Mycket i denna dräkt bör väl kunna kallas skandinavisk, t.ex kolten. Den har väl använts allmänt under vår forntid?
De vävda banden runt ärmar osv är inte typiskt Samiska, inte heller de flätade banden ytterst på ärmarna.
Skobanden är mer typiskt Samiska till både mönster och funktion som skoband. Skobanden är ju mycket typiska för just Samerna. De fungerar mycket bra och ”låser fast” byxorna vid blötnäbbarna.
Skorna, eller blötnäbbarna (näbbskor), är ju också typiskt Samiska. Näbben har ju en rent praktisk funktion, att hålla foten kvar i den gamla typiska skidbindningen (rem över tårna).
Nu var det ju inte enbart Samerna som åkte skidor för 1000 år sedan så det kan ju vara så att övrig befolkning lärt sig denna detalj och sedan införlivat blötnäbben i sin dräkt?
När jag först kom till fjällen fanns en äldre Samisk man som jag lärde känna. Han gick till vardags klädd i den typiska traditionella Same-kolten av tillverkad av renskinn, Svaltja vill jag minnas att den heter (säkert felstavat). Skinnsömmar behöver ett mellanlägg för att inte tråden som sömmen är sydd med skall ”äta upp” skinnet. I hans fall var mellanlägget dubbelvikt röd vadmal.
Jag har svårt att tänka mig att Samer för 1000 år sedan använde sig av vävda tyger eller tyg, typ vadmal, till sina kläder. De borde vara ytterst besvärliga att använda samt de skulle inte hålla speciellt länge. Man var högst troligt van vid skinnkläder som inte sög åt sig väta lika snabbt, höll snön borta från kläderna samt var enkla att laga var man än var.
Själva designen kan naturligtvis vara densamma – men materialen är högst troligt olika.
Thomas