Författare Ämne: Kulturarv kontra ultranationalism?  (läst 12292 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Kulturarv kontra ultranationalism?
« skrivet: augusti 28, 2010, 16:16 »
Jag undrar, kan man stödja skandinavisk kulturarv utan att få påhälsning av alla möjliga ultranationalistiska grupper?
Jag har forskat om vikingar i 12 år, och känner mig lite deprimerad när jag får mail om
diverse förslag om att utestänga vissa syd och östeuropeer från det europeiska samarbetet.
Jag ser en skillnad i att bevara minnet av vikingatidens och medeltidens skandinaviska kulturarv, och i att "dra ner rullgardinen" för allt främmande i nutiden. När det kommer till kritan är väl intge internet heller "en genuin fornnordisk uppfinning"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2010, 16:30 »
Det är synd att man inte ska kunna få känna sig trygg och "jordad" i sin kultur och historia utan att behöva misstänkliggöras av rabiata förespråkare för det "moderna och mångkulturella samhället". Det tycker jag är minst lika jobbigt. Själv är jag född mer än hundra år försent och har egentligen inte så mycket till övers för min samtid, but if you can´t beat them, som man säger..... Härtill är jag nödd och tvungen, men utan historien som livboj skulle jag inte orka simma särskilt länge.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2010, 21:34 »
Det är synd att man inte ska kunna få känna sig trygg och "jordad" i sin kultur och historia utan att behöva misstänkliggöras av rabiata förespråkare för det "moderna och mångkulturella samhället". Det tycker jag är minst lika jobbigt. Själv är jag född mer än hundra år försent och har egentligen inte så mycket till övers för min samtid, but if you can´t beat them, som man säger..... Härtill är jag nödd och tvungen, men utan historien som livboj skulle jag inte orka simma särskilt länge.

Det där lät som mina ord.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2010, 07:32 »
Jag undrar, kan man stödja skandinavisk kulturarv utan att få påhälsning av alla möjliga ultranationalistiska grupper?

Skandinaviska universitet och stat har ju lyckats med det? Får du förslag säg att du inte är intresserad.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2010, 09:56 »
Ragnfast:
Citera
Själv är jag född mer än hundra år försent och har egentligen inte så mycket till övers för min samtid,
Jag håller med om detta.
Forna tider hade ett samhälle som byggdes för framtida generationer, dagens samhälle är slit och släng. Kvaliten på utbildningen var högre förr, även om färre hade tillgång till den.
Själv se jag skandinavisk kulturarv som ett val för och inte emot någonting.
Jag tänkte här på privatpersoner med anknytning på kulturarv som ultranationalisterna försöker ragga upp, och därigenom smutskasta flaggor och symboler som ursprungligen inte  hade med modern politik att göra.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #5 skrivet: augusti 30, 2010, 09:51 »
Det där lät som mina ord.

Tänk så olika man kan tycka. Själv tycker jag att det är bland det mest korkade jag har läst på det här forumet. Det andas unkna 30-talsvibbar, det innehåller sentimentalt nonsens och, framför allt, det har absolut ingenting med Karlfredriks inlägg att göra.

"Trygg och 'jordad' i sin kultur och historia"? Jo, tjena. Det verkar ju väldigt tryggt att vara så livrädda för förändringar.

Men jag ska ge dig en poäng ändå, Ragnfast, för du har helt rätt i att det vore bättre om du levde för hundra år sedan.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #6 skrivet: augusti 30, 2010, 10:00 »
Tänk så olika man kan tycka. Själv tycker jag att det är bland det mest korkade jag har läst på det här forumet. Det andas unkna 30-talsvibbar, det innehåller sentimentalt nonsens och, framför allt, det har absolut ingenting med Karlfredriks inlägg att göra.

"Trygg och 'jordad' i sin kultur och historia"? Jo, tjena. Det verkar ju väldigt tryggt att vara så livrädda för förändringar.

Men jag ska ge dig en poäng ändå, Ragnfast, för du har helt rätt i att det vore bättre om du levde för hundra år sedan.

Är du allvarlig?

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2010, 10:11 »
Är du allvarlig?

