Författare Ämne: Vikingastädernas vedförråd  (läst 185045 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #340 skrivet: december 11, 2013, 03:27 »
AndreasE, tyvärr, jag lånade böckerna så jag har dem inte och kan därför inte citera dem. Näst sista boken i serien behandlar askan om jag minns rätt.

Det är inte min mening att misskreditera någon eller en yrkesgrupp - men läs tråden så tror jag att du förstår vad jag menar + Birkatråden. Kunskapsnivån var mycket låg.

Aska är bra gödningsmedel, kanske använde man delar av askan på åkrarna. Skinnberedning använder aska  till lut - så en del aska gick naturligvis dit. Aska  + fett blir tvål efter lite siktning, en del av askan gixk troligtvis dit - ändå finns det enorma asklager kvar.

Finns det INTE asklager - då måste man allvarligt börja fundera över varför. Det går INTE att försöka få ned mängden ved, det är den enklaste vägen de flesta tar. Man måste fundera i andra banor som t.ex aska som gödningsmedel osv. Kanske måste man omvärdera tiden folk har bott på platsen ifråga. Ved är en enkel matematik. Bor man året runt på en plats blir det ca: 225 kilo aska per år. Bor de där i två år skall det finnas 450 kilo aska, osv.  Finns det inte det kan det vara en sommarbostad? Eller, man använde aska till någonting - och då kan man söka svar på det. Under förutsättning att man förstår ved-dynamiken...

Om du läser tråden ser du hur jag försökt förklara hur en eld på golvet fungerar - och att den behöver draghål. Draghålen skall vara lågt placerade och finns troligtvid på var sida av dörren, samt mitt emot dörren - om eldstaden ligger mitt emot dörren. Eldstadens placering bestämmer draghålens placering.

Har man letat efter draghålen på hallen i GU? Jag tror inte det. Förhoppningsvis har jag fel. Men jag skulle absolut leta efter dem då de bestämmer HUR hallen användes.

En öppen eld för ut 500 kubikmeter luft per timme ur en hall. Alltså, 500 kubikmeter luft måste föras in i hallen eftersom den annars skulle bli helt rökfylld på grund av undertrycket som bildas.

500 kubikmeter luft skapar ett besvärande drag. Därför styr man draget genom att ta upp draghål på platser där folk normalt inte vistas. Samtidigt tätar man väggar osv mot drag för att göra draghålen mer effektiva - det är den tätningen som arkeologer brukar kalla isolering... Kallar man sådan tätning för isolering förstår man alltså inte hur vedeldning fungerar i praktiken.

Om man inte förstår att det är enbart strålningsvärmen som går att använda - och att någon isolering, hur tjock den än är inte hjälper ett dugg - så förstår man inte ens varför en hall är byggd som den är. Förlåt - men då saknar man alltså grundläggande kunskap.

Om man då experimenterar och vill uppnå ett modernt dragfritt inomhusklimat - kommer man aldrig att lyckas eftersom det ligger helt utanför möjligheterna för en öppen eld på golvet, en öppen eld på en plattform - och en öppen spis.

Eldens storlek, rököppningens storlek och draghålens storlek och placering avgör hur huset fungerar, hur högt röken står i huset och ur elden brinner, alltså hela inomhusklimatet.

Hallen i GU hade dubbla väggar, jag har läst spekulationer om att detta är isolering. Det är det alltså inte. Det står helt klart för var och en som bott med eldstad på golvet.

Om man förstår HUR det fungerar skulle man leta efter, t.ex. Draghål i byggnader, mäta deras storlek, beräkna luftgenomsläpp - och förstå byggnaden och dess funktion betydligt bättre.

Ni har ju hittat grophus i GU. Bodde man i dem finns det draghål till eldstaden. Bodde kan inte i dem finns det troligen inga draghål, bara en spis som man eldade i då och då i, draget fick man från den öppna dörren.

Så, hur många draghål hittade man i grophusen i GU? Har man ens letat efter dem? Eller, sett dem - men inte förstått deras funktion?


Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #341 skrivet: december 11, 2013, 09:51 »
Arkeolgiforum är väldigt nyttigt ibland då erfarenheter från alla håll förs samman. Denna kloka sammanfattning från Carl Thomas bör alla proffs begrunda och inlemma i sin erfarenhetsbas.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #342 skrivet: december 11, 2013, 19:02 »
Carl Thomas, jag säger ingenting mot din kunskap om ved och värmestrålning. Däremot så är din kunskap om hur arkeologin faktiskt ser ut mer begränsad. De allra flesta boplatser, även de där lång kontinuitet kan beläggas, har mycket tunna kulturlager. Det beror delvis på att de oftast ligger i åkermark och därmed har plöjts bort. Men det beror även ofta på att befolkningen på ett gårdsläge, även om de bor där under lång tid, inte är tillräckligt många för att lämna efter sig några tjockare kulturlager. Lägg till det att man oftast verkar vara väldigt duktiga på att "städa" sitt gårdstun. Man har helt enkelt fört bort avfallet till andra platser, tex åkern.

Ingen lämnar kvar 250 kg aska per år i drivor där man bor.

Nej, man har vad jag vet inte hittat några "draghål" i järnåldershus i Sverige, vad jag vet. Nu är jag inte hundra på vad du menar. Luftrör under golvet? En konstruktion som ligger på golvet och som går genom öppningar i väggarna? Rent generellt finns oftast inte golvnivån och väggarna kvar i hus, så chansen att hitta någonting sådant är inte så stor.

Eldstäderna i hallen på södra platån var troligtvis upphöjda från golvet, men den inre golvytan har till största delen inte undersökts så det är svårt att säga säkert. Golvet täcktes troligtvis av någon sorts plankonstruktion.

Grophusen har ganska varierande konstruktioner. Vissa har tydliga härdar, andra inte. Alla spår av konstruktionsdetaljer har förstås dokumenterats. Om några av dem är lämningar efter "draghål" får analysen av materialet avgöra.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #343 skrivet: december 11, 2013, 19:29 »
Förstår att ved och aska är viktigt här men inte riktigt andemeningen. Vedförsörjning har alltid varit en viktig del av framför allt större bosättningar som ex en stad. Biprodukten aska, blir oftast till ett problem men för en tomtägare eller varför inte en jordbrukare inget större utan snarare en glädje. En stad? Tja, renhållning av avskräde av alla de slag är ett problem men vet inte riktigt om aska räknas hit. Birka ligger på en ö som har jordbruk och dessutom omgivet av vatten. Häll aska på vattnet och problemet flyter bort  :)

Svårigheten med aska är möjligen dess flyktiga karaktär och att det lätt virvlar upp vid askhantering men det kan lösas medels lock på spann eller möjligen väta.
Erik

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #344 skrivet: december 12, 2013, 00:37 »
AndreasE, jag tar till mig vad du säger om min kunskap om arkeologi. Du har helt rätt.

Men det är väl som så att arkeologer tolkar det de ser. För att kunna tolka det de ser måste de ha kunskap. Ju mer kunskap de har, ju säkrare blir tolkningen. Förstår man t.ex. Draghålens funktion och att dom är absolut nödvändiga, blir de enkla att tolka - och man kan till och med börja leta efter dem aktivt.

Jag vet inte hur draghålen såg ut på bostäderna för 1000 år sedan. Det är arkeologernas sak att ta reda på. Jag vet bara att draghålen fanns. Utan dem blir bostaden mycket svår att bo i på grund av rök.

Draghål i torvkåtor är oftast bara en grävd gång under en vägg, alltså en U- formad gång, ibland under en flat sten som bär upp väggens virke. Jag förmodar att man kan hitta en sådan gång om man vet att den skall finnas där. En torvkåta har minst tre draghål, ett på var sida dörren och ett mitt emot dörren. Från dessa draghål kommer det in frisk luft som ersätter den luft som först ut av värmen från elden. En normalstor eld för ut 500 kubikmeter luft per timme genom rököppninhen i taket - och lika mycket luft förs in genom draghålen.

