Boreas
Du är verkligen en Nermaniansk arvinge. Hur ser du en union i Beowulf på 600-talet mellan Götar och Svear?
Sorry - men man får kanske be om att du svarar på dom argument jag faktisk framför - utan att utmåla diverse assosiationer till olika "skolor" och dylikt.
Hur vida Nermann och Larsson använt dom samma källor - och annars hittat liknande argument - kan jag som nämnt
inte hjälpa för. Själv har jag tyvärr inget koll på dessa historikers specifika arbeten - och man får därför frånbe sej äran att placeras i en eller fler av dessa skolor.
Vad jag förhåller mej till förutom källorna är
dagens arkeologi och
dagens genetik - jämfört med
dagens brädd av olika källor. Därmed blir en jämförelse med 50-talets 'skolor' ganska märkvärdig - även om vissa argument skulle ha samma bakgrund eller ge likartade konklusioner. Det borde gå att diskutera ämnet utan att falla i den ena eller andra ormgropen.

Vad Beowulf menar om Gutalagen, Gutasagan och Heimskringla har jag - som du nämner - inte berört. Ej häller har jag bett om en förklaring på vad Tacitus, Jordanes, Beda eller Ottar menar om samma sak. Kan man inte diskutera ett argument i taget - och hålla sej till dom källor som anges innan man flummar iväg med diverse reaktioner av emotionell karaktär?
Eftersom VG saknar arkeologiska likheter med Mälardalen, saknar relevanta Tun-orter, har annan regional indelning, annan ortsnamnsstruktur och bebyggelseskick, så har jag oerhört svårt både för gamla Sveaskolan och Nya Danskskolan.
Vad har Vgl, Ögl och Gotlands specifika karaktärsdrag att göra med saken - egentligen?
Hur skiljer sej Vgl från Ögl, Öland eller Gotland? Hur skiljer sej sen Gotland från Öland, Småland från Blekinge, Halland från Bohuslän och dom båda från Uppland? Och vad med Skåne vs. Värmland, Hälsingland och Åland - kan dom överhuvudtaget ha haft något som helst att göra med varann under dom senaste 10.000 åren?!
Sen kan man ju gärna beskriva och bevisa att Gotland, Ögl och Vgl INTE har någon gemensam forntid - hur mycket 'götar' dom än månne ha varit. Men då får man hålla fram något långt mer än några linjer från en tidig riddarroman ala Beowulf.
Berätta häller vad dom andra källorna berättar om när, hur och varför Vgl gick in i den form av isolani du argumenterar för - i strid med uppgifterna i Gutasagan och Heimskringla. Här finns numer gott om källor:
http://www.germanicmythology.com/ Sen var det arkeologin: Vad hittar man här som inte finns i Ögl och Gotland - och sen vice versa? Hur relaterar det sen med hhv. Skåne och Svealand?
Betyder dessa skillnader att dom inte
kunde ha ingått i en union med varann - och även med svearna - t. ex. på 500-talet? Det är ju det jag argumenterade för - eftersom källorna klart och tydligt beskriver en sådan fusion. Därmed är det detta argument du få bemöta.
Slutligen var det genetiken - vad berättar den om gamla fusioner inom skandinaviska halvön?
Vad du annars tycker om Uppmann och Nermann hör alltså inte till saken. Dessutom förstår jag faktisk inte hur det kopplar till mina argument.
Vad Beowulf sen kan tillföra är en annan och lång diskussion man redan haft - in absurdum - på andra trådar. Beowulf kan - som du kanske kan förstå - inte diskvalificera om inhemska källor som berättar om samma period och likartade skeenden. Din invändning saknar alltså substans.