Författare Ämne: Sveriges historia på TV 29 april  (läst 79431 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #120 skrivet: maj 07, 2010, 17:07 »
Här är länkar till Maja Hagermans blogg:

Blonda äktsvenska luggar i Sveriges historia
http://majahagerman.blogspot.com/2010/05/blonda-aktsvenska-luggar-i-sveriges.html


Sverige åt svenskarna på TV
http://majahagerman.blogspot.com/2010_05_01_archive.html

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #121 skrivet: maj 07, 2010, 17:38 »
Maja Hagerman säger:

 "Att vetenskapen idag kan visa att det fanns olika sorters människor här redan för mer än sex tusen år sedan. Att människor inte kom EN gång eller TVÅ, utan oavlåtligt. Och att de kom hit från många olika håll och antagligen också talade olika språk! Det spelar som sagt inte så stor roll. Tittaren får är ändå intryck av något annat. På stenåldern var alla så gott som likadana här: blonda och äkt-svenska."

Hennes logik haltar rejält. Om människor förändrat sig över tid spelar det ju ingen roll vilka personer som visas fram, det blir fel oavsett vilka som framträder. En mörkhårig polack hade blivit fel eftersom dagens polacker knappast ser ut som polackernas ättlingar under järnåldern.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #122 skrivet: maj 07, 2010, 18:13 »
Ragnfast, jag tror att det beror på att befolkningen ökade så att det blev för lite bytesdjur kvar för att överleva som jägare. Sedan så kom man väl på att det är godare att dricka jästa produkter från växtriket än från dito i djurriket.. ;)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #123 skrivet: maj 07, 2010, 18:30 »
Hennes logik haltar rejält. Om människor förändrat sig över tid spelar det ju ingen roll vilka personer som visas fram, det blir fel oavsett vilka som framträder. En mörkhårig polack hade blivit fel eftersom dagens polacker knappast ser ut som polackernas ättlingar under järnåldern.

Ja, instämmer. Mycket kritik kan man rikta mot programmet (vi har ju kritiserat klädedräkten här, t.ex.) men här tycker jag Maja skjuter in sig på helt fel saker.

/Mats

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #124 skrivet: maj 07, 2010, 19:26 »
Nu har jag inte sett hela programmet man var verkligen Maja Hagerman med i programmet?? ???, körde lite snabbspoling förut så jag kan ju ha missat något..

Utloggad Maja Hagerman

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #125 skrivet: maj 08, 2010, 01:23 »
Jo, nu har jag skrivit lite mer utförligt om varför jag har tagit upp den här aspekten med svenskhet i min blogg. Ursäkta att komentarsfunktionen där inte funkar just nu. Ska jobba på att få igång den  http://majahagerman.blogspot.com/2010/05/mer-om-svenskheten.html

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #126 skrivet: maj 08, 2010, 08:33 »
Respekterar din ståndpunkt men har svårt att riktigt greppa att det är så otroligt fel att framställa nordbor som långa och blonda. Långa blonda nordbor finns i alla fall i min hembygd och de har funnits där länge ;)
Större problem finns det väl i denna serie..?

Personligen tror jag att svensken idag har ett otroligt stort behov av att känna ett historiskt sammanhang, Sverige är ett mångkulturellt land och ett land där vi under lång tid haft det ekonomiskt väldigt förspänt, allt har varit bra..- nu vänder det så sakteliga och svensken har svårt att se sin egen plats i samhället/historien, då följer att man "söker sig till en fast punkt", man vill se sig själv i historien- inget konstigt med det. Timells program är ett lysande exempel på svenskens ökade intresse. Historiska böcker, ökat intresse i lokala hembygdsrörelser osv är andra.

Att bemöta denna längtan med "ha, du finns inte!" blir, om än något sant, otroligt trist. ;)
Jag tror även att våra problem med integrationen går mycket, mycket bättre om svensken känner sig trygg i sin egen historia/kultur. Är övertygad om det. Men visst skall den historia som förmedlas vara korrekt, inte tu tal om det.


Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #127 skrivet: maj 08, 2010, 12:05 »

Att bemöta denna längtan med "ha, du finns inte!" blir, om än något sant, otroligt trist. ;)
Jag tror även att våra problem med integrationen går mycket, mycket bättre om svensken känner sig trygg i sin egen historia/kultur. Är övertygad om det. Men visst skall den historia som förmedlas vara korrekt, inte tu tal om det.

Jag vill redan här påminna om att vi i denna tråd diskuterar TV-programmet och inte nutidspolitik/integration.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #128 skrivet: maj 08, 2010, 15:49 »
Tycker synd om författaren till boken "Bronsåldersmordet" som fick hela sin forskning omtalad i TV, men inte omnämndes vid namn en enda gång...Var det honom man kunde chatta med efter programmet?

Tyckte också att man gick lite väl fort fram i det senaste programmet, även om inslaget om Kiviksgraven faktiskt var bra. Blev sugen på att åka dit i sommar, det var ju ett tag sedan man var där.

Lite synd att de inte tog med de experiment som gjorts på Lejre i Danmark när det gäller bronsålderns klädedräkter och begravningssätt. De har bland annat rekonstruerat Egtvedspigens dräkt.

Ser i alla fall fram emot nästa veckas avsnitt - vikingatiden!

Fortfarande ingen som vet var de rekonstruerade delarna är inspelade? Vilken/vilka forntidsbyar som använts?

