Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2900176 gånger)

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #4840 skrivet: augusti 06, 2013, 15:48 »
Problemet med Svear är att när det kommer fler oberoende källor på 1000-talet så är det full cirkus med VG/ÖG etc.

Kanske det, men då borde man föra den diskussionen i en medeltidstråd. Jag vet, jag har själv bidragit till off topic i hög grad.  :'(

Denna bild är helt annorlunda än den som ges av Snorre i hans sagor. Här framställs Svearna och Uppsala som ett mäktigt rike från hedenhös... På detta forum finns de som läser Snorre som en faktabok medans andra behandlar hans sagor som ren fiction. Sanningen ligger ofta mittemellan... Lockelsen från Snorre verkar dock vara enorm vilket gör diskussionen mer sluggerartad än vad den hade behövt vara.

Att Snorre skriver med ett syfte (vilket är dock ännu oklart) och att han gör det ett par sekel i efterhand är allmänt känt. Det hindrar inte att det finns lärdomar att hämta i hans material, bara man gör det med försiktighet.

Ett exempel: Snorre beskriver hur den kristne kung Olov blir duktigt uppläxad av hedniska bönder på tinget i Uppsala. Katoliken Snorre står - såvitt jag kan bedöma - inte alls på kungens sida, utan snarare på böndernas. Kungen beskrivs som högfärdig och ohörsam. Kan vi i detta få en inblick i kungens grad av suveränitet/ begränsning av makten för tusen år sedan? Naturligtvis är det inte Sanningen med stort S som man läser, men textstycket är ändå intressant att reflektera över. Inte då bara för upplänningar utan för alla nordbor.
När man sedan av Adam av Bremen kan lära att svearna föreslog att Olov kunde bo i Västergötland istället, så blir Snorres text inte mindre intressant.

Problemet är de få källor som finns från tiden före år 1000. Även runstenarna är ju nästan allihop från 1000-talet så de hjälper inte så mycket de heller. Då är man tillbaka i det basala som: regional struktur, ortsnamn och arkeologi.

Ja...

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #4841 skrivet: augusti 06, 2013, 17:11 »
Nu är inte jag Skoglar, men Erik Segersälls relation till Uppsala/Sigtuna är väl ungefär lika starkt belagd som tex den Stenkilska ättens relation till VG? Dvs, inte särskilt starkt belagd, och dessutom i betydligt yngre källor. Förutom då att Olof Skötkonung slog mynt i Sigtuna, vilket väl måste anses väl belagt.

Olikt dig att resonera på det viset.  På vilket sätt skulle svårigheten att knyta Stenkils till VG  göra Segersälls till Uppsala-ätt menar du?

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #4842 skrivet: augusti 06, 2013, 18:02 »

Olikt dig att resonera på det viset.  På vilket sätt skulle svårigheten att knyta Stenkils till VG  göra Segersälls till Uppsala-ätt menar du?

Nu var det ju inte det jag sa. Jag påpekade att det är ungefär lika väl belagt att Erik Segersäll var knuten till Uppsala som att Stenkil var knuten till Levene. För mig känns det alltså underligt att du skrattar åt påståendet att Erik skulle komma från Uppsala, då du aldrig reagerat likadant på ständigt återkommande uttalanden om att Stenkil och hans ätt skulle vara från Levene.

Vad jag säger är alltså att om man accepterar den Stenkilska ättens koppling till Levene, som är mycket svagt underbyggd i källor från 1200-talet, så borde man även acceptera de källor som placerar Erik Segersäll i Uppsala. Om man tycker att någon av dessa bevis är för svaga för att uttala sig om den ena eller den andra av dessa människors "ursprung", ja då borde man vara konsekvent och göra det överlag.

Personligen så anser jag att vi nog inte kan göra några väl underbyggda påståenden om var antingen Erik eller Stenkil kom ifrån.