En normal torvkåta är inte stor, säg att den är 50 kubikmeter stor. Så byts luften i kåtan ut 10 ggr per timme. Alltså var sjätte minut. Om man förstår detta - förstår man också att isolering inte fungerar eftersom en isolering är till för att behålla varm luft inne i bostaden och stänga ute kall utomhusluft. Man förstår också att den  enda värme man kan tillgodogöra sig är strålningsvärmen från elden. Man förstår också att tätning av väggarna är viktigt eftersom man då kan styra inkommande friskluft till enbart draghålen, därmed blir klimatet i bistaden betydligt bättre.

Har man byggt sitt hus på det sättet så kan man alltså balansera klimatet i huset. I princip på samma sätt som vi gör idag. Vi använder oss av ventiler eller balanserad ventilation för att uppnå samma sak - men vi har inte röken (som var en plåga) vi har inte heller någon öppen eld som för ut 500 kubikmeter luft per timme.

Om du tänker dig en vedspis med dess eldstad och skorsten. I luckan till eldstaden finns ett draghål som släpper in frisk luft till elden. Elden för ut varm luft genom skorstenen och det bildas undertryck i eldstaden, detta undertryck suger in luft genom draghålet. Genom att använda set spjäll som finns i skorstenen kan du bromsa utgående luft samtidigt som du stänger till draghålet i luckan. Elden brinner då mer långsamt, du får ut mer värmeenergi ur veden, din vedförbrukning sjunker, röken blandas inte med inomhusluften = klimatet i huset kan kontrolleras.

Ett hus med öppen eld (om elden är på golvet, på en plattform saknar betydelse) fungerar på precis samma sätt som eldstaden i en vedspis. Varm luft förs ut, undertryck bildas - och friskluft sugs in. Förs inte friskluft in dör elden, innan den dör fylls eldstaden/huset med varm rök. Ett hus med en öppen eld ör alltså i princip en stor eldstad i en vedspis, så stor eldstad att man bor i eldstaden.

Är väggarna täta och dragfria kan man styra inkommande luft till draghålen. Genom att balansera eldens storlek till rököppninhens storlek har du spjället i skorstenen, genom att öka, eller minska draghålens storlek kan du balansera klimatet i bostaden ( öka och minska draghålens storlek innebär en trasa eller sten som balanserar inkommande luftmängd.

Principen är mycket enkel. 500 kubikmeter luft förs ut av värmen från elden - och 500 kubikmeter luft förs in i huset. Ökar man eldens storlek förs mer luft ut - och mer luft förs in. Bromsas någonting i detta flöde fylls huset med rök..

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #345 skrivet: december 12, 2013, 00:42 »
Ättelägg, hur skall vi då förklara de enorma askmängderna som faktiskt finns i Birka?

Hoppade askan tillbaka från sjön igen?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #346 skrivet: december 12, 2013, 11:08 »
Pörten, finnpörten osv - enkelt och effektivt sätt att värma. Dessa kan man väl spåra lång tillbaka i tiden?

Hur ser vedåtgången ut om man tänker sig att man värmde på detta sätt?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #347 skrivet: december 12, 2013, 15:01 »
Oavsett var man eldar är elden varm och dess värme stiger uppåt och försvinner ut med röken. Den värme man kan utnyttja är eldens strålningsvärme. Ett Finnpörte är en liten timrad stuga om jag minns rätt. Man eldar i en öppenspis som brukar stå i ett hörn. Genom detta når strålningsvärmen hela rummet eftersom rummet är litet

Ett vedträd brinner inte ensamt. För att ha en eld brinnande behövs minst två vedträn. Elden gav två saker man behövde, värme och ljus. Eldade man inte blev det alltså kallt och mörkt.

Det går inte att snålelda eftersom det kräver mycket passning av elden, men man kan elda sparsamt. Problemet var att det var besvärligt att göra upp eld. Elden fick alltså inte slockna, man behövde glöd för att få upp eld igen, alltså brann elden i princip hela tiden även i ett Finnpörte.

