Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2111113 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2760 skrivet: oktober 05, 2012, 15:51 »
Det är ingen Ättelägg som förväntar sig att du ska bli överens. Däremot så kan man ju förvänta sig att man tillåts föra en diskussion istället för att hävda att en diskussion inte behövs eftersom det redan finns en etablerad bild. Det är ju det du/ni gör, och det framstår snarast som ett substitut för verkliga argument.
 
Ingen av oss har möjlighet att läsa allt relevant i ämnet, därför är det ju önskvärt att man refererar de uppgifter man har så att vi kan ta del av dem och värdera dem.
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2761 skrivet: oktober 05, 2012, 16:04 »
Har ej påstått att man inte ska diskutera, är som sagt lärorikt och kul. Dock inte bli benämnd som lögnare och företrädare för något som jag inte är. Är amatör som de flesta som genom åren dock blivit mer och mer övertygad om att ibland är verkligheten inte så mycket mer än man ser. Jag har ibland givit härledning och resonerat utifrån det som svar på påstående från diverse unionister och götister. Kan dock inte säga att det blivit mkt tillbaka i sak utan mera ett pseudobemötande och mer eller mindre orelevanta formuleringare odyl. Funderar fortfarande på orsaken till att vi har ett brott i kontinuiteten som åtminstonde under 1400-talet är det samma som idag och före något helt annat. Vi har dessutom nedslag sedan åtminstonde 1200 talet som stöder dagens uppdelning i götar och svear vilket rimligen avspeglar sig i senare tider. Före 1200 talet blir det mer glest men fortfarande inga hårdare "bevis" som talar för att allt skulle ha varit så totalt annorlunda.

* Hur kommer det sig att vi var ett folk under hednatider för att senare splittras upp i mindre enheter?

* Hur kommer det sig att nämnda namn på folket tilldelas en specifik region?
Erik

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2762 skrivet: oktober 05, 2012, 17:05 »
Ättelägg:

Citera
Hur kommer det sig att vi var ett folk under hednatider för att senare splittras upp i mindre enheter

Vad har du för underlag för detta påstående?

Det du gör är att kika i facit och sedan söka efter en plan bakåt för detta facit. Det är mer ett försök att bygga ärorik historia vilket är enkelt jämfört med átt inte tänka sig att Sverige eller svear var ett klart begrepp redan under romersk järnålder.

Thomas I

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2763 skrivet: oktober 05, 2012, 17:49 »
Citera
Vad har du för underlag för detta påstående?

Det du gör är att kika i facit och sedan söka efter en plan bakåt för detta facit. Det är mer ett försök att bygga ärorik historia vilket är enkelt jämfört med átt inte tänka sig att Sverige eller svear var ett klart begrepp redan under romersk järnålder.

Påståendet att vi skulle ha varit ett folk tidigare är inte mitt utan en tanke som några här delar. Jag kallade dem unionister. Tanken är, om jag förstått det rätt, att svear var en benämning på, för några, alla inbyggare i Svitjod, och för någon, en union mellan nämnda inbyggare. Inte min tro.

Om du med facit menar dagens verklighet, tja nog tycker jag utvecklingen går framåt, ungefär som i resten av världen. Ärorik historia, vad är det? Jag tror att Svear var ett klart begrepp under romersk järnålder, ja, ärorikt
? Är sveafolkets namn lika med ära? Det kan ju förklara alla krumbukter och långtgångna slutledningar.

Enkelt i förfållande till vad, här?  :lol:

Handlar det om detta, att om man tänker svåra scenarios vinner man........ett exempel, någon här gillar Gotland mkt, någon (annan?) tycker att ex Adam av Bremen inte nämner Gotland. Tja, sögobrott nämner ex eygotlan som jag nog tror menas ögotland och sannolikt dagens gotland. Här har vi ärorik historia, vi har en hisotria som är häftig med ganska världsunika förhållanden där statsbildningen har fått sköta sig relativt i fred från yttervärlden. Vi har klart avgränsade kärnbygder/landskap som sinom tid enats under namnet Svearike. Är detta ärorik historia? Eller slump.

* se punkterna 1 och 2 i föregående inlägg, läggmärke att något försök till svar fick jag inte utan angrepp om något som luktar lite unket. Känner mig som en kvarleva från 30-talet, så well done.

