Författare Ämne: Vad säger fornborgarna om dåtidens samhälle?  (läst 86396 gånger)

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad säger fornborgarna om dåtidens samhälle?
« Svar #60 skrivet: april 26, 2010, 11:55 »
Dåtidens bostäder/gårdar var byggda av trä samt hade, troligtvis halmtak = de är mycket brännbara och därmed svåra att försvara. Sagorna sätt att ta död på motståndare är ju mycket ofta att just bränna dem inne.

För mig blir konsekvensen av detta mycket logisk. För att undvika att brännas inne sökte man höjd eftersom detta var en stor fördel i en dåtida strid, man byggde en stenmur som inte kunde brinna och på den satte man en palissad som mer var ett infanterihinder än en skyddande träkonstruktion. Även om palissaden eldades upp hade man en 2 meter stenmur – och därmed ett övertag. Fornborgsbyggandet blir då en naturlig konsekvens av svårförsvarade eldfängda boningshus.

En palissad kan med lätthet byggas direkt på mark. Några stenmurar behövs egentligen inte om man byggde en tät palissad – men man valde att släpa sten vilket var ett oerhört jobb eftersom sten inte var brännbart – och man ville ha fördelen av höjd.

Jag har svårt at se att man bär sten upp på en bergstopp för att bygga en stenmur runt en kultplats. En palissad borde vara betydligt enklare att bygga och enklare att designa ”fin” och imponerande. Men kanske var sten det man ville ha, kanske ville man försvara sin kultplats på samma sätt våra första kyrkor hade försvarstorn? Kan vi se en koppling där? Något som levde kvar från fornborgstiden?

I det resonemanget kan alltså en kultplats ha blivit lagd där den går att försvara – och vi ser enbart lämningarna efter försvarsmurarna idag? En kultplats behöver inte vatten (jämför kyrkgåendet på söndagar mellan 11 och 12) men en borg behöver vatten – så kanske förlade man kultplatser/borgar där det fanns kallkällor – eller – användes vatten på kultplatserna i samband med offer? Vi vet ju att under vikingatiden fanns det brunnar på offerplatser, i alla fall några.

Om jag var en angripare som ville plundra gårdar skulle jag vara tacksam om befolkningen flydde till en plats där jag kunde hålla dem instängda utan att behöva strida med dem – för att i ”lugn och ro” sedan plundra bygden de kom från.
Frågan är om man i en fornborg hade en vårdkase så att man kunde varna grannbygdens folk så att de, antigen kunde fly – eller komma till hjälp? Det är ju en logik i detta faktiskt, alltså återigen höjdläget. Finns några sådana fynd i utgrävda fornborgar?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #61 skrivet: april 27, 2010, 01:51 »
Med allt fler fakta på bordet blir fornborgarnas syfte och betydelse numer, lyckligtvis, byggt på ett minimum av objektiv kunskap. När man i Finland daterad fornborgar tillbaks till yngre stenålder är det snarare inkonsekvent att "värdera" åldern på svenska fornborgar - närmast unisont - till "romersk järnålder". Innan man fått rena prov från ett antal fundament - och inte enbart från kulturlagren - kan man inte se värderingarna som annat än "tyckande", hur än begrundade och "rimliga" dom är.

Sten har det varit nog av sen stenåldern, också i Sverige. Storväxt skog kan det faktisk ha varit klenare med i den tid våra första pionärer blev bofasta. Det är sålunda inte "orimligt" - och definitivt inte "omöjligt" - att tänka sej att våra äldsta fornborgar har nära samma ålder som våra äldsta megaliter.

