Författare Ämne: Begreppet Uppsala  (läst 587187 gånger)

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #160 skrivet: februari 10, 2011, 13:43 »
Vad jag menar är inte att Uppåkra är texternas Uppsala, vad jag menar är att det skulle kunna vara ETT Uppsala, innebärande då att Uppsal är en term som används för en viss typ av platser eller byggnader. Det innebär då att det skulle kunna finnas flera Uppsala, självklart då med olika storlek, betydelse och status.

Jag förstår att du leker med tanken att Uppsala är ett begrepp som var relativt välkänt för dåtiden. Är det något speciellt i källorna som får dig att tro det?

För mig är Uppsala (som ord) bara ett ortsnamn precis som andra under den tiden. Ska man leta efter begrepp så hävdar jag fortfarande att man i så fall ska undersöka -sala som namngrupp. Och se "Upp-" som en relativt betydelselös bestämning av detta -sala-namn, för att särskilja från de andra närliggande sala-orterna i området. Så brukar ju järnålders-ortnamn fungera, t.ex. alla -by, -bo, -sta, -tuna osv. Efterleden kan signalera ett status, en företeelse, medan förleden oftast bara är särskiljande, även om denna särskiljning ofta kan utnyttja särdrag från platsen, personnamn m.m. T.ex. alla Söderby, Säby, Hammarby, Ytterby, Eneby, Dalby osv. Ibland kan mer än så utläsas även av förleden, t.ex. de uppmärksammade Rinkeby, Tegneby, Karby, men det hör mer till undantagen i ortnamnfloran som jag uppfattar det.

Om Uppsala vore ett begrepp från tiden ifråga så måste det ju i så fall vara känt inom ganska olika sfärer i dåtidens samhälle, eftersom det ju förekommer i olika källor. Skulle det i så fall möjligen vara en del av den fornnordiska mytologins begreppsvärld? Nu är jag inte bra på språk, men hanteras det inte som ett ortnamn hos Snorre, exempelvis? (Är versalen i Uppsala bara ett påhitt vid översättningen av Ynglingatal?)

/Mats

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #161 skrivet: februari 10, 2011, 14:57 »
Tack för ditt inlägg Mats, det visar att jag gjort mig någorlunda föstådd!

Jag är inte säker på att Upp- skall ses som betydelselös då Uppsala som helhet kan vara ett helt begrepp.   En skattegård är ju ett begrepp där skatt- är synnerligen betydelsefullt, och den moderna toponymen Skattegården kan inte tolkas genom att i huvudsak studera efterledet -gården.  Möjligen kan det vara som du säger att det är -sala som är det viktiga men jag tycker det känns naturligt att en betydande term skullel återfinnas bland undantagen av ortsnamnsformerna.

Versalen är ju intressant att studera, men kräver en hel del kunskap om versalers användande som jag inte besitter.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #162 skrivet: februari 10, 2011, 23:43 »
Sindre, sanningen finns alltid i betraktarens öga. Tror du att gamla Uppsala är Adams Upsal så kommer du att strida för att så är fallet – med näbbar och klor. De som inte har samma uppfattning som du kommer också att strida för sin tro – för de ser en annan sanning. Så är det. Källorna är ytterst få, vi vet så oerhört lite – att det skapar enorma möjligheter för många olika sanningar.

Men, visst har du rätt – och samtidigt fel. Gamla Uppsala måste omprövas. Förr låg Oden, Tor och Frö i de tre stora gravhögarna, sedan låg Ynglingaättens Kungar där, Under Rudbecks dagar låg det Grekiska Gudar i dem, tillslut tog man bort namnen och kallade dem enbart för Kungshögar, sedan blev det geografiska namn istället, Öst- Mellan- och Västhögen - numera anses en av högarna vara en kvinnograv + att tre båtgravar har hittats, en är utgrävd – och det var en kvinnograv.

Sanningen varierar alltså över tid. Hade ingenting ifrågasatts hade kanske vi sagt än idag att Tor, Odin och Frö låg i dessa högar? Eller Rudbecks Grekiska gudar?

Bilden av Gamla Uppsala har ständigt förändrats med andra ord. Vi måste veta ännu mer för att så småningom förstå vad denna fina plats egentligen är för någonting. Samtidigt, platsen i sig har inte förändrats, den är lika ståtlig och precis lika värdefull som den alltid har varit. Det som förändrats är vad vi människor skriver i vår historia om den. DET har varierat, minst sagt kraftigt.

