller ”den der jager bier” og derfor ”Bjørnen”. Men den filosofiske Béowulf har et stamtræ i Beowulf-kvadet, og det er efter min mening umuligt at se bort fra, at der her gemmer sig en vigtig, og for os glemt, oplysning om en faktisk æt, der uddøde i slægten til mandlig side.
Beowulf blev knæsat af Kong Hreðel da han er 7 vintre gammel. Det sker fordi Beowulf's fader var gift med Kong Hreðel's eneste datter, jvf. Beowulf-kvadet (sætning 372-375). Kong Hreðel er Götar-æt, og havde tre anerkendte sønner; den yngste søn, den senere Kong Hygelác (år 497-521 e.Kr.) , den mellemste søn; Hæðcyn (oldengelsk), ”Höðr” (oldnordisk), og den ældste søn Herebeald eller ”Balder”.
I det mindste kan vi sige at Götar-ætterne er veldokumenteret, om ikke navet i urnordisk historie.
Beowulf (nr. 2) kalder sin æt ”Wægmunding” eller ”Wægmund's klan”, og at denne uddør med efterfølgeren Wígláf (sætning 2813-2814). Dette er en central forståelse i Beowulf-kvadet uden hvilken vi ikke kan fuldt forstå den hyldest til Götar-ætterne som skjoldungerne fra Sjælland tilstår disse ætter.
Det er foreslået at ”*Waégmund” er en ældre form af det velkendte navn ”Vémundr”, der på urnordisk kan have været ”*WéhmundR”. Navnet kendes på olddansk som ”Wemund”, og fornsvensk som ”Vimund, Væmund”. Findes som ”(uim)t(r)” på Ivla stenen, Småland (SM44), dateret til vikingetid, og som ”(u)imontR” på Harg stenen, Uppland (U449), dateret til vikingetid.
Saxo: Gesta Danorum nævner ”*Waégmund” i beretningen om den sjællandske Søkonge Sigar (Sigehere, Sigegear, Sigegar, Siggar, Sigvord Konning), der havde sin kongsgård i Sigersted (Sigarsvelli, Sigarsvöllu, Sigarsholmi), 5 km vest for Ringsted. Widsith-digtet (sætning 28) fra 600 tallet e.Kr. skriver "Sigehere lengest Sædenum weold” (Sigehere længst Sødanerne vældede). Vi ved at Sigar's samtid er år 446 e.Kr.:
”…Eodem tempore Gothorum rex Sywardus filios habuisse fertur Wemundum et Ostenum filiamque Alvildam,...".
”…I de samme Dage skal der i Gøtland have været en Konge ved navn Sigvard, som havde to Sønner, Vemund og Østen, og en Datter, Alvilde,…”
Denne viden gør at vi kan ankerdatere ”*Waégmund” til ca. år 450-500 e.Kr., hvilket tidsrum ser ud til at være rimeligt nøjagtigt.
I urnordisk fortælleteknik er der en skarp adskillelse mellem brugen af "heite" og "navn", og i hvert eneste tilfælde jeg er stødt på antyder brugen af "navn" at dette var en levende person's faktiske navn. Dette udelukker normalt at der er tale om et heite eller en komposit-person der skal kæde flere beretninger sammen, jvf. hvad sker med Sigurd, Holger Danske og Marco Polo -beretningerne.
Vi har følgende omtale af Beowulf nr. 2: ”Béowulf is mín nama·” (sætning 343, 1457). Denne sætning er et enormt problem når man vil afvise Beowulf som et heite eller en komposit helteskikkelse. Mit bud er, og det har jeg en længere redegørese for som jeg ikke har plads til at gengive her, at Beowulf nr. 2 er identisk til "Ælfheres sunu" (Ælfhere's søn) i Waldere-fragmenterne (sætning A:8-11).
Saxo: Gesta Danorum (Bog III:80) kalder Beowulf nr. 2 for ”Boum, Boo” i sin beretning om Götar-ætterne.
Anders Sørensen Wedel: ”Hundredevisebog” (1591) gengiver samme beretning som Beowulf-kvadet og Saxo: Gesta Danorum, og kalder her Beowulf nr. 2 for ”Boje” (se ”Danske Kongers Nafn oc Tal”, XIV. Hotther). Det er i dag det almindelige drengenavn "Bøje".
Jeg vil også helst at Beowulf nr. 2 er en komposit helteskikkelse; det er mere enkelt og så skal man ikke tænke så meget over sagen. Jeg er dog blevet overbevist om at også Beowulf nr. 2 må have været en faktisk leder af Götar-ætterne, og at han var Ælfhere's søn.
mvh
Flemming