Författare Ämne: Sveriges historia på TV 29 april  (läst 79020 gånger)

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #140 skrivet: maj 09, 2010, 12:19 »
Fortfarande ingen som vet var de rekonstruerade delarna är inspelade? Vilken/vilka forntidsbyar som använts?

Bl.a. några av stenåldersscenerna med husen och kanoterna är ganska säkert inspelade i Ekehagens forntidsby utanför Falköping, medan offerscenerna där man gick ut på en sorts brygga och kastade gåvor i vattnet kan ha varit i Tanum, Vitlycke museum.

Bengt

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #141 skrivet: maj 09, 2010, 14:28 »
Hej Bengan!
Vad tycker du om serien hittills?
Jag tycker den är underhållande. Stort plus i kanten till Martin Timell.
Lite för mycket faktafel från Dick. Pinsamt att han inte verkade känna till
Levenestenen. Jag skrattade gott när Dick höll bronssvärdet och förklarade
att det var med det som kriget kom till Norden.

Jag saknar naturligtvis Askeberga, gerumsmanteln, folkvandringstida guldet osv

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #142 skrivet: maj 09, 2010, 21:11 »
Hejsan Ti!
Jodå, serien tål allt att ses. Det är ju givet att det allra mesta ur vår historia inte får plats under de 45 minuter varje avsnitt har till sitt förfogande. Men tänk om alla dessa moderna scener med folkvimmel på Stockholms gator och tunnelbanor strukits till förmån för det som programmet egentligen handlar om, vad mycket mer man skulle ha hunnit med. Men varför inte skriva nere i ett hörn av TV-bilden vilka platser det är som kameran sveper över, så slipper man gissa. Nu känner jag ju till Ekornavallen, Karleby och Luttra m.fl., men sedan får jag vackert sitta och undra över vilka andra vackra platser det är som i förbigående enbart visas upp som en illustration. Ser med spänning fram emot nästa program, åren 800-1100; fanns det några vikingar någon annanstans än på Björkö i Mälaren...?   ;)
Varnhem skall tydligen vara med, iaf. Om det nu ör Överbo kyrka som dyker upp?
http://www.vastarvet.se/upload/vastarv/bilder/Sveriges%20historia/Sveriges%20Historia%20Pgm1-6.pdf

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #143 skrivet: maj 09, 2010, 21:26 »
Tack för den adressen Bengan!
Ser att han ska ta upp Sankta Elin i 4:an, ska bli intressant.
I boken fegade han ur, och drog det mest elementära om henne.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #144 skrivet: maj 09, 2010, 22:37 »
Hittade en blänkare om det kommande avsnittet om Elin:

Klicka här!

Kolla in en festklädd Dick 40 sek in i klippet.

Misstänker att seriens kvalitet kommer att höjas när han kommer in på mammas gata.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #145 skrivet: maj 11, 2010, 03:13 »
Värre är väl att det är rätt tråkig TV. Inte så lyckad lösning formmässigt, de verkar inte ha så kul ihop helt enkelt, Dick och Martin. Var är regisssören som får dem att trivas. spänna av och börja skoja lite med varandra?

Skönt att du säger det uppenbara: Dick är inte arkeolog!

Jag själv är arkeolog men skulle aldrig drömma om att utse mig som expert i sådant som jag själv inte är specialinsatt i. Låt mig ge ett exempel. Åsa M Larsson är en av arkeologiforums stenålderskännare. Jag själv intresserar mig mest för äldre järnålder men har en enorm begåvning att kunna läsa snabbt och mycket och utgår från att ha läst mer böcker och artiklar om stenålder än henne. Trots det är Åsa proffset och jag är novisen, Åsa är min mästare. Arkeologisk kunskap handlar inte om att läsa ett visst antal hyllmetrar av böcker utan om mycket annat. Bara en sådan sak: en bra trädgårdsmästare kan inte legitimera sin kunskap genom att referera till böcker utan genom praktisk erfarenhet, trots alla akademiska poäng. Detta betyder: vill vi veta den arkeologiska vetenskapshistorien så vänder vi oss till idéhistoriker (eventuellt journalister som dig), vill vi veta specifikt om stenålder så vänder vi oss till Åsa eller Welinder.

Alltså: problemet med tv4:s program är att man utgår från att historievetenskapen kan täcka alla historievetenskapliga discipliner.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #146 skrivet: maj 11, 2010, 08:22 »
Nu tror jag Maja var ute efter det lite mer personkemiska också, men jag håller med dig ändå. Det blir lite fel när novisen (=Martin) ska ha med sig "fackmannen" för att konsultera, men fackmannen inte visar sig vara någon större fackman på området. Det hade nästan varit bättre att Martin själv fått dra hela fornhistorien istället (utifrån fackmannamässigt manus förstås). Vi får väl se om det kan säga "klick" mellan de båda i kommande avsnitt. Kommer vi bara in på medeltiden så tror jag att vi slipper se några fadäser med historiska fakta och slutsatser, där är ju Dick inne på betydligt fastare mark.

/Mats

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #147 skrivet: maj 11, 2010, 08:44 »
Nu har Dick agerat privatlärare åt Westling. Förhoppningsvis har de fokuserat på lite senare perioder än de två första avsnitten. Det sista vi vill ha är ju någon i kungahuset som inte är påläst.

http://www.aftonbladet.se/brollopet/article7107181.ab
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #148 skrivet: maj 11, 2010, 09:40 »
Värre är väl att det är rätt tråkig TV. Inte så lyckad lösning formmässigt, de verkar inte ha så kul ihop helt enkelt, Dick och Martin. Var är regisssören som får dem att trivas. spänna av och börja skoja lite med varandra? Serien är ju egentligen typisk familje-TV. En trofé som TV4 tog hem i tävlan med SVT. jag misstänker att den skulle ha sänts på bättre sändningstid kl 20.00 och med kraftfullare marknadsföring om man varit nöjda med slutresultatet. Nu går den som en bakvagn till kungahuset. 

Hej Maja!

Jag har lite insyn i produktionen. Det har varit stor omsättning på regissörer och personal på hela serien, och en stor del av det material som spelades in underkändes och fick göras om. TV4s producenter hade också väldigt mycket åsikter. Dick fick dålig information, och bokades upp för långa tider som sedan inte utnyttjades, och Martin hade svårt att hålla sig till ett manus. Detta skapade irritation och frustration och klipparna har gjort underverk med många av scenerna. Även om regissörerna verkligen försökte få till en lite mer avspänd stämning var det mycket att hämta in, och jag förstår att det inte funkade. Så, som jag har förstått förutsättningarna under själva inspelningen är slutprodukten faktiskt ganska bra...

//Henrik

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #149 skrivet: maj 11, 2010, 10:41 »
Så, som jag har förstått förutsättningarna under själva inspelningen är slutprodukten faktiskt ganska bra...

låter ungefär som en blåkopia på utgrävarna...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #150 skrivet: maj 12, 2010, 21:26 »
Ska bli mycket intressant att höra vad Dick har att säga om Uppåkra - det dyker upp i morgondagens program...

/Åsa.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #151 skrivet: maj 14, 2010, 13:05 »
Nå, vad tyckte ni om avsnittet om vikingatiden?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #152 skrivet: maj 14, 2010, 14:34 »
Nå, vad tyckte ni om avsnittet om vikingatiden?

Bra avsnitt som visade lite olika aspekter av yngre järnåldern (handel, krigare, män, kvinnor, runstenar, utgrävning osv), kul också att det inte var så Birkafokuserat.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #153 skrivet: maj 14, 2010, 22:45 »
Men Dicken närmar sig "hemmaplan" och blir än mer självsäker i sina uttalanden.  Han hävdar till en början att Uppåkra är Nordens största vikingatida stad... trots att han i samma andetag förundras över att staden varit helt okänd till aldeles nyligen.  Dessutom hävdar han att slavar var vikingarnas viktigaste handelsvara och att dom hämtar dom efter de ryska flodernas stränder...   har han nåt som helst belägg för nåt av det?

Ytterligare hävdar han att de flesta "svenska" vikingarna for i österled... det har han knappast heller belägg för och det är rätt förvånande att han fastnat i denna gamla och stela bild av att dankar och norrmän for västerut och svenskar österut....


Svagt program, även bildmässigt tycker jag, vikingar som stormar i land har vi sett nog av...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #154 skrivet: maj 15, 2010, 13:41 »
Det har varit genomgående programmet att han använt svenskar som begrepp för de som bott i östra Sverige. Inte så konstigt med tanke på hur länge de västra landskapen (Halland, Bohuslän) tillhört Danmark och Norge, men visst blir man trött på detta, speciellt efter fyndet av de halshuggna "Svenska" vikingarna i Dorset.

Slavar har nog Dick koll på. Han skrev en boktrilogi om slavar för inte så länge sedan. Och visst finns det beskrivet att nordbor handlat med slavar, precis som Dick beskrev.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #155 skrivet: maj 15, 2010, 15:28 »
Slavar har nog Dick koll på. Han skrev en boktrilogi om slavar för inte så länge sedan. Och visst finns det beskrivet att nordbor handlat med slavar, precis som Dick beskrev.

Frågan är väl om slavar varit den viktigaste handelsvaran, som han påstod.