Erik

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2764 skrivet: oktober 05, 2012, 18:05 »
Vad är det som splittras upp? Exempelvis VG och Svealand går ju antagligen samman någon gång efter år 1000. Spåren av detta hittar vi hos Adam och i sagorna. (Läs gärna "här kommer kungen" av Ove Quist). Före detta är skandinaviska halvön mer splittrad. Kanske finns ett "proto-Sverige/Sweonskt stamförbund"bestående av Mälardalen, Gotland, kanske Blekinge, Östergötland mm redan under 800-talet? När Norge och Danmark formerar sig i tidig medeltid gör Götar och Svear(landskapen runt Mälaren som jag ser det) gemensam sak. Under tidigare perioder kunde (enligt sagorna) exempelvis Götarna lika väl bilda pakter med exempelvis Danerna.
Jordanes beskriver tydligt ett antal sannolika stammar under 500-talet. Dessa är inte i nån slags "union". Han nämner dock fyra "Gotiska" stammar vilket kanske tyder på att dessa ingick i ett gemensamt sammanhang vid denna tidpunkt.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2765 skrivet: oktober 05, 2012, 19:01 »
Mmm, sådant där låter mer rimmande med en tid som står bortom nation och starka ledare, eller religion för den tiden. Ex, Sögobrotts upplösning av kriget mot Gardarike, när kungen dör, tja vad gör hans män. Inte är det vårt krig och när den drivande dör, återvänder man helt enkelt. Att tro att ett skepp från ex Frövi gick att beodra utöver gängse ära var nog att förvänta sig för mycket. Vi har nog som sagt mer likheter med en pekingbo av idag än våra förfäder i termer av kulturell förväntning. Troligen skulle en Viking i dag få det mycket svårt att orientera sig i Sverige och jag på den tiden.
Erik

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2766 skrivet: oktober 05, 2012, 19:13 »
Ättelägg:

Om jag använder ditt sätt att resonera skulle Kalmarunionen från slutet av 1300-talet till 1523 vara ett klart tecken på att Nordiska Rådets bildande 1952? Utan Kalmarunionen inget Nordiskt Råd?

Jag har svårt att se något enhetligt Skåne före tidig medeltid i de böcker jag har läst om arkeologi.

Problem uppstår när företrädarna för ärorik historia klankar ner på de som vill undersöka forntiden på mer empirisk grund.

Om någon nämner begreppet svear på 200 talet ekr innebär det inte automatiskt att det finns ett kontrollerat område med krigsmakt, rättssystem och monolitiskt troende inom ett område.

Att det byggs hus på samma sätt i en region betyder inte att det fanns en accepterad överhöghet som styrde hur hallarna skulle byggas, motsvarande dagens Boverket. Det var kanske så enkelt att bra lösningar sprids utan att detta behöver betyda ett erkännande av en makt.

Att det finns mycket domarringar kvar i ett område behöver inte betyda att dessa ringar inte fanns i andra områden. De kan ha blivit bortförda som sten till husbyggen.

Thomas I


Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2767 skrivet: oktober 05, 2012, 19:51 »
Empirisk grund, emperi blir svårt när det mesta handlar om kvalitativ forskning. Vad har jag sagt om skåne?
Vad har nordiska rådet med detta att göra??
Vem har pratat om "krigsmakt, rättssystem och monolitiskt troende"???
Och detta: "Att det byggs hus på samma sätt i en region betyder inte att det fanns en accepterad överhöghet som styrde hur hallarna skulle byggas, motsvarande dagens Boverket. Det var kanske så enkelt att bra lösningar sprids utan att detta behöver betyda ett erkännande av en makt." makt, hallar, boverket????
Dommarringar?????

Nu känns det än mer som att vi pratar förbi varandra
Erik

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2768 skrivet: oktober 05, 2012, 19:53 »
Ibland pratar man om att göra en höna av en fjäder fast här är det väl mer att bygga en dinosaurie av ett ben  ;
Erik

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2769 skrivet: oktober 05, 2012, 20:04 »
Ättelägg. Jag kommenterade inte enbart ditt inlägg utan hade ett bredare perspektiv på ärorik historia!

Jag tror att ärorik historia inte bryr sig om praktiska detaljer som "kungamakt , rättssystem och monolitisk religion" inom en region.

Kartan är viktigare än terrängen för ärorik historia.