Vid varje ifrågasättande finns det alltid de som kämpar emot och vill behålla det gamla och trygga, så är det - och så kommer det alltid att vara – och det är också bra - för det blir en viss kontroll på ifrågasättandet = båda sidor behövs.

Ok, skall vi tolka ortsnamn in i vår historia måste vi ha klart för oss vissa saker innan vi börjar (fortsätter) med detta. För det första, vem skall tolka – och vilka gränser skall vi sätta upp så att inte Svista blir Sviar som blir Sviariki? Vi måste också fråga oss varför vi tolkar in namn, vad är själva målet med denna tolkning. Visst, Föret kan bli Fyris, Föresäng kan vi få till Fyrisvallar – inga problem – men varför? För att bevisa vad? Till vilket värde?
Jag tror inte att det är rätt väg att gå – men var och en av oss vandrar den stig han finner bäst – och jag respekterar detta.

Visst vet vi var Gamla Uppsala ligger! Det ligger där det ligger. Men – har vi rätt kunskap? Har vi fattat allt 100 procent rätt? Vad gör då kvinnogravarna där? Dom stämmer ju inte in i vår historia – men – vi kan inte förneka dem, de finns ju där, de är fakta. Så, enligt min uppfattning måste vi ompröva Gamla Uppsala – igen. Oavsett om Adams Upsal låg där - eller inte.

Ett av våra problem är ju, mycket enkelt beskrivet, INGEN källa, eller Isländsk saga, berättar om kvinnogravar i Gamla Uppsala – tvärtom – de beskriver enbart Kungagravar. Nu har vi Kvinnogravar där. Vad gör vi då? Förneka dem är ju ingen bra idé. Ifrågasätta sagorna är ingen bra idé det heller - för då måste vi ju ifrågasätta alla sagor och allt de berättar – eller kanske till och med det de inte berättar – och då faller 99% av vad vår historia beskriver av hur Sverige växte fram. Ändan sitter bak.

Vi bör alltså ompröva Gamla Uppsalas historia – inte platsen Gamla Uppsala – bara det vi har skrivit om den - och hur vi har tolkat in den i vår historia.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #163 skrivet: februari 11, 2011, 09:22 »
Carl Thomas, jag har sett att du svarat på andras inlägg under mitt namn åtminstone två gånger nu. Första gången tänkte jag att det var ett misstag, men nu undrar jag om det är någon inställning på ditt eller mitt håll av forumet?

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #164 skrivet: februari 11, 2011, 09:52 »
Kyrkans tidiga val av Gamla Uppsala tyder på att det varit en känd hednisk kultplats.
En kristen kung med säte i en hednisk kultstaf är inte helt osannorlik, Harald Klak i Danmark och Olav Trygvason i Norge skall ha varit kristna utan att kunna avskaffa hednatron.
Andra kungsgårdar och kultplatser kan ju även funnits i området.
Angående kvinnogravarna är det väl så att vikingatiden trots allt var ett manssamhälle.
Nu anses också de två kvinnorna i Oseberggraven vara anonyma, eftersom de flesta forskare tycks anse teorin att det skulle vara drottning Åsa (död 834) i graven för osannorlik.(wikipedia)

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #165 skrivet: februari 11, 2011, 11:21 »
......

Men, visst har du rätt – och samtidigt fel. Gamla Uppsala måste omprövas. Förr låg Oden, Tor och Frö i de tre stora gravhögarna, sedan låg Ynglingaättens Kungar där, Under Rudbecks dagar låg det Grekiska Gudar i dem, tillslut tog man bort namnen och kallade dem enbart för Kungshögar, sedan blev det geografiska namn istället, Öst- Mellan- och Västhögen - numera anses en av högarna vara en kvinnograv + att tre båtgravar har hittats, en är utgrävd – och det var en kvinnograv.

Sanningen varierar alltså över tid. Hade ingenting ifrågasatts hade kanske vi sagt än idag att Tor, Odin och Frö låg i dessa högar? Eller Rudbecks Grekiska gudar?

