Författare Ämne: Krävs tillstånd för gravar?  (läst 10123 gånger)

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
Krävs tillstånd för gravar?
« skrivet: juli 18, 2009, 22:24 »
En fråga från en nybörjare:
Våra medeltida kyrkogårdar verkar normalt vara klassade som fasta fornlämningar. Hur kommer det sig då att de på många håll fortfarande används? På annan mark som är klassad som fornlämning krävs tillstånd enligt fornminneslagen för varje grop som skall grävas. Finns det någon generell dispens för kyrkogårdar? Eller är arkeologer med när gravar skall grävas? eller...???

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2009, 11:15 »
Generellt är det så att en kyrkogård/begravningsplats måste ha legat orörd i 100 år innan arkeologer får börja gräva där. Så länge som kyrkogården används så får ingen lov att företa någon som helst arkeologisk undersökning där. De eventuella fynd som görs av kyrkogårdsvaktmästarna kastas helt enkelt tillbaka i graven/gropen som grävts.

Medeltida kyrkogårdar klassas alltså som fasta fornlämningar om det inte har skett en begravning där på 100 år, annars är de ingen fornlämning.

Ett exempel...I Uppåkra i Skåne ligger kyrkan mitt i smeten i det område som nu håller på att grävas ut av arkeologer. Man vet att den medeltida kyrkan med sin kyrkogård ligger under den nuvarande kyrkan. Men eftersom kyrkogården fortfarande används får inte arkeologerna gå in där och gräva, trots att det praktiskt taget dagligen hittas fynd inne på kyrkogården av vaktmästarna. Vaktmästarna har fått stränga order om att alla fynd ska läggas tillbaka och att de inte får lov att släppa in arkeologerna på kyrkogården.

Att gräva på en kyrkogård/begravningsplats som slutade användas för 100 år sedan kan vara känsligt eftersom det fortfarande kan finnas släktingar i livet till de som begravdes där. Det är sällan som kyrkogårdar (som man vet finns) grävs ut, ofta stöter man på dem av en slump och då är de oftast av betydligt äldre datum.


/Åsa.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2009, 11:42 »
Tillägg till Åsas inlägg:

Däremot är kyrkan, begravnigsplatsen och kyrkomiljön skyddad enligt Kulturminneslagens (där även skydd av fornlämningar finns med) 4 kapitel men det innebär inte att kyrkogården inte får användas. Däremot kan Länsstyrelsen kräva arkeologisk undersökning om förändringar/ombyggdnationer ska göras t ex i eller omkring kyrkan.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2009, 19:27 »
Tack för svaren!

Att inte arkeologer får gräva på kyrkogårdar som används verkar rimligt, men jag förstår fortfarande inte att det enligt kulturminneslagen är tillåtet att ta upp nya gravar. Att gravgrävarna lägger tillbaks vad de hittar innebär ju inte att de inte gräver sönder gamla gravar. Med det argumentet borde det vara tillåtet att gräva i vilka gamla gravfält som helst bara man lägger tillbaks vad man hittar.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #4 skrivet: juli 20, 2009, 00:26 »
En fornlämning är spår efter forna tiders seder och bruk och som är varaktigt övergiven. En kyrkogård som används är inte övergiven och har alltså inget skydd som fornlämning. En kyrkogård som använts sedan medeltid har troligtvis mycket lite medeltida gravar kvar eftersom de hela tiden grävs bort.

/Johan

: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2009, 09:18 »
Är inte en känd fornlämning definierad av att den är införd i fornminnesregistret, måste den dessutom vara eller ha varit övergiven? Vad gäller då för tex. medeltida bytomter med bebyggelsekontinuitet?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2009, 10:06 »
Är inte en känd fornlämning definierad av att den är införd i fornminnesregistret, måste den dessutom vara eller ha varit övergiven? Vad gäller då för tex. medeltida bytomter med bebyggelsekontinuitet?
Jag har nyligen förundersökt en bytomt där ena halvan var reggad som fornlämning eftersom den låg i åkern på andra sidan vägen från den befintliga bebyggelsen. Den del som låg invid befintlig bebyggelse ar inte registrerad som fornlämning.

/Micke

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2009, 10:20 »
ok. Det du beskriver Micke och Gorm är kanske normalfallet, det vet jag inte. Det jag syftade på i min fråga är registrerade fornlämningar. Uppåkra kyrkogård som Scania nämner ovan är ett exempel, och jag har sett flera exempel på byar där det finns bebyggelsekontiuitet och hela bytomten är registrerad som fornlämning. Är det tillåtet att gräva då förutsatt att det funnits bebyggelsekontinuitet (och att man lägger tillbaks vad man hittar)?

