Författare Ämne: Skjoldehamndräkten kan ha varit samisk  (läst 19882 gånger)

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Skjoldehamndräkten kan ha varit samisk
« Svar #20 skrivet: oktober 08, 2009, 21:30 »
Men skandinavisk ær inte en kultur. Att sæga att skjoldehamndrækten var samisk ær lite som att sæga att "vikingar" byggde øresundsbron.

I finsk litteratur benämns den som skandinavisk, precis som de lämningar i Novgorod, Rostov m.m. gör. Ur den aspekten är de av skandinavisk typ.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #21 skrivet: oktober 08, 2009, 22:36 »
Mycket i denna dräkt bör väl kunna kallas skandinavisk, t.ex kolten. Den har väl använts allmänt under vår forntid?
De vävda banden runt ärmar osv är inte typiskt Samiska, inte heller de flätade banden ytterst på ärmarna.
Skobanden är mer typiskt Samiska till både mönster och funktion som skoband. Skobanden är ju mycket typiska för just Samerna. De fungerar mycket bra och ”låser fast” byxorna vid blötnäbbarna.
Skorna, eller blötnäbbarna (näbbskor), är ju också typiskt Samiska. Näbben har ju en rent praktisk funktion, att hålla foten kvar i den gamla typiska skidbindningen (rem över tårna).

Nu var det ju inte enbart Samerna som åkte skidor för 1000 år sedan så det kan ju vara så att övrig befolkning lärt sig denna detalj och sedan införlivat blötnäbben i sin dräkt?

När jag först kom till fjällen fanns en äldre Samisk man som jag lärde känna. Han gick till vardags klädd i den typiska traditionella Same-kolten av tillverkad av renskinn, Svaltja vill jag minnas att den heter (säkert felstavat). Skinnsömmar behöver ett mellanlägg för att inte tråden som sömmen är sydd med skall ”äta upp” skinnet. I hans fall var mellanlägget dubbelvikt röd vadmal.
Jag har svårt att tänka mig att Samer för 1000 år sedan använde sig av vävda tyger eller tyg, typ vadmal, till sina kläder. De borde vara ytterst besvärliga att använda samt de skulle inte hålla speciellt länge. Man var högst troligt van vid skinnkläder som inte sög åt sig väta lika snabbt, höll snön borta från kläderna samt var enkla att laga var man än var.

Själva designen kan naturligtvis vara densamma – men materialen är högst troligt olika.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #22 skrivet: oktober 08, 2009, 23:55 »

Det är ju just det här som blir besvärligt. Vi pratar om en tid då den rådande kulturen var i huvudsak vikingatida i Norden. Pratade dom nordiska folken ett "svenskt" språk vid denna tid? Använde de "svenska" gravskick? Hade de andra svenska kulturella drag?

Svaren på dessa frågor blir förstås ett "Ja" - för det kan man väl säga om vikingarna, och man kan också säga att det överhuvudtaget inte spelar någon roll, för det var så oerhört länge sedan. Jag är ute efter relevansen i att benämna någonting som ligger på ett så stort tidsdjup som gemensamt med en idag levande kulturyttring. Det är så mycket som kan ha hänt däremellan att det blir ointressant med den eventuella kulturella identiteten för personen i fråga.

//Henrik

Samtidigt kan det ju vara av intresse att se hur en eventuell kulturell kontinuitet kan se ut och varför vissa drag i en kultur tycks ha en kontinuitet genom långa tider.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #23 skrivet: oktober 09, 2009, 00:32 »
Det beror väl på om man kan kalla de som levde i området där dräkten hittades för samer eller inte. Om de talade samiskt språk (vilket vi ju kanske inte kan veta exakt), tillämpade ett gravskick som anses samiskt och uppvisade andra samiska kulturella drag så var de väl troligen samer.

Det är ju just det här som blir besvärligt. Vi pratar om en tid då den rådande kulturen var i huvudsak vikingatida i Norden. Pratade dom nordiska folken ett "svenskt" språk vid denna tid? Använde de "svenska" gravskick? Hade de andra svenska kulturella drag?

