Författare Ämne: Nya utgrävningar vid Ales stenar  (läst 17370 gånger)

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya utgrävningar vid Ales stenar
« Svar #20 skrivet: juni 21, 2011, 22:17 »
Men då kan du ju alltid berätta historien om vikingen som ligger under den ensamma stenen inne i själva skeppet i Kåseberga och varför han ligger här när han blev dödad på Bornholm. Det står ju berättat om i boken "Vikingen Fote Egilsons saga". ::)

Kan du fixa en tjeckisk översättning så gör den säkert succe, åtminstone bland de yngre!  ::)
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #21 skrivet: juni 22, 2011, 08:51 »
Tittar ni själva på hitta.se satellitbilder kommer ni att hitta mängder av bronsåldersvägar nere i Kåseberga.

Jag tror mycket väl att det kan ha funnits ett flertal vägar på bronsåldern i Kåseberga, liksom runt kusterna i hela Skåne, men hur ser du på satellitbilderna att de är från bronsåldern?

Intressant länk förresten, med livet i det gamla Kåseberga.

/Mats

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #22 skrivet: juni 22, 2011, 09:20 »
Hej Mats. Det var en ironisk kommentar med samma underlag som kanske BGL haft. Jag känner bara till en hittad bronsåldersväg, utanför Malmö vid bygget av yttre Ringvägen. Hur man avgör denna datering hade varit intressant att veta mer om.

Beskrivningen av Ales Stenar i början av förra seklet visar att det kanske finns gott om upptrampade stigar runt monumentet.

Thomas I

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #23 skrivet: juni 22, 2011, 09:50 »
Hej Mats. Det var en ironisk kommentar med samma underlag som kanske BGL haft.

OK, bra. Använd gärna lämplig smiley om det är ironiskt, det finns så många tokstollar så man vet aldrig vad som är allvarligt och vad som är skämt.  :o

Betr. det där med Bob Linds bronsåldersväg så undrar jag förresten över något som jag läste i någon av artiklarna här: Man hade på georadar kunnat konstatera att "något tungt hade släpats", under nuvarande markytan. Är det någon som är bra på georadar som kan säga om det överhuvudtaget är möjligt att dra en sådan slutsats utifrån en georadar-scanning? Jag vet att man kan se anomalier i densitet, kondiktivitet osv., men "släpmärken"? Det går ju nästan inte att konstatera ens om en markyta ligger blottlagd, i alla fall inte efter något års regnande och eroderande.

/Mats

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #24 skrivet: juli 01, 2011, 17:08 »
Jag tycker att det låter mycket suspekt att man skulle kunna se "släpmärken". Olika sorters utrustning visar olika saker (magnetism, densitet, fuktighetshalt, hur elektriskt ledande jorden är osv) men ingen kan se sådana detaljer vad jag vet.

Där förutsättningarna är optimala (dock ovanligt i Sverige) kan man om man ha tur få till så god upplösning att man kan se större stolphål (av typen djupa nedgrävningar med stenskoning). Lite extra tillplattad/nedtrampad jord lär dock vara svårt att se.   

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #25 skrivet: juli 01, 2011, 17:13 »
Ja, jag har fått bekräftat från geofysiker att förmågan att kunna se släpmärken med georadar närmast kan beskrivas som den engelska översättningen av "tjurspillning"  :D

Så släpandet av stenar återstår helt att leda i bevis på något sätt här, ingen lätt uppgift tror jag.

/Mats

Utloggad webbsmurfen

• Stammis
  • Antal inlägg: 124
« Svar #26 skrivet: juli 01, 2011, 18:08 »
Off topic
Ursäkta en nybörjare på området, men jag måste ändå fråga.

Jag har sett georadar på bild någonstans. Är det en mackapär som liknar en gräsklippare? I alla fall tänkte jag fråga er om vart ni arkeologer får tag på dessa? Hyr man dessa av länstyrelsen eller hur funkar det?

On topic:
Jag förstår inte varför de intresserat sig för vägen, som enligt någon hypotes är en av fraktvägarna. Det borde väl vara tämligen omöjligt att veta vilken väg man släpat dessa stora stenar såhär långt fram i tiden, Vind & vatten & salt bör väl ha sköljt bort alla spår för länge sen.

Vad tror dom sig kunna finna? Ett tappat mynt ifrån den tiden, en död slav? eller någonting sådant? 

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #27 skrivet: juli 02, 2011, 01:05 »
Det flera olika sorters utrustning som man kan undersöka marken med utan att gräva, och de ser alla olika ut. Vissa ser som du beskriver det ut som "gräsklippare". Georadarn är nog den som mest ser ut på det viset.

Arkeologer i Sverige använder ytterst sällan georadar och liknande metoder. Det har främst skett inom ett fåtal forskningsprojekt. De senaste undersökningarna i Gamla Uppsala och på Birka skedde inom ett samarbetsprojekt mellan Riksantikvarieämbetet och ett österrikiskt universitet. Utrustningen tillhörde vad jag förstår det österrikiska universitetet.
Länsstyrelserna har ingen sådan utrustning att hyra ut. Det finns ett par privata företag som hyr ut georadarundersökningar, men de sysslar framför allt med geologiska undersökningar, så de har sällan kompetensen att tolka sina resultat utifrån eventuella arkeologiska lämningar, och deras utrustning har sällan tillräckligt bra upplösning för att vara av särskilt stort värde för arkeologer. Exploateringsarkeologins hårda prispress betyder även att det i stort sett aldrig finns pengar till utföra sådana undersökningar inom ramen av en exploateringsutgrävning (vilka utgör 90% av alla arkeologiska undersökningar i Sverige).