Bilden av Gamla Uppsala har ständigt förändrats med andra ord. Vi måste veta ännu mer för att så småningom förstå vad denna fina plats egentligen är för någonting. Samtidigt, platsen i sig har inte förändrats, den är lika ståtlig och precis lika värdefull som den alltid har varit. Det som förändrats är vad vi människor skriver i vår historia om den. DET har varierat, minst sagt kraftigt.

Vid varje ifrågasättande finns det alltid de som kämpar emot och vill behålla det gamla och trygga, så är det - och så kommer det alltid att vara – och det är också bra - för det blir en viss kontroll på ifrågasättandet = båda sidor behövs.

Ok, skall vi tolka ortsnamn in i vår historia måste vi ha klart för oss vissa saker innan vi börjar (fortsätter) med detta. För det första, vem skall tolka – och vilka gränser skall vi sätta upp så att inte Svista blir Sviar som blir Sviariki? Vi måste också fråga oss varför vi tolkar in namn, vad är själva målet med denna tolkning. Visst, Föret kan bli Fyris, Föresäng kan vi få till Fyrisvallar – inga problem – men varför? För att bevisa vad? Till vilket värde?
Jag tror inte att det är rätt väg att gå – men var och en av oss vandrar den stig han finner bäst – och jag respekterar detta.

Visst vet vi var Gamla Uppsala ligger! Det ligger där det ligger. Men – har vi rätt kunskap? Har vi fattat allt 100 procent rätt? Vad gör då kvinnogravarna där? Dom stämmer ju inte in i vår historia – men – vi kan inte förneka dem, de finns ju där, de är fakta. Så, enligt min uppfattning måste vi ompröva Gamla Uppsala – igen. Oavsett om Adams Upsal låg där - eller inte.

Ett av våra problem är ju, mycket enkelt beskrivet, INGEN källa, eller Isländsk saga, berättar om kvinnogravar i Gamla Uppsala – tvärtom – de beskriver enbart Kungagravar. Nu har vi Kvinnogravar där. Vad gör vi då? Förneka dem är ju ingen bra idé. Ifrågasätta sagorna är ingen bra idé det heller - för då måste vi ju ifrågasätta alla sagor och allt de berättar – eller kanske till och med det de inte berättar – och då faller 99% av vad vår historia beskriver av hur Sverige växte fram. Ändan sitter bak.

Vi bör alltså ompröva Gamla Uppsalas historia – inte platsen Gamla Uppsala – bara det vi har skrivit om den - och hur vi har tolkat in den i vår historia.

Thomas

Som jag ser det så innebär en kvinnograv att kultplatsen har en längre historia än vad vi tror/trott.
Och att bilden vi har av vår historia är ganska gravt felaktig och grundar sig på den gamla skolans bild av vikingatiden - kvinnogudarna var minst lika starka som de manliga dito, men detta väljer vi alltsomoftast att bortse från.

Kvinnogravar snarare stärker bilden av ett "ursvea"..? Iaf i min värld, när man lägger ihop många pusselbitar.

Håller förövrigt med totalt - vi ska ifrågasätta, men jag anser att det ofta ifrågasätts av fel anledningar, att man har för färgade glasögon, men det hör väl till :)

Utloggad Herulen

• Veteran
  • Antal inlägg: 624
« Svar #166 skrivet: februari 11, 2011, 12:30 »
Ska man förlägga källornas Uppsala någon annanstans än i gamla Uppsala så ska man förbise Sigtuna, Birka och Svear. Från 800-talet till 1300-talet säger nämligen källorna att Uppsala var svearnas ort, Uppsala låg i närheten av Birka och Sigtuna, dessa platser låg i svearnas land och så vidare. Visst, varje källa har inte med allt detta, men var för sig ger de en otvetydig bild. Ska man då revidera vad i stort sett all forskning konsekvent hävdar, måste ens egen alternativa modell också vara vetenskapligt accepterbart. Att forskningen varit fast vid att Uppsala ligger i gamla Uppsala är i sig inte något godtagbart skäl för platsen ska ligga någon annanstans. Med andra ord: man kan inte spekulera bort forskningen. 