/Åsa.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #129 skrivet: maj 08, 2010, 17:20 »
Jo, nu har jag skrivit lite mer utförligt om varför jag har tagit upp den här aspekten med svenskhet i min blogg. Ursäkta att komentarsfunktionen där inte funkar just nu. Ska jobba på att få igång den  http://majahagerman.blogspot.com/2010/05/mer-om-svenskheten.html

Kul att du hittade hit, Maja!
Efter att ha läst dina senaste blogginlägg om bronsålders/järnåldersprogrammet kan jag nog förstå vad du vill åt, svensk-begreppet kring bronsåldern och den tidiga järnåldern framställdes ju rätt naivt i det avsnittet. Som jag förstår det är du mer bekymrad över hur man hanterar svenskbegreppet mer än att man (som några av oss hävdar här) faktiskt berättar rena felaktigheter om forntiden. Vi har alla våra käpphästar, så jag kan köpa det.

Däremot tror jag du har lite för stora förväntningar på programmet om du tror att man kommer att
Citera
öppna perspektiven kring identitet, härkomst och historia
. Eller att hitta
Citera
ett lite mer eftertänksamt och resonerande, prövande tonläge kring Sveriges historia i kommande avsnitt
. Du märker väl med vilken fart man drar på genom historien i denna ganska nervösa TV-serie - man hoppade ju över i stort sett hela bondestenåldern!

(Om du inte får till kommentarfunktionen på din blogg så kan jag rekommendera att skriva på forumet här  ;) )

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #130 skrivet: maj 08, 2010, 17:38 »
Lite synd att de inte tog med de experiment som gjorts på Lejre i Danmark när det gäller bronsålderns klädedräkter och begravningssätt. De har bland annat rekonstruerat Egtvedspigens dräkt.

Ja, det hade varit intressant!
Betr. Egtvedflickans dräkt så kändes det kanske att man drog lite väl stora växlar på det - Martin inledde ju glädjestrålande med att man nu faktiskt vet hur man gick klädd på bronsåldern. Vad jag är ute efter är förstås hur representativ hennes dräkt var för samtidens kvinnor - det finns ganska många tecken på att hon levde ett högreståndsliv, med välskötta naglar och hår osv. (som vi diskuterat i en annan tråd tror jag). Och som vanligt när det gäller gravar är det svårt att veta om man klädde upp den döda på något speciellt sätt, möjligtvis, inför resan till dödsriket, eller om det var hennes dagliga kläder som återfanns.

/Mats

Utloggad Maja Hagerman

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #131 skrivet: maj 08, 2010, 18:43 »
Jo, sakliga konstigheter och rena tokigheter är det ju gott om. Och dem har ju många här på bloggen varit snabba att hitta. Men - precis som du var inne på - jag ville lägga till ytterligare ett perspektiv, utan krav på att just det måste vara det enda av betydelse.

Värre är väl att det är rätt tråkig TV. Inte så lyckad lösning formmässigt, de verkar inte ha så kul ihop helt enkelt, Dick och Martin. Var är regisssören som får dem att trivas. spänna av och börja skoja lite med varandra? Serien är ju egentligen typisk familje-TV. En trofé som TV4 tog hem i tävlan med SVT. jag misstänker att den skulle ha sänts på bättre sändningstid kl 20.00 och med kraftfullare marknadsföring om man varit nöjda med slutresultatet. Nu går den som en bakvagn till kungahuset. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #132 skrivet: maj 08, 2010, 19:02 »
Min uppfattning är att folk överlag tycker att programmet är bra. Att det visar historien på ett sätt som gör det spännande och underhållande och inte är grått och trist. Så formspråket tilltalar nog folk!

20.00 räknas väl också som prime-time så TV4 har nog hoppats en hel del på programmet, och faktummet att det ligger bland mest visade på TV Play talar väl också för att satsningen är relativt lyckad.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #133 skrivet: maj 08, 2010, 19:06 »
Det sändes inte på prime-time, utan 21:00. Eller missförstår jag dig?

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #134 skrivet: maj 08, 2010, 19:17 »
Det sändes inte på prime-time, utan 21:00. Eller missförstår jag dig?

/Mats


Japp, kl 21 sänds det. Är det någon som hört något om tittarsiffror?

/J
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #135 skrivet: maj 08, 2010, 19:36 »
Du missförstår ingenting, det är jag som skriver fel.  Primetime brukar ligga mellan 19 och 22 med lite olika avvikelser i olika länder. 2100 är alltså primetime, likväl som 2000.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Maja Hagerman

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #136 skrivet: maj 08, 2010, 20:53 »
Det finns skäl till att stora, breda familjeprogram som Allsång på Skansen, På Spåret och Så ska det låta är placerade just 20 00

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #137 skrivet: maj 08, 2010, 21:07 »
Vilken tid gick ditt program?
För övrigt ett mycket underhållande och intressant program.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #138 skrivet: maj 08, 2010, 22:15 »
Det finns skäl till att stora, breda familjeprogram som Allsång på Skansen, På Spåret och Så ska det låta är placerade just 20 00

och sen kommer Skavlan, Aktuelt och House klockan 21.  Primetime är längr än en timme!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #139 skrivet: maj 09, 2010, 10:19 »
Ragnfast, jag tror att det beror på att befolkningen ökade så att det blev för lite bytesdjur kvar för att överleva som jägare. Sedan så kom man väl på att det är godare att dricka jästa produkter från växtriket än från dito i djurriket.. ;)

Där tror jag att du slog huvudet på spiken! Alkoholen har ställt till med mycket elände och är naturligtvis den främsta anledningen till att det stora flertalet av oss inordnar oss i löneslavsamhället. Får vi bara ta den där fredagsbläckan så går vi snällt tillbaka till jobbet på måndagen. ;)