Dessutom har ju hans kunskaper och tolkningar i slavfrågan ifrågasatts av en del debattörer.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #156 skrivet: maj 15, 2010, 20:22 »
Ser man ordet "träl" i saga-litteraturen hittar man en relativt tydlig definition i Rigstula. Där beskrivs en samhällsbyggande fas där kungen ("Rig"); själv gör tre olika samhällsklassar, som var sej ansvarar för tre olika nivån av samhällsfunktioner: "jarlar" som styr regioner, "karlar" som sysselsätter och styr gårdar/bygder och "trälar" som befolkar och utför dom vardagliga funktioner. Notera att enligt Rigstula är också trälarna "kungens barn".

Man kan alltså betrakta dessa klasser som (låg-)adel, bönder och bondebarn (husfolk). Sista kategori blir givetvis den större, i mängd, varför "trälarna" utgjorde det värkställande lag - och därmed den allmänhet som i praktik formade "lag-bildningen".

Under handelsfärder, såväl som under kris- och krigstider, där en militär kommando-följd krävs, blir givetvis trälarna dom "menige soldater" som får ta order från sina hövitsmen och riddare (officerer). Att tolka detta som "slaveri" blir dock ett fördummande missförstånd.

(Att en vikingahär efter ett vunnet slag tog gisslan - som dom sen utbytte för materiella värden - är sen en helt annan sak. Men man hämtade nog inte slavar till handel hemma i egen familj.)

Att använda ordet träl som synonym för slav blir alltså ett grovt fel. Med mindre man anser att 90 % av dagens svenskar fortfarande är "slavar".
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #157 skrivet: maj 15, 2010, 20:51 »
Frågan är väl om slavar varit den viktigaste handelsvaran, som han påstod.

Dessutom har ju hans kunskaper och tolkningar i slavfrågan ifrågasatts av en del debattörer.

Det fanns en rad varor som var betydligt mer profitabla än slavar. För det första var dom arktiska områden världens ända producent av ren lampolja, vilket utvinnas av sälspekk. Sen var man ensam om att producera benredskap från val, älg och ren, jämte skinn, pälsvärk och rep från arktiska djur. Med tiden blev Norden också stor exportör på metaller, speciellt järn.

Sen kan man beakta att det var dessa de samma miljöer som utvecklade båt-, sambands- och handelskulturerna efter älvleden mellan Östersjön och Medelhavet, Svarta havet och Kaspihavet - ända sen bernstenshandelns tid.

Dom första berättelser om "vikingar" som handlar med "slavar" skriver sej - så långt jag vet - från dom arabiska källors beskrivningar om "Rus-folket". Men då skriver vi redan 800-talet, då beväpnade vikingar - efter Rurik - dök upp norrifrån för att bistå och försvara sina sarmatiska och skytiska handelspartners vid Svartahavet och Kaspihavet.

Att dom stigmatiserats av fientliga araber, avarer, perser eller turkmener är kanske inte alldeles konstigt. När Ibn Falladn - som uppenbart inte sett allt av vad han beskriver - behöver styrka sin litterära kontenta innan han törs återvända till Bagdad - så vore det för honom relativt opportunt att styrka dramatiken i sina redogörelser om de nya 'väringarna' från norr.  

Hör inte en analys av skriftställarnas politiska och personliga motiv till legio källkritik bland professionella skriftstolkare?  
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #158 skrivet: maj 15, 2010, 23:15 »
Säkerligen handlade vikingar med slavar, men jag har svårt att se hur det skulle funka med att regelbundet skaffa sig råvaran efter de ryska floderna. Vikingarna är helt enkelt för integrerade i samhället där för att det ska vara rimligt att tro att man regelbundet ska kunna föra bort stora mängder folk.  Det har säkert varit vanligt förekommande men jag tror inte så vanligt att det förklarar de långa handelsvägarna i öster och den rikedom som spridits därifrån

Jag tror också mer på pälsverk, animaliska oljor och ben från arktiska djur men kanske också tjäran börjat göra sig gällande som handelsvara
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #159 skrivet: maj 16, 2010, 15:02 »
Tyckte att avsnittet var så där...för mycket fokus på Birka. Inget omnämnande av plundringarna av England, Tyskland, Frankrike vilket ändå spelat en stor roll i den vikingatida historien. Lite skrattretande att de norska vikingarna som koloniserade Island skulle ha tagit med sig slavinnor som kunde föda barn åt dem...visst, det förekom säkert, men man vet ju att de tog med sig sina fruar och barn dit. Alldeles för mycket fokus på Ibn Fadlan, det fanns ju betydligt fler som skrev ner sina iakttagelser av vikingarna och Ibn Fadlan har ju ifrågasatts mer än en gång.

Och varför låter Dick Harrison som Bengt Fritihofsson (vinexperten på TV4)? Har de umgåtts för mycket i korridorerna under inspelningen tro? ;D

/Åsa