Thomas påminner oss om att namnen på de personer som legat i gravarna har skiftat. Så enkelt kan man inte framställa det hela. För det första så ska man skilja på vad forskare och vad traditioner säger. Rudbecks grekiska gudar är en idéhistorisk kuriosa och inte något som kan belasta dagens forskare. För det andra har namnen Aun och Egil föreslagits eftersom källorna säger att de ska ha dött i Uppsala. Av just den orsaken är det ingen fri spekulation. Att det visat sig vara kvinnor som ligger i högarna kan man konstatera efter att man gjort arkeologiska utgrävningar, inte att man antar eller tror att det är så. Och även om det nu är kvinnor i de stora högarna så fråntar det inte möjligheten att Aun och Egil kan vara begravda någon annanstans i Uppsala. Det viktiga med en begravning är ju inte den döde utan de efterlevande. Det är deras makt och namn som ska äras.     

Utloggad Herulen

• Veteran
  • Antal inlägg: 624
« Svar #167 skrivet: februari 11, 2011, 12:39 »
Som jag ser det så innebär en kvinnograv att kultplatsen har en längre historia än vad vi tror/trott.
Och att bilden vi har av vår historia är ganska gravt felaktig och grundar sig på den gamla skolans bild av vikingatiden - kvinnogudarna var minst lika starka som de manliga dito, men detta väljer vi alltsomoftast att bortse från.

Du förutsätter att den gravlagde är den som ska äras. Det är en processuell uppfattning: ju större grav, detso mäktigare person. Jag menar att det istället är de efterlevande som ska äras. Vidare växlar begravningsceremonier från tid till annan. Det är inte alltid att makteliten vill manifistera sin makt med pampiga begravningar.   

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #168 skrivet: februari 11, 2011, 15:03 »
Herulen. Du väljer att negligera att vi i annan aktuellt tråd visat att vi inte alls kan definiera svearna specielt klart. än mindre deras land. Du väljer också att negligera att Uppsala kan vara ett begrep och alltså inte en enskild plats. Istället hänvisar du till vad  "all forskning" hävdar, utan att återge denna unisona forsknings resultat ens i en rad.

Så en rak fråga. Hur ställer du dig till möjligheten att det funnits flera olika Uppsala?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #169 skrivet: februari 11, 2011, 15:52 »
Sindre, beklagar att jag inlett med ditt namn och sedan svarat på fler deltagers inlägg. Det är ett rent slarv från min sida, absolut ingenting annat. Jag skall försöka se till att det inte inträffar igen.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #170 skrivet: februari 12, 2011, 01:16 »
Lite tänkvärt samlat här och där, utan att ha granskat det alls närmare

Snorre säger att en lagman år 1020 sagt " nu sedan kristendomen slagit
igenom så har kungarna slutat sitta vid Uppsala " ...

Varför sa han så? Var har kristendomen slagit igenom 1020? Var sitter de i stället?

Saxo Gramaticus säger att en Dansk kung som har problem med sin frus
fertilitet tar hjälp i Uppsala templet

Seglar drottningen till Uppland? Till svearnas tempel?

Att det inte finns belägg för andra medeltida Uppsala motsägs väl av faktumet att Upsall i England finns.

Det ger att det kanske är det äldsta belagda Uppsala-namn vi verkligen vet var det låg?

Bälinge · Hagunda · Håbo · Norunda · Närdinghundra · Oland · Rasbo · Ulleråker · Vaksala · Våla · Örbyhus
Varför har inget härad namn efter Uppsala? Varför får de obetydliga Ulleråker och Vaksala ge namnen?

Inte någon runsten i Uppland nämner någon som föll vid Uppsala i slaget vid Fyrisån.

Är inte det konstigt

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #171 skrivet: februari 12, 2011, 01:26 »
Jag ser också att kravspecifikationen
Citera
ska ha hundratals gravhögar och bebyggelse som visar på platskontinuitet av centralortskaraktär från folkvandringstiden till medeltiden, orten ska finnas med i OAUs-medeltidsregister
för ett riktigt Uppsala florerar lite var stans på nätet.  Varifrån är citatet hämtat?  Hur har denna kravspecifikation kommit att bli accepterad?  Varken Adam, Are eller Snorre säger väl ett enda ord om gravfält? 

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #172 skrivet: februari 12, 2011, 09:42 »
Lite tänkvärt samlat här och där, utan att ha granskat det alls närmare

Varför sa han så? Var har kristendomen slagit igenom 1020? Var sitter de i stället?