Inom en radie på 5km finns över 2000 registrerade fynd i en byggd som är fullt uppodlad sen 2000 år.
-   Inom området finns
o   Ållebergskragen
o   Snösbäck med minst 5 praktsvärd
o   Jättenefyndet 1,3KG guld
o   Jättene smedsfynd från förromersk järnålder
o   Gudhem guldarmring- bronsålder, agraff FVT, cloisonné arbete FVT?, vikingatid mynt mm
o   Forentorp kniv med silverlindat skaft och guldskatt (aldrig registrerad)
o   Tunhem, Svärd och glas RJÅ
o   Åsle Mosse, lansspets, vapenoffer?
Ortsnamn:
- Odens Källa nämns redan i brev på 1200-talet, Odens Marka, Odens berg, Odens Torp
- Jättene, Friggeråker, Stora Lunden, Under Lunden, Ålleberg (Ahl+Berg), Uppsala
I sagorna beskrivs Gudhem som Odens hemvist och som Götalands största offerplats med 100 avgudabilder. Motsvarande omständigheter finns inte norr om VG med undantag möjligtvis för Uppsala.

Nu drar du väl på lite väl starkt? "Möjligtvis med undantag för Uppsala"? Kom igen. En precis lika imponerande lista kan förstås göras för Uppsala. Den kommer inte vara identiskt då det handlar om olika regioner med delvis olika arkeologisk karaktär, men kontentan kommer vara samma. Det finns säkert fler platser med lika många elikindikationer i sin närmiljö än dessa. Mälaröarna med Helgö, Adelsö och Birka ligger ju i samma klass tex.

Utloggad Vetgirig

• Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
« Svar #4843 skrivet: augusti 06, 2013, 18:37 »
Citera
Intressant tanke. Hälsingtuna och Hög är en annan kandidat. Det kan möjligtvis förklara traditionerna bakom Helsingelagen och den Hälsinglands 'ur-adel'.
"Adeln" inom gamla Helsingländerna kalls för just "helsingar" Därav federationens namn. En federation är inte skriftligt dokumenterad, men de hade inga kungar, så vad är alternativen? Helsingländerna var ett eget stift (Tuna Stift) och biskopen residerade i en ort som fick namnet Tuna Stad. Något som statsmaken i centralstaten försökt mörka i alla tider, men numera tvingats tillstå. Tuna Stift är med högsta sannolikhet samtida med Skara, birca, Växsjö, Lionga, Aros, Sigtuna, Strigin resp stift. Det märkliga är att det inte finns något uttalat biskopssäte för att handha Olaus Petris nämnda 4:e rike, Finland. Kanske var detta bircas (Köpingsviks) uppgift, men att något händer som bryter upp detta rike, varvid birca läggs ned (och Öland förs till Lionga) resp att Gutarna tvingas söka sig till Lionga de också. Helsingarnas organisation bygger på, liksom för Gutarna, tredingar. Alla ingående folkland är grupperade i 3. Senare blir dessa landskapen Hälsingland, Medelpad, Ångermanland resp Västerbotten. Även folklanden Härjedalen, Jämtland resp Ragunda är tredingar ingående i en egen krets. Ser man närmare på möjligheterna att hålla samman sistnämnda treenighet, så finns goda vattenvägar, vilka binder samman. Noteras bör att södra tredingen utvecklades till 4 folkland, troligen p g a befolkningsökning.

Det är anmärkningsvärt att de regioner som längst gjorde motstånd mot enandeprocessen, Helsingländerna resp Gotland, saknar inhemsk adel. I den mån de fanns efter digerdöden, så blev de utfrusna av sina likar och upphörde eller ev "giftes" ur tiden. Finland är ett undantag, liksom Tiohäradsbygderna, där en del av adelssläkterna snarast lyckades med tiden ta sig ända fram till centralmaktens köttgrytor, som "högadel".
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #4844 skrivet: augusti 06, 2013, 18:56 »
Andreas
Sigtuna motsvarar ju Skara i så fall
Högom försvinner väl efter ca 600 e kr
Ett Birka saknas i VG (kanske pg i Gamla Köpingen vid Trollhättan)
Adelsö motsvarar i så fall Levene och/eller Varnhem
Uppsala motsvarar Gudhem.

Man kan göra listor i all evighet. Jag tror att det finns tre bygder i Sverige som har haft potential till nationsbyggande. Dessa bygder fritt tolkat och spritt över tid är:

Helgö, Uppsala, Birka, Sigtuna,

Gudhem, Varnhem, Skara, Lödöse

Uppåkra, Lund

Dessa bygder har folkmängden, arkeologin och historien med sig för att indikera nationsbyggarpotential. Sen finns det centralplatser av hög kaliber som Högom i Sundsvall, Grimerton i Halland eller Kville i Bohuslän som antagligen fungerat som centrala platser i mindre "riken". De har dock inte samma kontinuitet och styrka i sitt omland ekonomiskt och befolkningsmässigt.

