Hej!
Jag hade en dålig fredag vilket jag fick sina effekter. Det började med att jag blev bestulen på jobbet, och när jag kom hem visade det sig att den jag delar bostad med inte lyckades skaffa fram några slantar för denna månad heller. Ja, så jag såg mest till att försöka glömma dagen. Jag skulle förstås ha gått och lagt mig istället för att skriva något påverkad.
Till AndreasE vill jag säga att ordet barnslig bara var en reflex. Jag tycker inte så utan det var bara en reaktion på vad som sades om mitt tidigare inlägg. Jag tycker om att läsa här och tycker att folk skriver tänkvärt, därför vill jag be om ursäkt ifall jag sade något som sårade.
Och fantastisk, faktum är ju att jag skulle mycket väl kunna använda det ordet själv. Gamla Uppsala är en mycket intressant plats.
Ifall inlägg ser osammanhängande och svamliga ut så beror det emellertid oftast på att ämnet är sådant. Vi har ju nästan ingenting att gå på, vilket Supergeten har varit inne på. Därför blir det svammel för vi kan inte mer än att försöka skapa en översiktlig bild. Ofta kan det ju i sådana situationer också vara så att det kanske egentligen råder en rätt så stor samsyn, bara det att vi vill använda olika ord. AndreasE skrev ju också att jag inte redogjorde för diskussionen på ett korrekt sätt. De orden får jag ta till mig.
Det är inte konstruktivt att så mycket diskutera vilka exakta effekter religionsskiftet kan ha haft. Vi får nöja oss med att säga att det har påverkat saker, och sedan får var och en ha sin egen uppfattning.
Vad vi däremot kan göra, och som är lite mer positivt är ju att titta på direkta spår av aktivitet på de olika platserna. Hur är det med Gamla Uppsala och medeltiden? Någon gång efter 1070 måste det ha byggts en kyrka där, men finns det tecken på annan aktivitet? Exempelvis, det tidigare hantverk som det har berättats om, har man funnit något sådant från medeltiden?
Utan att tala om orsaker vill jag bara påpeka att vad det verkar utvecklades platsen inte till en stad, vilket väl åtminstone är lite konstigt eftersom det med tiden blev ganska gott om städer i området.