Om jag räknar med fyra vedträn per timme (2 kg ved) och att man eldade 12 timmar per dygn under 365 dagar per år blir detta ca 50 kubikmeter ved per år. Nu eldade man mindre under sommaren - så jag tror att 40 kubikmeter ved per år är årsförbrukningen i ett Finnpörte.

Om du räknar med dagens vedträd så väger ett torkat vedträd i genomsnitt 0,5 kilo. Det går 300 vedträd på en kubikmeter. En kubikmeter innehåller alltså 150 kilo torr ved (20% fuktighet).

Matematiken är då 4 vedträd x 12 timmar = 48 vedträd per dygn x 365 dagar = 17.520 vedträn per år / 300 staplade vedträd per kubikmeter = 58,4 kubikmeter. Det blir 8.760 kilo ved.

En staplad kubikmeter ved innehåller 300 vedträn. En stjälpt kubikmeter innehåller ca 180 vedträn.
Det finns fler begrepp än detta - men jag använder alltid staplad ved när jag beräknar vedåtgång.

Thomas


Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #348 skrivet: december 12, 2013, 15:37 »
Wiki om pörtet:

  Rökstuga är ett begrepp som innefattar flera olika typer av bostadshus (stugtyper), som har det gemensamt att de har eldstad, men saknar rökgång. De kan antingen ha en öppen äril mitt på golvet, på en eldpall, eller en rökugn. Principen är att den varma röken hålls kvar under taket i stugan, och röklagrets tjocklek regleras med hjälp av ventiler för såväl luftinsläpp vid golvet och rökutsläpp vid eller genom taket.
I Sverige förknippas rökstugan särskilt med skogsfinnarna vars rökstugor även kallas pörten, och som i vissa fall användes ända fram till 1900-talets mitt. Rökstugor har i olika utformningar funnits på andra håll. Det forntida långhuset värmdes på detta sätt , liksom det sedan medeltiden kända eldhuset och den i sen tid, för tillfälligt boende i samband med skogsarbete, ofta använda eldpallkojan. Enligt en beskrivning av Carl von Linné förekom rökstugor byggda av korsvirke med halmtak och rökugn i (Ravlunda socken) i östra Skåne i mitten av 1700-talet,[1] men även på andra håll, bland annat i Östergötland finns rökstugor beskrivna.[2] På samiskt område finns torvkåtor, byggda enligt samma princip beskrivna 


Intressant, ändå, borde ju kräva mindre vedmängd(?)

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6kstuga   



Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #349 skrivet: december 12, 2013, 16:57 »
Supergeten, gör ett experiment. Läs den beskrivning du citerade, gör som de beskriver, sitt i varm rök och andas normalt - då förstår du om det som beskrivs är rätt eller fel :)

Rök påverkar ögonen ungefär som tårgas, ögonen rinner och svider. Man hostar av röken och slem bildas i näsa och mun samt saliven rinner. Inte kul alls med andra ord.

Till en viss grad kan man vänja sig vid rök. När jag bodde så tålde jag mer rök än en som var ovan vid rök. Men jag pratar om mycket små skillnader.

Varm rök innebär tät rök - och det klarar ingen att sitta i.

Återigen, en normal eld för ut 500 kubikmeter luft med röken - och 500 kubikmeter friskluft tillförs. Ju mindre rummet är, ju oftare byts luften ut. Så fungerar det. Några undantag finns inte, lufttrycket jämnar alltid ut sig.

Finns inga draghål så sugs luft ned genom rököppningen tillsammans med avkyld rök - och det är värre än varm rök och den lägger sig då mot golvet och bygger upp därifrån tillsammans med rökpartiklar och aska.

I alla hus med öppen eld bildas ett "röklager" vid taket. Det handlar om balansen mellan rököppninhens storlek och draghålens storlek. Röklagret har ingenting med värmen i huset att göra. Röklagret är ett bevis på att det finns en balans mellan utgående varmluft och ingående friskluft - och att detta kan kontrolleras och balanseras.