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #4845 skrivet: augusti 06, 2013, 21:15 »
Personligen så anser jag att vi nog inte kan göra några väl underbyggda påståenden om var antingen Erik eller Stenkil kom ifrån.

Ja, du har nog rätt. Det är kanske lite övermaga att säga att Erik Segersäll var av säker Uppsalaätt, men jag skulle ändå vilja påpeka en omständighet.

Adam av Bremen nämner Erik/Hericus några gånger i Gesta Hammaburgensis: II:30, II:34, II:35 och skolie II:24
Enligt Adam är Erik S "rex Sueonum", inte "rex Suedonum". Har det någon betydelse? Kanske...
I alla latinska texter där man skriver ”svear & götar” som jag har sett (utom en) används Sueoni (utan d), inte Suedi, för att beskriva "svear".

Adam säger alltså att Erik Segersäll är svearnas (inte svenskarnas) konung. Givet detta ligger Uppsala, eller i vart fall Mälardalen, väldigt nära till hands. Och då har jag inte ens nämnt Fyrisvallarna eller Snorre i övrigt...

I övrigt är jag tacksam för att du uppmärksammar bristen på symmetri när det gäller argument och belägg.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #4846 skrivet: augusti 06, 2013, 21:56 »
Man kan göra listor i all evighet. Jag tror att det finns tre bygder i Sverige som har haft potential till nationsbyggande. Dessa bygder fritt tolkat och spritt över tid är:

Helgö, Uppsala, Birka, Sigtuna,

Gudhem, Varnhem, Skara, Lödöse

Uppåkra, Lund

Dessa bygder har folkmängden, arkeologin och historien med sig för att indikera nationsbyggarpotential.

Jag håller med i sak. Man kan fråga sig varför det inte finns något liknande tydligt mönster i ÖG, vilket man kanske hade förväntat sig. Dessutom förefaller ju Uppåkra - Lund inte haft någon avgörande betydelse för just Sveriges framväxt.

Skoglar, jag tycker absolut att man kan, och borde, diskutera och väga de källor som faktiskt finns, oberoende om de är från 1000-talet eller 1200-talet. Jag är inte av den åsikten att vi helt ska ignorera källor som ÄVG eller Snorre bara för att de är tendentiösa och några hundra år senare än de händelser/individer de berättar om. Problemet kommer ju dock när man utifrån dessa texter gör uttalanden som "den och den personen kom från den eller den platsen", framför allt när källorna själva inte ens ger några sådana uppgifter. Runt de här tidiga kungarna så hör man ofta argument som "påstås vara gravlagd i den eller den högen", "skall ha varit född i den eller den orten" osv trots att det ofta inte finns några äldre källor alls till dessa påståenden.

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #4847 skrivet: augusti 06, 2013, 22:28 »
Ju längre tillbaka i tiden man talar om, ju osäkrare är ju uppgifterna. Att endast ha en källa som inte kan kollas mot en annan är också en varningsflagga. Beowulf hade inte tagits på något slags allvar om inte exempelvis Hygelak faktiskt nämns i samtida källor på kontinenten.

ÖG har inte alls samma ekonomiska bas som Uppland eller VG (se Rundqvist, Meadhalls of the Eastern Geats). ÖG är snarare av storlek som Halland eller Bohuslän om man tittar på medeltida befolkning och fornfynd. Skulle säga att båda nämnda landskap har fler spektakulära fynd från järnåldern än ÖG. Kommer inte ihåg antal härader och kyrkor men gissar att det handlar om högst 1/4 av antalet i VG. ÖGs framgångar under tidig medeltid kanske snarare bygger på en position mellan de största befolkningscentra (och med smarta stormän).

Uppåkra och Lund hade lite med Svensk riksbildning att göra men är som jag ser det 1 av 3 platser i dagens Sverige med omständigheter som visar potential som initiativtagare vid en riksbildning. En möjlighet är att det är härskarna i Uppåkra som initierar det danska stamförbundet.

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #4848 skrivet: augusti 06, 2013, 22:42 »
Inlägget blev för långt, så läs via länken.

Intressant text, och detta med möjliga kopplingar till Finland. Det får mig att tänka på några besynnerliga ortnamn i Roslagen, Bloka (ingen annan stavning är känd), Tulka (Tulikom 1409) och något till.

