Ättelägg tar upp en intressant fråga, vindögon.
Jag har ingen erfarenhet av vindögon - men jag har svårt dör att se dem som utgångshål för rök. Men, jag kan se dem som friskluftsintag i en självbalanserad ventilation. Exakt hur det skulle fungera i en järnåldershall vet jag inte - så jag spekulerar, tror och tycker...
När rökavgaserna lämnar hallen skapas ett undertryck i hallen. Detta undertryck jämnar ut sig automatiskt. I princip har man startat en "fläkt" när man eldar i och med att man satt luft i rörelse.
Vad händer då i en stor avlång hall?
Jag vet inte mycket om hallar. Men bilden jag har av hallar är att de är indelade i rum. Är det så med alla hallar? Om det inte är så med alla hallar - kan vi se en skillnad i tid, dvs, är senare hallar indelade i rum? Eller, lan vi se en skillnade geografisk, dvs, är nordliga hallar indelade i rum - men inte sydliga?
Om vi nu har en avlång, ej rumsindelad, hall med en eldstad i dess mitt, hur kan vi då tänka oss att denna "fläkt" eller balanserad ventilation, fungerar?
Folket som bor i hallen borde sitta längs med elden på hallens långsidor vända mot elden. Rökavgaserna går rakt upp - och ut. Undertryck bildas i hela hallen.
Vindögonen släpper in friskluft som är kall. Kall luft sjunker nedåt till golvet -och förs mot elden eftersom elden är själva fläkten.
Folket sitter längs med halls långsidor med ryggen mot hallens långsidesväggar. Den kalla luften från vindögonen rinner fram mot eldens kortsidor fram till elden, värms upp - och förs ut - och mer kalluft sugs in genom vindögonen.
Folket som sitter vid elden får alltså mycket lite kalldrag på sina ryggar - och strålningsvärmen frön elden ger dem behaglig värme.
Hallar brukar ha sitt skafferi i ena änden av hallen, alltså på den kallaste platsen, långt från elden. Dess utom rakt under vindögonen som alltså släpper in frisk kalluft. Är detta en ren tillfällighet? Delar av friskluften kan alltså föras in i skafferiet. Kanske fanns en skjutlucka i taket på skafferiet?
I andra änden av hallen, vad fanns det där? Jag skulle välja att sova där. Gjorde man det? Långt bort från elden oxh eventuell kolos, frisk luft som genom en skjutlucka kunde regleras. Jag hade gillat det

Vindögon borde då vara friskluftsinsläpp - inte rököppningar.
Thomas