Ja, jag tycker att det här är ett allvarligt ämne.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #8 skrivet: augusti 30, 2010, 10:16 »
Ja, jag tycker att det här är ett allvarligt ämne.

Du menar alltså att jag, då jag till ganska stor del vantrivs i det moderna samhällets plastighet och ickehållbara upplägg, är...nån sorts nazist?

Hur tänker du då?


Ps: Och ja, dina ord finner jag vara mycket allvarliga. På gränsen till vidriga.



Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #9 skrivet: augusti 30, 2010, 10:34 »
Tråden handlar inte om plastighet. Tråden handlar om att Karlfredrik får påhälsning av "alla möjliga ultranationalistiska grupper", vilket fick Ragnfast att dra sin vanliga drapa om "rabiata förespråkare för det 'moderna och mångkulturella samhället'". Exakt vad hade det med saken att göra?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #10 skrivet: augusti 30, 2010, 10:43 »
Citera
"Trygg och 'jordad' i sin kultur och historia"? Jo, tjena. Det verkar ju väldigt tryggt att vara så livrädda för förändringar.

Men jag ska ge dig en poäng ändå, Ragnfast, för du har helt rätt i att det vore bättre om du levde för hundra år sedan.

Dessa ord är väl allt annat än trevliga och påvisar en sorglig syn på de som inte gillar dagens samhälle utan istället förespråkar något mer kulturellt och hållbart betingat.
Dina ord är ju faktiskt lite "rabiata".

Eller?


Och jag utgick från dessa ord av Ragnfast, inte baserat på eventuella andra debatter. Du citerade mig och kallade allt för det "dummaste du läst". Att du läser in unkna 30-talsdofter var det intressanta för mig - Förklara gärna dessa.


Ps: för sakens skull -  man är allt annat än rädd om man har en åsikt som avviker från den gängse rådande.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #11 skrivet: augusti 30, 2010, 11:16 »
Dessa ord är väl allt annat än trevliga och påvisar en sorglig syn på de som inte gillar dagens samhälle utan istället förespråkar något mer kulturellt och hållbart betingat.
Dina ord är ju faktiskt lite "rabiata".

Eller?

SAOL säger att rabiat betyder "ursinng, ettrig, inbiten". Jag uppfattar inte mig själv så, men å andra sidan uppfattar jag mig inte som vidrig heller.

Och jag utgick från dessa ord av Ragnfast, inte baserat på eventuella andra debatter. Du citerade mig och kallade allt för det "dummaste du läst". Att du läser in unkna 30-talsdofter var det intressanta för mig - Förklara gärna dessa.

När någon känner sig hotad av det mångkulturella samhället och tycker att han förvägras vara "trygg" i sin egen kultur och historia, så känns åsikterna unkna. Behöver det utvecklas mer?

Ps: för sakens skull -  man är allt annat än rädd om man har en åsikt som avviker från den gängse rådande.

Nej, man är inte modig bara för att man sitter vid ett tangentbord och skriver trams.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #12 skrivet: augusti 30, 2010, 11:57 »
SAOL säger att rabiat betyder "ursinng, ettrig, inbiten". Jag uppfattar inte mig själv så, men å andra sidan uppfattar jag mig inte som vidrig heller.

När någon känner sig hotad av det mångkulturella samhället och tycker att han förvägras vara "trygg" i sin egen kultur och historia, så känns åsikterna unkna. Behöver det utvecklas mer?

Nej, man är inte modig bara för att man sitter vid ett tangentbord och skriver trams.

Du har en väldigt trist nivå.


Vem har känt sig "hotad av det mångkulturella samhället"?

Förstår ärligt talat mig inte på människor som söker sig till forum och sedan skriver utan att vara intresserade av att föra ett samtal. Men jag kanske är gammalmodig...

Återigen:
Citera
"Trygg och 'jordad' i sin kultur och historia"? Jo, tjena. Det verkar ju väldigt tryggt att vara så livrädda för förändringar.

Men jag ska ge dig en poäng ändå, Ragnfast, för du har helt rätt i att det vore bättre om du levde för hundra år sedan.


Och att önska att någon vore död är, i min gammeldagsaktiga värld - tämligen vidrigt.


Lyft nivån, eller sluta debattera kanske?


Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #13 skrivet: augusti 30, 2010, 12:13 »
Bäste Nils Ristare. Du har nu fått tillfälle att visa upp att du är 101% Politiskt Korrekt. Kan du inte nöja dig med det?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #14 skrivet: augusti 30, 2010, 12:16 »

Men jag ska ge dig en poäng ändå, Ragnfast, för du har helt rätt i att det vore bättre om du levde för hundra år sedan.

Och vad vet du om det? Vet du ens varför du är här själv? Tänkte först anmäla ditt påhopp till moderator, men jag har varit där själv och gillar när det är högt i tak så jag låter det bero. Även om det enda som var bättre förr var framtiden så vidhåller jag ändå att jag känner mig mer hemma i det länge sedan svunna - hence my choice of profession - och enligt mitt förmenande är intuitionen vida överlägsen intellektet, så därför blir det helt uppåt väggarna när du försöker tolka mitt inlägg med ditt intellekt.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #15 skrivet: augusti 30, 2010, 12:18 »
Jag tycker Ragnfast kompletterar Karlfredriks beskrivning av problemet med att främja Skandinaviskt kulturarv. Man riskerar att bli sammankopplad med en massa tokar som i sin tur försöker använda ditt arbete till något negativt som du inte står bakom.  

Ragnfasts något poetiska inlägg kan kanske upplevas som flummiga men knappast som dumt trams ! Själv uppskattar jag ett broderat språk!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #16 skrivet: augusti 30, 2010, 12:36 »

, vilket fick Ragnfast att dra sin vanliga drapa om "rabiata förespråkare för det 'moderna och mångkulturella samhället'".

Jag vet inte med vilka glasögon du läser, men det torde ändå sortera under "läst men inte förstått". Jag bara konstaterade att det finns tokskallar på båda sidor. Vet man bara var man själv står behöver man inte vara orolig, åtminstone inte för egen del......

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #17 skrivet: augusti 30, 2010, 12:44 »
Man kanske skall fråga sig om man kan stödja skandinaviskt kulturarv utan att vissa automatiskt tror att man själv är en del av en ultranationalistisk grupp..

Jag kan sympatisera med Ragnfast i det att jag själv har en tatuering av en hällristning (ett solbärande skepp) på min vänstra axel (vilket jag tycket är mkt bättre än alla dessa påhittade tribals, detta är åtminstone en äkta "tribal" som anspelar på mitt kulturarv), och det händer att folk anklagar mig för att vara nazist för att jag har en sådan "symbol" på min kropp. Vad tusan?

Ska man som Ragnfast säger inte kunna vara trygg i sitt kulturarv utan att någon hoppar på en? Hur ska vi då någonsin kunna ta tillbaka våra symboler från de som missbrukar dem?!!

Fler exempel finns. Jag har många kompisar (lajvare, historieintresserade, arkeologer etc.) som bär torshammare. Det är en fin symbol, och 99% av de som bär torshammare har normala, sunda värderingar, men ändå finns det många som tror att alla som bär torshammare är nazister.

Tråkigt att det ska bli häxjakt varje gång någon tar upp det här..

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #18 skrivet: augusti 30, 2010, 12:48 »
Bäste Nils Ristare. Du har nu fått tillfälle att visa upp att du är 101% Politiskt Korrekt. Kan du inte nöja dig med det?

Jo, nu ger jag upp. När jag började följa det här forumet var det för att det, jämfört med andra historiska forum, hade mer sakliga diskussioner och mindre nationalromantiskt flum om "vår stolthet över den svenska historien", "vi som bär det svenska kulturarvet", o.s.v. Det senaste året har det blivit samma trams här, med diskussioner om vad det innebär att vara "svensk" och SD-propaganda om hur farligt det mångkulturella samhället är.

Nu räcker det för mig.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #19 skrivet: augusti 30, 2010, 13:06 »
Att kalla detta för nationalromantiskt flum och SD-propaganda torde säga mer om dig än dem du ondgör dig över; själv känner jag mig helt främmande för ditt resonemang. Det är väl ingen här som har propagerat för vare sig V eller SD!? Är frågan verkligen så infekterad är det bara att beklaga.