Emprisk grund är inte svårt. Det grävs i Uppsala och Uppåkra och på många andra ställen där det samlas in mängder av intressanta data och fynd.

Thomas I


Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2770 skrivet: oktober 05, 2012, 21:06 »
Ättelägg, kommentarer som i ditt inlägg 2749 säger ingenting om mig eller min uppfattning – men säger väldigt mycket om dig och din uppfattning.
Bra, du besvarar frågor, det uppskattas.

1.   Jag har absolut tagit upp tidsaspekten, läs bakåt vad jag skrivit om denna.

2.   ?

3.   När vi diskuterar fakta om rökrunor så är det enbart dessa fakta vi diskuterar, ingenting annat. Vill du ta upp andra frågor så ta upp dem – så diskuterar vi dessa utan att blanda in rökrunor. När vi tagit upp ett antal olika saker – och har fakta till dessa saker, kan vi börja se dem tillsammans för att försöka se vad helheten kan ge oss för bild.

4.   Skämt tål jag och uppskattar, oförskämt gillar jag inte. Skämta på bara!

5.   Inget svar, du hänvisade till tusentals fynd och annat som visar på tillhörighet i ett närområde – vilket är ett påstående. Ta fram fakta kring i alla fall några av dem - samt vilka källorna är. Då blir ditt påstående fakta.

6.   En person, oavsett vem, som i sitt yrke skall förmedla information till allmänheten om rökrunornas utbredning, och som påstår att rökrunornas utbredning sträcker sig upp till Hälsingland – hur trovärdig är han? Skulle du, med den kunskap du har idag efter denna diskussion, gå ut med sådan information?

7.   Rökrunor kallas rökrunor eftersom rökstenen är ristad med dessa runor – och ja, vi diskuterade en tidsperiod. Vill du ta upp en annan tidsperiod kan naturligtvis vi göra detta samt beta av de fakta som finns.

8.   Skogen? Visst, varför inte? Vad har du för källor, fakta, indikationer, misstankar osv  varför denna gräns gick just i skogen? Något måste riktat dina funderingar och tankar i denna riktning?
9.   ?

Fokus på detaljer? Jösses Ättelägg. Jag arbetar med helheter – helheter består av detaljer som alla tillsammans bygger upp dessa helheter. För att hålla balans i en helhet måste man testa helheten – men först måste man testa detaljerna. Håller inte detaljerna – så förändras även helheten.
När man arbetar med detaljerna måste man avverka detalj för detalj. När många detaljer är utforskade, källor undersökta, fakta framtagits - först då växer en helhetsbild fram. Har man inte själv noga undersökt källor och fakta – så blir helhetsbilden alltid fel. Detta eftersom fakta och källor mycket ofta tolkas mycket fritt och fantasifullt – och allt för ofta har källan någon hänvisat till inte någonting att göra med det som skrivits.
Detta innebär att väldigt mycket av sådant som anses vara underbyggt av källor och fakta - inte alls har en sådan underbyggnad – det är mer eller mindre fria fantasier. Har du arbetat med källor och fakta ur vår historia så kan du inte ha undvikit att se just detta. Det är ett mycket känt fenomen – speciellt när det gäller vår historia.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2771 skrivet: oktober 05, 2012, 21:21 »
6.   En person, oavsett vem, som i sitt yrke skall förmedla information till allmänheten om rökrunornas utbredning, och som påstår att rökrunornas utbredning sträcker sig upp till Hälsingland – hur trovärdig är han?

Det där är en ganska allvarlig anklagelse mot en Riksantikvarieämbetets runexpert, och är det så du känner tycker jag du ska vända dig till RAÄ och berätta detta. Be dem gärna motivera hur en så icke trovärdig runolog kan ha fått den tjänst han har.

Citera
Jag arbetar med helheter – helheter består av detaljer som alla tillsammans bygger upp dessa helheter. För att hålla balans i en helhet måste man testa helheten – men först måste man testa detaljerna. Håller inte detaljerna – så förändras även helheten.
När man arbetar med detaljerna måste man avverka detalj för detalj. När många detaljer är utforskade, källor undersökta, fakta framtagits - först då växer en helhetsbild fram. Har man inte själv noga undersökt källor och fakta – så blir helhetsbilden alltid fel. Detta eftersom fakta och källor mycket ofta tolkas mycket fritt och fantasifullt – och allt för ofta har källan någon hänvisat till inte någonting att göra med det som skrivits.