Namnet är inte tolkade, jag har inte ens sett en gissning om vad de kan betyda. Visserligen är bokstaven "b" närmast okänd i finskan, men man kan ändå undra...

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #4849 skrivet: augusti 06, 2013, 22:45 »
Tidiga kyrkor som en mycket grov skiss på befolkningsunderlag..

VG ca 550
ÖG ca 120
Skåne ca 350
Gotland ca 100

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #4850 skrivet: augusti 07, 2013, 00:50 »
Nu var det ju inte det jag sa. Jag påpekade att det är ungefär lika väl belagt att Erik Segersäll var knuten till Uppsala som att Stenkil var knuten till Levene. För mig känns det alltså underligt att du skrattar åt påståendet att Erik skulle komma från Uppsala, då du aldrig reagerat likadant på ständigt återkommande uttalanden om att Stenkil och hans ätt skulle vara från Levene.

Vad jag säger är alltså att om man accepterar den Stenkilska ättens koppling till Levene, som är mycket svagt underbyggd i källor från 1200-talet, så borde man även acceptera de källor som placerar Erik Segersäll i Uppsala. Om man tycker att någon av dessa bevis är för svaga för att uttala sig om den ena eller den andra av dessa människors "ursprung", ja då borde man vara konsekvent och göra det överlag.

Men ändå känner du dig hugad att gå i svaromål i Skoglars ställe. Och det när han kallar Erik Segersälls ätt för den sista tydliga Uppsala-ätten.   Hur ska vi förstå dig då?    Nu vet jag inte om man ska skratta eller gråta....

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #4851 skrivet: augusti 07, 2013, 09:10 »
Men ändå känner du dig hugad att gå i svaromål i Skoglars ställe. Och det när han kallar Erik Segersälls ätt för den sista tydliga Uppsala-ätten. Hur ska vi förstå dig då? Nu vet jag inte om man ska skratta eller gråta....

Hur kan det vara svårt att förstå? Jag anar att du känner trycket av ett finger på en väldigt öm punkt >:D

Några få inlägg bakåt skrev Marty:
"Från ca 1050 och ett par hundra år framåt - definitivt dominans från släkter från ÖG/VG" (min fetning), en beskrivning som bygger på det väldigt svagt grundande antagandet att Stenkil var från VG.

Du kan inte möjligen undra över din reaktion angående mitt inlägg om Erik Segersäll å den ena sidan och din totala avsaknad av reaktion på inlägget om Stenkils ätt å den andra? Andra undrar över skillnaden...

Sedan om den underliggande sakfrågan. Jag måste ge AndreasE rätt i att man inte kan styrka att Erik S var en Uppsalakung. Bra när de professionella påtalar amatörens amatörism. Men samtidigt vidhåller jag att beläggen Erik S/Mälardalen inte är jämbördiga med beläggen Stenkil/VG, utan de är starkare.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #4852 skrivet: augusti 07, 2013, 10:11 »

Men ändå känner du dig hugad att gå i svaromål i Skoglars ställe. Och det när han kallar Erik Segersälls ätt för den sista tydliga Uppsala-ätten.   Hur ska vi förstå dig då?    Nu vet jag inte om man ska skratta eller gråta....

Men nu svarade jag ju faktiskt inte i Skoglars ställe. Han är kapabel att svara för sig själv. Jag kunde bara inte låta bli att påpeka den dubbestandard som ditt inlägg gav uttryck för. Det blir ju dessutom extra tydligt (och irriterande för läsaren) när svaret (ditt inlägg alltså) inte har formen av ett faktiskt argument mot det som sagts (oberoende av om det var rätt eller fel) utan snarare består av ett hånskratt åt det ursprungliga inläggets förmenta uppenbara felaktighet. Det får det tt se ut som om överdrifter eller svagt grundade påståenden som inte passar din åsikt alltså  ska hånas, medan lika svagt grundade påståenden som ligger närmare din egen åsikt får passera okommenterade.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #4853 skrivet: augusti 07, 2013, 10:35 »
Om Marty har fel eller inte påverkar ju inte ditt uttalandes värde Skoglar,

Att Stenkil skulle vara från VG är väl svårt att bevisa, men ett sådant antagande  är samtidigt inte särskilt långsökt med tanke på att hans ättlingar sägs vara det i olika källor. Dessutom är ju Martys påstående troligen riktigt i huvudsak, det eventuella felet handlar om marginalen, och därför är hans påstående inte alls lika tokigt

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #4854 skrivet: augusti 07, 2013, 10:52 »
AndreasE , Skoglars påstående måste väl kunna stå för sig själv, eller menar du att man kan motivera heltokiga påståenden med att de relaterar till sådant som också är tokigt?

