Författare Ämne: Kulturarv kontra ultranationalism?  (läst 12293 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #20 skrivet: augusti 30, 2010, 13:22 »
Även om det enda som var bättre förr var framtiden så vidhåller jag ändå att jag känner mig mer hemma i det länge sedan svunna.

Frågan är om du skulle känt dig mer hemma i en svunnen tid. Kanske hade du då istället längtat tillbaka till en ännu mer avlägsen svunnen tid?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #21 skrivet: augusti 30, 2010, 13:24 »
Denna diskussion visar mer än väl hur infekterat kulturbegreppet är. Det är lika illa att tala om en homogen kultur som mångkultur. Det är två sidor av samma ingrodda tänk. Skrota kulturbegreppet en gång för alla.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #22 skrivet: augusti 30, 2010, 13:25 »
Faktum är Nils Ristare att när du nu misstänkligör folk för att de värnar om skandinavisk kultur på ett så rabiat sätt så visar du ju med all tydlighet att Ragnfast inlägg inte bara är relevant utan beskriver en högst verklig företeelse som du själv utgör exempel på!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #23 skrivet: augusti 30, 2010, 13:26 »
Denna diskussion visar mer än väl hur infekterat kulturbegreppet är. Det är lika illa att tala om en homogen kultur som mångkultur. Det är två sidor av samma ingrodda tänk. Skrota kulturbegreppet en gång för alla.

Vad skall man ersätta det med?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #24 skrivet: augusti 30, 2010, 13:44 »
Mångkulturen var enorm i norrland i svunna tider. Om man läser förklaringen som börjar  i slutet av sidan 12 i länkat pdf-dokument så verkar den påhittad. Men uppräkningen på sidan 13 och några sidor framåt innehåller många folkgrupper och element som jag själv stött på i skogarna. http://www.insane.org/aldreomsorgen.pdf 

Jag vill inte säga att det var bättre förr men det fanns i alla fall mer att upptäcka i världen.
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #25 skrivet: augusti 30, 2010, 14:10 »
Vad skall man ersätta det med?
Inget. Att ersätta en term med en annan innebär ju status quo. Man får helt enkelt hitta andra vägar att beskriva de diverse kollektiv människor och ting ingår i. Kulturbegreppet som används idag är enligt mig ett urvattnat paraplybegrepp som betyder allt och ingenting på samma gång.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #26 skrivet: augusti 30, 2010, 14:35 »
Inget. Att ersätta en term med en annan innebär ju status quo. Man får helt enkelt hitta andra vägar att beskriva de diverse kollektiv människor och ting ingår i. Kulturbegreppet som används idag är enligt mig ett urvattnat paraplybegrepp som betyder allt och ingenting på samma gång.

Håller inte riktigt med - det handlar väl snarast om att reda ut begreppen?

...även om det inte är alltför lätt.

Olika definitioner från wiki:

"En kultur utgörs av värden dess medlemmar omhuldar, normer som de följer och materiella ting som de skapar."    

"Kultur är ett antal, av människor skapade, subjektiva och objektiva element vilka har ökat sannolikheten för överlevnad och resulterat i tillfredsställelse för medlemmarna i en ekologisk nisch och har därför blivit delade mellan dem som kunnat kommunicera med varandra eftersom de talat samma språk och levt på samma plats samtidigt."

"Den mentala programmering som skiljer medlemmar av en grupp från en annan."

"Those customary beliefs, values, and social constraints that ethnic, religious, and social groups transmit fairly unchanged from generation to generation."



Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #27 skrivet: augusti 30, 2010, 21:37 »
Frågan är om du skulle känt dig mer hemma i en svunnen tid. Kanske hade du då istället längtat tillbaka till en ännu mer avlägsen svunnen tid?

Att alltid längta efter landet längesen? Ja kanske det; det kanske är en läggning som vissa av oss måste dras med på gott och ont.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Kulturarv kontra ultranationalism?
« Svar #28 skrivet: augusti 31, 2010, 17:31 »
Ämnet låst tills vidare
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :