Kong Ine til Wessex’s love fra år 688-695 e.Kr. mener jeg giver os prisen på en træl i handel og vandel, opgivet som trællens "wergeld":
Walisisk træl (ðeowne, lov nr. 23) & Waliser uden land (lov nr. 32) = 60 skilling
Somme walisiske trælle (somhwelcne, lov nr. 23) = 50 skilling.
1 skilling = 1 guldskilling. Guldskillingen er gældende møntfod fra år 385-670 e.Kr., hvor den erstattes af sølvpenge, gældende til år 755 e.Kr.
Jeg har fremstillet en omregningsliste gældende i De Gamle Kongeriger i Skandinavien, samt De Nye Kongeriger i Britannien, i tidsrummet år 385-1066 e.Kr.:
1 guldskilling = 20 sceatta
1 guldskilling = 1/12 pund sølv
1 guldskilling ≈ 1 unze (ynce) sølv
1 guldskilling = 1.2 øre
1 guldskilling = 25 sølvpenge
Vore faktiske sølvpenge udstedt år 670-755 e.kr. vejer 1.2-1.26 gram.
Jeg har i min samling 1 enkelt guldskilling udstedt år 587-670 e.Kr. på den frankiske handelsplads Wic/Vic Pontio (Broen ved Vigen) ved Etaples, 27 km syd for Boulogne. Denne mønt vejer vejer 1.41 gram.
En walisisk træl bør derfor have en handelspris på 70-85 gram guld, afhængig af trællens fortræffeligheder.
Jeg har også gjort et forsøg på at beregne inflationen fra 600 tallet e.Kr. frem til 1100 tallet e.Kr. Alt andet lige, dvs. renheden af guld og vægten af guldskillingen forudsættes begge uforandret, har inflationen været 60% over 500 år, dvs. i snit 0.1% pr. år eller ingenting.
Hvis du derfor kan finde priser på andre ting i tidsrummet, og det kan vi, så kan du finde ud af købekraftsværdien for en træl. Denne øvelse har jeg ikke lavet, men vi kan se fra Erik den Rødes Saga (Eiríks saga rauða), at Torfinn Karlsevne på tidspunkt før år 1020 e.Kr. sælger sit dragehoved gjort i Valbirk (valbjörk, Ahorn, Ær), og lavet i Amerika!, for "hálfa mörk gulls" (en halv mark guld). Her er vort pengesystem derfor brudt sammen og vi kender, så vidt jeg ved, ikke omvekslingsforholdene netop i dette tidsrum.
1 Lybsk Mark (dvs. sølvmønt fra Lybæk) bør i begyndelsen af 1400 tallet e.Kr. kunne omveksles i forholdet 1:1 med 1 Lødig Mark (igen en sølvmønt med rent sølv). Forholdet var 1 Mark = 16 skilling = 192 penning. Frem til 1529 er brugen af Lybsk og Lødig Mark kun en bogholderienhed, ikke en faktisk møntudstedelse.
Det bedste er derfor at finde nogle handelspriser fra lidt tidligere.
mvh
Flemming