Angående hånande så är det inte det som det handlar om, utan det handlar om att heltokiga uttalanden faktiskt uppmärksammas och klart markeras som sådana så att dom inte ges ett värde i debatten. Och eftersom Skoglar i tid och otid slänger sig med sådana känns det motiverat att vara extra tydlig.

Utloggad Castor

• Veteran
  • Antal inlägg: 864
« Svar #4855 skrivet: augusti 07, 2013, 14:06 »
Angående Erik Segersälls härstamning, så tror jag att vi kan räkna med att det finns åtminstone ett litet korn av sanning i den ättelängd som är tillfogad till Hervararsagan. Många av Erik Segersälls anfäder och -mödrar (Hervor, Angantyr, Ivar Vidfamne, Aud den djupöda, Harald Hildetand, Sigurd Ring, Ragnar Lodbrok etc.) har en klar anknytning till sydvästra Skandinavien (Danmark-Skåne-Finnveden [Bolmsö]).

Snorre har anmärkningsvärt lite att säga om ätten. Förutom Olof Skötkonung och dennes söner (mest Anund Jakob), som spelar viktiga roller i sagorna om Olaf Tryggvasson och Olaf den helige, så är det väl bara Erik Emundsson (Hervararsagans Erik Anundsson) som Snorre intresserar sig för, då denne Erik hamnar i konflikt med Harald Hårfagre. Konflikten gäller makten över Värmland, ett landskap som redan då hade band till Västergötland och sedermera kom att tillhöra Skara stift.

Utloggad Vetgirig

• Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
« Svar #4856 skrivet: augusti 07, 2013, 14:08 »
Citera
Tidiga kyrkor som en mycket grov skiss på befolkningsunderlag..

VG ca 550
ÖG ca 120
Skåne ca 350
Gotland ca 100
Så kan du inte kalkylera.
*SV Skåne har en yta ungefär som Gotland och har ca 110 kyrkor, vilka byggdes med i princip 25 anslutna gårdar (sedemera byar), men en av gårdarna var en kunglig storgård med lika mycket mark som 24 gårdar/byar tillsammans (dessutom var 1/3 gemensam allmänning). Storgården/ofta godset hade troligast lika många invånare, som de 24 gårdarna tillsammans.
*Gotland hade för ungefär samma tider något liknande, men 97 kyrkor. (Ösel lär haft samma).
*Ögl Västanstång kan motsvara Gotlandeller SV Skåne till ytan, men antalet gårdar per socken är osäkrare. Organisationen var annorlunda än i Skåne/Gotland.
*Kyrkorna för Vgl skall då läggas ut över en yta, som är 2-3 (minst) ggr SV Skånes eller Gotlands. Här vet vi minst om organisation och anslutna gårdar per kyrka. Klart är att storgårdar/gods ofta hade egna kyrkor/kapell och att närliggande fria gårdar ofta gemensamt byggde en egen kyrka efter en tid. Senare rationaliserades småkyrkorna bort. Då blir det inte 550 st längre. Men det är den sista siffran man bör notera dividerat med 3 för att uppskatta folkmängd/-täthet.
*Vad gäller folklanden så kan man kalkylera en ungefär lika stor befolkning för en yta motsvarande Gotlands, men eftersom totala ytan är något större var befolkningen det också. Roden räknas inte in.

Skulle gissa på att befolkningen alltid varit störst i Skånelanden, både numerärt och i täthet.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #4857 skrivet: augusti 07, 2013, 14:11 »
Om Marty har fel eller inte påverkar ju inte ditt uttalandes värde Skoglar,

Korrekt. Men eftersom ingen har påstått något annat så är det även irrelevant.

