Författare Ämne: Sverige ikring år 500  (läst 16368 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Sverige ikring år 500
« skrivet: april 27, 2010, 01:58 »
Daterade fynd från kulturlagren i ett antal fornborgar i Sverige berättar att dom övergavs ikring 500-talet. Fornborgarna hade redan då en etablerad historia som sin tids kulturälla och politiska fästen, vilket får övergivnignen att antyda en väsentlig ändring i dåvarande kultur och bosättningsmönster.

En liknande och mycket omfattande ändring har skett i Norrland under samma tid. Bodou och Ramquist, m.fl., har också beskrivit en i tid parallell avfolkning från gårdar och bygder i såväl Helsingland som Västerbotten - vilket man beskrivit som "gåtfullt". Frånfallet är tydligt och omfattande, där det märkligaste är ett större antal fullgoda åkrar och ängmarker överges.

Tidigare har man trott att det skedde en klimatförsämring under 500-talet, något som skulle förklara att befolkningen minskade och gamla bosättningsområden övergavs. Modern pollenanalys visar emellertid att klimatet inte alls blev väsentligt kallare, som man hittills utgått från.

När klimatet inte kan lastas får man alltså leta efter andra orsaker till denna oerhört sällsynta ändring. Därför blir nästa fråga av politisk karaktär: Hur stämmer denna utvandring från bygderna i Norrland, Svealand och Götaland med berättelserna om en massiv migration från Skandinavien - i tiden efter västrikets sönderfall och goternas övertagande av tronen och palatsen i Rom...?!

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #1 skrivet: april 27, 2010, 08:33 »
Daterade fynd från kulturlagren i ett antal fornborgar i Sverige berättar att dom övergavs ikring 500-talet. Fornborgarna hade redan då en etablerad historia 

Vad är det fynd som visar att de övergavs på 500-talet? Och vad är det för fynd som visar att de har en "etablerad historia"?

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #2 skrivet: april 27, 2010, 08:57 »
Brukar inte avsaknaden av "vanliga" fyndmaterial från tidigare perioder vara det man ser som indicier för övergivning av område arkeologiskt sett?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #3 skrivet: april 27, 2010, 11:21 »
Ja. Och det vanliga fyndmaterial som möjligen indikerar en nedgång under 500-talet är helt enkelt vanliga lämnar efter bebyggelse och bosättning. Dvs. gravfält, husgrunder, stensträngar, fornåkrar osv. Just nedgången i användningen av fornborgar tror jag inte att kulturgeograferna och arkeologerna har dragit så stora växlar på vad gäller denna bebyggelsenedgång - främst för att man inte varit säker på vad fornborgarna använts till.

Men denna nedgång under 500-talet är väl idag ganska ifrågasatt - i södra Sverige anser en del att det mest är en viss omflyttning av gårdar. För Norrlands del är det nog som Boreas är inne på att bilden av en nedgång i bebyggelsen är tydligare.

/Mats

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #4 skrivet: april 27, 2010, 11:57 »
500-talet är ju snarare en blomstringstid för germanfolken, där nya riken konsilideras efter Romarrikets slutliga sammanbrott. De rikt utrustade gravarna i t.ex. Vendel vittnar om välstånd och organisation. Detta är svearnas guldålder, med den från gudarna stammande Ynglingaätten på tronen. ;)

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #5 skrivet: april 27, 2010, 12:35 »
Detta är svearnas guldålder, med den från gudarna stammande Ynglingaätten på tronen. ;)

Vilket väl inte heller kan beläggas utan bygger på sagor, right?  ;)
Qui tacet, consentit

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #6 skrivet: april 27, 2010, 12:44 »
Åtminstone Adils omnämns i skrift redan på 700-talet, i Beowulfkvädet. Harald Hårfager är ingen sagofigur, utan en ättling till den gren av Ynglingaätten som levde vidare i Norge. Om sagor är vad det betyder i sin ursprungliga bemärkelse, "det som sägs" så är det väl det, men jag är av den uppfattningen att Ynglingatal är betydligt mer än en saga, även om den har sagolika inslag. Du såg väl förresten min smiley?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #7 skrivet: april 27, 2010, 13:54 »
Guldålder för eliten behöver inte vara guldålder för folket, som bekant. Finns egentligen inget som motsäger en nedgång i jordbruksbebyggelsen trots en ökad ansamling av rika status-gravar.
Ändå ligger det nog något i det du säger Ragnfast, det är väl mycket kring det här med båtgravfälten, Uppsala, Helgö osv. som fått forskarna att betvivla att 500-talet var en sådan nedgångsperiod. Det man kan se är att många av de äldre järnåldersgravfälten upphör under 500-talet, för att istället återuppstå en bit bort i landskapet, i form av de typiska höggravfälten från yngre järnålder. Det är just det här skiftet som fått Ambrosiani och andra att vilja förlägga skiftet mellan äldre och yngre järnåldern till just denna tid, istället för det mer definitionsmässiga "år 400". Gravfälts- och bebyggelsemässigt händer inte mycket i skiftet mellan romersk järnålder och folkvandringstid, däremot händer en massa under loppet av 500-talet. Åtminstone gäller detta för svearnas område, och även norrland som jag uppfattar det, mer osäker på hur det ser ut söder- och västeröver.

/Mats

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #8 skrivet: april 27, 2010, 19:45 »
Åtminstone Adils omnämns i skrift redan på 700-talet, i Beowulfkvädet. ...

Du såg väl förresten min smiley?