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #8 skrivet: juli 20, 2009, 12:33 »
ok. Det du beskriver Micke och Gorm är kanske normalfallet, det vet jag inte. Det jag syftade på i min fråga är registrerade fornlämningar. Uppåkra kyrkogård som Scania nämner ovan är ett exempel, och jag har sett flera exempel på byar där det finns bebyggelsekontiuitet och hela bytomten är registrerad som fornlämning. Är det tillåtet att gräva då förutsatt att det funnits bebyggelsekontinuitet (och att man lägger tillbaks vad man hittar)?

Ska du gräva i en bytomt som är registrerad som fornlämning måste du ha tillstånd från Länsstyrelsen och det hela måste övervakas av en arkeolog. Gör du inte det, utan gräver helt utan tillstånd kan du få böta för ditt ingrepp. Även om du gräver i smyg och lägger tillbaks det du hittar så måste du ha tillstånd! Eftersom du rör om i fornlämningens lager och på så vis förstör eventuella fynd som ligger in situ. Och fynd behöver inte vara keramikskärvor och liknande, det kan vara pollen, fröer osv. sådant som kan ge oss en bild av hur livet såg ut under forntiden.

Det är lite annorlunda om du gräver någonstans som inte är utmärkt som fornlämning. Då kan du inte straffas för ditt tilltag, men du måste omgående kontakta arkeologer och Länsstyrelsen och informera om ditt fynd.

/Åsa.

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #9 skrivet: juli 20, 2009, 13:40 »
Jag är med på allt du skriver Scania, och försöker då formulera om min fråga. Jag tolkar Gorms svar ovan som att det är tillåtet för en kyrkvaktmästare att gräva grav på en kyrkogård registrerad i fornminnesregistret.

Min fråga blir då:

Varför är det tillåtet för en kyrkvaktmästare att gräva grav och röra om i lagren på en medeltida kyrkogård som är registrerad som fornminne, men inte för en trädgårdsmästare att göra samma sak på en registrerad medeltida bytomt? Syftet med lagen är väl att hindra att fornlämningar förstörs och det görs väl i lika hög grad i bägge fall.

Jag har inte själv några grävprojekt på gång utan är mer principiellt intresserad av fornminnesskyddet.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #10 skrivet: juli 20, 2009, 16:16 »
Nja, en kyrkogård registrerad som fast fornlämning skulle inte ha någon kyrkogårdsvaktmästare som gräver gravar eftersom den skulle vara övergiven, dvs det begravs inga människor där längre.

Uppåkra kyrkogård är ingen fast fornlämning i sig, däremot är området omkring ett grav- och boplatsområde som är klassad som en fast fornlämning. Nån som känner till vad Länsstyrelsen sagt kring detta?

Nämn en aktiv kyrkogård som i sig är registrerad som fast fornlämning. Jag känner inte till någon på rak arm, kyrkogård finns inte som lämningstyp. Däremot finns "Begravningsplats" som definieras som följer i lämningstypslistan:

Citera
Begravningsplats
Definition: Begravningsplats från historisk tid.
Kommentar:
Omfattar även kyrkogård som är öde och inte vårdas för sitt ändamål, även om
det på kyrkogården finns en kyrka som är i bruk. Avser även enstaka pest-/koleragravar.
Avser inte sommargravar från historisk tid. Dessa förs till lämningstypen Begravningsplats
enstaka. Jfr även Grav övrig.
Alltså, en aktiv begravningsplats/kyrkogård kräver inte tillstånd för att gräva nya gravar eftersom den inte är en fast fornlämning. Däremot krävs det tillstånd om man ska utvidga kyrkogårdar  och då kan en arkeologisk undersökning bli aktuell.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #11 skrivet: juli 20, 2009, 18:13 »
Jag vet inte vad länsstyrelsen säger, men jag kan tänka mig att en kyrkogård som fortfarande används anses vara så pass omrörd att det är OK att fortsätta begrava människor där, medan en kyrkogård eller bytomt som stått orörd i flera hundra år inte anses ha blivit omrörd och därför kan den klassas som fornlämning.

När en kyrkogårdsvaktmästare gräver en grav på en befintlig kyrkogård och får upp föremål eller ben så kan ju de aldrig veta om föremålet/benet kommer från en gammal eller ny grav. Dessutom försöker vaktmästarna att inte förstöra de eventuella gravar som kan finnas några meter ner i markytan när de gräver. Skulle de hitta något så avbryts grävandet och man försöker hitta ett sätt att inte störa den som redan är begravd där.

