Författare Ämne: Sverige ikring år 500  (läst 16366 gånger)

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #20 skrivet: april 28, 2010, 19:29 »
Precis, det är det jag menar. Det sk glappet i början av Vendeltid kanske delvis är en mental kreation. De vendeltida spår som nu börjar dyka upp här och där ligger ju dessutom ofta påtagligt nära historiska boplatser. Inne i byar med gravfälten alldeles inpå kyrkogårdar eller mitt ute på intensivt odlade fullåkern

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #21 skrivet: april 29, 2010, 01:23 »
Precis, det är det jag menar. Det sk glappet i början av Vendeltid kanske delvis är en mental kreation. De vendeltida spår som nu börjar dyka upp här och där ligger ju dessutom ofta påtagligt nära historiska boplatser. Inne i byar med gravfälten alldeles inpå kyrkogårdar eller mitt ute på intensivt odlade fullåkern

"Mental kreation" - från vems sida?

Jag tycker 500-talet framstår som ett mycket tydligt tids-skifte redan - på flera områden av arkeologin och även från skriftliga överlämningar. Endera har diskuterats på ett antal trådar över de senaste månader.

En sak vi inte diskuterat på ett tag är att båtgravarna också uppstår just i denna period - också. (Här är frågan enbart om dom kom först i östra eller västra götaland, eller...  :-X Troligen var nån i nuvarande Sverige ett hästhagel före "norr-götarna" ikring Viken och norska västlandet.)

Under 600-talet byggs "båt-rösen" på centrala orter över hela Norden. Under vikingtiden kommer dom karakteristiska båtgravarna sen att uppträda över hela Norra Eurasien, - från Irland till Ukraina - som materiella konstruktioner.

Kulturförändringarna mellan romartid och folkvandring/vendelperiod är definitvit något mer än ett "stilbyte". Insatserna och slagen som söndrade den romerska militärstrukturen i Nord-Europa och lade halva England och hela dagens Frankrike öde - var mer än en ytlig krusning i Östersjöländernas historia. Speciellt med tanke på att dom fotsoldater och riddare som lyckades kasta okkupanterna ur England och Frankrike inte var romaniserade engelskmän och franker - men daner, goter, saxer, vender, budlunger...

I en återskapad fred behövdes tydligen civil, social och individuell prestanda för att återuppbygga ett förödat Europa. Då behövs civilister igen - av alla kön och former. Vilket kan provideras om en lokal hövding, typ herse (hertig) eller jarl tog med seg urvalda från ett och samma län och gjorde en "stam" som kunde utvandra. Alltså kan en migration från Skandinavia vore nödvändig hjälp till efterkrigstidens Europa, - för att klara återskapa socialt, kulturellt och civilt fungerande samhällen. Sådant kan givetvis också omtalas som en mental re-kreation.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #22 skrivet: april 29, 2010, 08:34 »
Det finns ett nära samband mellan Sutton Hoo, Uppsala kungshögar och båtgravarna i Vendel, som framträder i detaljerna hos de skandinaviskt präglade föremålen i den fantastiska båtgraven från 670-talet. Han som blivit begravd var kung Raedwald, som en gång tagit kristendomen, men återgick till den gamla tron.Från svensk sida har det tidigare spekulerats i om den gravlagde kunde vara en ättling till Ivar Vidfamne, men Raedwald hörde sannolikt snarare till en furstedynasti, kanske sprungen ur de uppsvenska stormansätterna under 500-talet.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #23 skrivet: april 29, 2010, 09:04 »
När det gäller utvecklingen under 500-talet tror jag inte man får glömma bort att titta lite på vad som händer i landskapet också, och lyssna lite på vad kulturgeograferna har att säga. Jag laddade ned en forskningsöversikt gjord av Mats Widgren 1997 som jag tror håller rätt bra ännu och som behandlar också den möjliga nedgången i jordbruk och bebyggelse i skiftet mellan äldre och yngre järnålder. Rapporten finns här:
http://people.su.se/~widgren/Widgren_1997_Fossila_landskap.pdf

För Norrlands del kan man t.ex. läsa att pollenanalyser visar en tydlig nedgång i odlade grödor under 500-talet i hela Hälsingland och Medelpad. Men går man norrut till Ångermanland så visar dessa analyser tvärtom på en expansion från 500-talet och framåt. Så bilden är inte entydig. Även längre söderut sker förändringar. Stensträngslandskapet upphör under denna tid i de delar av östra Sverige (Uppland, Västmanland, Östergötland, Gotland, Öland) där den varit framträdande åtminstone sen 200-talet. Man övergår till (mer flexibla?) hägnader av trä, troligen flätverksgärdsgårdar och tycks samtidigt förflytta gårdarna något. Röjningsröse-områdena i delar av Småland och Västergötland verkar dock ha övergivits (delvis) redan tidigare under romersk järnålder.