I en intervju med Catharina Ingelman-Sundberg (2004) kommer arkeologerna Olausson och Schönbeck fram med en del fakta som givetvis är mycket kärkomna för den här debatten:    

Citat från: SvD

– Fornborgarna hade många funktioner. Vi har hittat djurben, vävtyngder, keramik och husrester. I vissa fall tycks här ha bott en maktelit, berättar docent Michael Olausson vid Stockholms universitet. I mer än tjugo år har han ägnat sig åt att reda ut vad dessa befästningsverk stått för och tycker sig kunna börja tolka dem.
– Platserna ser ut att ha dominerats av en elit som kontrollerade hantverket i området, handeln, distributionen och kulten.

– Det här vet ingen säkert, men fynden innanför vissa fornborgar har rika kulturlager. Här har man levt och verkat. En lokal aristokrati tycks ha kontrollerat försvar, handel, distribution och hantverk, berättar Michael Olausson. Borgarna kan ha fungerat som lokala maktcentra för styrande med både politiskt och religiöst inflytande.

Denna teori får stöd av det arkeologiska materialet. Medan en icke befäst boplats eller gård innehåller ett kulturlager på någon eller några decimeter, kan fyndlagren innanför fornborgarna vara över en meter tjocka.
Dessutom har forskarna hittat vävtyngder, keramik, förrådskärl och spår av en omfattande varuproduktion. De människor som bott och verkat i skydd av borgen har tillverkat allt från kammar och nålar till vapen, smycken och spännen. Hantverket höll hög klass. Smycken och spännen har i en del fall varit förgyllda. Arkeologerna har även funnit kvarnstenar och personliga ägodelar, fynd som tyder på att man bott här under en längre tid.
http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/fornborgar-i-nytt-ljus_127573.svd

Tätheten av borgar berättar om en enhetlig kultur i större områden, tydligt efter olika vattenvägar. Olausson betonar dom civila funktioner och ser strukturer av fornborgar i flera landskap som ett uttryck för stratifierade kultursamhällen.  

– Fornborgarna har alltså inte bara varit tillflyktsorter när fara hotade, utan permanenta boplatser för överheten. Och i till exempel Runsa, utanför Stockholm, har säden inte odlats på plats. Den har kommit färdigproducerad till anläggningen, kanske som skatt eller i utbyte mot något annat, säger Michael Olausson. Även fornborgen i Fållnäs på Södertörn och Gåseborg i Järfälla uppvisar ett liknande mönster.

Arkeolog Mathias Schönbeck från länsmuseet betonar det organiserade mönster man byggt borgarna. Jämnfört med gemensamma former och stilarter inom handtvärkskonsten kan man givetvis ana en regional gemensamhet av kunglig karaktär...

- Borgarna är placerade som ett pärlband utmed vattenlederna från kusten in mot östgötalandskapen med Vättern i centrum. Befästningsverken ligger i siktlinje av varandra från Söderköping till sjön Roxen (...)
– Systemet med fornborgar visar på en antydning till kungadömen i Östergötland och Västergötland, säger Mattias Schönbeck.

Frågan om en objektiv datering torde därmed vara accentuerad...  8)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #62 skrivet: april 27, 2010, 08:43 »
Det är oerhört stora skillnader mellan fornborgar i östra och västra sverige, att då prata om "svenska" fornborgar blir väldigt knepigt.

Vet du på raken några signifikanta skillnader mellan fornborgarna i Bohuslän/Halland gentemot de typiska uppländska/sörmländska/östgötska borgarna? Har inte varit uppe på någon västsvensk fornborg vad jag kan minnas, de få gånger man kommer till Bohuslän springer man ju mest efter hällristningar, vilket ju är lite ensidigt förstås. Eller en och annan hällkista.

/Mats

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #63 skrivet: april 27, 2010, 09:01 »
Med allt fler fakta på bordet blir fornborgarnas syfte och betydelse numer, lyckligtvis, byggt på ett minimum av objektiv kunskap. När man i Finland daterad fornborgar tillbaks till yngre stenålder är det snarare inkonsekvent att "värdera" åldern på svenska fornborgar - närmast unisont - till "romersk järnålder". Innan man fått rena prov från ett antal fundament - och inte enbart från kulturlagren - kan man inte se värderingarna som annat än "tyckande", hur än begrundade och "rimliga" dom är.