Situationen i Uppåkra är exceptionell, kyrkan ligger mitt emellan den forntida boplatsen och den medeltida byn och man kan tänka sig att det begravts människor på kyrkogården enda sedan 1000-talet, kanske tidigare.

Det finns ju också exempel på där arkeologer faktiskt har grävt på en gravplats som används fortfarande, exempelvis vid ombyggnationer av kyrkor där man stöter på gravplatser inne i kyrkan. Hur ska man göra här? Kyrkan ligger mitt i kyrkogården som fortfarande används, alltså borde man inte få gräva inne i kyrkan heller, eller? Ett exempel finns från Bonderup i Skåne där man vid restaurering av kyrkans golv hittade fyra barnskelett under golvet. Dessa daterades till 1000-talet eller början av 1100-talet och ingen visste om att de fanns där. Församlingen ville ha tillbaka skeletten och begrava dem på nytt, medan arkeologerna och osteologerna ville ta skeletten och bevara dem på magasinet i Lund så att forskarna skulle ha tillgång till skeletten. Efter en mycket utdragen och infekterad strid fick församlingen tillbaka skeletten och kunde begrava dem igen.

Jag tror att det hela är ganska godtyckligt från myndigheternas sida, tyvärr!

/Åsa

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #12 skrivet: juli 20, 2009, 19:36 »
Efter vad det verkar ska jag gräva invid en modern kyrkogård i höst, som önskar utöka med minneslund. Den ligger nämligen på/intill en bronsålderslokal. För 10-15 år sedan grävdes det också där när kykodgården ville utöka med fler gravplatser. Jag gissar att de delar av boplatsen som eventuellt ligger på redan hävdad kyrogård bedöms som förstörd. Tänk också på att inte bara fasta fornlämningar fins i fornminnesregistret, även uppgifter om att fornlämning skall ha funnits och även t.ex. undersökta och borttagna fornlämningar finns i registret.

/Micke   

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #13 skrivet: juli 21, 2009, 12:16 »
I Fornminnseregistret (FMIS Fornsök) finns även s k övriga kulturhistoriska lämningar vilket är lämningar som inventerats men som inte har samma skydd, de kan dock skyddas av andra lagar, t ex skogsvårdslagen.

Ofta kräver länsstyrelsen en en arkeologisk undersökning om man ska bygga om kyrkor eller i direkt anslutning till dessa. Man kan säga att det är skillnad mellan att bruka och att bygga om.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #14 skrivet: november 25, 2009, 11:14 »
Gamla gravar, under kyrkgolvet får absolut inte röras om kyrkan är i bruk. Man kan inte bara gräva upp gravar, eller husgrunder med för den delen, utan att ha ett uttalat syfte. det räcker inte med att det är spännande att gräva, det måste kunna sättas in i en större kontext. På sätt och vis är det lite synd, med tanke på vilken värdefull information dessa tidigmedeltida, orörda gravar skulle kunna ge oss. I England har jag för mig att gravfriden är absolut; att inga gravar tas bort. Jag kan ha fel, men när man ser gamla engelska kyrkogårdar på teve verkar de krylla av gamla sneda nötta stenar som ingen har besökt på århundraden. Judarna tar aldrig bort sina gravar. Tanken är att Gud ska kunna hitta en på den yttersta dagen. Samma troselement ingår (ingick?) i den kristna tron; att uppståndelsen är en uppståndelse i köttet. Det är först i "modern" tid som vi börjat kremera våra döda och bara några år sedan gravfriden ändrades från femtio till tjugofem år. Som vurmare för kontinuitet vill jag själv ha en kistbegravning och en grav som ingen någonsin får störa. "UTHARABASPA....."

Ragnfast

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #15 skrivet: november 25, 2009, 12:47 »
Det var ett tag sedan jag startade tråden. Min ursprungliga fråga berodde på att jag levde i illusionen att det som fanns i FMIS, som tex kyrkogårdar och bytomter, var att betrakta som fasta fornlämningar och därtmed var skyddade enligt kulturminneslagen.

Av svaren från Gorm med flera och lite noggrannare läsning av lagtexten har jag förstått att det inte är så.