Svaren på dessa frågor blir förstås ett "Ja" - för det kan man väl säga om vikingarna, och man kan också säga att det överhuvudtaget inte spelar någon roll, för det var så oerhört länge sedan. Jag är ute efter relevansen i att benämna någonting som ligger på ett så stort tidsdjup som gemensamt med en idag levande kulturyttring. Det är så mycket som kan ha hänt däremellan att det blir ointressant med den eventuella kulturella identiteten för personen i fråga.

//Henrik

Eftersom RAÄ intresserar sig för vikingatid får vi väl anta att dom med mig anser att det tillhör det svenska kulturarvet. Att inte Sverige fanns då är helt irrelevant. Om inte det är svensk historia och därmed svenskt så undrar jag hur du ser på andra nybildade länder, är de historielösa och saknar kulturarv.  Står du då för att Kalevala inte borde ses som finskt nationalepos? Det är ju en samling berättelser långt äldre än Finland, nedtecknade i Ryssland,  så det är inte relevant att koppla den till den idag befintliga finska kulturen? 

Fynd som kan kopplas till den samiska kulturen är givetvis samiska, även om de bars av en norrman eller egyptier. Om det visar sig vara en egyptier så är det givetvis ett egyptiskt sådant också, och eftersom fyndet gjordes i Norge även norskt. Ett delat kulturarv som kan brytas ner eller upp hur mycket som helst till olika perspektiv men det är fortfarande en del av de samisk-norsk-egyptiska kulturarvet och därmed samisk-norsk-egyptiskt.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad hsu

• Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
« Svar #24 skrivet: oktober 09, 2009, 08:02 »

Eftersom RAÄ intresserar sig för vikingatid får vi väl anta att dom med mig anser att det tillhör det svenska kulturarvet. Att inte Sverige fanns då är helt irrelevant. Om inte det är svensk historia och därmed svenskt så undrar jag hur du ser på andra nybildade länder, är de historielösa och saknar kulturarv.  Står du då för att Kalevala inte borde ses som finskt nationalepos? Det är ju en samling berättelser långt äldre än Finland, nedtecknade i Ryssland,  så det är inte relevant att koppla den till den idag befintliga finska kulturen? 

Fynd som kan kopplas till den samiska kulturen är givetvis samiska, även om de bars av en norrman eller egyptier. Om det visar sig vara en egyptier så är det givetvis ett egyptiskt sådant också, och eftersom fyndet gjordes i Norge även norskt. Ett delat kulturarv som kan brytas ner eller upp hur mycket som helst till olika perspektiv men det är fortfarande en del av de samisk-norsk-egyptiska kulturarvet och därmed samisk-norsk-egyptiskt.

Samiska lämningar tillhör också det svenska kulturarvet, eller det nordiska eller det europeiska om man så vill. På samma sätt tillhör vikingatida lämningar det samiska kulturarvet. Det svåra i det här fallet är att (som jag flera gånger i tråden upprepat) se HUR kopplingen ska göras mellan en dräkt från vikingatiden och en nutida levande kultur. Bara för att det ser likadant ut behöver det inte betyda att det är samma kulturell identitet vi pratar om.

Varför är det viktigt att rubricera det här fyndet som "samiskt"? Samerna bor ju i Norden, så varför får det inte kallas "nordiskt"? Vår historia tillhör väl alla, och inte bara de som idag uppbär likheter med den och som lever idag? Att koppla ihop sig med historiska kulturer brukar i regel bidra till politiska problem (se t ex forna Jugoslavien) och ett lämpligare förhållningssätt tycker jag är att undvika att rubricera historien som x eller y. Det ser ju t ex märkligt ut om man börjar prata om "tysk" eller "italienare" när det gäller Ötzi. Det är helt enkelt ointressant, för ingen av dagens kulturer har starkare kopplingar till historiska föremål än andra, i synnherhet inte om vi pratar om tidsdjup som 1000 år. Kulturarvet tillhör alla.

Kort sagt: varför kan vi inte slippa alla nationella "folksjälar", "nationalepos" och allt annat 1800-talstrams? Det skapar ju bara missämja och att massa folk upplever sig kränkta utan att behöva vara det, och det är anakronistiskt. Jag förpassar gärna begrepp som "folk" och "folksjäl" till en historisk epok där nationalromantik och "stolthet över fornstora dagar" var gängse. Idag är det utdaterat, och det håller de flesta med om - utom när det gäller bland annat samer. Varför vill vi ha det på det viset?