Utmärkt föresats!
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2772 skrivet: oktober 05, 2012, 21:27 »

Jordanes beskriver tydligt ett antal sannolika stammar under 500-talet. Dessa är inte i nån slags "union". Han nämner dock fyra "Gotiska" stammar vilket kanske tyder på att dessa ingick i ett gemensamt sammanhang vid denna tidpunkt.

Vad jag minns beskriver Jordannes Skandinaviens olika "folkland", vilka han ramsar upp genom att återge olika etononym (rani, finnaithe, etc.). Nu får man skilja på "stam" och "folkgrupper". Olika folkgrupper kan tillhöra samma stam, som (hela) delar kan höra till en (större) helhet. Samma sak med TACITUS, som beskriver en rad olika folkgrupper av "germanska stammar" respektive "sarmatiska" (vendiska, senare slaviska).

Vilka folk-namn definierar Jordannes specifikt som "stammar" - förutom daner, svear och götar?     
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2773 skrivet: oktober 05, 2012, 21:41 »
Har ej påstått att man inte ska diskutera, är som sagt lärorikt och kul. Dock inte bli benämnd som lögnare och företrädare för något som jag inte är. Är amatör som de flesta som genom åren dock blivit mer och mer övertygad om att ibland är verkligheten inte så mycket mer än man ser. Jag har ibland givit härledning och resonerat utifrån det som svar på påstående från diverse unionister och götister. Kan dock inte säga att det blivit mkt tillbaka i sak utan mera ett pseudobemötande och mer eller mindre orelevanta formuleringare odyl. Funderar fortfarande på orsaken till att vi har ett brott i kontinuiteten som åtminstonde under 1400-talet är det samma som idag och före något helt annat. Vi har dessutom nedslag sedan åtminstonde 1200 talet som stöder dagens uppdelning i götar och svear vilket rimligen avspeglar sig i senare tider. Före 1200 talet blir det mer glest men fortfarande inga hårdare "bevis" som talar för att allt skulle ha varit så totalt annorlunda.

* Hur kommer det sig att vi var ett folk under hednatider för att senare splittras upp i mindre enheter?

* Hur kommer det sig att nämnda namn på folket tilldelas en specifik region?
Åter igen utgår du från att svearna ursprungligen var ett folk. Det är ingen idag som vet vad begreppet ursprungligen betydde. Alltså är det du som påstår något och det är upp till dig att visa att det är korrekt. Eftersom du litar så pass mycket på vad medeltida litteratur förmedlar om järnåldern så kanske jag kan ta upp Saxo. Saxo skriver att de som svor trohet till kung Dan kallades daner och det område kung Dan styrde över kallas Dans mark. Danerna var alltså inte en ursprunglig folkgrupp enligt Saxo, utan ett samlingsnamn på tex Själländare, Fynbor mfl. Vilka som kallades daner skiftade över tid. Enligt ditt sätt och se det så måste ju detta vara sanning eftersom det står i en medeltida text. Varför kan det då inte vara något liknade med begreppet svearna?

Att utgå ifrån nutid som facit och leta sig tillbaka i tiden med detta facit är fel. Saker och ting består inte i det oändliga, utan förändras och ändras i tiden. Det är som om vi idag skulle utgå ifrån Europeiska unionen och leta oss tillbaka i tiden för att ta reda på vilken som var den ursprungliga folkgrupp som kallades europer. Kom de från Euroland? Dessutom med de få källor vi har om Skandinaviens yngre järnålder.

Kan du svara på frågan varför Lögen ändrade namn till Mälaren? Det verkar vara ett konstigt avbrott. Saker och ting förändras och ingenting består för evigt som du verkar tro.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2774 skrivet: oktober 05, 2012, 21:51 »
Ättelägg, Du tar upp både Svitjod och Sviaveldi.

Varifrån kommer dessa namn? Under vilken tid användes de? Av vilka användes de? Vad innebär dessa namn för sin samtid?

Svijod:  Svitjod nämns första gången på två runstenar (Aspastenen Södermanland och Runsten DR216 i Skåne) vilka daterats till ca; 1050 - och sista gången 1352 i ett Påvebrev
.
I de isländska sagorna används namnet Svitjod mycket ofta. Namnet Svithod var alltså i bruk efter vikingatidens slut och användes under ca 300 år – det är vad våra källor berättar.