Att Stenkil skulle vara från VG är väl svårt att bevisa, men ett sådant antagande är samtidigt inte särskilt långsökt med tanke på att hans ättlingar sägs vara det i olika källor. Dessutom är ju Martys påstående troligen riktigt i huvudsak, det eventuella felet handlar om marginalen, och därför är hans påstående inte alls lika tokigt

I den mån det finns en logik här, så är den svår att finna.

a) Om du flyttar till Västergötland så kanske dina ättlingar en dag blir västgötar. Det innebär väl ändå inte att du  ursprungligen kommer från Västergötland? Eller att dina föräldrar gör det?

b) Under perioden 1060-1100 räknar jag till 8 olika kungar, inkl de båda Erik som krigade om makten runt 1066-7. Exakt hur resonerar man om man säger att detta är en period av ”…definitivt dominans från släkter från ÖG/VG”?  Det låter mer som en period präglad av fri kubbning. Vilka av alla dessa kungar, varav flera tycks ha dött våldsamt, var svear respektive götar? Det vet vi inte och därför förstår inte jag på vilka grunder man talar att någon dominerar..?

AndreasE, Skoglars påstående måste väl kunna stå för sig själv, eller menar du att man kan motivera heltokiga påståenden med att de relaterar till sådant som också är tokigt?

Angående hånande så är det inte det som det handlar om, utan det handlar om att heltokiga uttalanden faktiskt uppmärksammas och klart markeras som sådana så att dom inte ges ett värde i debatten. Och eftersom Skoglar i tid och otid slänger sig med sådana känns det motiverat att vara extra tydlig.

Nu har du använt ordet ”tokig” fyra gånger idag. Jag tror att jag vid det här laget har förstått att du tycker att mina inlägg ”i tid och otid” är just tokiga. Men den delen av ditt budskap har gått fram så kanske kan vi lägga just det adjektivet bakom oss för ett ögonblick och istället fundera på varför?

Jag har förklarat att man inte kan vara säker på att Erik Segersälls ätt är en Uppsalaätt. Jag drog resonemanget lite för långt igår. (En ren skandal, eftersom jag måste vara den förste som någonsin gjort det på detta forum...) Men jag hävdar alltjämt att Erik Segersäll rimligen bör vara knuten till Uppsala/Tiundaland/Mälardalen. Orsakerna till jag anser det vara det mest sannolika är:

a) Adam av Bremen talar om Erik E som svearnas kung, inte svenskarnas, i flera passager.

b) Adam: Erik Segersäll sägs vara hedning och tycka särskilt illa om kristna. Det låter inte som rätt bakgrund för en VG-kung, inte ens så tidigt som åren före år 1000 .

c) Hans ätt ingår ett eller flera giftermål med vender/obotriter, vilket låter som ett folk med tätare relationer med Mälardalen än med Kinnekulle/Skara.

d) Traditionen om Fyrisvallarna/Föret

e) Olav den heliges saga

f) Riket som han snickrar ihop - eller om det är sonen Olof Eriksson som gör det, får så småningom namnet Svearike. det låter inte alltigenom götalandskt i mina öron.

Innan du svarar:
1. Jag vet att Adam tydligen skall läsas selektivt. När Adam talar om svear så saknar han varje form av trovärdighet, men när han skriver att ”götarna härskar i sveonernas land” så är det att betrakta som bevis… Det behöver du inte ta upp igen.
2. Som sagt, jag vet att du anser mina inlägg vara tokiga. Skriv inte det igen, utan lägg istället din energi på att förklara varför du anser dem vara tokiga.
3. Hur skulle en motsvarande lista se ut som knyter Stenkil till VG?

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #4858 skrivet: augusti 07, 2013, 14:19 »
Täthet och numerär är väl helt olika saker? Både antal kyrkor och antal härader tyder på att VG haft en betydligt större befolkning än Skåne. Häraderna är antagligen uppbyggda för att få fram soldater. Samma relation i befolkningsstorlek kommer då fram. VG är ett större landskap än Skåne där de yttre delarna varit mer tunt befolkat. De centrala delarna som Falbygden är Sveriges kyrkotätaste. Antal fornlämningar säger oss knappast något men antal kyrkor/socknar och antalet Härader säger nog rätt bra hur befolkningen såg ut i början av medeltiden. För VG finns dessutom via VGL och dess tingslotter ganska säkra uppgifter om befolkningsstorleken. Inget indikerar att man skall räkna på olika sätt för att få fram befolkningsstolek mellan VG och Skåne. Mälardalen som hade en betydligt senare kyrkoexplosion kanske skall behandlas annorlunda..

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #4859 skrivet: augusti 07, 2013, 14:59 »
Vetgirig
VG hade 35 medeltida härader, Skåne 23. VG hade ca 550 kyrkor och Skåne 350 (1200-tal). Dividera så ser du att kvoten i båda fallen blir 0,65.