Riktigt så illa är det väl ändå inte. De borgar som nämnts, Runsa och Gåseborg, och ju C14-daterade, till sen romersk järmålder eller folkvandringstid om jag inte minns fel. Även Darsgärde är C14-daterad till folkvandringstid. Men det stämmer att de allra flesta fornborgar, ofta av mer blygsamma dimensioner, aldrig är undersökta eller daterade, somliga av dem anses vara från bronsålder. Men jag tror Michael Olausson skulle skriva under på att det finns en koncentration i de kända dateringarna kring just folkvandringstid.

/Mats

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #64 skrivet: april 28, 2010, 00:24 »
Riktigt så illa är det väl ändå inte. De borgar som nämnts, Runsa och Gåseborg, och ju C14-daterade, till sen romersk järmålder eller folkvandringstid om jag inte minns fel. Även Darsgärde är C14-daterad till folkvandringstid. Men det stämmer att de allra flesta fornborgar, ofta av mer blygsamma dimensioner, aldrig är undersökta eller daterade, somliga av dem anses vara från bronsålder. Men jag tror Michael Olausson skulle skriva under på att det finns en koncentration i de kända dateringarna kring just folkvandringstid.

/Mats

Det vore oerhört intressant med ytterligare information om daterade fynd från fornborgar. Finns det nåt arkiv...?

Objektiva mätningar av ålder på sten, stensättningar, dösen, hällristningar och stenmurar har varit närmast omöjligt innan geokemi och kärnfysik klarade urskilja atomära värden. Av den orsak har traditionell arkeologi fått estimera åldern på alla hällristningar, dösen och fornborgar  på basen av "värderingar". Dessa vilar i sin tur på fyndens kontext, vilket är en krävande diciplin i sej. Sen skal denna kontext kvalificeras mot mer eller mindre giltiga jämförelser, etc, etc. Med tiden får man en "relativ sanning" - baserad på EN konsensus av ett antal möjliga. Dateringen av Gotlands bildstenar är ett bland många exempel. Anslagen av fornborgarnas ålder ett annat. Men hur sanna är dom...?

Fornborgarnas ålder är bland dom tydligaste exempel på en "konsentuell" sanning. Problemet vore att objektiv sanning inte kan hittas vid omröstning, men med mätning. Som det framgått i den här tråden är dock forskningsmaterialet relativt svagt då få grävningar och metodiska analyser OCH mätningar gjorts. Även vad gäller studier är bakgrunden tunn, Olausson och Rosenkvist tycks vara bland pionärerna inom kåren...?!

Sen är det nån invändning, såklart;

När Olausson använder "yngre järnålder" som mall verkar det vara i tråd med den gamla konsentan och i avsaknad av ett större antal (målmedvetna) grävningar OCH tillhörande analyser. Sen har vi osäkerheten med kolprov från ett oskyddad strata. Om spindeln stannar på t.ex. "1485 (+/- 3%)" före nutid, kan det ju betyda att man hittat ett handtag från borgens sista spinnerska - och inte alls den första. Allt hänger ju på en mycket noggrann stratigrafi, kontext, dom övriga fyndens ålder, m.v..

Att läsa fornborgarna som en abrupt konstruktion från 300-talet och sen berätta att dom avlägsnades lika fort som dom kom - nått århundraden senare - går svårligen i hop med tanken på forntidens svenskar som förnuftiga väsen i ett historiskt kultiverad samhälle.
Kulturhistorien - som resultat av dom hundra tusen vardagar - får ses i ett evolutionärt och inte revolutionärt perspektiv. Det tycker jag följande tacksamma sammanfattning och fakta belyser:

Det är oerhört stora skillnader mellan fornborgar i östra och västra sverige, att då prata om "svenska" fornborgar blir väldigt knepigt. Kanske skall man se dem landskapsvis och se om man den vägen kan få ut några generella regionala karaktäristika. Att karaktärisera dem kronologiskt är som sagt fullständigt omöjligt. Det finns helt enkelt för dåligt med absoluta dateringar.

