Dom flesta tunorna? Kan du ange hur stor del? Min bild på kartan ser faktiskt lite annorlunda ut än det du säger. Många Tunor ligger i förvisso i "kyrkläge" men utan att ha räknat efter så ser det inte ut som de flesta. Helt klart avviker så många att man inte kan säga att de generellt gör det. Är de andra tunorna av ett annat slag? I så fall, hur vet du det?
Jag har ingen sammanställning framför mig just nu, men antalet tuna med centralplatsindikationer är högt (Tuna i Badelunda, Tuna i Vendel, Tuna i Alsike, Sigtuna, Sollentuna, Ulltuna, Tuna i Hjälsta sn, Tuna i Husby-Långhundra sn, Tuna i Tuna sn, Tuna i Altuna sn, Tuna i Västerljung sn, Sätuna i Östergötland, Tune på Gotland osv). Alla dessa har inte kyrkor, men de har alla centralplatsindikerande arkeologi.
Som jag sa så är tunorna inte monolitiska. De är inte alla likadana. Därför är det verkligen inte säker att de haft en "funktion". Vissa tror det, andra är mer försiktiga. Uppenbarligen finns det en koppling mellan tunaorter och elitmiljöer och centralplatser, men att utifrån det konstruera en funktion kopplad till namnledet är vanskligt. Kanske är funktionen snarare kopplad till elitens närvaro, och alltså kom efter ortnamnet. Avvikande tunaorter utan dessa indikationer kan då representera platser som fått sitt namn på samma sätt som de rika tunaorterna, men som av någon anledning aldrig utvecklades på samma sätt.
Vad gäller Uppsala i jämförelse med de andra namnen så måste du nog bryta isär Upp och Sala för att få en rättvis jämförelse. Såväl Upp som Sala förekommer i kombinationer om antyder kult. Sala som efterled förekommer i många fall i samma kombinationer som Tuna, Vi och även Åker, som t.ex. Oden,Tor och Ull.
Det intressanta är ju att man kan vända på det och låta Upp följas av åker, sala eller tuna och finna platser med dessa namn. Nu skulle man givetvis kunna göra detsamma med förledet Sjö, men är det ändå en slump att vårt mest omskrivna tempel och vårt största funna tempel faktiskt har förledet Upp? Det är egentligen det hela frågan handlar om.
Jag håller med i ditt resonemang om Sala och upp. Det jag säger är dock att dessa platser vi pratar om
alla heter Uppsala. Varken upp eller Sala är så vanliga namnled att vi skulle förvänta oss att hitta så här många Uppsala runt om i landet skapade genom den normala processen. Detta gör att de står ut i materialet. Om Uppsala av någon anledning tagit funktionen hos ett namnled som betecknade en funktion, varför hittar vi då inga "Ulleruppsala", "Odenuppsala", "Säuppsala" osv? Varför har man aldrig modifierat namnledet med ett annat namnled så som man systematiskt gjort med namnled som Tuna, Vi och Sala?
Visst är det intressant att både Uppsala och Uppåkra har förleder "upp" i namnet. Men varför skulle detta tyda på att namnet "Uppsala" skulle stå för en funktion snarare än en specifik plats? Leder det inte snarare till frågan om namnledet "upp" kan ha haft någon specifik konotation utöver en lägesbestämning?