Ser vi på detta så var det alltså ingen Viking som sa att han kom från Svitjod eftersom Svitjod nämns första gången när vikingatiden tog slut – däremot säger många vikingar det i de sagor som skrevs på 1200 talet – (och då var ju namnet Svitjod faktiskt i bruk).

De som användes sig av namnet Svitjod är främst sagoförfattarna, men Svitjod nämns även i andra sammanhang, t.ex. i M Lagaböters stadslag från 1276, diverse Påvebrev, i Historia Norwegia år 1200, och i Magnus Ladulås Testamente från 1285 (då stavat ”Svetjud”).

Vad namnet Svitjod stod för i sin samtid kan vi inte svara på eftersom ibland är folk från Uppland tillhörande Svitjod, ibland är Götar det och ibland även Gotlänningar – och ibland inte. Svitjod verkar alltså variera i storlek en hel del i olika tider – men – det kan även bero på olika sagoförfattare, eller olika sagors innehåll och vad författaren ville uppnå med sin text.

Det finns flera olika Svitjod: Stora Svitjod, Lilla Svitjod – och Svitjod.

Eftersom du även använder namnet ”Sviaveldi” – så kan du väl vara hygglig att besvara samma frågor som jag ställde ovan – fast gällande Sviaveldi.

Jag förutsätter att när du använder namnet - så vet du också svaret på dessa frågor.  ;)

Thomas







Historia är färskvara.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2775 skrivet: oktober 05, 2012, 22:01 »
Vad jag minns beskriver Jordannes Skandinaviens olika "folkland", vilka han ramsar upp genom att återge olika etononym (rani, finnaithe, etc.). Nu får man skilja på "stam" och "folkgrupper". Olika folkgrupper kan tillhöra samma stam, som (hela) delar kan höra till en (större) helhet. Samma sak med TACITUS, som beskriver en rad olika folkgrupper av "germanska stammar" respektive "sarmatiska" (vendiska, senare slaviska).

Vilka folk-namn definierar Jordannes specifikt som "stammar" - förutom daner, svear och götar?   

Han använder inte dina begrepp som "stam". Jag tycker Thorten Andersson är intressant att läsa. Enligt honom (min tolkning) så om man är Göt så är man inte Ranii eller Fervir exempelvis. De "Gotiska" namnen i Jordanes visar på en samhörighet kring idén att man är Goter/Göter (Gautigothi/Ostrogothi/Vagoth/Euagreotungi). Fervir motsvarar dagens "Fjärebor" och betyder de som bor vid den översvämmade trakten vid dagens Fjärås (enligt Svennung, Andersson m fl). Sen är exempelvis VG flera olika byggder Falan/Vara/Älven osv. Ranii kring Kville/hög edsten i norra Bohuslän är en liten koncentrerad byggd. Precis som Cheruskerna samlade flera stammar under sin attack i Teuteburgskogen så har nog "stamförbund" funnits hos oss. Alvhem som skall ha legat mellan Göta Älv och Rome Älv kan vara ett sådant (läs Erland Hjärne, Land och Ledung, Alvhem)

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2776 skrivet: oktober 05, 2012, 22:22 »
De "Gotiska" namnen i Jordanes visar på en samhörighet kring idén att man är Goter/Göter (Gautigothi/Ostrogothi/Vagoth/Euagreotungi).

Hur var det nu? Betydde inte "Got" "Man". Menar du verkligen att de germanska grupperingar som antingen kallade sig själva för "Männen" eller kallades så av andra - att de var av samma stam/folk? Hur kan det bevisas?

Om nu alla Goter var släkt pga av namnlikheten - kan inte sveber och svear vara släkt då? (Nä, det tror jag inte, jag vill bara visa på vilka möjligheter man får om man godtar resonemanget om goter, götar, gutar och alla deras kusiner är samma sak bara för att deras namn låter som varandras)

/Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2777 skrivet: oktober 05, 2012, 22:43 »
Ättelägg, Du tar upp både Svitjod och Sviaveldi.

Varifrån kommer dessa namn? Under vilken tid användes de? Av vilka användes de? Vad innebär dessa namn för sin samtid?

Jag förutsätter att när du använder namnet - så vet du också svaret på dessa frågor.  ;)

Thomas

Hej Thomas

Jag kontrar med Sunnanskog och Nordanskog:

"Varifrån kommer dessa namn? Under vilken tid användes de? Av vilka användes de? Vad innebär dessa namn för sin samtid?"