Helt klart framträder en bild av stora förändringar som måste ha påverkat gemene man under 500-talet, men de "stora" katastrofteorierna med vulkanutbrott eller den justinianska pesten har väl numera övergivits som förklaringar.

/Mats

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #24 skrivet: april 29, 2010, 09:49 »
Gravar anlagda över husgrunder och tidigare gravar - från vilken tidsepok ser man att detta startar?

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #25 skrivet: april 29, 2010, 09:53 »
Precis, det är det jag menar. Det sk glappet i början av Vendeltid kanske delvis är en mental kreation. De vendeltida spår som nu börjar dyka upp här och där ligger ju dessutom ofta påtagligt nära historiska boplatser. Inne i byar med gravfälten alldeles inpå kyrkogårdar eller mitt ute på intensivt odlade fullåkern

Det kan vara en metodisk fråga. Vi letar helt enkelt på fel ställen. Nu har vi under snart 30 år grävt oerhört mycket äldre järnålder i fullåkersbygd. Vi vet hur vi hittar dessa perioder. Men vi hittar fortfarande oerhört lite från 500-talet.

Personligen anser jag att det är dels en metodisk fråga men även en reell förändring i kulturlandskapet. Landskapet omstruktureras, och den tidigare extrema expansion som skett klingar av. Kollar man på absoluta dateringar av fossil åker från sydsvenska höglandet så sker en kraftfull minskning under folkvandringstid och vendeltid. Många av platserna som övergavs under denna tid återkoloniserades inte förråän av torpare i historisk tid. Annars är det vanligt att de förhistoriska fossila åkrarna återanvändes under medeltiden, eventuellt för att överges under den senmedeltida agrarkrisen.

Referens: Häggström, 2007: Den folkvandringstida krisen i ett lokalperspektiv. Ur: Öggestorp och Rogberga - vägar till småländsk förhistoria.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #26 skrivet: maj 02, 2010, 18:43 »
I en studie av senare järnålder, baserad på fynden från Barshalder på Gotland, 2003, ger grävledare Martin Rundquist en bred och intressant analys på perioden i fråga.

Citat från: Rundquist,2003
Den största omvälvningen i det gradvisa utbytet av föremålstyper i gravarna markerar vendeltidens början under 500-talets andra fjärdedel. Folkvandringstidens början under 300-talets sista fjärdedel var, å andra sidan, inte en mera markant övergång än någon av fasgränserna inom yngre romartiden eller folkvandringstiden. Detta stämmer väl överens med utvecklingen inom bosättning och jordbruk på Gotland (Dan Carlsson 1979)

De mest dramatiska förändringarna under första årtusendet e.Kr. var
a) stengrundsbygdens etablering vid den yngre romartidens inträde i mitten av andra århundradet, och
b) samma bebyggelsesystems övergivande fyra hundra år senare vid vendeltidens inträde.


I ljus av fynden pekar Rundquist på sambandet mellan den civila och social ändring på Gotland och ändringar i den politiska situation i N-Europa under och efter folkvandringstid. I tiden efter västrikets sönderfall får Gotlands stormän tydligen idka stöd till Frisland och Frankrike.

Citat från: Rundquist, 2003
Yngre romartidens och folkvandringstidens boplatser och gravfält ger därmed ett intryck av samhällelig stabilitet, medan ett antal rika mansgravar från omkring år 500 kan ses som stressymptom förebådande den kommande omvälvningen.

 I ett större politiskt perspektiv verkar övergången från folkvandringstiden till vendeltiden i Skandinavien ha inneburit en omorientering hos eliten, från sydöstliga kontakter med germanskspråkiga grupper vid Svarta Havet (Fabech 1991; Germanen, Hunnen und Awaren) till sydvästliga kontakter med det merovingiska frankerriket (Steuer 1987).

Den kulturella ändringen under 500-talet syns alltså i handel och politiska förbindelser med utlandet. Konsekvensen är att samhället ställer om sej på ett grundläggande nivå, ända in i folkhemmets hem och härdar. Den gamla, traditionella arbetsfördelningen från bronsålder och äldre järnålder ändras.

400- och 500-talet är också den period där medeltidens äldsta litteratur (Widsith, Beowulf, etc.) beskriver en mycket orolig tid i Nord-Europa, där goterna involveras på flera nivån – från militärt deltagande till produktion av järn och vapen, jämte leverans av övriga ressurser. Under 500-talet ställs tydligen nya krav på Nord-Europas ”hinterland”, dvs. Östersjöns och Nordsjöns befolkning.