Saxo Gramaticus säger att en Dansk kung som har problem med sin frus
fertilitet tar hjälp i Uppsala templet

Seglar drottningen till Uppland? Till svearnas tempel?

Att det inte finns belägg för andra medeltida Uppsala motsägs väl av faktumet att Upsall i England finns.

Det ger att det kanske är det äldsta belagda Uppsala-namn vi verkligen vet var det låg?

Bälinge · Hagunda · Håbo · Norunda · Närdinghundra · Oland · Rasbo · Ulleråker · Vaksala · Våla · Örbyhus
Varför har inget härad namn efter Uppsala? Varför får de obetydliga Ulleråker och Vaksala ge namnen?

Inte någon runsten i Uppland nämner någon som föll vid Uppsala i slaget vid Fyrisån.

Är inte det konstigt

Svårt att prata om dessa specifika punkter, men den första påvisar ju verkligen att det funnits endast ett uppsala, medan englands dito påvisar flera.
Tror dock det inte är någon motsättning i detta - varför skulle det inte kunna finnas många, men endast ett som svearna använde? Och det är detta uppsala som (oftast) omnämns?

...frånvaron av runstenar är enkelt - här i mälardalen har vi alltid vetat att vi är allt folks ursprung men anser att det inte behöver framhävas i tid och otid. En fråga om ödmjukhet alltså.
;)

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #173 skrivet: februari 12, 2011, 14:34 »
Det intressanta är väl snarare att han skriver ”vid” Uppsala och inte ” i ” Uppsala. De bodde tydligen en bit ifrån? Det kan vara en viktig information!

Två Uppsala nämns i sagorna, ett av Snorre och ett i Sköldungasagan. För Snorre finns enbart ett Uppsala, allt han skriver hänvisas därmed till enbart detta Uppsala.

Sköldungasagan berättar om ett slag på Vänerns is och att man därefter, på kvällen, red hem till Uppsala. Det kan man inte från Vänerns is – det tar minst 11 dagar att rida till Uppsala – om Gamla Uppsala avses. Alltså finns två Uppsala – men också två olika författare.

Så, skall vi lita på sagorna – så fanns det minst två Uppsala/Upsal i Sverige.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #174 skrivet: februari 12, 2011, 14:44 »
Läs det första igen supergeten.  Ha i åtanke att kungarna står i bestämd form pluralis. Ha i åtanke att år 1020 regerar fortfarande Olof Skötkonung, den förste svenska kungen att ta dopet.  Kungarna kan alltså inte avse ett antal kungar efterföljande varandra på den "svenska tronen" utan måste avse några andra kungar.

Snälla läs också följande
"allt fler äldre har börjat studera på universitet"
"alla finnar tar med björkris i bastun"
"vi tar cykel till jobbet"

Innebär dessa uttryck att det faktiskt  bara finns ett universitet, en bastu och att dessa människor åker på samma cykel?  Nä just det!  Meningen säger alltså ingenting om hur många Uppsala det finns.  

Alltså är det kungarna, i pluralis, som vi bör fundera vidare på!

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
« Svar #175 skrivet: februari 12, 2011, 15:41 »
Hittade ett intressant textavsnitt i boken "Adam av Bremen" översatt av Emanuel Svendberg, Stockholm 1984 på sidorna 368-369:
Citera
När det gäller frågan om var Uppsalatemplet var beläget mer exakt, nöjer sig Adam med att ange dess läge i förhållande till Sigtuna och Birka och vice versa. Faktiskt kan han ha uppfattat hänvisningen till Uppsala som benämning av templet lika mycket teologiskt som geografiskt. Som precisering av Uppsalatemplets läge krävs därför ytterligare material fr a av arkeologisk art. Som Kurt Johannesson visar i sin orienterande översikt har Adams framställning också lett till lärda tolkningstvister mellan dem som velat förlägga Uppsalatemplet till Domberget eller Odinslund i östra Aros och sådana som föredragit Gamla Uppsala som plats för det kraftladdade templet in medio Sueoniae.