Rököppningens storlek och draghålens sammanlagda storlek bestämmer eldens storlek. Vill man bli av med drag tätar man väggarna noga och styr inkommande luft med hjälp av draghål.

Har man inga draghål kommer friskluft in genom väggarna eller genom rököppningen. Detta innebär obehagligheter. Kommer draget in genom väggarna blir ryggen iskall medan framsidan blir varm från eldens strålningsvärme. Är väggarna täta sugs luft in genom rököppningen, se ovan.

Thomas






Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #350 skrivet: december 12, 2013, 17:21 »
...då förstår du om det som beskrivs är rätt eller fel   
Är nog mer en fråga om att förstå hur pörtet fungerade, de fanns/finns ju bevisligen, och om det stämmer att de fanns så långt tillbaka i tiden som wiki påstår så är det ju rätt intressant ändå.


Lite mer info om pörtet.

  ... Skogsfinnarna var väldigt noga med att de material de använde skulle hålla i flera generationer. Därför valde man med omsorg de stenar som användes till att bygga stenmagasinet i rökugnen, här finns bland annat hyperit som tål höga temperaturer och som lagrar värmen under en lång tid. Som bindemedel använde man ofta blålera som det fanns gott om i sjöarna i närheten, säger Kurt.

  Kurt berättar vidare att rökugnen är det vedeldade alternativ som överlägset ger högst verkningsgrad. Verkningsgraden i rökugnen på Mattila är hela 92 %, vilket ska jämföras med en kakelugn, som har en verkningsgrad på mellan 60-70 %. Även i taket lagras det värme, eftersom rökstugans tak är isolerat med jord. Rökugnen värms upp under flera timmar, ibland under en hel dag. I början går det inte att vistas inne i rummet, då det är rökfyllt. Röken släpps sedan ut genom luckor i taket och genom fönstren.

 När eldningssäsongen började på hösten så eldade man en hel dag för att ”fylla på” stenmagasinet med värme. När stenarna var mättade så räckte en brasa om dagen , på morgonen när ingen vistades i rummet, för att underhålla elden och för att hålla rökstugan varm under hela vintern, beskriver han. Trots att Kurt inte har eldat särskilt länge idag, så är rummet helt fritt från rök och det beror på den låga vattenhalten i veden, berättar han. Med grova vedträn från gran och med en vattenhalt på under 15 % får man en total förbränning och de enda som finns kvar är det mjuka täcket av rök som lagt sig som ett slätt innertak i rummet.   



  http://finnskogarna.com/mattilas-rokstuga/

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6f/Finngammelg%C3%A5rden,_P%C3%B6rtet,2.jpg/250px-Finngammelg%C3%A5rden,_P%C3%B6rtet,2.jpg 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #351 skrivet: december 12, 2013, 17:54 »
Ingen öppen eld har en verkningsgrad på 92%.

Moderna braskaminer har en verkningsgrad på 90-95% - och de drar 8 kubikmeter luft per timme. För att uppnå hlg verkningsgrad måste elden brinna i ett slutet rum dör bpde rill- och frånluft kan justeras.

Blålera är bra att mura med - om man blandar ut den med vatten tills man får välling - och sedan blandar i sjösand tills man får gröt - då är den perfekt och eldfast.  Jag har reparerat några kakelugnar med den blandningen.

Ett stenmagasin som på bilden i din första länk magasinerar värme som sedan avges när man inte eldar. Ju varmare stenmagasinet är, ju längre tid avger det värme.

En brasa om dagen räcker inte för att värma upp ett sådant stenmagasin :)

Jag har bland annat, en Tullikivispis i täljsten, den väger nästan 1 ton. För att värma upp den behövs två brasor om 8 vedträn, dvs 8 kg ved. Då blir hela spisen så varm att man kan inte hålla handen på den någonstans. På morgonen är den ljumen. (Jag börjar altså elda i normal rumstemperatur, jag behöver alltså inte värma upp den till ca + 20 grader.
Två brasor om 8 vedträn, en på morgonen och en på kvällen, håller sedan denna spis varm. Dess verkningsgrad är 85-90 %.