För övrigt kan jag väl passa på att nämna att Gripeberg i Kronobergs län (Småland) har delundersökts under senare år. En datering av träkol som jag såväl som undersökarna uppfattar som kontextuellt säker (från stenmurens bottenlager / anläggningsfas, stamved tall) dateras till bronsålder period V-VI. Gripenberg finns publicerad i Urminne nr 2008/7 vilken kan beställas t.ex. från Smålands museum. Eftersom jag var redaktör för tidskriften i fråga så hade jag en del diskussioner med författarna ang dateringen, och den är som sagt vederhäftig.

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
« Svar #65 skrivet: april 29, 2010, 08:05 »
Vet du på raken några signifikanta skillnader mellan fornborgarna i Bohuslän/Halland gentemot de typiska uppländska/sörmländska/östgötska borgarna? Har inte varit uppe på någon västsvensk fornborg vad jag kan minnas, de få gånger man kommer till Bohuslän springer man ju mest efter hällristningar, vilket ju är lite ensidigt förstås. Eller en och annan hällkista.

Jag har egentligen samma problem som du, men omvänt. Har inte varit på några fornborgar i svealand. Min tanke utgick från öland och gotland, och det är ju rätt annorlunda skapelser gentemot västsverige.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #66 skrivet: april 29, 2010, 09:20 »
Ja, tittar man på kartan över fornborgar i Sverige (t.ex. i Hyenstrands "Fasta fornlämningar...") så är det en väldig koncentration i Uppland, Södermanland, Östergötland (speciellt på Vikbolandet), Tjust-bygden samt Bohuslän-Halland. Övriga Sverige är fornborgsmässigt glesbygder faktiskt jämfört med dessa områden, och det är nog något man får komma ihåg när man diskuterar dessa anläggningar. Östersjö-öarna har ju lite specialla borgar av låglandstyp, som du säger.

Det vore rätt intressant att jämföra fornborgarna mellan det västliga och det östliga kärnområdet. Det är väl mest höjdborgar i båda fallen antar jag, men liknar konstruktionerna och placeringen i landskapet varandra? Michael eller någon annan har kanske gjort något sådant redan, jag har inte läst hans avhandling (man kanske snart har kommit till den punkt i livet där man måste ta sig igenom den  :) ).

/Mats

Utloggad Leif

• Gode
    • Älgflugornas herre
« Svar #67 skrivet: april 29, 2010, 09:38 »
Sedan kan jag faktiskt bli rätt skeptisk ibland nÄr jag besöker en fornborg. Jag blir långt ifrån alltid övertygad om att det var rätt att registrera den som fast fornlämning....

Bloggar:

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #68 skrivet: april 29, 2010, 10:09 »
Det är ju ett rätt stort antal att besöka om man ska kunna säga att dom ilknar varandra i öst och väst. Det finns ju rätt stora skillnader även lokalt, och kanske vissa inte ens är fornborgar som du befarar Leif.

Men överlag är de ju rätt lika både vad gäller konstruktion och placering , och då inte bara i Sverige utan från Norge i väst till Karelen i öst. Alltså på höjder med en eller flera sidor som består av stup men oftast åtminstone en sida som är mindre brant, i obygd eller i anslutning till färdvägar.   Koncentrationen av borgar kan i viss mån knytas till förmodade kommunikationsvägar från havet och in i landet till kärnbygder och då specielt där avståndet till havet är relativt litet. Längre in i landet glesnar det betänkligt. Det ser likadant ut i Norge längs t.ex. Glomma och Mjösa och till viss del även i Finland. 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

• Gode
    • Älgflugornas herre
« Svar #69 skrivet: april 29, 2010, 10:27 »
Men överlag är de ju rätt lika både vad gäller konstruktion och placering

Hur angriper man problematiken bäst, genom att fokusera på likheter eller skillnader?