Även om citatet inte är helt nytt så funderar man ändå. Vad kommer att ändras av vår syn på vikingatiden i framtiden när vi troligtvis har mer tex arkeologiskt material att tillgå? Det är så mycket vi inte vet. Man måste hela tiden omvärdera sin bild av vikingatiden allteftersom mer fakta kommer till.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #176 skrivet: februari 12, 2011, 16:07 »
Läs det första igen supergeten.  Ha i åtanke att kungarna står i bestämd form pluralis. Ha i åtanke att år 1020 regerar fortfarande Olof Skötkonung, den förste svenska kungen att ta dopet.  Kungarna kan alltså inte avse ett antal kungar efterföljande varandra på den "svenska tronen" utan måste avse några andra kungar.

Snälla läs också följande
"allt fler äldre har börjat studera på universitet"
"alla finnar tar med björkris i bastun"
"vi tar cykel till jobbet"

Innebär dessa uttryck att det faktiskt  bara finns ett universitet, en bastu och att dessa människor åker på samma cykel?  Nä just det!  Meningen säger alltså ingenting om hur många Uppsala det finns.  

Alltså är det kungarna, i pluralis, som vi bör fundera vidare på!

Hur är texten i original? Borde det inte stå uppsalar, alltså i pluralis..? 

Om uppsala alltså starkt förknippas med hedendom så kan man alltså säga att uppsala var benämningen på ett hedna"tempel" där alltså även kungen satt?
Annars borde de ju knappast sluta sitta i dessa..?

Sålunda kan vi, om denna tes skall användas, säga att vi hade många religiösa hednatempel runt om i landet?

Det finns väl inget som egentligen tyder på det? Tempel för utövning av den fornnordiska religionen alltså.

Utloggad Ola Nilsson

• Medlem
  • Antal inlägg: 67
« Svar #177 skrivet: februari 12, 2011, 16:16 »

Det här verkar vara ett citat från nätet någonstans. Ursprunget verkar vara Olof den heliges saga, men inte riktigt rätt citerat.

Om jag tolkar texten rätt är det Snorre som berättar, och inte lagman Torgny: "Men nu, efter det att kristendomen har fullständigt segrat i Svithiod och konungarna ha upphört att ha sitt säte i Uppsala...."
(Se http://cornelius.tacitus.nu/heimskringla/olav-helige/71-80.htm#77).

"Nu" är alltså 1200-tal och då blir plural "konungarna" logiskt. Dessutom står det i Uppsala.

(om översättning i länken är korrekt)

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #178 skrivet: februari 12, 2011, 20:04 »
Som sagt, inte granskat och jag vet inte om det är till denna text citatet syftar men det är ju möjligt att Snorre här inflikar en personlig reflektion över läget, på annat sätt kan man knappast tolka texten.

Det här textstycket (kap 77) är dock berömt då det nämner Uppsala öd.  Hur ska vi då tolka och värdera detta stycke av Snorre?  Inledningsvis skriver han att
Citera
efter det att kristendomen har fullständigt segrat i Svithiod och konungarna ha upphört att ha sitt säte i Uppsala"
för att därefter, bara några rader senare skriva
Citera
Tiundaland är den förnämsta och bästa bygden i Svithiod. Därunder lyder hela riket; där är konungasätet och ärkebiskopsstolen och därefter är Uppsala öd benämnd
.  Det är alltså en direkt motsägelse inom samma kapitel. Kungen sitter alltså inte längre i Uppsala trots att makten utgår från Tiundaland.  Hur kommer detta sig? Oavsett om detta beskriver den verkliga politiska situationen eller inte så är det tydligen enligt Snorre fullt möjligt att konungasätet är i Tiundaland fast kungen inte sitter i Uppsala.  Detta kan bara förklaras genom att se Uppsala som en term eller som en bestämd byggnand, inte som en geografisk plats.  Om inte måste vi starkt ifrågasätta om detat textstycke överhuvud taget är trovärdigt. Varför stoppar Snorre in en 1200-tals samhällsbeskrivning i Olav den Heliges saga? 

Här är en hund begraven!!!

Utloggad Ola Nilsson

• Medlem
  • Antal inlägg: 67
« Svar #179 skrivet: februari 12, 2011, 21:12 »
Yngwe,

Du har en poäng att påståendena om var kungasätet fanns är motsägelsefulla.

Men Snorre säger i samma kapitel:  "I Uppsala är svearnas ting, och dit kommer folket från hela landet.". Det kan väl inte tolkas på något annat sätt än att Snorre hade uppfattningen att Uppsala var en geografisk plats? Där hölls svearnas ting, och där satt kungarna i heden tid.