HF, de arkeologiska fynden av draghål är nästan noll. På senare tid har man hittat kanaler under jord som leder fram till eldstaden.
När vi började denna debatt reagerade i stort sett alla negativt på att våra förfäder eldade. Efter ett tag accepterade man att våra förfäder åt varm mat, så ved behövdes till detta ändamål. Våra förfäder var köldtåliga och tuffa och satt i mörker inomhus. När eldens ljus accepterades eldade man bara för att få ljus. När jag skrev om årsvedsförbruknkngen gick alla i taket, mina uppgifter var heltokiga och var fantasisiffror - och då angav jag 20 kubikmeter per hushåll och år - troligtvis det dubbla...
Numera är kunskapen betydligt högre om ved. Ingen har (förutom jag) ens kommenterat årsvedsförbruknkngen i Genehuset på ca 200 kubikmeter. Vi har tagit detta med ved långt - men inte tillräckligt långt enligt min uppfattning, man accepterar stora tal - men jag tror inte man förstår dem eller dess konsekvenser. Kännedomsstadiet alltså.
Samtidigt är jag den enda här som har erfarenhet av att ha haft en bostad med öppen eld på golvet...
Jag minns när jag beskrev hur varm luft går ut, undertryck skapas - och draghål måste finnas för att föra in tilluft. Återigen fick jag alla emot mig. Några draghål hade inte hittats! Därmed fanns de inte. Återigen fantiserade jag...
Vi har kommit en bit på väg. Men jag är fortfarande den enda som har haft en bostad med öppen eld på golvet. Det med den bakgrunden jag resonerar om större rum med större volymer. Jag har aldrig haft en sådan som bostad - men jag tror att jag kan överföra mina kunskaper från en kåta till en hall - genom att utnyttja naturlagar och fysiska lagar och uppnå en stabil luftcirkulationen. Men, naturligtvis, jag VET inte, jag bara tror.
Du skriver ganska hårda ord. Jag använder mig av naturlagarna - och fysikens lagar. Jag vet bättre än att arbeta emot dem. Du arbetar mot naturlagarna när du vill fylla vinden med rök och trycka ut den genom vindögonen. Du säger att vinden drar ut röken, nej, röken trycks möjligtvis ut om vindögonen är stora - och röken hinner bli kall eftersom vögen för röken it ur huset är lång. Rök skall lämna rummet så snabbt som möjligt, alltså kortaste väg.
När t.ex. Kakelugnen kom fungerar det hela tvärtom genom att elden har ett eget slutet rum, man använder rökavgaserna till att värma upp ett stenmagasin innan rökgaserna lämnar huset.
I min bostad vill jag ha en balanserad ventilation som jag slipper justera när vinden vänder sig, ventilationen skall fungera i alla normala väder.
Nör det är onormala väder, t.ex storm oxh orkan - då är problemet enkelt - man eldar inte.
Thomas