"Jag förutsätter att när du använder namnet - så vet du också svaret på dessa frågor.  ;)"

Ursäkta kopierandet, men jag vill faktiskt veta varifrån namnen kommer och hur gamla de är.
Se även: http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5640.msg53103.html#msg53103

Lite sidoinformation: Svíþjóð är fortfarande det isländska namnet på Sverige.

Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad mof

  • Stammis
  • Antal inlägg: 184
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2778 skrivet: oktober 05, 2012, 22:59 »
Hur var det nu? Betydde inte "Got" "Man". Menar du verkligen att de germanska grupperingar som antingen kallade sig själva för "Männen" eller kallades så av andra - att de var av samma stam/folk? Hur kan det bevisas?

Om nu alla Goter var släkt pga av namnlikheten - kan inte sveber och svear vara släkt då? (Nä, det tror jag inte, jag vill bara visa på vilka möjligheter man får om man godtar resonemanget om goter, götar, gutar och alla deras kusiner är samma sak bara för att deras namn låter som varandras)

/Stefan

För att försöka fortsätta på vad Anganatyr är inne på, vad är egentligen den rätta uppfattningen om dessa olika etniska begrepp? Är det inte så hos Tacitus att man kan skönja en viss form av paraplybegrepp, och även så kanske i det faktum att det finns flera "götiska" begrepp. Och kan det inte vara också så med begreppet svear?

Märk väl, det enklaste sättet att tolka Jordanes på är väl kanske att det vad gäller svear kanske inte är så. Men det är bara en källa.

Vad man kan fundera över är varför Dick Harrison skriver ungefär som han gör. Kan det bero på att de isländska sagorna är mycket yngre än Adams text?

Anganatyr har ju härvidlag velat lyfta fram Alfreds Orosius och diverse diplom, alltså texter som inte finner alla småstammar.

Grundtanken, att begreppet är ungefär att betrakta som dagens svensk, är faktiskt inte alls konstig, eftersom vi vet att det var som kom att hända med tiden.

Tror man på tanken om, från ett namn för en liten stam, till en helhet, bör man därför försöka redogöra för just när man tror att detta hände, och hur. För, som sagt, läser man Adams text verkar det ju som att alla är svenskar, eller invånare i Sueonia eller Svedia.

Nu finns det förvisso äldre material som högst troligen inte har tolkats på korrekt sätt och som kan belysa situationen bättre, men till sådant får vi återkomma.

Så, en väg framåt är väl att folk försöker definiera vad de tror att svear är, för uppenbart är ju att flera av de som skriver här inte ser de problem som Hyenstrand och Harrison och andra ser.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #2779 skrivet: oktober 05, 2012, 23:03 »
Hur var det nu? Betydde inte "Got" "Man". Menar du verkligen att de germanska grupperingar som antingen kallade sig själva för "Männen" eller kallades så av andra - att de var av samma stam/folk? Hur kan det bevisas?

Om nu alla Goter var släkt pga av namnlikheten - kan inte sveber och svear vara släkt då? (Nä, det tror jag inte, jag vill bara visa på vilka möjligheter man får om man godtar resonemanget om goter, götar, gutar och alla deras kusiner är samma sak bara för att deras namn låter som varandras)

/Stefan
Det är nog mer komplicerat än så. Läs Thorsten Anderssons artiklar om Götar i Tor. Han ställer samman "100" års diskussioner på ett bra sätt. Dessa namn Goter/Gutar/Götar är i princip identiska språkmässigt. De finns dessutom geografiskt alla i samma region. Det hela är inte så konstigt; om de sedan betyder "männen" eller "sädesutgjutarna" eller nåt annat är inte så viktigt utan det spännande är att dessa grupper kallade sig nåt gemensamt. Vi kallar oss Svenskar idag vilket har viss innebörd. Vad de la in i begreppet Got/Göt är förstås oerhört svårt att spekulera i. Enligt bl a Ingemar Nordegren (Goterkällan) så är en gemensam tradition att härstamma från Gaut/Oden en gemensam nämnare. Är du intresserad av kopplingen Svear/Sveber får du nog börja med att kolla om namnen rent språkmässigt hänger ihop. Saknar doch tips om litteratur kring detta.