Jag tror att det har sysslats lite med georadar vid den arkeologiska institutionen vid Stockholms universitet, men jag är osäker på om de har egen utrustning. 

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #28 skrivet: juli 29, 2011, 18:54 »
Bo G Lind och Sydnytt verkar ha en varm relation för i kvällens nyhetsanslag blev det klart att Ales Stenar är från Bronsåldern och en kalender.

Hur detta nya bevisläge uppkommit mumlades det om men man hade hittat en plats där en sten tidigare funnits. Bo G Lind fick vara med och bekräfta på sitt vederhäftiga sätt. ???

Saken är avgjord enligt Sydnytt ;-)

http://svt.se/2.33782/1.2491376/nya_fynd_pa_ales_stenar?lid=puff_2491376&lpos=rubrik

Nyhetsinslaget finns  här:

http://svt.se/2.33782/1.2491376/nya_fynd_pa_ales_stenar

Bo G Lind verkar ha "upptäckt" att stenarna har flyttats och att monumentet lånat stenar  från tidigare monument på platsen eller i närheten.

Vilken "sensation"!

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #29 skrivet: juli 29, 2011, 20:17 »
Flygsanden runt Ale fick också en definitiv datering om ni lyssnar på den inhyrda geologen i början av inslaget.

http://svtplay.se/v/2491423/nya_ron_om_ales_stenars_ursprung

Thomas I

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
« Svar #30 skrivet: juli 30, 2011, 00:28 »
Detta är ju inte klokt! Var finns bevisen som skulle ligga bakom dessa uttalanden? En funnen ursprunglig plats där ett av stenblocken legat innan man fraktat upp det till skeppssättningen. Hur i hela friden har man kommit fram till det? Och om man nu funnit detta (vilket jag finner fullständigt orimligt att kunna bevisa) vad i hela friden säger att det är en sten som numera ingår i Ale stenar? Den kan ju ha fraktats till en plats varsomhelst. Skäms, tusenfalt skäms länsstyrelsen i Skåne som gett tillstånd till sådan smörja och som gett tillstånd till att  sådana "forskare" ska få härja fritt bland amatörtossar. Så urvattnad på kompetens har uppenbart kulturminnesvården nu blivit i vårt land.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #31 skrivet: juli 30, 2011, 10:25 »
Det verkar som att när Bob Lind "upptäckt" något så har han en garanterad plats  som dagens "nyhet" i Sydnytt och Ystad Allehanda. Att det handlar om "Kejsarens nya kläder" och samma soppa kokad på en gammal spik verkar vara utanför de förblindade redaktionernas fattningsförmåga.

Det krävs väldigt enkel granskning och en genomläsning av tidigare publikationer, vilket kanske tar 1-2 timmar, för att förstå att detta är trams. Sydnytt utelämnar också information om att Riksantikvarieämbetet måste ha vakter på platsen för att skydda sina guider.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #32 skrivet: juli 30, 2011, 18:38 »
Bo Lind triumferar i Sydis webb-TV : http://www.sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_skane/article1519778/TV-Internationell-tvist-om-Ale-stenar.html

Ale är tydligen synkroniserat med Stonehenge enligt Bob Lind. Jag väntar bara på att han skall kunna koppa ihop Ale med pyramiderna i en global solkalander  :-[

Den etablerade forskarvärlden får böja sig och göra en avbön inför Bo Lind ;-)

Det här börjar bli en ganska rolig fars av ogranskade "avslöjanden". Jag har alltid tycket att Sydis är en bra tidning men nu har jag starka tvivel om jag skall ha tidningen mer.

Tidningarna vet inte och bryr sig inte om att det är bara är 14 orörda stenar kvar från skeppssättningen och var de övriga kommer från kan man aldrig bevisa. Pressen har inte orkat kolla upp att platsen är så omrörd under de senaste 100 åren så att det inte går att bevisa något utan att titta på den 14 orörda stenarna. Och tittar man där finns det en datering till Vendeltid och Vikingatid.

Bo Lind konstaterar att det inte finns några spår från järnålder / vikingatid där man har grävt utanför skeppssättningen. Det är kanske inte så märkligt med tanke på att platsen har odlats hårt fram tills för hundra år sedan och sedan bearbetats av grävmaskiner.

Tänk om man skriver kriminaljournalistik på samma sätt?

(Jag har skrivit en del självklarheter men det är enbart med tanke på att inläggen här indexeras och hamnar i sökmotorer).

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #33 skrivet: juli 31, 2011, 21:15 »
Martin  Rundkvist har skivit en bra analys av Bo G Linds senaste "upptäckt" :

http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2011/07/student_labour_wasted_at_ales.php

Jag beundrar Martins energi att alltid svara arkeologiska amatörer som mig själv.

Undrar om våra skånska arkeologistjärnor är lite svårare att att nå och därför undviker tidningarna och tv att skicka frågor till våra lokala experter?

Då lämnar man fältet öppet för personer som Bo G Lind.

Thomas I

Utloggad webbsmurfen

• Stammis
  • Antal inlägg: 124
« Svar #34 skrivet: juli 31, 2011, 21:22 »
Så, om jag fattar saken rätt så har de inte hittat någonting som vi inte visste innan.  :o