Hehe, jo, jag såg smileyn, men tänkte också på hur snabbt liknande påståenden bemöts när det gäller andra påstående som inte är lika PK (nu fick jag med det också).

Beowulf är också en saga.

 ;) :D ;D >:D
Qui tacet, consentit

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #9 skrivet: april 27, 2010, 21:59 »
 År 535   skedde ett vulkanutbrott någonstans i nuvarande Indonesien. Detta medförde 3 vintrar med ingen sommar emellan (på norra halvklotet)   och en massa märkliga solfenomen.  Väl dokumenterat i samtida annaler. Kan detta vara det som kom att kallas Fimbulvintern? 

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #10 skrivet: april 28, 2010, 00:41 »
Vad är det fynd som visar att de övergavs på 500-talet? Och vad är det för fynd som visar att de har en "etablerad historia"?

Se den aktuella tråden om fornborgar. Till exempel SvD's intervju med Michael Olausson där det framgår att fornborgarnas kulturlager är betydligt tjockare än forngårdarnas. Vad beträffar 500-talets öden så framgår det av samma intervju - och endera andra inlägg på nämnda tråd.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #11 skrivet: april 28, 2010, 02:06 »
År 535   skedde ett vulkanutbrott någonstans i nuvarande Indonesien. Detta medförde 3 vintrar med ingen sommar emellan (på norra halvklotet)   och en massa märkliga solfenomen.  Väl dokumenterat i samtida annaler. Kan detta vara det som kom att kallas Fimbulvintern? 

Professor Bo Gräslund har lanserat denna teotri flitigt i media, bl.a. i kunskapskanalen vid SVT.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #12 skrivet: april 28, 2010, 08:43 »
Vill inte föra denna tråd mer OT, men Fimbulvintern är ju en händelse i framtiden. Treårsvintern kan mycket väl ha inspirerat till en tanke om en liknande händelse i framtiden, men att det skulle vara fimbulvintern är väl lika troligt som att slaget vid Jericho var Armageddon?

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #13 skrivet: april 28, 2010, 09:26 »
Se den aktuella tråden om fornborgar. Till exempel SvD's intervju med Michael Olausson där det framgår att fornborgarnas kulturlager är betydligt tjockare än forngårdarnas. Vad beträffar 500-talets öden så framgår det av samma intervju - och endera andra inlägg på nämnda tråd.



Boreas,
Jag ställde frågan eftersom jag tycker att din tolkning i den här tråden av källäget är lite för långtgående. Håller mer med om det du skrev i tråden som du refererar till: "Fornborgarnas ålder är bland dom tydligaste exempel på en "konsentuell" sanning. Problemet vore att objektiv sanning inte kan hittas vid omröstning, men med mätning. Som det framgått i den här tråden är dock forskningsmaterialet relativt svagt då få grävningar och metodiska analyser OCH mätningar gjorts".

Vad jag kan se är intervjun med Mikael Olausson det enda som stödjer "500-talet". Olausson har jag iofs förtroende för, men inte intervjuer i dagstidningar. Journalister har en tendens att missförstå. Tycker inte jag hittar stöd för påståendena i Olaussons avhandling.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #14 skrivet: april 28, 2010, 09:41 »
Vill inte föra denna tråd mer OT, men Fimbulvintern är ju en händelse i framtiden. Treårsvintern kan mycket väl ha inspirerat till en tanke om en liknande händelse i framtiden, men att det skulle vara fimbulvintern är väl lika troligt som att slaget vid Jericho var Armageddon?

Ofta har ju de eventuella klimatförändringarna i forntiden gått under namnet filmbulvintern, åtminstone i äldre litteratur. Speciellt den tänkta omsvängningen till kallare klimat i slutet av bronsåldern och början av järnåldern har ofta kallats så.
Termen är ju förstås lånad från den fornnordiska mytologin.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #15 skrivet: april 28, 2010, 10:42 »
Offerfynden i Skandinavien från tiden talar väl ett tydligt språk om att folk snarare försöker flytta hit än härifrån?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #16 skrivet: april 28, 2010, 11:13 »
Hur resonerar du då?
Offerfynden är väl i många fall från århundradena före den tid som avhandlas här, eller?

/Mats

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #17 skrivet: april 28, 2010, 13:56 »
Inte Finnestorp och Skedemosse mfl. mindre (ej undersökta) platser. Lägg därtill de förändringar som kan ses i yttringar som gravskick, runor, fornborgar och bosättningsmönster. Jag försöker inte påstå att det föreligger någon inflyttning men jag tycker att tecknen mer pekar åt det hållet än tvärtom.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #18 skrivet: april 28, 2010, 14:07 »
Vad jag menar är att de omvälvningar som kan ses från ca 100 eKr till ca 500 eKr förmodligen är delvis feldaterade och dessutom är avstamp i en ny ordning. Den nedgång som ses i bebyggelse kan delvis förklaras av att boplatserna hädanefter är tämligen stabila över tid och därmed överbyggda av nyare samhällen.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #19 skrivet: april 28, 2010, 16:08 »
Inte Finnestorp och Skedemosse mfl. mindre (ej undersökta) platser. Lägg därtill de förändringar som kan ses i yttringar som gravskick, runor, fornborgar och bosättningsmönster. Jag försöker inte påstå att det föreligger någon inflyttning men jag tycker att tecknen mer pekar åt det hållet än tvärtom.

Å andra sidan är väl Finnestorp offermosse använda fram till runt år 600, vilket inte är långt borta..