Personligen vill jag dela upp dem i minst 2 grupper: permanent bebodda samt tillfälligt använda.
Det är ett sätt att få lite ordning på materialet.

För baltikums del, det är där jag känner fornborgarna bäst, så rör det sig om befästa byar. Tänk Asterix så hamnar ni ganska rätt. De ligger gärna på en förhöjning i landskapet, men det gör ju faktiskt järnålderns bosättningar i Halland åxå. I Halland finns för övrigt en rätt cool sak från äldre järnålder, en rektangulär pallisadkonstruktion i anslutning till samtida bebyggelse. Om jag får tid skall jag försöka plocka fram ritningarna och lägga ut dem.

Bloggar:

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #70 skrivet: april 29, 2010, 10:39 »
I Halland finns för övrigt en rätt cool sak från äldre järnålder, en rektangulär pallisadkonstruktion i anslutning till samtida bebyggelse. Om jag får tid skall jag försöka plocka fram ritningarna och lägga ut dem.

Sedan har vi ju det som tolkats som en träborg ute i Tulebo mosse i Kållered. De äldsta delarna har dateringar som ligger någon gång i 300-talet:

http://www.tulebo-sporred.nu/Tuleboborgen.aspx

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tulebo
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #71 skrivet: april 29, 2010, 11:07 »
Hur angriper man problematiken bäst, genom att fokusera på likheter eller skillnader?

Genom att fokusera på likheter men ha koll på skillnader!  ;D Det är en inställningsfråga alltså.

Tycker att din indelning är vettig, men kan man verkligen göra det så enkelt. Kan man skilja på permanent bebodda och tillfälligt bebodda?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

• Gode
    • Älgflugornas herre
« Svar #72 skrivet: april 29, 2010, 11:45 »
Sedan har vi ju det som tolkats som en träborg ute i Tulebo mosse i Kållered. De äldsta delarna har dateringar som ligger någon gång i 300-talet:

http://www.tulebo-sporred.nu/Tuleboborgen.aspx

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tulebo

finns det inte en hel del kritik mot denna anläggning. har hört elaka tungor tala om bävergnagda stockar snarare än yxade etc.

Bloggar:

Utloggad Leif

• Gode
    • Älgflugornas herre
« Svar #73 skrivet: april 29, 2010, 11:48 »
Tycker att din indelning är vettig, men kan man verkligen göra det så enkelt. Kan man skilja på permanent bebodda och tillfälligt bebodda?

Behöver man göra det svårt för sig?
Egentligen kan man ju inte skilja dem åt förutan arkeologiska undersökningar. Men man kan resonera kring det. T.ex. så finns det många fornborgar i västsverige med väldigt mycket hälleberg samt oerhört kuperat innandömme. Till synes mindre lämpliga för långvarit boende, mycket svårt att bygga några hus alls utifrån de huskonstruktioner vi känner från förhistorisk tid i området.

Bloggar:

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #74 skrivet: april 29, 2010, 12:37 »
Exakt, Leif! Det talades tidigare här om tjocka kulturlager innanför borgarna, men jag känner inte alls igen mig i den beskrivningen vad gäller "normalborgen" här uppe i Mälardalen. Jag tror att det som citeras från Michael gäller ett begränsat antal borgar, däribland de kända Runsa, Darsgärde och Gåseborg, där man haft just en byggelse innanför murarna. Jag har trampat runt på en del borgar här som ligger mitt i skogsterräng, som är ganska små och med ett väldigt kuperat innanmäte, i stort sett kalt hälleberg. Knappast något bra gårdsläge och absolut inte några stora ytor med kulturlager. Vore det så att vi hade ett utbrett kulturlager i de flesta fornborgar så vore nog varken dateringen eller användningen så stort frågetecken idag.