Ju torrare ved - ju mindre rök, det är helt rätt, det är därför man torkar veden. När man fäller träder håller veden ca 50% fuktighet.

Barrträd undviker man att elda eftersom dess ved skvätter glöd flera meter ut i rummet. Har man en stängd eldstad kan man elda barrträdsved utan brandrisk. Ett finmaskigt eldgaller gör samma nytta om det ansluter tätt till spisöppninhen.

Lövträdsved skvätter inte glöd.

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #352 skrivet: december 12, 2013, 18:15 »
Frågan är ju egentligen om man då redan på järnåldern hade en "pre-tullikivi". En stenhög, tak tätat med jord och rökluckor. Isf så var det ju kanske inte fullt lika mycket arbetskrävande (relativt förstås) att värma huset under kallperioder.


1 ton tullikivi... en sån vill jag ha, min plånbok skriker dock nej  :)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #353 skrivet: december 12, 2013, 18:54 »
:) min plånbok dog nästan när jag köpte den....

Ett stort stenmagasin + ett tätt hus kan ge värme i det slutna rummet när man slutat elda och stängt till allt. Är rummets väggar och tak isolerade kan man uppnå en hygglig temperatur i rummet. Dock saknas ljuskälla i rummet.

Någon rumstemperatur i vår mening får man inte upp under hela natten.

 Stenmagasin började man använda under medeltiden. När eldstaden på golvet ersattes med en öppen spis blev ju spisen ett värmemagasin. När man förstod detta murades spisen tjockare och även med fler rökkanaler - samt man ledde invissa fall in friskluften direkt in till eldstaden.

I Finland murades enorma konstruktioner som vägde många ton och ibland fanns det murade sovplatser uppe på dem också, varmt och skönt att sova med andra ord.

Det som drev fram utvecklingen var att man ville bli av med röken. Den öppna spisen hade ju en skorsten som förde ut röken. Röken var ju inte enbart obehaglig, den innehöll tjära och rökpartiklar som färgade allt svart med tiden.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #354 skrivet: december 12, 2013, 19:31 »
Citera

Røykovnen er bygget opp av en stor mengde naturstein murt sammen med leire som bindemiddel. Når denne steinmassen varmes opp gjennom fyring i ovnen , fungerer den som varmemagasin som frigjør nok varme til å holde en behagelig romtemperatur hele det neste døgnet. Dette gir en varmeeffekt i forhold til medgått brensel som langt overstiger både åpen peis og støpejernsovner som oppvarmingskilde. Som et eksempel på våre fyringseksperimenter rekker ca. 50 kilo ved til en økning av romtemperaturen i en 40 kvadratmeter stor røykstue (Mattila) fra +5 til +25 grader, ved ca. 6 kuldegrader utetemperatur.

Den høyeste romtemperatur nås først 6 timer etter at veden har brent opp - fordi varmen først da har forplantet seg gjennom steinmassen slik at varmen avgis med størst effekt til omgivelsene. 30 timer etter at siste ilegget av ved brant ut har romtemperaturen sunket med bare 7 grader, til 18 grader! Og det tar hele 7 døgn før romtemperaturen har sunket til 5 grader igjen, som var utgangspunktet før fyring!


http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3094.msg41026.html#msg41026

Kan annars registrera att dom senaste två års vedförbruk har gått på ca. 3 kubikmeter björk pr. år.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #355 skrivet: december 12, 2013, 20:35 »
Boreas, 50 kilo ved innebär 100 vedträn. Om man eldade varannan dag blir det 40 kubikmeter ved per år med avdrag för sommaren.

Eldar du 3 kubikmeter ved per år innebär det 2,5 vedträd per dag i snitt. Eldar du halva året blir det således 5 vedträd per dag vinterhalvåret. Det värmer du inte upp ett hus med, men det blir en trivsam brasa under ca: en timme.