Citat från: Rundquist 2003
Det dramatiska skiftet från folkvandringstiden till vendeltiden innebar subtila förändringar i gravarnas genussymbolik. Det finns en tendens hos kvinnogravarna att anamma, som genusneutrala attribut, sådana som varit uteslutande manliga under folkvandringstiden. Denna förändring sammanfaller i tid med uppdykandet av kvinnofigurer på bildstenarna, ett medium som tidigare varit reserverat för avbildningen av manliga krigare. Med vendeltidens inträde finner vi nya symboliska öppningar i genusskillnadens gränslinje. Huvudsakligen rörde sig kvinnor in på manligt symbolterritorium.

Efter århundraden med krig, våldsbaserade regimer och ett förödande frigöringskrig behöver kontinentens länder inte bara militärt, men också ekonomisk och kulturpolitiskt bistånd. Det kan framstå som de gutniska stormännens insatser utrikes får konsekvenser för hela samhället på Gotland, så att de hemmavarande kvinnorna får överta sysslor och plikter som inom fredstidens normala traditioner legat på männen.

Analysen från Barshalder beskriver tydliga och relativt dramatiska ändringar, som till förundring är parallell i tid och typ med liknande, märkvärdiga  ändringar inom endera distrikt på den Skandinaviska halvön. Fortsätter Nordens arkeologer att producera flera analyser av denna karaktär kan vi snart få läsa Jordanes berättelser om goternas ursprung om igen - som pensum.    

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Norge ikring år 500
« Svar #27 skrivet: oktober 29, 2010, 22:30 »
Fynd från folkvandringstiden i Norge

Citera

Med rette vegger, flat bunn og pyntelig utformet dekor er det norske spannformede karet ganske unikt i Europa.

Den forhistoriske keramiske produksjonen i Norge er i europeisk perspektiv ganske enkel og grov, vel å merke hvis man ser bort fra folkevandringstiden, fra rundt år 300 til midten av 500-tallet. I løpet av disse årene blir pottemakeriet en del av samfunnsbildet også i Norge.

– Produksjonen er lokal, men den viser at vi også er en del av et germansk fellesskap. Det kan vi se i enkelte av dekorformene, sier Siv Kristoffersen, arkeolog ved Arkeologisk museum, Universitetet i Stavanger. Formen på karene, med rette vegger, flat bunn og ingen hank i siden, gjør at de ligner små spann eller blomsterpotter. Karene er i de fleste tilfellene dekorert og brent i ovn. – Det dukker opp nye spannformede kar ganske regelmessig. Senest i fjor fant vi et kar under en arkeologisk utgraving på Jæren, sier Kristoffersen.

De fleste spannformede karene er funnet på grav- eller boplasser. De ble trolig lagt i gravene for å romme mat eller gjenstander.

– Gjenstander som ble transformert gjennom ild, kunne skape et nytt liv av døden, forteller Kristoffersen. Hun forteller videre at det alltid blir funnet ett kar for hver person som er gravlagt. – Finner vi to spannformede kar i en grav, er det ofte to individer som er gravlagt sammen. Ved en utgraving i Sogndal fant arkeologene et stort leirkar med et lite kar oppi.

Artikel med illustrationer: http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/267188

På 500-talets mitt tar dom keramiska gravgåvorna i slut, vilket är ett nytt indicium på stora förändringar i dom Nord-Europeiska samhällen under folkvandringstidens senare del. Analyser av trädringar uppges fortfarande peka på "två somrar i rad, utan växtlighet". Närmaste orsak törs vara (den omdiskuterade) möjligheten för vulkanutbrott på Island...

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #28 skrivet: oktober 31, 2010, 13:47 »
Det kan framstå som de gutniska stormännens insatser utrikes får konsekvenser för hela samhället på Gotland, så att de hemmavarande kvinnorna får överta sysslor och plikter som inom fredstidens normala traditioner legat på männen.

Om du menar att orsaken till att kvinnor allt mer avbildas beror på att kvinnorna får överta sysslor och plikter som normalt är manssysslor så är jag oenig med dig. Jag menar istället att det har uppkommit en ny typ av seder och bruk, som främst utövas i hallmiljön, där kvinnorna kom att spela en viktig roll. Låt mig exemplifiera med den välkända episoden i Beowulf där"

"... Wealhtheow, Hroðgars gemål, med höviskt skick, hälsade de guldsmyckade männen i salen; och då gav den friborna makan en bägare först åt östdanernas odals skyddsherre, bad honom vara blid vid detta ölgille, vänlig mot männen. Den segerrike konungen mottog med glädje den bjudna salsbägaren.”