//Henrik

Utloggad hsu

• Stammis
« Svar #25 skrivet: oktober 09, 2009, 08:05 »

Samtidigt kan det ju vara av intresse att se hur en eventuell kulturell kontinuitet kan se ut och varför vissa drag i en kultur tycks ha en kontinuitet genom långa tider.

Absolut. Det är intressant både arkeologiskt och ur ett socialantropologiskt. Men jag ser fortfarande inte varför man ens tycker att det är intressant att kalla personen som bar Skjoldehamsdräkten för "same".

//Henrik

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #26 skrivet: oktober 09, 2009, 10:02 »
"Kort sagt: varför kan vi inte slippa alla nationella "folksjälar", "nationalepos" och allt annat 1800-talstrams? Det skapar ju bara missämja och att massa folk upplever sig kränkta utan att behöva vara det, och det är anakronistiskt. Jag förpassar gärna begrepp som "folk" och "folksjäl" till en historisk epok där nationalromantik och "stolthet över fornstora dagar" var gängse. Idag är det utdaterat, och det håller de flesta med om - utom när det gäller bland annat samer. Varför vill vi ha det på det viset?"

Tycker personligen att det mest verkar vara olika forskargrupperingar som "tjafsar" om detta... gemene man läser ofta sin historia med en längtan, och förhoppning om att, känna samband med "sitt" land/folk. Släktforskning..någon?

Jag har otroligt svårt att förstå denna inställning - att många i Sverige ser sig som ättlingar till t.ex vikingar (då det är en accepterad benämning på nordbor under den epoken) är ju självklart - men säger jag det i vissa kretsar så får jag slaget i huvudet att vikingar som folkslag inte fanns. Det är... lite småkonstigt i en lekmans ögon. Minst sagt.

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
« Svar #27 skrivet: oktober 09, 2009, 10:04 »
Nu börjar ni glida lite väl långt ifrån ämnet. Återkoppla eller starta en ny diskussion.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #28 skrivet: oktober 09, 2009, 10:19 »
Det är väl synnerligen intressant att se hur de två kulturerna interagerat med varandra, för att se hur det gemensamm kulturarvet ser ut.  Att kalla den ena för näbbsko-kulturen känns för mig lite märkligt, ska man fjärma sig på det viset från den kultur idag till vilken man tydligen kan se en kontinuitet.  Jag tycker det motverkar syftet att sprida kunskapen i ett bredare lager.  

Utloggad hsu

• Stammis
« Svar #29 skrivet: oktober 09, 2009, 12:58 »
jag har startat en ny tråd som rör problematiken kring att diskutera etnicitet så långt tillbaka i tiden.

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3186.0.html

//Henrik

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #30 skrivet: oktober 12, 2009, 16:06 »
Ritningar eller mönster på Sjoldehamndräkten finns på denna länk:

http://www.elvegrimarne.se/Artiklar/vikingatida_regnklader.pdf

Mönstret är taget ur Gjessin, Guttorm, 1938: "Skoldehamnsdrakten. En senmiddelatersk nordnorsk mannsdrakt". Viking- Tidskrift for Norron Arkeologi.

Tidiga hättor har också tagits upp i en tidigare tråd:

Huvor på vikingatiden?
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3059.0.html
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Návdi

• Veteran
  • Antal inlägg: 587
« Svar #32 skrivet: oktober 12, 2009, 19:52 »
.... ja vel okta :

http://www.andoy.historielag.org/skjoldeforedrag_09.htm

Citat Lars Erik Narmo: When you got to know it the costume of Skjoldehamn is a fascinating story about prejudice in the research history (virkningshistorie) when it comes to ethnicity, gender and social position. 
Návdi

Utloggad hsu

• Stammis
« Svar #33 skrivet: november 03, 2009, 20:01 »
.... ja vel okta :

http://www.andoy.historielag.org/skjoldeforedrag_09.htm

Citat Lars Erik Narmo: When you got to know it the costume of Skjoldehamn is a fascinating story about prejudice in the research history (virkningshistorie) when it comes to ethnicity, gender and social position. 

Det var klädsamt att de inte försöker kulturbestämma bäraren av dräkten. Det ser ut som ett seriöst projekt de har norrmännen! Fokus verkar snarare närma sig en problematisering av hela frågan kring vad som kan tolkas som vad under sen vikingatid på platsen i fråga.

//Henrik