Thomas



Historia är färskvara.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #356 skrivet: december 12, 2013, 21:37 »
Rökpörtet är ingen teoretisk konstruktion, existerade och existerar fortfarande.
Erik

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #357 skrivet: december 12, 2013, 21:53 »
Vem har påstått att Finnpören inte finns?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #358 skrivet: december 12, 2013, 22:12 »
Men det är väl som så att arkeologer tolkar det de ser. För att kunna tolka det de ser måste de ha kunskap. Ju mer kunskap de har, ju säkrare blir tolkningen. Förstår man t.ex. Draghålens funktion och att dom är absolut nödvändiga, blir de enkla att tolka - och man kan till och med börja leta efter dem aktivt.

Jag vet inte hur draghålen såg ut på bostäderna för 1000 år sedan. Det är arkeologernas sak att ta reda på. Jag vet bara att draghålen fanns. Utan dem blir bostaden mycket svår att bo i på grund av rök.

Draghål i torvkåtor är oftast bara en grävd gång under en vägg, alltså en U- formad gång, ibland under en flat sten som bär upp väggens virke. Jag förmodar att man kan hitta en sådan gång om man vet att den skall finnas där. En torvkåta har minst tre draghål, ett på var sida dörren och ett mitt emot dörren. Från dessa draghål kommer det in frisk luft som ersätter den luft som först ut av värmen från elden. En normalstor eld för ut 500 kubikmeter luft per timme genom rököppninhen i taket - och lika mycket luft förs in genom draghålen.

Självklart så behövs kunskap om olika saker, tex konstruktionsmetoder osv, för att tolka de arkeologiska lämningarna. Men vi kan inte "hitta" någonting bara för att det "borde" finnas. Dagens arkeologer dokumenterar alla konstruktioner de påträffar, oavsett om vi när vi undersöker dem vet vad de representerar.

Vad jag vet så är grävda gångar under väggarna ingenting som brukar påträffas, inte ens när golvnivån är bevarad. En konstruktion som låg helt och hållet över marknivå är förstås generellt sett helt borta. Ett plankgolv skulle tex lätt kunna lämna plats för draghål under "golvnivå" men över "marknivå".

När de gäller de "stora" mängderna sot och aska på Birka så skulle jag fortfarande vilja se vad publikationerna verkligen säger. "Väldigt askiga" lager behöver verkligen inte bestå av hundratals kilo aska för att beskrivas på det sättet. Generellt så är det också just hantverksaktiviteter som associeras med ovanliga mängder aska i det arkeologiska materialet.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #359 skrivet: december 12, 2013, 22:13 »
Boreas, 50 kilo ved innebär 100 vedträn. Om man eldade varannan dag blir det 40 kubikmeter ved per år med avdrag för sommaren.

Eldar du 3 kubikmeter ved per år innebär det 2,5 vedträd per dag i snitt. Eldar du halva året blir det således 5 vedträd per dag vinterhalvåret. Det värmer du inte upp ett hus med, men det blir en trivsam brasa under ca: en timme.

Thomas

Jag förstår fortfarande inte din kubik-räkning.

Nu eldar jag normalt från september till april -  6 månader - dagligen mellan 8-16 timmar, eftersom.

Sist jag fylde boden gick det in 2.450 liter, vilket tillsvarar 60 säckar à 40 liter eller en jämn famn. Därnest fyllde jag efter med ca. 250-300 liter. Allt i allo ca. 2800 liter = 70 säckar a 40 liter. På kalla dagar hyr en säck i två knapa dygn - i varma perioder över tre.

Sen skal man beakta att 10-12 personer i ett vardagsrum snabbt producerar en väsentlig värme själva, mot vad man gör i våran tid - med en och två i samma vardagsrum.

# Nu börjar vi närma oss tre månader eldning - och laddet är just kommit ner mot halvfullt. Sen du kan vända din kalkulator vilken väg som hälst. Men här brinner det fortfarande - på sjunde eller åttonde timmen det här dygnet. ..  :lol:
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”