Kyrkor och kyrkogårdar har tydligen ett eget kapitel i lagen. Där sägs det "...kyrkotomter skall vårdas och underhållas så att deras kulturhistoriska värde inte minskas ...". Nu är ju frågan vad som menas med kulturhistoriskt värde, men som arkeolog så tycker ju jag att kyrkogårdens kulturhistoriska värde minskar med varje medeltida grav som grävs sönder. Att de medeltida benen läggs tillbaka i en prydlig hög säger ju en framtida arkeolog inte riktigt lika mycket som om om graven varit orörd. Detsamma gäller för övrigt för eftermedeltida gravar också. Därmed kan man tycka att lagen borde hindra upptagande av nya gravar på de ställen inom kyrkogården där man kan anta att det finns gamla gravar, eller???

Jag lärde mig också från Gorm och lagtexten att i definitionen för fast fornlämning ingår "är varaktigt övergivna". Om jag tolkar detta rätt så innebär det att en medeltida bytomt som fortfarande används som bytomt inte berörs av lagen överhuvudtaget. Därmed borde det väl vara tillåtet att gräva hur man vill i gamla bytomter, så länge man
1) avbryter arbetet och rapporterar till länsstyrelsen om man hittar fornlämning som kan härröra från annat än just användning som bytomt
2) erbjuder staten att lösa in eventuella fynd

Och än en gång, jag frågar inte för att jag planerar att börja gräva, bara för att jag vill förstå vad lagen egentligen innebär. Jag hoppas att jag missförstått lagtexten nu också :)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #16 skrivet: november 26, 2009, 07:26 »
Och än en gång, jag frågar inte för att jag planerar att börja gräva, bara för att jag vill förstå vad lagen egentligen innebär. Jag hoppas att jag missförstått lagtexten nu också :)

En komplicerande faktor är att det som är upptaget i fornminnesregistret som fornlämning kan skilja sig från län till län. Bytomter är t.ex. i högre grad upptagna i FMIS för Skåne än för Halland. Mitt favoritexempel är annars röjningsröseområden där det är oerhört slumpmässigt om dessa är registrerade som kulturlämning (och därmed i princip oskyddad) eller fornlämning (skyddad).
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #17 skrivet: november 26, 2009, 08:43 »
Är det kategoriseringen i FMIS eller definitionen i lagtexten som bestämmer vad som skall räknas som fast fornlämning? Lagen säger ju ingenting om att fornlämningen måste vara registrerad för att räknas som fast fornlämning.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #18 skrivet: november 26, 2009, 09:30 »
Jag lärde mig också från Gorm och lagtexten att i definitionen för fast fornlämning ingår "är varaktigt övergivna". Om jag tolkar detta rätt så innebär det att en medeltida bytomt som fortfarande används som bytomt inte berörs av lagen överhuvudtaget. Därmed borde det väl vara tillåtet att gräva hur man vill i gamla bytomter, så länge man
1) avbryter arbetet och rapporterar till länsstyrelsen om man hittar fornlämning som kan härröra från annat än just användning som bytomt
2) erbjuder staten att lösa in eventuella fynd

Andra borde väl svara, men jag tror att du uppfattat det rätt. Man ska komma ihåg att de flesta svenska större bondgårdar, åtminstone de som ligger i gamla centralbygder, ju ligger rätt ovanpå den medeltida bytomten. Det vore nog omöjligt att fornminnesklassa dessa, de används ju som sagt fortfarande. I vissa fall (jag vet ett exempel från Södermanland) kan det ändå i utkanterna av gården, kanske i en beteshage, ligga synliga strukturer som med hjälp av gamla kartor kan hänföras till den medeltida byn. Dessa borde antagligen kunna fornlämningsskyddas, men det ser nog som nämnts väldigt olika ut i vilken utsträckning det har gjorts.

(Betr. inlösen av fynd så gäller det ädla metaller)

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Krävs tillstånd för gravar?
« Svar #19 skrivet: november 26, 2009, 09:40 »
Är det kategoriseringen i FMIS eller definitionen i lagtexten som bestämmer vad som skall räknas som fast fornlämning? Lagen säger ju ingenting om att fornlämningen måste vara registrerad för att räknas som fast fornlämning.

Det är nog lagtexten som avgör. Om jag uppfattat det rätt så är väl Fornlämningsregistret (datoriserat nu i FMIS) att se som ett register där det redan är utklarat att vissa lämningar verkligen räknas som fornlämningar. Och också den databas där exploatörer har skyldighet att informera sig om eventuella förekomster av fornlämningar i det utsatta området. Lämningar som inte finns med i databasen, men som upptäcks under arbetets gång behandlas annorlunda (än redan kända) i lagtexten. Det påverkar bl.a. skadeståndsansvar och bekostande av utgrävningar.
Kanske Gorm kan komplettera.

/Mats