Doktoranden i Skandinavistik, Sharon Ratke, och Rudolf Simek - båda vid Bonns universitet - har skrivit en intressant artikel i boken "Odens öga - mellan människor och makter i det förkristna Norden. 2007." Ratke och Simek menar utifrån flera av guldgubbarna (där kvinnor avbildas) att:

"de ska förstås som avbildningar av lagarnas ritualer i en sekulär eller delvis sekulär kontext. Det är dock inte otänkbart att avbildningarna illustrerar en kombination av rättsliga gester, vanliga människor, förfäder och gudar på en och samma gång. (sid 189)"

Alltså, höviska ritualer på fornnordiskt vis, vilket syftade till att skänka allianser, avtal och överrenskommelser en mer ädel form. Med ädel menas status och en känsla av speciellt utvald. Vem som helst blev inte inbjuden i hallen och de som vistades där måste kunna föra sig. Det är här kvinnorna har en så viktig roll. Och just höviskhet är centralt för den senare utvecklingen. Den höviska kulturen utvecklades för ett mer civiliserat leverne: vänskapsbanden som knöts i festsalarna med dans, sång och fest var ett sätt för aristokratin att befästa sin makt. Höjdpunkten var givetvis den provensalska trubadurlyriken under medeltiden med kvinnan ännu mer i centrum där hon vara själva garanten för den civiliserade världen. Det är ofrånkomligt att vi här måste nämna Aliénor av Aquitanien.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #29 skrivet: oktober 31, 2010, 14:03 »
Den höviska kulturen utvecklades för ett mer civiliserat leverne: vänskapsbanden som knöts i festsalarna med dans, sång och fest var ett sätt för aristokratin att befästa sin makt. Höjdpunkten var givetvis den provensalska trubadurlyriken under medeltiden med kvinnan ännu mer i centrum där hon vara själva garanten för den civiliserade världen. Det är ofrånkomligt att vi här måste nämna Aliénor av Aquitanien.

Vad är förebilden till Hall-kulturen? Det har väl knappast uppstått ur tomma intet, antagligen är det sprunget ur någonting som Romarna gjorde?
Qui tacet, consentit

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #30 skrivet: oktober 31, 2010, 15:04 »
Vad är förebilden till Hall-kulturen? Det har väl knappast uppstått ur tomma intet, antagligen är det sprunget ur någonting som Romarna gjorde?

Jag tror snarare att det kommer från kelterna.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #31 skrivet: oktober 31, 2010, 15:36 »
Jag tror snarare att det kommer från kelterna.

Den kopplingen finns. Det klassiska verket om just detta är Michael Enrights bok "The Lady with a Mead Cup: Ritual, Prophecy and Lordship in the European Warband from La Téne to the Viking Age. 1996"


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #32 skrivet: oktober 31, 2010, 16:24 »
Järnålderns traditioner tycks ha rötter i bronsåldern. Enligt genetiska mätningar framgår att rötterna till dessa nordbon kan spåras tillbaks i stenålderns 'megalitkultur'. Höviska ideal, förstånd och beteende har tydligen spelat en roll redan i den stegvisa utveckling som ledde från fiske och fångst till en diversitet av hantverk, redskap, utvecklade boplatser och väl fungerande samhällen. Undertiden utvecklas megalit-strukturer, keramik, jordbruk, djurskötsel, hantverk, metallurgi, handel och vandel. Fasta ritual och högtider - enligt naturens lagar, solens gång och månens vikande - tycks man ha firat redan i jägarstenåldern, om man skall tro grottmålningar och hällristningar..

Järnålderns skandinaver hade tydligen långa kulturtraditioner, i när befattning med det övriga Eurasia. Intill romartid, då den kulturella och politiska situation drastiskt ändras. Norra Europa undgick den romerska expansion och fick alltså behålla sina kulturtraditioner ett tusen-år till. Frågan blir alltså varför skulle dom då behöva importera sina grundläggande värden, ideal och högtidsriter - jämte arkitekturen på kulturhus och församlingslokaler - utifrån? Enligt Renfrew (2005) gick 'kulturutväxlingen' efter älvar, kuster och handelsvägar "båda vägar" redan under flint- och bärnstenhandelns tid.

Vittnar inte fynden av stenålderns hantverk och keramik - och den senare smedkonst - att järnålderns nordbon redan hade egna, civilt utvecklade kultur-uttryck byggt på egna traditioner, kunskaper och färdigheter?!  

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sverige ikring år 500
« Svar #33 skrivet: oktober 31, 2010, 17:26 »
Den kopplingen finns. Det klassiska verket om just detta är Michael Enrights bok "The Lady with a Mead Cup: Ritual, Prophecy and Lordship in the European Warband from La Téne to the Viking Age. 1996"



Kalas! Den har jag faktiskt inte läst; tack för tipset!

Stefan