Det är väl så att man har valt att gräva i några borgar där kulturlager ändå finns - just för att det då finns möjlighet att datera och avgöra funktion. Runsa t.ex. är trots sitt höga läge på ett bergskrön faktiskt ett bra gårdsläge - alldeles nedanför finns bra åkermark. Och sjö förstås (Mälarvik). Nära finns också gravfält och den ganska kända skepssättningen. Men som sagt, inte så representativ för fornborgarna som helhet här i Uppland/Södermanland, anser jag.

/Mats

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #75 skrivet: april 29, 2010, 13:28 »
Oerhört intressant med dessa uppgifter och reflexioner.

Håller med att djupare matjord inom murade fornborgar inte är det vanliga, det gäller nog dom befästa ringtunen på flatare mark. Den typiska, kallmurade fornborgen har nog fått in mat och vin från omnejdens marker, ungefär som medeltidens borgar. Blommor i bedd och hagar troligtvis - dom hör ju fortfarande till våra "kultplatser"; som medeltida borggårdar eller nutidens rådhus, banker, kyrkor, stiftgårdar, skolor, museer... Men int' satte dom väl kålrader i slottsträdgår'n eller på körkbakken int', - int' ens på den ti'e' ;)

Vad gäller kategorisering så är det kanske en tanke att skilja den typiska fornborg (på bergkullar) från hägnade tun och befästa städer på flatare mark.  Sen kan man givetvis önska seg att få veta vilka som har eller inte har interna vattenkällor - för att hålla koll på hur många som (också) kunde ha använts till försvarsanläggningar.

Men allra viktigast blir väl ändå att få riktigt koll på dom olika fornborgars definitiva ålder. Det är väl där osäkerheten är som mest signifikant.
« Senast ändrad: april 29, 2010, 14:01 av Boreas »

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #76 skrivet: april 29, 2010, 14:04 »
Men för att vara avig då, ett hus byggt på hälleberg, vilken typ av spår skulle det lämna?

Utloggad Leif

• Gode
    • Älgflugornas herre
« Svar #77 skrivet: april 29, 2010, 15:10 »
Men allra viktigast blir väl ändå att få riktigt koll på dom olika fornborgars definitiva ålder. Det är väl där osäkerheten är som mest signifikant.

viktigt och svårt. har man inte en idé om åldern på objekten blir det väldigt konstig diskussion

Yngwe: jag kan i princip tänka mig fackverkshus och knuttimrade hus på hälleberg. Inget därav känner man till från förhistorisk tid i södra sverige. dessa skulle, om de brann lämna efter sig skärviga hällar. Om de revs blir det inga spår och om de fick multna så får vi ett tunnt humustäcke som kan rinna ner i sprickor. (hur med sten och torvväggar borde lämna mer spår, och är möjliga även de). Däremot är många av borgarna kuperade inuti vilket gör att det blir svårt att hitta lämpliga ytor att anlägga sitt hus på.

Bloggar:

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #78 skrivet: april 29, 2010, 15:31 »
Ska man tänka sig att folk har bott i ett sådant hus under någon tid så borde det väl dessutom finnas spår av härdar och helst något kulturlager efter avfallshögar i någon svacka eller så. Även om sådana lager säkert är ganska utsatt uppe på hällmark.

/Mats

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #79 skrivet: april 29, 2010, 16:15 »
Men kulturlager lär väl knappt komma ifråga, då borde det ju inte vara hällmark idag utan täckt av naturens egna biomassa. Givetvis skulle det samlas små mängder i skrevor och sprickor, men frågan är om vi skulle känna igen det där?

Vad gäller husbyggnader blir det ett cirkelresonemang. Eventuella hustyper som skulle försvinna nästan helt utan spår känner vi inte till....

Vår bedömning att de har varit obebodda baseras då på..vadå?